Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Mittspelet avgör!
Författare Meddelande
vilhelm
Medlem
#1 Skrivet: 5 Mar 2007 22:44

Är benägen att hålla med...har träffat några riktiga ljushuvuden genom åren som påstod att i mittspelet ska man söka vinst...öppningsspel kan vara nog så svårt men trots allt teori och inlärningsbart...slutspel kan också vara svårt förvisso..men vad går upp mot ett präktigt mittspel??Det är ofta här schackmotorer visar sin styrka inbillar jag mig..även vanliga dödliga har det knepigt med strategi och mål..låsta ställningar osv...vad har ni för strategier i mittspelet? kan vara bra att veta till nästa serieomgång..hehehe

Martin-Devenney-1611
Medlem
#2 Skrivet: 6 Mar 2007 00:26

Alltså, det går ju inte att tala om vilka strategier man har i mittspelet på en allmän nivå. Det handlar ju helt om vilken typställning man får upp. Varje typställning har ju en viss sorts plan.

Special_Observer
Medlem
#3 Skrivet: 6 Mar 2007 13:31

Min strategi brukar vara att göra ett litet framsteg i varje drag. Sedan brukar jag falla på att jag byter strategi ungefär vart tredje drag... Men visst håller jag med om att det oftast är i mittspelet det avgörs.

ifransson
Medlem
#4 Skrivet: 6 Mar 2007 14:20

Kraftwerk har ett bra citat (från Nimzowitch?):
\\\"First restrain, next blockade, lastly destroy\\\"

Jag gillar att" låsa" motståndaren t ex med en bonde på 3:e/6:e raden men det gäller att ha "harmoni" mellan pjäserna oxå...
Oftast försöker jag spela "öppet" och få till ett tidigt anfall (gärna efter offer), annars så blir det "slugfest" med snabba pjäsbyten för att hoppa över mittspel och komma direkt till slutspel då jag inte gillar positionellt "seg-spel"!

Johåk
Medlem
#5 Skrivet: 6 Mar 2007 19:26

ngen kan undvika slutspelet,så är det bara.

Johak_fbk
Medlem
#6 Skrivet: 6 Mar 2007 19:30

ingen*

Horndals_SK
Medlem
#7 Skrivet: 6 Mar 2007 19:30

Citerar: Johåk, #5:
ngen kan undvika slutspelet,så är det bara

jo, det kan man visst det. ett parti kan faktiskt ta slut i mittspelet eller i början på partiet

Johak_fbk
Medlem
#8 Skrivet: 6 Mar 2007 19:32

Ja,men i praktiken,med någolunda bra motspel och inga miniatyrer,så är det omöjligt att undvika slutspelet,ärligt.

Kraftwerk
Medlem
#9 Skrivet: 6 Mar 2007 19:53

Citerar: Special_Observer, #3:
Kraftwerk har ett bra citat (från Nimzowitch?):
\\\"First restrain, next blockade, lastly destroy\\\"

Jag gillar att" låsa" motståndaren t ex med en bonde på 3:e/6:e raden men det gäller att ha "harmoni" mellan pjäserna oxå...
Oftast försöker jag spela "öppet" och få till ett tidigt anfall (gärna efter offer), annars så blir det "slugfest" med snabba pjäsbyten för att hoppa över mittspel och komma direkt till slutspel då jag inte gillar positionellt "seg-spel"!

Helt rätt Frasse! Och visst det självaste Nimzo som jag citerar..den främsta bland schacktaktikerna..läs hans böcker..så förstår ni att det handlar om att planera från första början..sen faller det andra på plats..dvs det rör sig om en röd tråd som passerar det som vi kallar för öppning-mitt-slut..och att det är viktigt med ett holistiskt förhållnigssätt

r3leased
Medlem
#10 Skrivet: 6 Mar 2007 20:44

vad är en schackmotor

Itachi
Medlem
#11 Skrivet: 6 Mar 2007 22:43

vill nån ta ett parti

stridsvagnsnisse
Medlem
#12 Skrivet: 6 Mar 2007 22:48

Jo men ingen vill få styk av mig

Kraftwerk
Medlem
#13 Skrivet: 7 Mar 2007 08:53

Hmm..håll Er till ämnet

tornado
Medlem
#14 Skrivet: 7 Mar 2007 11:24

Jag tror inte att mittspelet avgör,då skulle det inte ha någon betydelse hur inledningen och slutspelet går.
För att vinna partiet så måste man först lyckas med öppningen,sen göra ett bra mittenspel.Sen kommer slutspelet , är man dålig i slutspelet förlorar man .Är man bra på slutspel blir det roligare.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 7 Mar 2007 12:58

jag anser att slutspelet är det klart viktigaste.. Där avgörs de flesta partier iaf mellan likvärdiga motsåndare. Spelöppning kan vilka som helst lära sej i utantillläxa.Därmed inte sagt att spelöppningar är oviktiga.Mittspelet ser jag som en fas till ett bra slutspel.

Special_Observer
Medlem
#16 Skrivet: 7 Mar 2007 14:16

Citerar: sture_lindberg, #15:
Mittspelet ser jag som en fas till ett bra slutspel.

Precis! Och har mittspelet gett dig en fördel till slutspelet så vinner du oftast!

Du måste logga in för att kunna posta!