Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tusenmanna
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
JoarO
Medlem
#121 Skrivet: 31 Mar 2007 21:33 - Redigerad av: JoarO

De jag möter lär jag mig inget av att spela mot.Men däremot i Tusenmanna lär jag mig

trulpen
Medlem
#122 Skrivet: 31 Mar 2007 22:21

Inte? Fast senare då, i själva tävlingen, lär det väl bli bättre motstånd?

Martin_Lokander
Medlem
#123 Skrivet: 1 Apr 2007 09:17

Roligt att spela mot Pia Cramling istället, sorry Ulf , men jag kan in te teori på 1.d4 och 1.Sf3 som du kör, gillar inte heller sici, nån som vet vad Pia spelar ??

Spencer
Medlem
#124 Skrivet: 1 Apr 2007 09:26 - Redigerad av: Spencer

Hun spelar ALT - og hun spelar hemsk bra .............. ! - ( Pia .... hmmm ) -

Spencer
Medlem
#125 Skrivet: 1 Apr 2007 09:29

JoarO - du lærer ikke noget af de andre spillere, skriver du.
Så må du prøve hypermodernist. - SÅ lærer du noget !

swiss_perfect
Medlem
#126 Skrivet: 1 Apr 2007 09:41

tror hon spelar kan-varianten 1e4-c5 2.sf3-sc6 3.d4-cxd4 4.sxd4 e6..

men du sök i databasen www.chesslive.de

elelr chessgames.com

ifransson
Medlem
#127 Skrivet: 1 Apr 2007 10:19

Citerar: trulpen, #119:
Då är de alltså inte GM hela delegationen, fast jag hälsade på en idag som bekräftade att hen är stormästare. Ja ja, A-spelarna har det fett förspänt i vilket fall, en ryss mer eller mindre.

Vi skall spela i semi-grupp 3 (tillsammans med ryssen Ivanov):
http://www.stockholmschack.nu/nyheter.asp?ID=201
Lycka till ... "Anfall är bästa försvaret!"

trulpen
Medlem
#128 Skrivet: 1 Apr 2007 10:29

Sant. Hehe.. ifransson har tydligen 3986 i rating, och jag har visst 3978...

keyzersoze
Medlem
#129 Skrivet: 1 Apr 2007 13:01

är ni vidare i 1000-manna?

Filip1995
Medlem
#130 Skrivet: 1 Apr 2007 14:18

<(-_-)>Hej vill nån möta mig på schack.JAG ÄR SÄMST!!! Ja möter bara dom som inte andvänder schackmotor.<(-_-)>

Spencer
Medlem
#131 Skrivet: 1 Apr 2007 14:38 - Redigerad av: Spencer

Martin_L - har du set Kasparov mod Andersson ? - Fra 1989. - Tempo, tempi. - m. m.
Nogle kalder det: forførelse.

Engang sagde Ulf: jeg vil ikke spille mod Kasparov mere. - ( aha )

Nogle stormestre følte sig slået, psykisk, når de sad overfor Kasparov.
En enkelt GM'er sagde: Jeg følte, at hans kraft omkransede hele skakbrættet.

jage96a
Medlem
#132 Skrivet: 1 Apr 2007 17:11

Ja, jag har sett det på www.schackforum.nu eller vad det nu heter, Agrest analyserar tror jag eller Stefan Brynells, Jag körde en idiotmatt mot Pia Cramling i dag inte " idiotmatten men den var idiotisk"

palmann3
Medlem
#133 Skrivet: 1 Apr 2007 17:36

Skal man slå med kungan efter : hxg7 ?

Jeg ved det ikke...................

ifransson
Medlem
#134 Skrivet: 1 Apr 2007 19:07

Citerar: trulpen, #128:
Sant. Hehe.. ifransson har tydligen 3986 i rating, och jag har visst 3978...

Men nu har jag åkt ner till klass C!!
Jag slapp i alla fall att "hålla nollan" i semi...

Kraftwerk
Medlem
#135 Skrivet: 1 Apr 2007 19:25

Citerar: ifransson, #134:
Men nu har jag åkt ner till klass C!!
Jag slapp i alla fall att "hålla nollan" i semi...

GRATTIS..ELLER HMM

jage96a
Medlem
#136 Skrivet: 1 Apr 2007 19:35

Vilka är finalisterna ???? Vem vann ???? Vem kom 2:A ???? VEM KOM 3:a ?? Hur gick det för Henrik Haapala ???? Hur gick det för Arash Rouhani ???? Hur gick det för Sergey Ivanov ???? Hur gick det för Joar Ölund ???? Hur gick det för Pontus Carlsson ???? Hur gick det för Jonathan Westerberg ???? Hur gick det för Emanuel Berg ???? Hur gick det för Pia Cramling ???? Hur gick det för Eva Jiretorn ????

ifransson
Medlem
#137 Skrivet: 1 Apr 2007 19:52

Citerar: jage96a, #136:
Vilka är finalisterna ???? Vem vann ???? Vem kom 2:A ???? VEM KOM 3:a ?? Hur gick det för Henrik Haapala ???? Hur gick det för Arash Rouhani ???? Hur gick det för Sergey Ivanov ???? Hur gick det för Joar Ölund ???? Hur gick det för Pontus Carlsson ???? Hur gick det för Jonathan Westerberg ???? Hur gick det för Emanuel Berg ???? Hur gick det för Pia Cramling ???? Hur gick det för Eva Jiretorn ????

Vad är klockan? När går tåget? Vem är jag? Varför är himlen blå?
Några gick vidare till final:
http://www.stockholmschack.nu/nyheter.asp?ID=202

sture_lindberg
Medlem
#138 Skrivet: 1 Apr 2007 20:23

Till finalen gick...Berg,Brynell,Karlsson,Kachatkov...Berg är min favorit!

jage96a
Medlem
#139 Skrivet: 1 Apr 2007 20:29

Ja nån av svenskarna borde vinna eftersom de är GM hela bunten förutom den felande länken :
Varför spelar man schack ???? Är det kul ????? Vad är stadshuset ???? Vad är tusenmannas ???? Vad är jag ???? ( idiot) Vad är du ???? (detsamma) Existerar jag ???? Existerar du ???? Är vi i himlen ????? Är du satan ????
Vem är satan ????

ruzomberok
Medlem
#140 Skrivet: 1 Apr 2007 20:33

GO KARLSSON !!!!!!

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#141 Skrivet: 1 Apr 2007 21:21

Citerar: jage96a, #136:

Va fan, ska du inte fråga hur det gick för mig?! Du frågar ju hur det gick för alla andra *känner mig diskriminerad*. Fast.. det är väl egentligen lika bra att ingen frågar...

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#142 Skrivet: 1 Apr 2007 21:23

Citerar: jage96a, #139:
Är vi i himlen ????? Är du satan ????

Varför fem frågetecken efter himlen och bara fyra efter satan (och de flesta andra). Diskriminerande på min ära.

ifransson
Medlem
#143 Skrivet: 2 Apr 2007 08:10

Citerar: AfPihlstrandVonTrulp, #141:
Va fan, ska du inte fråga hur det gick för mig?! Du frågar ju hur det gick för alla andra *känner mig diskriminerad*. Fast.. det är väl egentligen lika bra att ingen frågar...

Brynell vann!
Här är resultatet:
http://www.stockholmschack.nu/nyheter.asp?ID=206
Jag och trulpen delade näst-sista platsen i sem-grupp 3 (men han vann mot mot mig)...
Det är bara att inse att man är en simpel "café-spelare".

trulpen
Medlem
#144 Skrivet: 2 Apr 2007 11:26 - Redigerad av: trulpen

Citerar: ifransson, #143:
Det är bara att inse att man är en simpel "café-spelare".

Nej, nej, du (och jag) är duktiga schackspelare, men rätt så värdelösa på blixt- och snabbschack bara. Det kräver ju drillning på ett annat sätt än långpartier för att bli bra. Ska jag göra tillräckliga drag så förlorar jag på tid. Ganska tråkigt, faktiskt, för sådana som oss.

Nåja, många onödiga förluster till trots så är jag ändå nöjd att jag ställde upp i Tusenmanna. Framförallt träffade jag flera schackbekantingar/-vänner under speldagarna, samt några här ifrån sO (roligt att tala med er).

Dessutom är det ju alltid kul att ha rätt! Inte så svårt att förutse förvisso (och det har ju heller inte ifrågasatts), men ändå... I finalen fanns mycket riktigt 4 A-spelare varav tre av dem var stormästare (Emanuel Berg, Stellan Brynell och Lars Karlsson) och en var internationell mästare från Vitryssland (Vitail Kachatkov). De tre GM:arna spelade alla ut IM:en, relativt lätt kändes det som, fast i semin så slog Kachatkov ändå Pontus Carlsson, vilket var starkt.

Intressant var också att många av grupperna på lördagen saknade 1-3 spelare. Ett kraftigt avfall, vilket nog kan tolkas som en konsekvens av de nya för starkare spelare förmånliga tidshandikappen.

Slutrapporterat för den här gången,
trulpen

Mayo
Medlem
#145 Skrivet: 2 Apr 2007 13:14

Citerar: trulpen, #144:
Intressant var också att många av grupperna på lördagen saknade 1-3 spelare.

Att det saknas folk i vissa grupper beror väl på att de har anmält sig men inte dykt upp.

Efter att ha kikat runt en del så var 333 spelare med i lottningen till årets Tusenmanna jämfört med fjolårets 312.

ruzomberok
Medlem
#146 Skrivet: 2 Apr 2007 18:04

Citerar: AfPihlstrandVonTrulp, #141:

Jag kan in te hålla reda på vilka som spelar här, ifransson vet jag och trulpen men inga mer

Citerar: AfPihlstrandVonTrulp, #142:

Varför fem frågetecken efter himlen och bara fyra efter satan (och de flesta andra). Diskriminerande på min ära.

Därför att himlen är större fråga än satans frågan ( för jag antar att du är det)

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#147 Skrivet: 2 Apr 2007 18:30

Citerar: Mayo, #145:
Att det saknas folk i vissa grupper beror väl på att de har anmält sig men inte dykt upp.

Det stämmer. Däremot var det flera som jag talade med under tusenmanna som menade att det var ovanligt många som inte dykt upp i år. Det var det jag talade om. Om det stämmer, så är det ju värt att resonera kring varför.

Det var snarare legio än undantag att grupper inte var fulltaliga, vad jag förstod.

Nåja, tusenmanna lär ju bli av nästa år igen med herr Penser som protegé. Det går ju bra att undra om de kommer att stå fast vid den här ordningen av tidshandikapp. Schackeliten har ju kontakter och auktoritet nog att lobba för det, så varför inte..

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#148 Skrivet: 2 Apr 2007 18:32

Citerar: ruzomberok, #146:
Därför att himlen är större fråga än satans frågan

Hehe, det skriver jag under på...

Förresten, trulpen är ju mitt alterego.. eller var det tvärtom...

Mayo
Medlem
#149 Skrivet: 2 Apr 2007 19:30

Citerar: AfPihlstrandVonTrulp, #147:
Det stämmer. Däremot var det flera som jag talade med under tusenmanna som menade att det var ovanligt många som inte dykt upp i år. Det var det jag talade om. Om det stämmer, så är det ju värt att resonera kring varför.

Så de som anmält sig men inte dök upp skulle alltså ha gjort så pga de ändrade tidshandikappen? Långsökt samband om du frågar mig, för det skulle alltså innebära att dessa personer tagit reda på de ändrade tidshandikappen först efter att de anmält sig.

Nja, jag tror det finns en annan anledning. Det fina vädret, t.ex. (Nej, jag skojar inte).

trulpen
Medlem
#150 Skrivet: 2 Apr 2007 19:53 - Redigerad av: trulpen

Citerar: Mayo, #149:
Långsökt samband om du frågar mig, för det skulle alltså innebära att dessa personer tagit reda på de ändrade tidshandikappen först efter att de anmält sig.

Ja, det menar jag. Möjligen långsökt, men knappast otroligt. Så var det exempelvis för mig att jag först efter anmälan fick (efter fråga här i forumet faktiskt) information om de ändrade tidshandikappen. Förändringen förbluffade mig, då jag trodde att det var som förut med fem klasser och 2-28 minuter mellan A-E. Jag valde till sist att ändå spela, även om jag mestadels lutat åt att dra tillbaka min anmälan och skicka en liten reprimand till tävlingskommittén.

Nå, jag håller ändå inte med om att min slutledning ens är långsökt. Tidshandikapp är inrättat för att mindre starka spelare ska ha någon tillstymmelse till chans mot starkare spelare. Om tidshandikappen misslyckas med den ambitionen, så förvånar det åtminstone inte mig om många väljer att avstå slakten.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.