Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stegen-utmaningar
Författare Meddelande
zebbidy
Medlem
#1 Skrivet: 29 Mar 2007 10:04

Om jag har förstått reglerna rätt kan den som ligger sist utmana 40 steg uppåt. Men stegen är "avklippt" efter 20 steg. Man kan välja "Visa hela stegen" men där finns ingen "Utmana"-knapp. Hur gör man?

Python
Medlem
#2 Skrivet: 29 Mar 2007 10:07

Du kan utmana 20 steg upp och 20 steg ner.
Om du är ny och ligger sist så kan du bara utmana 20 steg uppåt.

palmann3
Medlem
#3 Skrivet: 29 Mar 2007 10:13

Sebastian anvender ibland motor, specielt mod Rõding. ( skrev han på sin profil )

Fin humor. - Nice work, if you can get it.

zebbidy
Medlem
#4 Skrivet: 29 Mar 2007 10:33

I Stegens FAQ står det:

Citerar: Erik, StegenFAQ:

Kan jag utmana vem som helst i Stegen?
Nej, det kan du inte. Du kan bara utmana spelare som står inom 20 steg från dig själv, om du inte står närmare toppen eller botten än 20 steg. Står du på sista steget t.ex. kommer du kunna utmana 40 steg upp. Näst längst ner på Stegen kommer kunna utmana 1 ner och 39 upp osv. Och likadant för dom i toppen. Du har alltid 40 spelare att utmana alltså.

Python
Medlem
#5 Skrivet: 29 Mar 2007 10:36

Aha...det visste jag inte.
Det kanske har ändrats?

zebbidy
Medlem
#6 Skrivet: 29 Mar 2007 12:27

Ja kanske...Erik borde veta?

Röding
Medlem
#7 Skrivet: 29 Mar 2007 21:50

Ja Du Palmann3. Det är klart att det är med glimten i ögat han skriver detta ( Zebiddy alltså ) eftersom det blev torsk när han inte hade motorhjälp. Men jag tror att han är en bra spelare utan motor trots det. Gjorde kanske ett av sina mindre lyckade partier just mot mej. Jag underskattar ingen.

zebbidy
Medlem
#8 Skrivet: 29 Mar 2007 22:22

Du är alldeles för artig Röding
Med öppningsbok och om jag verkligen tänker igenom varje drag ordentligt kanske du behöver så mycket som 20 drag innan det är dags för mig att ge upp, högst.
Men jag över för fullt, om 5-10 år har jag kanske en chans!

Röding
Medlem
#9 Skrivet: 29 Mar 2007 22:23

Underskatta inte dej själv. Du är bättre än Du tror.

Mauro_Mecano
Medlem
#10 Skrivet: 30 Mar 2007 08:31

Eller dina motståndare är sämre än du tror. Alla spelare (även fritz) gör minst ett dåligt drag per parti...

För att dra en parallell till en tråkig match - EM-kvalmatchen mellan Nordirland och Sverige (2-1). Sverige är det helt klart bättre laget, men spelade dåligt och underskattade motståndaren. Nordirland skärpte sig mer än vanligt eftersom dom hade en svår motståndare. Till och med proffs gör dåligt ifrån sig. Jag har inte sett några schackproffs på sO på senaste tiden

asvo
Medlem
#11 Skrivet: 30 Mar 2007 08:35

Citerar: Mauro_Mecano, #10:
Jag har inte sett några schackproffs på sO på senaste tiden

Jag är ganska säker på att det aldrig varit ett schackproffs som spelat på sO men
det hade varit en höjdare

ifransson
Medlem
#12 Skrivet: 30 Mar 2007 08:41

Citerar: asvo, #11:
Jag är ganska säker på att det aldrig varit ett schackproffs som spelat på sO men
det hade varit en höjdare

Jag spelar mot URL (och han leder)!

Men varför skulle man vilja utmana någon 20 steg ner på stegen?

Röding
Medlem
#13 Skrivet: 30 Mar 2007 08:48

Det finns ju de som använt sig av detta för att avancera ett pinnhål. Vinner Du mot en som står längre ner på stegen så inträffar ju detta att Du avancerar ett steg. För egen del har jag valt att alltid utmana de som stör ovanför mej.
Sedan händer det att man vinner mot en som utmanat och som står längre ner och då avancerar man också ett steg. Detta inträffar ju lite nu och då.
Frågan är om man skall ta sig till toppen av stegen på detta sätt? Om man vill dit bör man nog skaffa motor så att man spelar på samma villkor som stegens toppspelare.
Det blir ju lite märkligt om en icke-motor-spelare tar sig till plats nr 1 utan att ha mött den som står etta.

asvo
Medlem
#14 Skrivet: 30 Mar 2007 12:10

Jag utmanar ibland de som är betydligt under just för att jag tror det är bra spelare som kan vara intressanta att spela mot som t.e.x Röding .

Röding
Medlem
#15 Skrivet: 30 Mar 2007 12:17

OK men man kan ju spela ett parti ändå utan att det är ett stegeparti eller hur?

asvo
Medlem
#16 Skrivet: 30 Mar 2007 12:40

Citerar: Röding, #15:
OK men man kan ju spela ett parti ändå utan att det är ett stegeparti eller hur?

Självklart, men jag har respekterat att du inte möter motorspelare .
Det var ju därför jag frågade innan jag utmanade dej på stegen .
Vid eventuell förlust där förloras inga ratingpoäng , jag möter dej gärna i ett ratingparti.

Röding
Medlem
#17 Skrivet: 30 Mar 2007 12:47

Jag menade så här...att om man vill möta någon intressant spelare så kan man ju fråga om ett parti. Du frågade mej och jag tackade nej den gången. Du skulle ha kunnat tvinga fram ett parti på stegen, vilket också är stegens villkor. Det hade också varit OK. Jag anser att du uppträdde mycket juste.
Men vad jag menade var att man kan utnyttja stegens klättringsmöjligheter genom att utmana tex 20 steg längre ner. Jag uppfattar att de som gör detta, gärna vill utnyttja den fördelen. Och vill man spela mot någon intressant spelare så kan man göra som Du, fråga innan. Blir det nej finns det ju andra bra och intressanta spelare.
Och tack för komplimangen förresten. Vi får väl se när jag känner mej mogen att möta överheten.

vilhelm
Medlem
#18 Skrivet: 30 Mar 2007 12:49

Citerar: Röding, #17:
Men vad jag menade var att man kan utnyttja stegens klättringsmöjligheter genom att utmana tex 20 steg längre ner. Jag uppfattar att de som gör detta, gärna vill utnyttja den fördelen.

Ja lyssna på röding nu gott folk hehe....ser ni mig 20 pinnhål ner utmana!

kennynorr
Medlem
#19 Skrivet: 30 Mar 2007 12:51

funderar A och R på att flytta ihop månne?

Röding
Medlem
#20 Skrivet: 30 Mar 2007 12:53

He he...bravo Wilhelm. Coolt. Be dem bara komma och ge dem pisk sedan he he...

Röding
Medlem
#21 Skrivet: 30 Mar 2007 12:58

Kennynorr : Ja kanske det. Då kan asvo piska motorspelarna och jag tar hand om resten. Vilket radarpar! He he...Trevlig helg på er alla SO-lirare !!

asvo
Medlem
#22 Skrivet: 30 Mar 2007 13:01

Men vad jag menade var att man kan utnyttja stegens klättringsmöjligheter genom att utmana tex 20 steg längre ner. Jag uppfattar att de som gör detta, gärna vill utnyttja den fördelen.

Nu gör ju detta detsamma om man ligger etta men jag har faktiskt inte fattat att jag avancerar genom att vinna över en längre ner på stegen ( är det verkligen så ? ) jag tror man bara avancerar om man vinner över en som ligger före .
Däremot om man utmanar någon som ligger 20 under ges ju han chans att göra ett rejält kliv .

Röding
Medlem
#23 Skrivet: 30 Mar 2007 13:02

Ja jag vet faktiskt inte heller. Jag har inte provat det. Kanske har jag fel där. Och för snabb att uttala mej. Jag blev osäker nu. Någon som vet ?

asvo
Medlem
#24 Skrivet: 30 Mar 2007 13:03

Vi får väl se när jag känner mej mogen att möta överheten.

Det är ju för att jag använder motoranalys jag ligger före dej i ratinglistan annars kunde det säkert varit tvärtom

Röding
Medlem
#25 Skrivet: 30 Mar 2007 13:08

eller vänta nu...jag tror jag testat det där med utmaningar under en själv, för att se vad som hände men jag tror jag fick däng den gången så jag blev inte klokare. Jag undrar om jag inte snappat upp det där i någon tråd tidigare. Skall fråga erik om hur det förhåller sig.

asvo
Medlem
#26 Skrivet: 30 Mar 2007 13:31

Citerar: Röding, #25:
Skall fråga erik om hur det förhåller sig.

Okej litar på du fixar rätt svar !

Röding
Medlem
#27 Skrivet: 30 Mar 2007 17:11

Jag har nu fått svar av erik. Han bekräftar att det jag sagt innan, stämmer. Man klättrar ett pinnhål upp om man utmanar en som ligger under en och vinner.
mvh Börje

asvo
Medlem
#28 Skrivet: 31 Mar 2007 00:34

Citerar: Röding, #27:
Man klättrar ett pinnhål upp om man utmanar en som ligger under en och vinner.

Jag har inte märkt detta när jag låg som nr. 1 på stegen
Kanske för det inte var någon pinne kvar

Du måste logga in för att kunna posta!