Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack motor?
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 29 . 30 . >>
Författare Meddelande
Zwenzzon
Medlem
#271 Skrivet: 15 Mar 2007 19:46

Nu kanske nu tycker jag är en noob, men inte kan man veta om den andre använder sig av motor. Eller står det i presentationen? Jag kan inte hitta det i alla fall... inte utan att analysera några partier i alla fall.

asvo
Medlem
#272 Skrivet: 15 Mar 2007 19:53

Citerar: sture_lindberg, #16:
Kommer nog aldrig att möta dej asvo...

Det är nog ett ouppnåligt mål för oss båda med din inställning .
Jag har annars inget emot att möta bra spelare även om de inte använder motor .
Kanske vi möts i veteranklassen i SM någon gång i närschack .
Jag har ju visserligen ett par vinster över ett par blekingemästare i seriespel närschack ( om jag får skkryta lite ) en av dem Crister Johansson från Svängsta som är på väg mot VM spel i korr men han anv. ju motoranalys så det är ju inget märkvärdigt !
Hemska tanke att förlora mot dej

vilhelm
Medlem
#273 Skrivet: 15 Mar 2007 19:55

Tycker det är trevligt när gamla gubbar träter!blir mer focus då!...respekt!

asvo
Medlem
#274 Skrivet: 15 Mar 2007 20:09

[quote=Zwenzzon, #271:] Eller står det i presentationen?
Det står på den personliga sidan om den används vid spel , står det inget får du lita på din motståndare .
Jag tror inte det är många som fuskar men skulle du möta någon av dem får du bara bättre motstånd vilket ger till resultat i längden att du också blir bättre .

kennynorr
Medlem
#275 Skrivet: 15 Mar 2007 20:11

#243 ???

kennynorr
Medlem
#276 Skrivet: 15 Mar 2007 20:16

tvingar? Grejen är att som icke m-spelare vill jag inte möta hjälpmedels spelare... utan motor så gör det tex de flesta spelare nått spontandrag- dom/jag går i olika fällor i stridens hetta/iver.. En motor visar inga tokdrag osv osv

kennynorr
Medlem
#277 Skrivet: 15 Mar 2007 20:24

För det första är påstendet felaktigt alla motorspelare erkänner de har ett övertag gentemot dem som inte anv. det !!??? Och jag som trodde att jag påstod motsatsen... ATT m-spelare INTE INTE INTE erkänner att de har övertag utan istället får det att låta som en stor bedrift att med hjälpmedel vinna över en "ren" spelare...

människan låter roboten hitta utvägar istället för att lösa problemet själv

asvo
Medlem
#278 Skrivet: 15 Mar 2007 20:28

Citerar: kennynorr, #276:
En motor visar inga tokdrag osv osv

Helt rätt i varje fall sällan .
Jag vid några tillfällen haft fel ställning när motorn analyserat och därför gjort tokdrag .
Det är annars också mycket sällsynt med feldrag i tävlingskorr på hög nivå .
Och frågan är hur roligt är det att vinna på så sätt ?
Jag gjorde ett sådant drag mot lancer för inte så länge sen då ville han jag skulle göra om draget vilket jag gjorde men förlorade ändå .
Jag håller med på att det kan bli tråkigt spel ibland med motoranalys men det uppvägs av det komplicerade spel som uppstår i andra partier där man sitter och funderar i timmar utan att nå resultat .

asvo
Medlem
#279 Skrivet: 15 Mar 2007 20:47

Citerar: kennynorr, #277:
människan låter roboten hitta utvägar istället för att lösa problemet själv

Om då bägge använder motoranalys ( vilket görs i tävlingskorr på högre nivå ) menar du då att det är programmet som avgör vilken som vinner ?
Tidigare när inte motoranalys fanns var det i så fall den som hade köpt senaste teorin i öppning o slutspel och som hade bästa spelare att rådfråga som vann .
Själv tror jag i bägge fallen att det är spelaren rutin och kunskap som fäller avgörandet annars skulle jag sluta spela korr och bara spela närschack .

KungLouie
Medlem
#280 Skrivet: 15 Mar 2007 20:49

Jag håller med på att det kan bli tråkigt spel ibland med motoranalys men det uppvägs av det komplicerade spel som uppstår i andra partier där man sitter och funderar i timmar utan att nå resultat .

Ha ha ha!

kennynorr
Medlem
#281 Skrivet: 15 Mar 2007 20:53

oj! sicken miss.. så du menar att du ställde upp pjäserna fel o motorn därigenom gjorde en "felanalys" av läget.. oj oj tungt

tur att du inte tänkte själv då

asvo
Medlem
#282 Skrivet: 15 Mar 2007 21:03

Citerar: kennynorr, #281:
tur att du inte tänkte själv då

Det är lätt till att göra det ( tror jag gjort det 5-6 gånger ) annars hade jag nog haft över 3000 i rating här.
I korr är det mycket avgörande att vara nogrann , envis och ha tålamod .
I min första korr turnering i SSKK förväxlade jag två partier i öppningen så visst görs det tokdrag i korr .

kennynorr
Medlem
#283 Skrivet: 15 Mar 2007 21:04

suck... jag menar: ATT programmet vinner lätt över normalspelaren. pratar varken om korr eller mästerskap utan här på SO

Här sitter flera m-spelare bla du och spelar mot icke motor/hjälpmedels spelare alltså "nöjesspelare" som finner nöje och tillfredsställelse i att tänka själva eller som jag flytta och tänka sen - spontanspel

Ärligt och rent.. eller hur? Sen att ni väljer att analysera med m-hjälp/spel så... gör det men påstå inte att det kräver MER att vinna med hjälp än utan...

asvo
Medlem
#284 Skrivet: 15 Mar 2007 21:08

Citerar: kennynorr, #283:
Här sitter flera m-spelare bla du och spelar mot icke motor/hjälpmedels spelare alltså "nöjesspelare" som finner nöje och tillfredsställelse i att tänka själva

Fel . FEL Jag spelar bara mot dem som vill spela mot mej läs min personliga sida !

sture_lindberg
Medlem
#285 Skrivet: 15 Mar 2007 21:21

Citerar: asvo, #272:
Kanske vi möts i veteranklassen i SM någon gång i närschack
Ska nog vara med där i år i stockholm ja..för första gången.Då blir det spel på LIKA vilkor
Citerar: kennynorr, #283:
Ärligt och rent.. eller hur? Sen att ni väljer att analysera med m-hjälp/spel så... gör det men påstå inte att det kräver MER att vinna med hjälp än utan...

Mycket bra inlägg!

Winberg
Medlem
#286 Skrivet: 15 Mar 2007 21:24

Ojojojoj...Tycker att kennynorr och de andra som är så kritiska mot motorer som hjälpmedel helt enkelt skall söka sig till en annan site där det inte är tillåtet med motorhjälp!

ICC är en mycket bra sådan, dom har visst ett analysprogram som kan avgöra om du använder motor och då blir du avstängd...

Så sluta med det där j- a tjafset nu eller skaffa en motor själva...

asvo
Medlem
#287 Skrivet: 15 Mar 2007 21:25

Citerar: sture_lindberg, #285:
Ska nog vara med där i år i stockholm ja..för första gången.Då blir det spel på LIKA vilkor

Är det lika villkor du är ju mycket yngre

sture_lindberg
Medlem
#288 Skrivet: 15 Mar 2007 21:27

Snacka om utbrott kallas inte detta forum schackmotor? då bör det väll vara rumsrent att kunna diskutera detta här?

sture_lindberg
Medlem
#289 Skrivet: 15 Mar 2007 21:29

Citerar: asvo, #287:
Är det lika villkor du är ju mycket yngre
i och för sej är jag yngre.men har inte lika mycket robbotträning i bagaget. så det borde jämna ut sej.

Martin-Devenney-1611
Medlem
#290 Skrivet: 15 Mar 2007 21:30

Men sture, då är det väl också tillåtet att ifrågasätta diskussionens värde så som Winberg gjorde?

Zwenzzon
Medlem
#291 Skrivet: 15 Mar 2007 21:32

Citerar: Winberg, #286:
ICC är en mycket bra sådan, dom har visst ett analysprogram som kan avgöra om du använder motor och då blir du avstängd...

Tack för tipset, ska prova den sidan eftersom det verkar vara en majoritet som använder motorer här.

sture_lindberg
Medlem
#292 Skrivet: 15 Mar 2007 21:32

Citerar: Winberg, #286:
Så sluta med det där j- a tjafset nu eller skaffa en motor själva...
men jag tycker inte han ska komma o säga vad vi som inte gillar motorer ska få tycka bara..fattar?

asvo
Medlem
#293 Skrivet: 15 Mar 2007 21:38

Ingen vet hur mycket robotträning Du har Sture
Jag försöker vara så saklig som möjligt men det verkar som flera läser mellan raderna

vilhelm
Medlem
#294 Skrivet: 15 Mar 2007 21:42

tacka vet jag serien! där finns det inga motorer,,pga regler..eller vad säger du winberg??...eller är det ett j...tjafs???

Winberg
Medlem
#295 Skrivet: 15 Mar 2007 21:48

Ja det är et j-a tjatande och tjafsande på vissa och det det finns många spelare här som klarar sig väldigt bra även utan motorhjälp fastän de har tillgång till det-

Jag är en av dem!

Horndals_SK
Medlem
#296 Skrivet: 15 Mar 2007 21:50

Jag klarar mej oxå bra utan motor. detta är inget på blodigt allvar. jag ser det mer som att utveckla mej själv som spelare

asvo
Medlem
#297 Skrivet: 15 Mar 2007 21:51

Många skriver att de vill tänka schack utan att anv. hjälpmedel .
Det är stimulerande och roligt har gjort det själv i åratal innan programmen fanns.

Vid korrspel anses 10 drag på 30 - 60 dagar vara lagom för att hitta bästa dragen ( utan motoranalys ) beroende på om det är enskilda matcher eller större turneringar .

Då har de flesta korrspelare också i regel förutom egna kunskaper tillgång till öppningsböcker m.m.

Hur många är det här på sO som utnyttjar den tiden för att nå bästa resultat i sitt spel ?

Jag upplever det som att flera spelar någon form av blixtkorr och inte lägger ner så mycket tänkande .

Det gör även jag , men då spelar jag istället på blixtsajter där spelet alltid är avgjort inom tio min och det är garantera att motståndaren inte hinner anv. någon hjälp .

Annars finns ju den bästa formen av schack vanlig närschack om någon är intresserad av hur bra han (hon ) kan bli
Korr är ju trots allt nästan en form av forskning i varianterna .

Själv använder jag motoranalys i korr för att minska ner tiden betydligt och på så sätt få mer tid över till flera partier ( eller annat ) och ändå få hyfsad kvalite på spelet .

Att den gamla tiden är kvar beror på att annars skulle de som inte har tillgång till program mm. eller helt enkelt inte gillar programspel ska kunna vara med i tävlingskorr .

Kreativt analysarbete med motor under partits gång tror jag ger mer kunskap och rutin att ta med sig även för eventuellt närschackspel .

I det fallet råder inte enighet , kanske för att flera är rädda att de inte utvecklar tänkandet lika bra

En fördel kan då vara att själv ha drag på förslag innan man slår på analysen då får du samtidigt en liten koll på vad du har sett eller hur bra eller dåligt du tänkt .

Vid analyshjälp vid spel fordras dock att motspelaren är en bra spelare ( med eller utan motor )

Vid analys efter avslutat parti har jag svårt att angagera mej tillräckligt djup för att det ska ge så mycket .

Använder man däremot motor på fel sätt ( låter motorn bestämma ) lär man sej inte någonting även om man skulle vinna de flesta partier här på sO till att börja med .

Att använda motor mot sämre spelare är också meningslöst oftast är partiet oinressant efter bara ett fåtal drag

Däremot kan ju en sämre spelare anv. motor för att på så sätt skaffa ratingpoäng och snabbare få möta bättre motstånd vilket ändå inte är så lätt om han reg. motor eftersom det är svårt att hitta motståndare som vill spela .

På stegen däremot kan ingen neka men då blir det inga ratingpoäng vilket kan avslöja fusket att inte reg.

vilhelm
Medlem
#298 Skrivet: 15 Mar 2007 21:53 - Redigerad av: vilhelm

ok..men hur förklarar du at du bröt mot reglerna i serien då? kronkalle??...tycker du ska hålla en låg profil med tanke på det......Ska vi tjafsa ska vi tjafsa på riktig

Winberg
Medlem
#299 Skrivet: 15 Mar 2007 21:57

WoW!...tyvärr käre wilhelm tänker jag inte nedlåta mig att på sandlådenivå föra en diskussion som handlar om kejsarens nya kläder...

vilhelm
Medlem
#300 Skrivet: 15 Mar 2007 22:01 - Redigerad av: vilhelm

rent o skärt crap!!...reglerna säger att spelaren med högsta rating(om flera) spelar i serien...vad säger att du inte bryter mot reglerna förövrigt????... och snacka inte om sandlådenivå åtminstonde inte med mig..hur går motorn då?ja har du nått problem med cylindrarna??

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 29 . 30 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!