Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tusenmanna
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#151 Skrivet: 2 Apr 2007 21:44

Är det någon som vet motiveringen till att dom har ändrat på rankinggrupperna? skulle vara intressent att veta!

lennart2006
Medlem
#152 Skrivet: 2 Apr 2007 22:21

Hej Sture. Jag läste ett inlägg i schackforum.se som handlade om tusenmannas ändrade handicaptider. Den som skrev just det inlägget hade " hört" litet grann om en del tankar kring varför man ändrat tiderna.

Det bästa är att läsa inlägget själva. Gå in på schackforum.se, klicka på forum och sen på inbjudningar tilll tävlingar.

Inlägget är intressant, men personligen tror jag mer på dom handicaptider som gällde förra året.

En ide som framförs är att man blir mosad hursomhelst av A-spelare, och att man inte blir lika "frusterad" om man förlorar med 25-5 jämfört med 28-2. Samt att man hinner prata med motspelaren lättare med nuvarande tidshandicap.

Jag fick remi mot en a-spelare i Kalle Västman som spelades i år. Min rating är litet över 1300.Tiderna var 28-2. Den remin gladde mig mycket, och jag har övat flitigt sen dess. Med 25-5 hade jag varit chanslös.

Med litet bättre tider mot b-spelare hade jag haft en rimlig chans att vinna någon match mot en b-spelare. I Tusenmanna förlorade jag mot Alla b-spelare jag mötte. Men mot ett par hade jag vunnit på tid med dom gamla tiderna. Jag deppar inte över förlusterna. Istället gläds jag åt att i två matcher vara nära att vinna på tid. För ett år sen var jag sämre som spelare, men känner att avståndet till b-spelarna krympt i takt med schackträningen. Man kan ju se det så också, och glädjas över det.

Fast Tusenmanna är ändå kul. Massor med trevliga människor, kul stämning och jättebra schackträning. Jag kom trea i min grupp men fick ändå spela semin. En glad överraskning, trodde inte treorna skulle få vara med först.

Tusenmanna spelar jag gärna igen.

Mvh Lennart

Bagarn602
Medlem
#153 Skrivet: 2 Apr 2007 22:25

Har varit med i Tusemanna i 6år i rad. Slutade med det för ca 5 år sedan.
Men åren där var kul, gick tyvärr inte vidare ngn gång. bäst trea.

Mayo
Medlem
#154 Skrivet: 2 Apr 2007 22:36

Citerar: trulpen, #150:
Ja, det menar jag. Möjligen långsökt, men knappast otroligt. Så var det exempelvis för mig att jag först efter anmälan fick (efter fråga här i forumet faktiskt) information om de ändrade tidshandikappen.

Men det fanns väl information om vilka tidshandikapp som gällde när du väl anmälde dig? Dessutom är Tusenmanna den tävling som annonseras mest av alla tävlingar i Sverige, (nåja, kanske SM ligger före trots allt). Men inbjudan som finns på Sthlms-förbundets hemsida är väl samma som trumpetats ut i schack- och dagstidningar.

Ang skälen till ändrade tidshandikapp ställer jag mig också tveksam, men det finns som Lennart beskrev ett försök till förklaring av dem på schackforum. Så antingen väntar vi på en "officiell" förklaring eller så väntar vi ett år och ser vad som händer under nästa Tusenmanna...

trulpen
Medlem
#155 Skrivet: 3 Apr 2007 01:15

När jag anmälde mig till Tusenmanna så var det mest en massa problem med stockholmsschack.nu:s inbjudningssidor. Information fanns säkert, men jag kunde inte hitta någon trots att jag letade... och till och med sökte runt på google..

Jag har nu läst inlägget på schackforum. Visserligen är inte personen ifråga någon som egentligen vet (alltså inte styrelsen), utan mer någon som har en del kontaktytor och kan göra kvalificerade gissningar (förmodligen någon som jobbar eller är förtroendevald inom exempelvis Sveriges Schackförbund).

De angivna skälen är emellertid sorgligt frejdiga. Låter mer som något slags politikerförsök till att rättfärdiga något genom att lyfta fram ovidkomligheter som låter fina, istället för att säga rakt hur det ligger till. Det var knappast socialt givande att titta på stormästarna i Blå hallen (det var socialt givande på andra vis). Försökte tala ryska med Sergej Ivanov (GM), men hen var ju bara så fett ointresserad. De svenska stormästarna i rummet var ju inte direkt socialt inbjudande för vem som helst heller, vilket är förståeligt eftersom de har många hängandes i hasorna. Nej, de starka spelarna var där för att vinna. Simple.

Logiskt sett finns det väl bara ett skäl (jag försöker att vara öppensinnad och se det från andra perspektiv, men lyckas inte hitta något annat) till de nya klasserna och tidshandikappen, och det är ekvationen:

Prispengar (1 x 15000 kr + 3 x 3000 kr) + bättre villkor för starka A-spelare (fr.f.a. GM) = fler starka A-spelare (GM) som är kändisar

Fler A-spelare (som är kändisar) + schysst marknadsföring = mer PR + uppmärksamhet = större spridning av kännedom i samhället = potentiellt fler deltagare = större tävling = Erik Penser blir glad

Problemet är väl att ekvationen är långt ifrån självklar. Vad händer om den breda massan drar sig ur och Tusenmanna faktiskt reduceras till en elittävling? Ja, då händer det och tävlingen kan dra något gammalt över sig. Fast det är klart, det finns ju i stort sett alltid nya lamm att offra, så tävlingsledningen kanske inte känner sig särskilt orolig över att deltagarantalet ska sjunka. Jag gissar dock att diverse stammisar trappar av, så nog tycker jag att salig tävlingsledning ska ta sig en extra funderare. Om nu det hjälper...

Mgh,
trulpen

trulpen
Medlem
#156 Skrivet: 3 Apr 2007 01:21

Citerar: lennart2006, #152:
Jag fick remi mot en a-spelare i Kalle Västman som spelades i år. Min rating är litet över 1300.Tiderna var 28-2. Den remin gladde mig mycket, och jag har övat flitigt sen dess. Med 25-5 hade jag varit chanslös.

Sedär! Ett exempel från verkligheten. Hur kul är det att bli söndermald? Inte kul alls.

Själv spelade jag mot en stark B-spelare (vitryss) med 20' mot 10', och blev helt överkörd. Jag förlorade på tid, även om min ställning var förlorad. Hen hade 8 minuter kvar på sin klocka. Det var knappast något nöje. Skillnaden hade förstås varit ännu större mot en GM med tiden 25' mot 5'.

Din remi, Lennart, är ju som en vinst, och det är klart att den inspirerar! Jag är glad för den fjäder du lyckats knipa åt dig. Tråkigt att eliten, genom sin förmodade lobbying, inte kan bjuda på det åtminstone en gång om året.

trulpen
Medlem
#157 Skrivet: 3 Apr 2007 01:42

Kuriosa.

Lustigt, när en spelar igenom partierna i finalens särskiljning, så står det i andra partiet att "svart gav samtidigt upp eftersom vit vinner ytterligare en kvalitet på a3 genom att spela 29.Ld6+".

Jag kan vittna om att så var inte fallet. Svart förlorade kvaliten och det spelades snabbt som bara fan i kanske 15-20 drag till. Antar att problemet var att protokollföraren (en vän till mig) inte hann med, vilket inte är något att skämmas över.

De som fört in partiet till databas är inte desamma som de som fört protokoll, så de förra kanske bara har tolkat avsaknaden av fortsättningsdrag som att svart gav upp. Fast det är ju ganska självklart att det fortfarande finns spel, särskilt om tidsfaktorn spelar in.

trulpen
Medlem
#158 Skrivet: 3 Apr 2007 02:26

Nä, nu får jag ge mig att skriva inlägg i den här tråden!

Mayo
Medlem
#159 Skrivet: 3 Apr 2007 08:35

Citerar: trulpen, #157:
Lustigt, när en spelar igenom partierna i finalens särskiljning, så står det i andra partiet att "svart gav samtidigt upp eftersom vit vinner ytterligare en kvalitet på a3 genom att spela 29.Ld6+".

Jag kan vittna om att så var inte fallet. Svart förlorade kvaliten och det spelades snabbt som bara fan i kanske 15-20 drag till. Antar att problemet var att protokollföraren (en vän till mig) inte hann med, vilket inte är något att skämmas över.

Nej, för tjyven. Jag var själv pjäsflyttare på ett av demobrädena i finalen 2005 (tror det var 2005, tiden går så fort) och när det började ryckas på slutet så är det riktigt svårt (läs omöjligt) att hänga med. När sen partierna publicerade på nätet så stod det något i stil med "43.-Txf3 och svart vann efter 15-20 drag efter kraftig tidsnöd".

ifransson
Medlem
#160 Skrivet: 3 Apr 2007 08:40

Trulpen, det är ju *kul* att spela schack även om man blir "slaktad" av en A-spelare så kanske man lär sig något...
Att vinna på tid ger ju inget!
Och tusenmanna är väl "café-spelarnas" enda chans att få spela i tävling, dvs utan att ha någon klubb-rating...
DN skrev lite om Tusenmanna (även Rocky) och Schack 4:an men inte City (som sponsrade?!), det kanske krävs mera A-spelare för att vara intressant...

Hur som helst, det var roligt att träffa likasinnade och få en riktig "chess-overdoze" (nu skall jag ta semester)...

trulpen
Medlem
#161 Skrivet: 3 Apr 2007 10:47

Citerar: Mayo, #159:
När sen partierna publicerade på nätet så stod det något i stil med "43.-Txf3 och svart vann efter 15-20 drag efter kraftig tidsnöd"

Det är ju lite intressant, för det är precis något sådant jag förväntar mig att de skriver, men istället skrevs det ju "och svart gav upp", vilket inte var sant. Brynell kämpade på.

Citerar: ifransson, #160:
Trulpen, det är ju *kul* att spela schack även om man blir "slaktad" av en A-spelare så kanske man lär sig något...

Citerar: ifransson, #160:

Visst är det kul att spela schack, men roligt är det inte att bli slaktad. Det håller jag inte med om. Det handlar inte heller om att vinna på tid, utan om att A- eller B-spelaren är tvungen att anstränga sig för att vinna och det däri finns chans för något tillräckligt tydligt misstag för den sämre spelaren att utnyttja alternativt försök till stabilt försvar (vilket också är svårt). Som det var nu var det oftast inte ens någon ansträngning. Och det är tråkigt.

Det är väl inte hela världen egentligen. Kanske kommer icke-klubbspelare fortfarande att strömma till. Däremot tror jag att de flesta sämre klubbspelare (som jag) som emellanåt deltar kommer att tappa intresset och istället föredrar att bara titta på. Jag träffade faktiskt ganska många i år som just var publik istället för att själva spela.

sture_lindberg
Medlem
#162 Skrivet: 3 Apr 2007 12:24

Jag har pratat med många schackspelare nu om det nya handicapssystemet.En klar majoritet anser att spela i tusenmanna som det är nu,då kommer dom att avstå från tusenmanna.De är spelare mellan 1300---2000 i rank.Så JAG gissar att med de nya ranking-grupperna så kommer det till slut bara bli högrankade och kanske några stockholmsspelare kvar till slut..Knappast att man åker långväga ifrån med dessa nya rankinggrupperingar

Mayo
Medlem
#163 Skrivet: 3 Apr 2007 13:05

Tja, vi får väl se. Trots allt var det ju fler som anmälde sig i år än under 2006.

sture_lindberg
Medlem
#164 Skrivet: 3 Apr 2007 13:56

Jo flera nu ja.. men många som kommer att tänka sej för nästa år är jag rädd för.Med facit i hand...

Mayo
Medlem
#165 Skrivet: 3 Apr 2007 14:04

Citerar: sture_lindberg, #164:
Med facit i hand...

shieldfire
Medlem
#166 Skrivet: 3 Apr 2007 14:07

Citerar: Mayo, #163:
Tja, vi får väl se. Trots allt var det ju fler som anmälde sig i år än under 2006.

Jag undrar jag. Som nagon skrev nagon skrev nagonstans. Det ar ju en bred propagandaturnering - inte en elittavling.

Att da kraftigt forbattra for de basta och forsamra for de samsta ar att missforsta Tusenmannas existensberattigande.
Tycker jag.

Huruvida det var pafallade fler som anmalde sig till arets tavling kan diskuteras. 15 pers hit eller dit kan gora detsamma, med satsningen pa reklamplats i gratisbladen (minst) skulle jag kalla det fiasko - och undrar hur mycket det forandrade handikappet gjorde sitt till.

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#167 Skrivet: 3 Apr 2007 14:15

Citerar: Mayo, #163:
Trots allt var det ju fler som anmälde sig i år än under 2006.

Viktigare än antalet anmälda är hur många som faktiskt dyker upp till spel. Jag tror mig veta att det faktiskt var färre spelande i år än föregående år.

sture_lindberg
Medlem
#168 Skrivet: 3 Apr 2007 14:34

Citerar: AfPihlstrandVonTrulp, #167:
Viktigare än antalet anmälda är hur många som faktiskt dyker upp till spel. Jag tror mig veta att det faktiskt var färre spelande i år än föregående år.

Mayo
Medlem
#169 Skrivet: 3 Apr 2007 15:30

Citerar: AfPihlstrandVonTrulp, #167:

Jag har inte hittat nån siffra för det, har du?

theddan145
Medlem
#170 Skrivet: 4 Apr 2007 05:33

Vem vann på seniortiteln? Var finns resultaten?

Rufusmannen
Medlem
#171 Skrivet: 13 Apr 2007 20:49

Jag har hela tiden läst att det står Tusenmamma , ända denna tråd började.
Men först i kväll så tog jag mig samman och knallade in till vad jag trodde var Tusenmamma och ser att det står Tusenmanna

Kan det vara min schackpsykos som smyger sakta men säkert över min hjärna för att krama åt de få grå celler som fortfarande finns kvar ?

vilhelm
Medlem
#172 Skrivet: 13 Apr 2007 20:54

Jag tyckte att det stod barbapappa!...stämmer inte det??

Rufusmannen
Medlem
#173 Skrivet: 13 Apr 2007 21:02

Citerar: vilhelm, #172:
Jag tyckte att det stod barbapappa!...stämmer inte det??

Vad skönt då är jag inte ensammen i denna schackpsykos
Jo när jag tittar närmare på detta så ser jag Tusenmamma men barab pappor
Tack för att du finns Vill Hem

vilhelm
Medlem
#174 Skrivet: 13 Apr 2007 21:05

,,man får fauen inte ta detta för allvarligt!det är ju bara ett spel

Vincent_2000
Medlem
#175 Skrivet: 19 Sep 2009 13:00

Jag läser i SSF:s styrelseprotokoll 2008:4 att:

"Tusenmannakommittén har bestämt att Tusenmannaschacket ska ges en ny form och genomföras i Fryshuset, Stockholm, under november 2009."

Någon som vet något mer om detta?

sture_lindberg
Medlem
#176 Skrivet: 19 Sep 2009 15:13

Har jag inte hört talas om. Står det att läsa på någon site?

Vincent_2000
Medlem
#177 Skrivet: 19 Sep 2009 15:30

Citerar: sture_lindberg, #176:
Står det att läsa på någon site?

Klicka på länken i #175 och skrolla ned till §17

Mvh // V

sture_lindberg
Medlem
#178 Skrivet: 19 Sep 2009 16:06

Tack !

Vincent_2000
Medlem
#179 Skrivet: 20 Sep 2009 13:50

Har fått svar från Tusenmannakommittén:

"Årets tusenmamma är inställd. Förhoppningsvis är den tillbaka nästa år!"

sture_lindberg
Medlem
#180 Skrivet: 20 Sep 2009 14:54

var rätt väntat....

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.