Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Gentlemän
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
cdelzanno
Medlem
#1 Skrivet: 6 Apr 2007 02:25

Pga av tidsbrist har jag bjudit (eller blivit erbjuden) remi i sex partier där jag stått på klar vinst eller remi. 5 har accepterat och en har avböjt. Det visar att sO består av ett stort antal gentlemän.

De jag vill uppmärksamma är:
sture_lindberg
tedis
vagle
lundbeck
Italusmarius(italo)

Den jag inte vill uppmärksamma har jag gett upp emot eftersom det är omöjligt att vinna under mittspel när man har 1:58 kvar. Då är det bättre att ge upp än att fortsätta hoppas...

Som sagt det finns dom som spelar på tid och dom so spelar på spel. Men reglerna är entydiga - kan man inte disponera sin tid så får man skylla sig själv.

cdelzanno
Medlem
#2 Skrivet: 6 Apr 2007 02:26

Glömde nämna att jag gav upp som mauro_mecano

Winberg2
Medlem
#3 Skrivet: 6 Apr 2007 16:32

Håller med dig!

De flesta här är j.t trevliga och ödmjuka människor som det är roligt att "chatta" med under spelets gång...

Sen att i alla fall jag får lite otrevliga mail ibland där vissa tycker att jag är vidrig som spelar med hjälp av motor och frågar om jag har dåligt självförtroende b.la det kan man ta med en nypa salt!...

Jag trivs här i alla fall...

Martin_Lokander
Medlem
#4 Skrivet: 6 Apr 2007 16:33

Spelar du med motor ?? Inget att kritisera om båda använder det och det är orankat !! Ska vi ta ett...för skojs skull så klart ?

Winberg2
Medlem
#5 Skrivet: 6 Apr 2007 16:34

Jag använder motor men INTE under detta namn,,,,

Martin_Lokander
Medlem
#6 Skrivet: 6 Apr 2007 17:04

ok tänkte väl... jag menar parti utan motor om du undrar

Winberg2
Medlem
#7 Skrivet: 6 Apr 2007 17:10

Självklart kan vi spela ett parti...Utmana mig på de villkor du vill....Så kör vi!

Martin_Lokander
Medlem
#8 Skrivet: 6 Apr 2007 22:01

Grattis Winberg2

KGB1
Medlem
#9 Skrivet: 6 Apr 2007 23:42

Jag har förlorat på tid och vunnit. Men på frågan om att spela på tid ? Ska man förlora rating eller sämre i tunering ? Jag vet inte vad jag ska tycka.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 8 Apr 2007 15:46

klart man ska förlora ranking om man förlorar på tid! Tiden är ju också en del av schacket

jimbraddock
Medlem
#11 Skrivet: 8 Apr 2007 16:46

Sen kan man ju diskutera vad som är gentlemanna-mässigt när man spelar en turnering där man leder stort och har lite tid kvar! Så går folk upp mitt i natten och drar ett drag kl 02.30 bara för att mjölka tiden! Kanske man kan ge upp om man ligger risigt till! Det hade i alla fall jag gjort!

theddan145
Medlem
#12 Skrivet: 8 Apr 2007 17:47

Citerar: jimbraddock, #11:
Sen kan man ju diskutera vad som är gentlemanna-mässigt när man spelar en turnering där man leder stort och har lite tid kvar! Så går folk upp mitt i natten och drar ett drag kl 02.30 bara för att mjölka tiden! Kanske man kan ge upp om man ligger risigt till! Det hade i alla fall jag gjort!

Undrar hur elitspelarna i korr tänker, jag tror inte dom är så "gentlemannamässiga, som sagts tidigare så är det ju en del av spelet

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 8 Apr 2007 18:14

Citerar: jimbraddock, #11:
när man spelar en turnering där man leder stort och har lite tid kvar! Så går folk upp mitt i natten och drar ett drag kl 02.30 bara för att mjölka tiden!

man får se till så man har skapligt med tid kvar,så man inte råkar ut för sådant!

jimbraddock
Medlem
#14 Skrivet: 8 Apr 2007 18:19

Det är sant! Blev bara lite överumplad när jag spelade min första turnering precis nyligen.... "april-cupen" och inser att jag ligger riktigt illa till tidsmässigt!! Men känner man till förutsättningarna så hamnar man väl sannolikt inte i dom situationerna!! 7-dagars partier verkar för övrigt vara riktigt roliga!!!

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 8 Apr 2007 20:11

mmm,gäller att kolla på regler och förutsättningar INNAN man börjar lira..

knight99
Medlem
#16 Skrivet: 23 Apr 2007 22:49

Hmm då måste jag tyvärr hänga ut Putzfrau som precis avböjt remi med pjäs under då jag har endast 1.55 kvar. Kan någon visa honom hur han skall vinna eftersom han dröjer med sina drag.
Knight99

KGB1
Medlem
#17 Skrivet: 23 Apr 2007 23:00

Tja, han kan ju alltid vinna på tid hehe. Inget fel i de

knight99
Medlem
#18 Skrivet: 23 Apr 2007 23:03

OK jag fattar! Om man inte är tillräckligt duktig schackspelare så blir man bättre schackspelare för att man vinner på tid! Jag tror inte SO passar mig då

Mauro_Mecano
Medlem
#19 Skrivet: 23 Apr 2007 23:20

Citerar: knight99, #16:
Hmm då måste jag tyvärr hänga ut Putzfrau som precis avböjt remi med pjäs under då jag har endast 1.55 kvar. Kan någon visa honom hur han skall vinna eftersom han dröjer med sina drag.
Knight99

1. Du står på vinst eller minst remi
2. Om det inte är en viktig turnering så tycker jag man kan acceptera remi om den som står på vinst erbjuder det. Det är min värdering.
3. Jag tycker inte man skall peka ut personer-även om jag förstår irritationen...

KGB1
Medlem
#20 Skrivet: 23 Apr 2007 23:20

Nej, du tar detta på fel sett. Om man startar ett parti där det är en klocka som tickar så är den med i spelet. Om man vet att man vill ha mer tid att tänka så väljer man typ 3-dag eller 7-dag: drag inte 7-dag-parti. Så denna sida är nog för dig, välj rätt och du kan tänka hur länge du vill.

Mvh KGB1

Mauro_Mecano
Medlem
#21 Skrivet: 23 Apr 2007 23:22

Citerar: KGB1, #20:
Nej, du tar detta på fel sett. Om man startar ett parti där det är en klocka som tickar så är den med i spelet. Om man vet att man vill ha mer tid att tänka så väljer man typ 3-dag eller 7-dag: drag inte 7-dag-parti. Så denna sida är nog för dig, välj rätt och du kan tänka hur länge du vill.

Mvh KGB1

Och så väljer man glatt 7 dagar/drag och så är det en seg i-ot som väljer att dra var 5:e/7:e dag. Uuuuuuuuurk...Då spelar jag hellre 7-dagars och riskerar att förlora på tid mot en som mjölkar tiden. En sån person spelar man inte emot mer om man inte kan undvika det.

trulpen
Medlem
#22 Skrivet: 23 Apr 2007 23:23 - Redigerad av: trulpen

#16 Slängde ett snabbt öga på ställningen (hoppas det inte blev allför kladdigt..). Jag tycker att det lutar starkt åt att svart vinner även om det kanske går att rädda remi för vit - fast det kräver att svart spelar illa.

Tiden är en del av spelet, och vet en med sig att en inte har tid för att spela exempelvis ett 7-dagars, ja, då bör en spela med längre tidskontroll. Det är ju samma sak i närschack, även om möjligheterna till tidsmjölkning är mindre. Vem avhåller sig från att dra i ett 2-timmarsparti om motståndaren sitter på toaletten med rännskita i 30 minuter? Eller för all del för den som kommer försent?

Tiden är en faktor, och att hantera tiden på bra vis tillhör spel där tidskontroll ingår. Den etiska diskussionen går dock helt klart att föra.

KGB1
Medlem
#23 Skrivet: 23 Apr 2007 23:28

Vill på tala att jag själv förlorat på tid. (och jag är inne ofta) men ibland blir det inte som man tänkt. Vist visa ser en chans att vinna på tid genom att vara inne på konstiga tider eller ser om man själv är inne, men det är vel som du själv sa, häldre det en en som mjölkar hehe.

vilhelm
Medlem
#24 Skrivet: 23 Apr 2007 23:32

Det händer att jag vingar in ett remianbud om jag leder med sisådär 6 dagar mot 1-2 dagar,Då med vetskapen att jag kan vinna på tid,även om jag inte har den bästa ställningen.Blir jag avböjd då...o det tiggs om remi senare så får de stå sitt kast..det finns alltid 2 sidor på ett mynt.Tiden ska man förvalta..ska man traggla varje parti i bött så kommer man i tidsnöd,är medveten om det så därför vingar man nog inte iväg bästa dragen alla ggr.

Python
Medlem
#25 Skrivet: 24 Apr 2007 05:58

Det är super skönt att spela 7-dagar/drag matcher. Då kan man i lugn och ro värdera en ställning. Har man dessutom mycket att göra hemma eller på jobbet under några dagar eller ligger sjuk riskerar man i alla fall inte att förlora på tid.

För mig spelar det ingen som helst roll om mina motståndare gör ett drag per vecka. När jag är sugen på snabb-schack spelar jag på FICS (Free Internet Chess Server), på PlayChess, mot Fritz 10 eller mot GnuChess på min Palm.

Putzfrau
Medlem
#26 Skrivet: 24 Apr 2007 06:19

Hade du inte varit så otrevlig hade jag tagit remi....och jag stod på klar vinst o bara drar för ingen hinner på tiden....OCH DET ÄR 7-DAGARS

knight99
Medlem
#27 Skrivet: 24 Apr 2007 06:27

Otrevlig? När då? Men när du skriver meddelande till mig om remi? Och jag sedan i nästa drag erbjuder remi och då AVBÖJER DU????? Det är inte seriöst. Och för övrigt förstår jag inte när du stod på klar vinst?

knight99
Medlem
#28 Skrivet: 24 Apr 2007 06:36

Jag betackar mig för Putzfraus uppträdande och ser mig om efter någon annanstans att spela. Jag tackar er andra som varit seríösa och fortsätt med det. Ärlighet varar längst.

cdelzanno
Medlem
#29 Skrivet: 24 Apr 2007 07:00

Trist med offentlig pajkastning

Putzfrau
Medlem
#30 Skrivet: 24 Apr 2007 08:13

Men jag frågade remi några drag tidigare då för du ju för HELVETTE bjuda direkt....
HUR JÄVLA SERIÖS ÄR ETT 7 DGRS PARTI PÅ NÄTET?
dör du om du inte fick vinna detta eller? klarar du inte gå vidare nu? då kunde du sagt det......

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!