Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tusenmanna
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
Mayo
Medlem
#61 Skrivet: 20 Mar 2007 14:31

#58 Så du menar att du själv inte uppfattat dig som offerlamm när du väl deltagit och de gamla tidshandikappen gällde?

Att få deltagare till Tusenmanna tror jag mest är en ren marknadsföringsgrej, Tusenmanna är trots allt den största schackpropagandatävlingen i Sverige och då krävs väl att man slår på marknadsföringstrumman. Detta lär väl gå hand i hand med populariten för schacket i stort i Sverige. Det jag menade i mitt tidigare inlägg var att jag är osäker på om ett annat tidshandikappsystem (som gynnar toppspelarna) slår så kraftigt mot antalet deltagare. Jag tror det lika gärna kan stöta bort "den breda massan" som att det kan locka "den breda massan" genom att först locka IM och GM som i sin tur fungerar som deltagarmagneter. Är det inte roligare för den gode medelspelaren att möta en hyfsat känd GM under gruppspelet på lördagen istället för en eller kanske två 2300-spelare?

Horndals_SK
Medlem
#62 Skrivet: 20 Mar 2007 14:39

Risken är väl överhängade för att spelare med lägre ranking nu känner sej chanslösa med den nya gruppindelningen och kanske stannar hemma istället

Mayo
Medlem
#63 Skrivet: 20 Mar 2007 14:48

Jo, sant. Den grupp som träffas hårdast gissar jag är de med rating upp till 1500/1600. Å andra sidan har de 25-5 på spelare >2200 istället för som tidigare >2300.

trulpen
Medlem
#64 Skrivet: 20 Mar 2007 15:13

Som sagt, 5 minuter är oceaner av tid. En 1500-spelare som möter en 2200-spelare med handikappet 25 - 5 är fortfarande i stort sett helt chanslös. Har ju inte ens tidsfaktorn att spela på längre.

Och hur kul är det att bli tillplattad och söndermald utan att förstå varför?

Skäms på sig, Tusenmanna-kommittén!

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 20 Mar 2007 15:17

Förstår inte vad de tänkte på när dom ändrade på tidshandicapen.kanske inte tänkte alls?

Martin_Lokander
Medlem
#66 Skrivet: 20 Mar 2007 15:29

Jag tycker det är . Vadå ska de med 2200 ha 1 minut eller vad vill ni ?

trulpen
Medlem
#67 Skrivet: 20 Mar 2007 15:37

Citerar: Martin_Lokander, #66:
Vadå ska de med 2200 ha 1 minut eller vad vill ni ?

Du verkar inte veta hur tidshandikappen såg ut tidigare. Handikappet var 2 - 28 när A och E möttes (om jag minns rätt). Och även då vann A-spelaren oftast.

Tråkigt också att du läser så illa. Men men, jag gör mitt bästa för att inte bli tjurig.

trulpen
Medlem
#68 Skrivet: 20 Mar 2007 15:42

Citerar: Mayo, #61:
Så du menar att du själv inte uppfattat dig som offerlamm när du väl deltagit och de gamla tidshandikappen gällde?

Frågan är relevant och åtminstone indirekt riktad till också mig, varför svar inkommer.

Jag har deltagit i Tusenmanna en gång tidigare, för ca 5 år sedan. Min första schacktävling, faktiskt. Då hade jag dock knappt koll på vad en schackklocka var, än mindre taktik och strategi. Då var jag ett helt klart ett offerlamm (fast det gjorde inte så mycket).

Idag skulle det vara annorlunda, men eftersom jag ännu inte är av mästarklass så räknar jag kallt med att jag åter hamnar på offeraltaret med anledning av nyordningen. Nu har jag dessutom lite mer tävlingserfarenhet och inser att jag bara skulle bli deprimerad på Tusenmanna. Har bättre saker för mig.

Men gott mod till alla de som ändå ställer upp, och lycka till!

Martin_Lokander
Medlem
#69 Skrivet: 20 Mar 2007 15:47

Citerar: trulpen, #67:
Tråkigt också att du läser så illa

Läser jag illa ?? Jag kanske bara inte är så jätteintresserad.

Jonathan_Westerberg
Medlem
#70 Skrivet: 20 Mar 2007 15:48

heja bajen friskt humör

Martin_Lokander
Medlem
#71 Skrivet: 20 Mar 2007 15:55

Är du hammarbyare ?? Tung dag i bandyn

trulpen
Medlem
#72 Skrivet: 20 Mar 2007 15:57

Tilläggas bör att Ulf Andersson brukar spöa 90-95 % av alla de som ställer upp på simultan på söndagen. Det brukar väl vara 30-60 personer, gissar jag. Några får remi, att Ulf förlorar något parti tillhör undantagen. Den gång jag spelade förlorade hen inte ett enda parti.

Som exempel på hur en 2600-spelare spelar skiten ur mindre starka spelare, trots mycket begränsad tid.

Som kuriosa kan sägas att Evgenij Agrest vann tävlingen det år jag deltog. Det var förmodligen 2002, även om jag inte hittar mer exakt information just nu.

trulpen
Medlem
#73 Skrivet: 20 Mar 2007 15:58

Citerar: Martin_Lokander, #69:
Jag kanske bara inte är så jätteintresserad.

Ett bra skäl att inte säga något alls då. Jag menade inte att vara elak, men jag kände att din kommentar var häcklande, och det är ju inte roligt. Med reservation för att jag hade fel (p.g.a. textmediumet).

Martin_Lokander
Medlem
#74 Skrivet: 20 Mar 2007 16:08

Ingen fara

Mayo
Medlem
#75 Skrivet: 20 Mar 2007 16:10

Intressanta kommentarer, trulpen Nåja, får se om jag ställer upp men det skulle vara kul att höra anledningarna bakom att ändra tidshandikappen. Hittills har jag bara spekulerat i potentiella anledningar men det kanske är nåt helt annat som ligger bakom... kanske klockorna blir för sönderhamrade i 2-28 eller nåt sånt.

trulpen
Medlem
#76 Skrivet: 20 Mar 2007 16:38

Tack, Mayo.

Jag skulle också tycka att det vore intressant att höra en officiell förklaring, även om jag då skulle lyssna till den som en officiell förklaring och inte oreserverat ta det för hela sanningen. Ännu intressantare vore att få ta del av den ärade kommitténs mötesprotokoll, hehe..

Jag gissar att det ligger mycket i din tanke om att tävlingen lockar fler starka och kända spelare. Vi får väl emellertid se huruvida tävlingen fortsätter att kallas Tusenmanna eller om de också väljer att efterhand byta namn till Femtimanna istället.

Landroval
Medlem
#77 Skrivet: 20 Mar 2007 17:06

bör väl inte vara omöjligt att få tillgång till mötesprotokoll då dessa är offentliga handlingar som vem som helst på begäran får ta del av.

trulpen
Medlem
#78 Skrivet: 20 Mar 2007 17:23

Är det så? Kanske, men jag tar det inte för givet, då jag gissar att Tusenmanna inte är någon offentlig myndighet. Ska dock försöka leta upp information om det på nätet vad det lider.

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 20 Mar 2007 17:44

Citerar: trulpen, #76:
att tävlingen lockar fler starka och kända spelare

Kanske lockar flera starka nu ja..men "amatörerna"kommer att minska i antal..och tusenmanna ska ju vara en propagandatävling...Så ledningen i tusenmanna måste haft en dålig dag ,när dom bestämde sej för att ändra på rankinggrupperingarna.

Landroval
Medlem
#80 Skrivet: 20 Mar 2007 17:55

jo, du kan få ut protokollen alla föreningar som i det här fallet stockholms schackförbund (väl?) som får anslag i ngn form är skyldiga att lämna ut mötesprotokoll på begäran.

Landroval
Medlem
#81 Skrivet: 20 Mar 2007 18:00

hoppsan, märkte precis att det var lite konstig svenska i förra inlägget..
vad jag menar är iaf att alla föreningar som får ngn form av anslag är skyldiga att lämna ut sina mötesprotokoll på begäran.

shieldfire
Medlem
#82 Skrivet: 20 Mar 2007 18:43 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: Mayo, #61:
#58 Så du menar att du själv inte uppfattat dig som offerlamm när du väl deltagit och de gamla tidshandikappen gällde?

Hä - jag vann min grupp näst senast jag var med. Förra året gick det åt h-e.

Lelle
Medlem
#83 Skrivet: 29 Mar 2007 12:23

Tusenmanna är en stor och kul tävling.
Jag är ju med. Kom 2:a i semifinalen år 2003 tror jag det var.
Då slog jag han som vann GM Pontus Carlsson!
Han gick vidare efter 6 ronder pga ½ partipoäng mer.......

shieldfire
Medlem
#84 Skrivet: 29 Mar 2007 12:32

Men det var med den gamla handikappet...

Lelle
Medlem
#85 Skrivet: 30 Mar 2007 08:45

Sant Men jag är bättre nu

vilhelm
Medlem
#86 Skrivet: 30 Mar 2007 11:03

"Tekniken" med klockan för de med hårda handicap gör sitt till också

Leo_
Medlem
#87 Skrivet: 30 Mar 2007 11:16

Vitsen med Tusenmanna är väl att det ska vara en handikapptävling. I en handikapptävling ska handikappen vara utformade så att den sämre spelaren faktiskt har nån nytta av dem. Vilket självklart inte är fallet med de nya reglerna.
Med dessa regler kommer bara 2300+-spelare komma vidare (förutsatt att tillräckligt många sådana är med förstås)
En 2300+-spelare släpper inga poäng med dessa tidshandikapp.
De hade väl iaf kunnat kosta på sig en till grupp för de allra sämsta, typ <12-1300 och icke-klubbspelare.

AfPihlstrandVonTrulp
Medlem
#88 Skrivet: 30 Mar 2007 11:27

Jo, visst är det så. Gissar att ingen under 2000 går vidare iaf. Jag blir mycket förvånad om så blir fallet.

Vem vinner exempelvis i partiet B - C (10' - 20') där B har LASK 2100 och C 1600?

vilhelm
Medlem
#89 Skrivet: 30 Mar 2007 12:02

tiderna ändrades efter stjärnornas gnäll??eller vad var det

ifransson
Medlem
#90 Skrivet: 30 Mar 2007 15:52

Väl mött och lycka till imorgon!
Jag är med i grupp 6(!?)...
Är ryssarna farliga?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.