Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack motor?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Författare Meddelande
Winberg
Medlem
#151 Skrivet: 13 Mar 2007 19:21

Jag är helt klart för motorer till hjälp men det behöver väl inte ältas i det oändliga? Motorn är här för att stanna, sen kan man tycka vad man vill...

Får jag göra lite reklam också: Top 20 kan väl anmäla sig till turneringen som jag ordnat...Med eller utan motorhjälp...Eller Top 30 går det med....

Gwaihir
Medlem
#152 Skrivet: 13 Mar 2007 19:28

jag använder inte motor men jag är för att det används ändå. tror att det rätt använt kan vara både kreativt, berikande och utvecklande.

Gwaihir
Medlem
#153 Skrivet: 13 Mar 2007 19:29

oj.. var visst nloggad på andra kontot nu. gwaihir=landroval så ni vet vem det är som skriver..

asvo
Medlem
#154 Skrivet: 13 Mar 2007 19:33

Citerar: sture_lindberg, #178:
Skulle vara av intresse vilka som förespråkar robothjälp eller vilka som vill spela helt utan robotar här.Tror nog det sistnämnda alternativet är helt dominerande.

Tror säkert att de flesta vill spela utan men eftersom det inte går att genomföra i korr går det jättebra att spela närschack eller blixt på nätet så slipper man bekymmer .
Själv har jag lyckligtvis fått spela utan motor under flera år .
Tyvärr får inte dagen korrspelare det nöjet utan får så småningom finna sej i tidens hänga med utvecklingen .
Själv är jag trött på att analysera som förr tiden , har lagt ner tusentals timmar i turneringar under slutet av 1900 talet .
På Fritz sajt playchess är motorn låst och kan inte användas vid spel .
ÄNNU EN ANLEDNING ATT SKAFFA PROGRAM !
Korrspel har alltid varit ett spel med alla tillgängliga medel och det GÅR INTE ATT ÄNDRA PÅ .

sture_lindberg
Medlem
#155 Skrivet: 13 Mar 2007 19:41

Jag förstår i princip att man "måste" använda robot när det gäller stora korrtävlingar.men att använda det HÄR på schackonline när de flesta INTE gör det,är det som jag har invändningar i mot..

KGB1
Medlem
#156 Skrivet: 13 Mar 2007 19:45

Jo, det vet vi Sture att du vill ha andra regler hehe.

sture_lindberg
Medlem
#157 Skrivet: 13 Mar 2007 19:49

har inte med regler att göra..Utan att det ska vara rättvist

KGB1
Medlem
#158 Skrivet: 13 Mar 2007 19:54

Jag tycker som du att om man är en brukare ska man säga det så att vi andra som är rena kan välja om vi vill spela mot dom. Men prata om fusk osv käns så fel när det är ok enligt reglerna. Men dom som har ryss femor i blodet vågade stå för det så hade det varit bra.

Winberg
Medlem
#159 Skrivet: 13 Mar 2007 19:55

Meningen med denna site är att ALLA hjälpmedel är tillåtna, så vad klagar du för Sture?

asvo
Medlem
#160 Skrivet: 13 Mar 2007 19:58

Citerar: sture_lindberg, #157:
har inte med regler att göra..Utan att det ska vara rättvist

Det blir bara rättvist om alla använder alla hjälpmedel , tyvärr finns det ingen annan lösning än att börja med närschack annars .

Martin-Devenney-1611
Medlem
#161 Skrivet: 13 Mar 2007 19:59

Jag kan tänka mig att (som vanligt utan motorhjälp) spela mot vem som helst som bara låter datorn välja drag och vinna 100, om inte annat bara för att visa att datorn är svag i sig själv i korrschack. Jag tror personligen att om jag hade använt motor här på SO så hade jag efter hand börjat tänka sämre (eller mer datorlikt) och därmed inte legat på mina nuvarande blygsamma 2600.

Personligen är jag glad att asvo och liknande använder motor, om det gör deras spel starkare så blir det bättre träning för oss andra.

Röding
Medlem
#162 Skrivet: 13 Mar 2007 20:01

Den som finner det orättvist och blir upprörd över att somliga använder motor kan ju med fördel lämna denna site. Då slapp vi hela denna uppbragdhet och eviga debatt.
Vi andra som finner oss i sakernas tillstånd samt att det aldrig går att kolla hur det egentligen står till hos de olika spelarna, kan väl ta det hela med ro, förlora mellan varven, lära sig något av varandra, av motorspel, av vinster och förluster, genidrag och kalkonpartier...och ha kul!
mvh Börje

Röding
Medlem
#163 Skrivet: 13 Mar 2007 20:04

Jo Du har en poäng där MD1611. Jag köper det!

Sicilianbastard
Medlem
#164 Skrivet: 13 Mar 2007 20:04

Jag skiter egentligen i vilka som använder motor här eller inte eftersom ratingen betyder nada för mig. Det jag vänder mig emot är den naiva inställningen som motorspelarna har till sin egen spelstyrka. Fritz är ett så starkt spelprogram att Kramnik förlorade i närschack. Asvo har fört fram åsikten om att flera spelare här kan slå motorer utan motorhjälp.

OM Asvo har rätt i det påståendet så innebär det att dessa spelare har en spelstyrka i korrschack som överstiger både den regerande världsmästaren Kramnik och Fritz har i närschack. Är det bara jag som tycker att det är orimligt? Om dessa spelare har en spelstyrka motsvarande över 2700 i korrschack utan motor så är jag mållös av beundran!!

Winberg
Medlem
#165 Skrivet: 13 Mar 2007 20:06

Martin! Jag ställer upp på det- bara motorn får välja drag...Vi kan ju visa partiet fortlöpande under någon tråd så alla kan se hur det går! Du får välja färg...

Är det ok för dig?

Martin-Devenney-1611
Medlem
#166 Skrivet: 13 Mar 2007 20:08

Det har nog de flesta. Om du tänker efter så kan även de mest medelmåttiga spelarna utföra en analys av tex kramnjiks partier där de i lugn och ro och tack vare möjligheten att flytta pjäserna för att testa varianter kan hitta många förbättringar som spelarna själva inte hittade vid brädet. Det handlar helt enkelt om vilka förutsättningar man har. Det är dock ett allmänt vedertaget faktum att motorer ännu inte är strategiskt starka nog att mäta sig med människor i korr.

Winberg
Medlem
#167 Skrivet: 13 Mar 2007 20:09

#164 Nu ska vi ha klartt för oss att den Fritz som spelade mot Kramnik var försedd med 4 ( tror jag) processorer och att de program de flesta använder här är fritz 5- 9 med en enda processor och dessutom ibland på en svag dator- det är en himmelsvid skillnad det! Kramnik och MD1611 skulle utan tvekan slå fritz 8 med singelprocessor...

Sicilianbastard
Medlem
#168 Skrivet: 13 Mar 2007 20:10

Citerar: Martin-Devenney-1611, #166:
Det har nog de flesta. Om du tänker efter så kan även de mest medelmåttiga spelarna utföra en analys av tex kramnjiks partier där de i lugn och ro och tack vare möjligheten att flytta pjäserna för att testa varianter kan hitta många förbättringar som spelarna själva inte hittade vid brädet.

Så om en amatör skyfflar runt pjäserna tillräckligt länge så kan man analysera fram en vinst mot Kramnik? Haha, den var faktiskt rolig!!

Sicilianbastard
Medlem
#169 Skrivet: 13 Mar 2007 20:11

Citerar: Winberg, #167:
Nu ska vi ha klartt för oss att den Fritz som spelade mot Kramnik var försedd med 4 ( tror jag) processorer och att de program de flesta använder här är fritz 5- 9 med en enda processor och dessutom ibland på en svag dator- det är en himmelsvid skillnad det! Kramnik och MD1611 skulle utan tvekan slå fritz 8 med singelprocessor...

Diskussionen gäller väl inte hur bra schackprogrammet är??

asvo
Medlem
#170 Skrivet: 13 Mar 2007 20:12

Så här skriver Ari Ziegler en av de bättre närspelarna i Sverige

En stark schackspelare behöver bara datorn för att kolla bortsättningar.
En svag schackspelare behöver lära sig förstå exakt hur man använder datorn på rätt sätt för att kunna matcha starka spelare något sånär

Om man bara har datorn förlorar man hela tiden.

Ari säljer schackprogram

Martin-Devenney-1611
Medlem
#171 Skrivet: 13 Mar 2007 20:14

Citerar: Sicilianbastard, #168:
Så om en amatör skyfflar runt pjäserna tillräckligt länge så kan man analysera fram en vinst mot Kramnik? Haha, den var faktiskt rolig!!

Det handlar framför allt om förutsättningarna. Sitter man i lugn och ro med hur lång tid som helst kan man hitta klara förbättringar. Har du aldrig själv analyserat ett stormästarparti?

asvo
Medlem
#172 Skrivet: 13 Mar 2007 20:14

Videolektioner av IM Ari Ziegler:

I den svenska versionen av Fritz 9 ingår en nybörjarkurs med den internationelle mästaren Ari Ziegler. I denna kurs finns det också ett antal lektioner om spelöppningsfällor. Samtliga dessa lektioner är i Chess Multimedia format, vilket innebär att du i ett särskilt fönster i ditt Fritzprogram får videon uppspelad i Windows Media Player. Bild och ljud är synkroniserat med händelserna på brädet; taktiska och strategiska planer och element illustreras grafiskt med färglagda fält och pilar. Ett suveränt sätt att träna schack - alla sinnen aktiveras!

Sicilianbastard
Medlem
#173 Skrivet: 13 Mar 2007 20:15

Citerar: asvo, #170:
En stark schackspelare behöver bara datorn för att kolla bortsättningar.

Då är det väl märkligt att Kramnik förlorade mot Fritz? Kramnik kanske är en dålig schackspelare. Ari har nog rätt...

Martin-Devenney-1611
Medlem
#174 Skrivet: 13 Mar 2007 20:17

Kramnjik var visserligen kanske dålig en den matchen, men åter måste du skilja på närschack och korrschack. Vilken spelstyrka Kramnjik skulle nå upp till i korr är nästan läskigt att tänka på, men den vore avsevärd.

Sicilianbastard
Medlem
#175 Skrivet: 13 Mar 2007 20:19

Citerar: Martin-Devenney-1611, #171:
Det handlar framför allt om förutsättningarna. Sitter man i lugn och ro med hur lång tid som helst kan man hitta klara förbättringar. Har du aldrig själv analyserat ett stormästarparti?

Hur kan du bedöma om ställningen är förbättrad eller inte? Vad är det som säger att du inte missbedömer ställningen? Hur kan du tro att du med oändligt med tid kan hitta bättre spel än världsmästaren? I det stora hela så saknas den förståelsen för 99,9% av schackvärldens amatörspelare. För mig är det som att påstå att man kan lösa en matematikekvation på professornivå om man får miniräknare och oändligt med tid. Har man inte spelstyrkan så har man inte förståelsen och kan därmed inte värdera ställningarna korrekt.

Kraftwerk
Medlem
#176 Skrivet: 13 Mar 2007 20:21

Citerar: Sicilianbastard, #175:
Hur kan du bedöma om ställningen är förbättrad eller inte? Vad är det som säger att du inte missbedömer ställningen? Hur kan du tro att du med oändligt med tid kan hitta bättre spel än världsmästaren? I det stora hela så saknas den förståelsen för 99,9% av schackvärldens amatörspelare. För mig är det som att påstå att man kan lösa en matematikekvation på professornivå om man får miniräknare och oändligt med tid. Har man inte spelstyrkan så har man inte förståelsen och kan därmed inte värdera ställningarna korrekt.

Och så avslutas denna diskussion som från början startade med att ngn frågade vad en motor är

Sicilianbastard
Medlem
#177 Skrivet: 13 Mar 2007 20:21

Citerar: asvo, #172:
den svenska versionen av Fritz 9 ingår en nybörjarkurs med den internationelle mästaren Ari Ziegler. I denna kurs finns det också ett antal lektioner om spelöppningsfällor. Samtliga dessa lektioner är i Chess Multimedia format, vilket innebär att du i ett särskilt fönster i ditt Fritzprogram får videon uppspelad i Windows Media Player. Bild och ljud är synkroniserat med händelserna på brädet; taktiska och strategiska planer och element illustreras grafiskt med färglagda fält och pilar. Ett suveränt sätt att träna schack - alla sinnen aktiveras!

Tack för upplysningen, det tillförde mycket till debatten.

Sicilianbastard
Medlem
#178 Skrivet: 13 Mar 2007 20:25

Citerar: Kraftwerk, #176:
Och så avslutas denna diskussion som från början startade med att ngn frågade vad en motor är

Tycker själv att det är rimligt att en tråd kan få spreta lite i diskussionerna, vi diskuterar ju ändå fortfarande motorer!?

Martin-Devenney-1611
Medlem
#179 Skrivet: 13 Mar 2007 20:25

Innebär det att du tror att världmästarens blixtpartier också är bättre än en normal 2000spelares långpartier?

Sicilianbastard
Medlem
#180 Skrivet: 13 Mar 2007 20:27

Citerar: Martin-Devenney-1611, #179:
Innebär det att du tror att världmästarens blixtpartier också är bättre än en normal 2000spelares långpartier?

Tror att Kramnik skulle slå många runt 2000 med fem minuter på klockan. Men tycker att jämförelsen haltar lite eftersom en betänketid på blixtnivå ändå klart ökar chansen för en bortsättning.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!