Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack motor?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Författare Meddelande
asvo
Medlem
#211 Skrivet: 14 Mar 2007 12:18

Jag skäms inte ett dugg !
Lycka till i närschacket !

JokernTP
Medlem
#212 Skrivet: 14 Mar 2007 12:19

Citerar: Röding, #198:
4) Den som inte accepterar detta kanske borde lämna SO.
Bye bye...

Inte bara SO utan korr-schack. Skulle tippa på att andelen motoranvändare här på SO är relativt låg iförhållande mot andra korr-sidor. Bara en känsla.

asvo
Medlem
#213 Skrivet: 14 Mar 2007 12:23

Citerar: JokernTP, #212:
Skulle tippa på att andelen motoranvändare här på SO är relativt låg iförhållande mot andra korr-sidor. Bara en känsla.

Antalet fuskare är nog större istället .Bara en känsla

kennynorr
Medlem
#214 Skrivet: 14 Mar 2007 12:34

om du med fuskare menar motorer så...

asvo
Medlem
#215 Skrivet: 14 Mar 2007 12:43

Jo , är inte motor godkänt blir det naturligtvis fusk

Systra
Medlem
#216 Skrivet: 14 Mar 2007 18:46

Kan inte ni som anser att man inte behöver tänka för att spela med motor testa era teorier? Det är ju gratis. Ladda ner det grafiska gränsnittet Arena och motorerna Toga, Spike och Rybka 1.0 beta och något öppningsbibliotek. Sen så sätter ni er ner ett par månader och drar draget som motorerna gör efter ca 10 timmars analys.
Det troliga är att ni kommer få en spelstyrka på ca 2200 i korr-ranking med den strategin, dvs det kommer att finnas tusentals korrspelare som vinner lätt. Motorerna spelar rätt i de flesta fall, 98% har jag hört, men dom där sista 2 procenten är dom viktiga.

ruth.b
Medlem
#217 Skrivet: 14 Mar 2007 19:01

Vad ska man med schackmotor till?
Den gör ju i alla fall inte som man vill

Botten
Medlem
#218 Skrivet: 14 Mar 2007 19:32

#217. Då har du kanske kopplat sladden fel?

Mauro_Mecano
Medlem
#219 Skrivet: 15 Mar 2007 00:42

Citerar: asvo, #213:
Antalet fuskare är nog större istället .Bara en känsla

Det tror jag oxå (utan att veta). ju högre rating här på sO desto större chans att det "fuskas". Det är därför jag uppskattar såna lirare som asvo och fritz_blabla_mghz som ärligt frågare eller deklarerar att dom skall använda motor. Tror inte så många under 23/2400 (sO-rating) utnyttjar motor...

Jag tycker att det är kul att spela mot människor för att dom flesta gör misstag i sina partier som man kan utnyttja.

Jag tycker oxå att det är givande att fundera ut ett drag och sen låta fritz kolla på det. Men tyvärr så snabbspelar jag för mycket för att ha det tålamodet.

kennynorr
Medlem
#220 Skrivet: 15 Mar 2007 09:15

tänka gör du när du spelar själv - med motor väljer du

asvo
Medlem
#221 Skrivet: 15 Mar 2007 11:47

Citerar: kennynorr, #220:
tänka gör du när du spelar själv - med motor väljer du

Menar du att man inte behöver tänka för att välja rätt ?

Systra
Medlem
#222 Skrivet: 15 Mar 2007 12:30

#220 Asvo svarade eg på det. Men som sades i mitt inlägg, testa om du verkligen inte behöver tänka...

johnlingvall
Medlem
#223 Skrivet: 15 Mar 2007 13:05 - Redigerad av: johnlingvall

systra..om man nu inte har någon nytta alls av en motor..som du får det till...varför använder man dom då...tex...dom som ligger på 2700 är på so och använder motor,,,tror du dom haft det utan motor...mvh

kennynorr
Medlem
#224 Skrivet: 15 Mar 2007 13:05

ja ni får ju "tänka" ut vilket alternativ som passar bäst... av några bra drag/förslag får ni själva välja ut det bästa... inga spontan/dumdrag utan ni väljer ett av flera bra alternativ som motorn tar fram åt er... *wow*

Python
Medlem
#225 Skrivet: 15 Mar 2007 13:23

ZZZZZzzzzz.....
Kan vi inte bara strunta i hela diskussionen? Vi lär inte komma något längre.

Även om vi hade möjlighet att ha helt separata motor-matcher, -rankinglistor, -turneringar och -stegar så skulle det i alla fall inte gå att hitta de som inte spelar med hjälpmedel i de "vanliga" matcherna. (t.ex. med motorer, öppningslexikon eller genom att fråga en kompis)

Att många har olika syn på hurvida man måste tänka vid Advanced Chess kommer vi inte heller lösa med fortsatta diskussioner.

kennynorr
Medlem
#226 Skrivet: 15 Mar 2007 13:40

va!? vadå inte gå att hitta de som inte spelar med hjälpmedel i de "vanliga" matcherna. (t.ex. med motorer, öppningslexikon eller genom att fråga en kompis)!!? Varför skulle det behövas rådfrågning eller hjälp för att spela!?

Python
Medlem
#227 Skrivet: 15 Mar 2007 13:42 - Redigerad av: Python

Tryckfel...det går inte att hitta dem som spelar med hjälpmedel....

asvo
Medlem
#228 Skrivet: 15 Mar 2007 13:51

Citerar: kennynorr, #224:
utan ni väljer ett av flera bra alternativ som motorn tar fram åt er... *wow*

Är det två bra spelare ( med eller utan motor ) så har oftast den som har störst kunskap om öppningen ett övertag från början .
Jag vill påstå att öppningen i regel är avgörande för eventuell vinst eller förlust vid korrspel mellan starka spelare .
Vid motoranalys vilket är en fördel i mittspelet har även då slutspel och ställningskunskap en stor betydelse eftersom analysen ger många lika förslag .
Men för att ge bra förslag måste motoranalysen i komplicerade ställningar stå på mycket länge och ändå kan eventulla vinstdrag inte finnas med .
Det som motorn är mycket bra på är att finna kombinationer vilket den bästa kan missa .
Jag vet inte hur mycket andra tänker men jag lägger ner mycket tankearbete när jag möter bättre spelare och sista tiden här på sO är det nästan bara bra spelare jag mött .
Standarden ökar hela tiden och jag tror vi snart skulle kunna ge eliten på SSKK en rejäl match .

Horndals_SK
Medlem
#229 Skrivet: 15 Mar 2007 14:02

Citerar: asvo, #228:
Standarden ökar hela tiden och jag tror vi snart skulle kunna ge eliten på SSKK en rejäl match

Man ger väl alla en match när man använder en motor?!

sture_lindberg
Medlem
#230 Skrivet: 15 Mar 2007 14:06

helt rätt horndal!

asvo
Medlem
#231 Skrivet: 15 Mar 2007 14:06

Citerar: Horndals_SK, #229:

Nej inte de bättre spelarna om de också använder motor , vilket de gör på SSKK .

asvo
Medlem
#232 Skrivet: 15 Mar 2007 14:09

Citerar: Horndals_SK, #229:

Nej inte de bättre spelarna om de också använder motor .
I såfall måste du vara lika bra som dem i öppnings , mittspel , slutspel för att kunna dra fördel av motoranalysen .

Horndals_SK
Medlem
#233 Skrivet: 15 Mar 2007 14:10

Ja kanske är lika bra som dom. men tänker aldrig använda en motor

asvo
Medlem
#234 Skrivet: 15 Mar 2007 14:20

De
Citerar: Horndals_SK, #233:
Ja kanske är lika bra som dom. men tänker aldrig använda en motor

Det litar jag inte på det är flera som sagt ( skrivit ) som du men ändrat sej oftast de bättre spelarna vilka ju du tillhör

Horndals_SK
Medlem
#235 Skrivet: 15 Mar 2007 15:49

Citerar: asvo, #234:
Det litar jag inte på det är flera som sagt ( skrivit ) som du men ändrat sej oftast de bättre spelarna vilka ju du tillhör

Det kommer du aldrig få veta ändå, eftersom jag inte vill spela mot nån som använder motor

asvo
Medlem
#236 Skrivet: 15 Mar 2007 16:08

Citerar: Horndals_SK, #235:
eftersom jag inte vill spela mot nån som använder motor

Tyvärr har du nog redan förlorat mot en eller annan oreg användare

Jag är inte intresserad av att veta vilka som använder motor eller inte .
Jag hoppas att alla spelar på det sätt de gillar bäst .
Jag bara försöker förklara så gott jag kan om motoranalys därför att intresset verkar mycket stort även hos dem som aldrig kommer att använda det vilket förundrar mej .
Flera skriver också personligt och frågar .

kennynorr
Medlem
#237 Skrivet: 15 Mar 2007 16:32

intresset kanske ligger i att få fram rättvisa partier.. ?

Paddy2007
Medlem
#238 Skrivet: 15 Mar 2007 16:34

Det är rättvist, eftersom alla kan välja att använda motor om de vill. Jag väljer att inte använda motor, men då får jag ju skylla mig själv.

Röding
Medlem
#239 Skrivet: 15 Mar 2007 16:53

Bravo Patrik. Cool inställning. Det är intressant tycker jag, att se hur långt man räcker till utan motorhjälp. Sedan får vi se. Om jag har ambitionen att bli etta på stegen och på rankinglistan så måste jag skaffa motor. Men det är inte så viktigt för mej att nå dit. Inte för tillfället i alla fall. Jag är ganska nöjd med att ha hamnat på stegens topp 10 och rankingens topp 20.
Roligare då att se vilken kapacitet hjärnan har. Men ska sanningen fram så kostar det på ordentligt att djupanalysera partierna och jag ids inte längre som förr om åren.
Seplar på känn kombinerat med erfarenhet. Det räcker en bit men långt ifrån att utmana de bästa korr-spelarna.
mvh Börje

kennynorr
Medlem
#240 Skrivet: 15 Mar 2007 17:00

ja valet är rättvist men spelet blir knappast rättvist mellan motor spelare och "vanliga" - det är ju självklart

Men när motorspelare inte vill erkänna övertaget och istället hävda att det kräver MER att vinna med motor än utan så... !!?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!