Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / NYA servern kommer driftsättas!
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
erik
Moderator
#1 Skrivet: 25 Apr 2007 11:32

Nya servern för schackOnline kommer att driftsättas i eftermiddag med start kl 14:30. Håll er uppdaterade på http://schackonline.com om hur arbetet fortlöper och håll tummarna för att allt går som jag tänkt!

((erik

erik
Moderator
#2 Skrivet: 25 Apr 2007 15:32

Så där!

Nu kör vi på den nya servern, det blir spännande att se vad som händer när vi börjar bli många online igen

Det vore jättesnällt om du vill höra av dig ifall nåt verkar konstigt!

Några nyheter har dykt upp på sO i och med denna flytt också. Mestadels under skalet, men också lite smått och gott på turnerings-sidan liksom bl a en ny typ av graf på Statistik-sidan där man kan se en rating-kurva efter sina 100 senaste partier!

((erik

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#3 Skrivet: 25 Apr 2007 15:35 - Redigerad av: AfPihlstrandVonTrulp

Det låter jättbra!

Det ser lite konstigt ut på "Mina partier" med breda rader och felaktig information om partiers senaste drag (samma för de flesta: idag eller imorgon 08.07).

erik
Moderator
#4 Skrivet: 25 Apr 2007 15:36

oops, jag undersöker.

erik
Moderator
#5 Skrivet: 25 Apr 2007 15:53

Citerar: AfPihlstrandVonTrulp, #3:
Det ser lite konstigt ut på "Mina partier" med breda rader och felaktig information om partiers senaste drag (samma för de flesta: idag eller imorgon 08.07).

Tack Mr. VonTrulp Nu ska det vara utrett.

Appropå det så ser man nu hur många drag som är gjorda i partiet, inom parentes i kolumnen Senaste drag.

Carnicero
Medlem
#6 Skrivet: 25 Apr 2007 15:56

Under tid kvar står det tex 8:5 när det är 8 timmar och 5 minuter kvar. Kanske en småsak men jag tycker det borde vara 8:05.

erik
Moderator
#7 Skrivet: 25 Apr 2007 16:00

Citerar: Carnicero, #6:
Under tid kvar står det tex 8:5 när det är 8 timmar och 5 minuter kvar. Kanske en småsak men jag tycker det borde vara 8:05.

Jag önskar jag hade små rosor att dela ut för hjälpsamma påpekanden. Nu är det fixat!

Carnicero
Medlem
#8 Skrivet: 25 Apr 2007 16:01

...och så står det 7:60 när det är 8 timmar kvar.

Carnicero
Medlem
#9 Skrivet: 25 Apr 2007 16:02

Citerar: erik, #7:
Jag önskar jag hade små rosor att dela ut för hjälpsamma påpekanden.

Det är ingen ironi i det där va? Kan man inte få en öl istället för en ros?

Kraftwerk
Medlem
#10 Skrivet: 25 Apr 2007 16:04 - Redigerad av: Kraftwerk

ta bort de där siffrorna som står inom parentes vid Mina partier..vad är vitsen med dem!?

erik
Moderator
#11 Skrivet: 25 Apr 2007 16:05

Citerar: Carnicero, #8:

Öhh, varackarns mycket småfel det var i datumfunktionen. Jag testade den tydligen inte så noga när den blev klar i natt

erik
Moderator
#12 Skrivet: 25 Apr 2007 16:06

Citerar: Kraftwerk, #10:
ta bort de där siffrorna som står inom parentes vid Mina partier..vad är vitsen med dem!?

Citerar: erik, #5:
Appropå det så ser man nu hur många drag som är gjorda i partiet, inom parentes i kolumnen Senaste drag.

Putzfrau
Medlem
#13 Skrivet: 25 Apr 2007 16:06

halv-drag tror ja

erik
Moderator
#14 Skrivet: 25 Apr 2007 16:09

Citerar: Carnicero, #8:

Nu så!

Citerar: Putzfrau, #13:
halv-drag tror ja

Yes box.

ifransson
Medlem
#15 Skrivet: 25 Apr 2007 16:12

"Status" på avslutade partier står dubbelt, dvs "Förlust: Förlust 1-0"
vilket verkar få till följd att fältet blir för långt och radbryts till 2 rader i onödan!?

Nya 100 partiers-statisken är intressant, riktig jo-jo för min del...

erik
Moderator
#16 Skrivet: 25 Apr 2007 16:22

Citerar: ifransson, #15:
"Status" på avslutade partier står dubbelt, dvs "Förlust: Förlust 1-0"
vilket verkar få till följd att fältet blir för långt och radbryts till 2 rader i onödan!?

Tack för det!

KGB1
Medlem
#17 Skrivet: 25 Apr 2007 17:00

#2 Kul grej, min ser ut som ett vykort från fjällen hehe

Emmann
Medlem
#18 Skrivet: 25 Apr 2007 18:54

Citerar: erik, #5:

Erik, kan du inte få dit ratingtalen oxå där?

Special_Observer
Medlem
#19 Skrivet: 25 Apr 2007 20:46

Citerar: erik, #2:
en ny typ av graf på Statistik-sidan där man kan se en rating-kurva efter sina 100 senaste partier!

En öl till Erik! Det där har jag både efterfrågat och efterlängtat!

Har bara Staropramen hemma, duger det?

Schackproffs
Medlem
#20 Skrivet: 25 Apr 2007 20:49

Tjeckiskt! Härligt.

En eloge till Erik för ett bra jobb.
Ge grabben en Oscar!

Special_Observer
Medlem
#21 Skrivet: 25 Apr 2007 20:50

Citerar: Schackproffs, #20:
Tjeckiskt! Härligt.

Tjeckerna vet hur man brygger öl de!

farbrorjo
Medlem
#22 Skrivet: 26 Apr 2007 00:09

Tidigare var motståndarens motståndare rödmarkerade när de var on line, på så sätt kunde man uppskatta om motståndaren hade för många järn i elden för att vara värd att vänta på - nu tycks denna funktion försvunnit. Annars är allt till det bättre - merci beaucoup!

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#23 Skrivet: 28 Apr 2007 02:10

När jag gjorde en sökning efter användare med "trulp", så fick jag som jag hade förväntat upp fyra träffar. Min användare "motortrulpen" (0 spelade partier) stod dock inte med enbart namn, utan hade följande text som ersättning:

"Warning: date() expects parameter 2 to be long, string given in /var/www/spela/list.php on line 273
motortrulpen
Warning: date() expects parameter 2 to be long, string given in /var/www/spela/list.php on line 280"

Sedan undrar jag om det är möjligt att det finns störningar i ratingföringen? Är det välkommet att rapportera misstankar, eller bör en hellre göra en grundlig undersökning själv för att säkerställa att det verkligen blivit fel? Att spamma med vad en tror kan ju lätt bli tidsödande för den som ska ordna med det (d.v.s. erik).

Allt gott,
trulpen

tornado
Medlem
#24 Skrivet: 28 Apr 2007 06:19

Jag får också upp sådan text på somliga användare,inte alla men ändå något förbryllande.Man tror man gjort nåt galet...

shieldfire
Medlem
#25 Skrivet: 29 Apr 2007 13:19 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: Special_Observer, #21:
Tjeckerna vet hur man brygger öl de!

Inget slår Guiness

Annars kan jag rekomendera Kilimanjaro, den bättre av de tre tanzanska (Kilimanjaro, Safari, Nduvo). Provade Mosi när jag var i Zambia - smakar mest Prippsblask. Likaså Castle (sydafrikanskt som finns överallt därnere). Windhoek måste jag prova när jag någon gång kommer till Namibia - lär vara bra.

shieldfire
Medlem
#26 Skrivet: 29 Apr 2007 13:25

Citerar: farbrorjo, #22:
Tidigare var motståndarens motståndare rödmarkerade när de var on line, på så sätt kunde man uppskatta om motståndaren hade för många järn i elden för att vara värd att vänta på - nu tycks denna funktion försvunnit.

Jag ser den fortfarfande. Alldeles nyss t ex.

marbe170
Medlem
#27 Skrivet: 1 Maj 2007 11:44

#23 Får också upp samma underliga text för de flesta sökningar.
Ett annat problem som jag stött på med funktionen "sök medlem" är ifall man söker på alla som exempelvis är registrerade på östergötland så får man för tillfället 173 träffar. Naturligt nog syns bara de första 20 första och resten finns på övriga 8 delsidor. Men så fort jag försöker byta delsida så har sökningen glömts bort och jag får istället delsida 2 i listan över SO:s samtliga 6380 deltagare.
Samma sak verkar hända ifall jag försöker ändra sorteringsordningen för träffarna.

farbrorjo
Medlem
#28 Skrivet: 1 Maj 2007 15:42

Citerar: shieldfire, #26:
Jag ser den fortfarfande. Alldeles nyss t ex.

Verkligen? Jag syftar alltså inte på att motståndaren alltjämt är rödmarkerad på dina egna partier när denne är on line, utan på hur många on line motsåndare motståndaren har för tillfället.

F ö håller jag med om att Guinness är hyfsat oslagbart!

Gabriel_Tidestav
Medlem
#29 Skrivet: 1 Maj 2007 18:13

Kan du hjälpa mig att komma in på min turnering igen?

Nigge
Medlem
#30 Skrivet: 1 Maj 2007 20:44

Erik? När man klickar på en av turneringarna i turneringssystemet står det en vanlig "Webbsidan kan inte visas". Det verkar vara något fel där. Är det någon annan som råkat ut för samma sak?

Tacksam för svar!

//Nigge

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!