Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack motor?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Författare Meddelande
asvo
Medlem
#121 Skrivet: 13 Mar 2007 16:41

Och då! ...kommer jag att utmana dej asvo!
Jag lovar du kommer inte att få slippa tänka om du ska vinna

Röding
Medlem
#122 Skrivet: 13 Mar 2007 16:45

Ja jag vet inte hur jag ska göra. Måste nog fundera på det där. Det är ju egentligen emot mina principer och det sitter nog långt inne.....men snälla, såga inte asvo för det. Jag tycker ändå att han tillfört många intressanta synpunkter.
mvh Börje

asvo
Medlem
#123 Skrivet: 13 Mar 2007 16:56

Citerar: Sicilianbastard, #97:
tex ca 2000 i närschack får en förståelse i korrschack på 2700, det är bara rent skitsnack.

Jag tror faktiskt det !
Kramnik t.e.x har förutom all lärdom o rutin en förmåga att jämfört med programmen tänka sej djupt in i ställningen och välja rätt , vilket en bra spelare också kan nå genom att analysera och flytta pjäserna .

asvo
Medlem
#124 Skrivet: 13 Mar 2007 17:09

Jag är ganska säker på att du kan ge mej en match ( 10 drag 40 dagar ) och vinna utan Fritz , samtidigt tycker jag det är synd att du inte får uppleva motorspel .
Om du sen gillar det kan jag inte veta .
Min uppfattning är att de allra starkaste närschspelarna har svårt med motoranalys på grund av att de blir påverkade ( känns kanske lite kränkande också ) i sitt spel .
Men jag tror om det fanns stålar att vinna i korr skulle samtliga använda motoranalys och spela mycket korr fast på betydligt kortare tid än idag .

asvo
Medlem
#125 Skrivet: 13 Mar 2007 17:33

Så här skriver Ari Ziegler en av de bättre närspelarna i Sverige

En stark schackspelare behöver bara datorn för att kolla bortsättningar.
En svag schackspelare behöver lära sig förstå exakt hur man använder datorn på rätt sätt för att kunna matcha starka spelare något sånär

Om man bara har datorn förlorar man hela tiden.

mvh
ari
Hej igen !

sture_lindberg
Medlem
#126 Skrivet: 13 Mar 2007 17:45

Citerar: sture_lindberg, #103:
Jag skulle oxå om jag ville, kunna använda robothjälp.Och då ganska så lätt komma upp på 10topplistan i stegen.Men vill det INTE för jag tycker då inte att jag förtjänar att ligga där..En nog så viktig aspekt att tänka på. Jag vill att det ska vara JAG som tagit mej upp på listan,,inte någon robot!

vad säger du om detta svar då asvo?

asvo
Medlem
#127 Skrivet: 13 Mar 2007 18:13

Citerar: sture_lindberg, #126:
vad säger du om detta svar då asvo?

Jag tror inte det skulle hjälpa dej så mycket

sture_lindberg
Medlem
#128 Skrivet: 13 Mar 2007 18:14

Jo,lugnt komma upp på 10-listan sa jag ju..Men jag vill komma dit av EGEN kraft.

Martin-Devenney-1611
Medlem
#129 Skrivet: 13 Mar 2007 18:17

Det finns inte en chans i världen att man kan ta sig ens till topp 50 enbart med hjälp av en motor. Det finns många sådana rena motorspelare och dessa kommer ytterst sällan ens över 2500-strecket. Datorerna är alltför begränsade i sig själva, det är en barnlek att spela ut dem utan att vara någon större schackbegåvning.

Röding
Medlem
#130 Skrivet: 13 Mar 2007 18:18

Sture har nu publicerat sitt inlägg i debatten 4 ggr i rad. Jag har fattat. Någon som inte har det?

sture_lindberg
Medlem
#131 Skrivet: 13 Mar 2007 18:21

Skriver till asvo...lägger du dej i nu igen

Röding
Medlem
#132 Skrivet: 13 Mar 2007 18:29

Nja, vi är ju många som diskuterar det här med motorer. Och efter att ha läst samma inlägg 4 ggr på raken hade jag hoppats att Du kunde utveckla resonemanget an smula. Det var väl det jag efterlyste kanske. En diskussion blir ju mer fruktsam om man tillför nya tankar och idéer. Du kan säkert bidra med viktiga infallsvinklar Du med. Du har ju ett stort schackkunnande Sture.
Och det är väl meningen med en diskussionstråd att man kan " lägga sig i ". Du var ju inte för någon slags cencur uppfattade jag det som, eller hur.

sture_lindberg
Medlem
#133 Skrivet: 13 Mar 2007 18:36

Citerar: sture_lindberg, #126:
Jag skulle oxå om jag ville, kunna använda robothjälp.Och då ganska så lätt komma upp på 10topplistan i stegen.Men vill det INTE för jag tycker då inte att jag förtjänar att ligga där..En nog så viktig aspekt att tänka på. Jag vill att det ska vara JAG som tagit mej upp på listan,,inte någon robot!

Ok ,du har rätt i princip att man ska kunna prata om allt .Men när din s.kallade debatt går ut på att hänvisa till hur många gånger JAG har publicerat ett inlägg,så kan man ju undra..Vad du är ute efter.Jag vill att det som jag publicerade ovan skulle debatteras .Men inte ens asvo har gett mej nått ordentligt svar på just grundfrågan: hur kul kan det vara att hamna högt på olika listor om man vet med sej att man har haft en ROBOT till hjälp?

asvo
Medlem
#134 Skrivet: 13 Mar 2007 18:39

Jag tror inte det skulle hjälpa dej så mycket med motor Sture
Du kommer nog aldrig till topp på stegen ändå .
Du har ju skrivit att du ALDRIG kommer att använder schackmotor så det är kört för din del .
Du får hålla på med ditt gamla klassiska korrspelspel
Snart är du ensam kvar och lever lycklig i den förgångna schackvärlden

Mvh åke

sture_lindberg
Medlem
#135 Skrivet: 13 Mar 2007 18:43

tack o lov så är jag INTE ensam om att tycka som jag göroch jag vet med mej iaf att OM jag kommer på nån lista i framtiden,så har jag fixat det på egen hand,inte med hjälp av några robotar

Röding
Medlem
#136 Skrivet: 13 Mar 2007 18:47

Nåja Sture. Jag har publicerat lite olika funderingar kring det här med motorer. Det är lite övermaga att kalla det " s.k. debatt " Men det är ju din uppfattning och den kan Du ju ha utan några bad feelings från min sida.
Däremot tar jag mej friheten att ha åsikter om debattens kvalité, jag också, när jag efterlyser nya idéer och tankar. Det är ju bra för diskussionen.
En stilla undran : Har Du funderat på varför just Du hamnar i skottlinjen hela tiden?
Och till sist ber jag om ursäkt för att ha tappat tråden. Det var ju inte Sture vi skulle diskutera utan motorer. Ett olölsligt problem verkar det som. Vi har helt enkelt olika uppfattningar och får lära oss leva med det. Men man kan ta intryck av varandra och allting kan ju utvecklas.

Mufflan10
Medlem
#137 Skrivet: 13 Mar 2007 18:51

Jag är till skillnad mot dig Asvo ganska säker på att man kan ta sig till topp-10
på stegen utan motorhjälp.

Kraftwerk
Medlem
#138 Skrivet: 13 Mar 2007 18:51

Citerar: klockansju, #1:
Bara undrar vad en schack motor är? nån som vet? :P

Hmm..detta var grundfrågan till denna tråd..o för mig har Ni spårat ur totalt..de sk debattinläggen här är tyvärr oftast personangrepp och utan ngn som heslt respekt och ibland undrar jag över mognadsgraden hos en del medlemmar

Horndals_SK
Medlem
#139 Skrivet: 13 Mar 2007 18:52

Citerar: Mufflan10, #137:
Jag är till skillnad mot dig Asvo ganska säker på att man kan ta sig till topp-10
på stegen utan motorhjälp.

Kolla bara på Jokern. plats 8

Röding
Medlem
#140 Skrivet: 13 Mar 2007 18:52

Jag håller med dej Mufflan! Vis av erfarenhet.

asvo
Medlem
#141 Skrivet: 13 Mar 2007 18:53

Citerar: sture_lindberg, #135:
,så har jag fixat det på egen hand,inte med hjälp av några robotar

Det är ingen som litar på det du skriver ändå .
Skulle du mot förmodan komma till toppen tror de flesta ändå Du använt hjälp Förresten tror jag du använder öppningshjälp redan eller har du också egna underfundiga sådana ?????????????

sture_lindberg
Medlem
#142 Skrivet: 13 Mar 2007 18:53

Känner mej inte att ha hamnat i nån skottlinje.Inte ens från dej.men jag tycker man ska hålla sej till sakfrågor.När du hoppar in i debatten enbart för att kritisera mej för att jag har gjort inlägg, så har jag väll rätt att reagera?

asvo
Medlem
#143 Skrivet: 13 Mar 2007 18:55

Citerar: Horndals_SK, #139:
Kolla bara på Jokern. plats 8

Nu var det Sture det gällde

kennynorr
Medlem
#144 Skrivet: 13 Mar 2007 18:56

#88 hoho.. du e kul du ... vem var det som snackade om öppningshjälp!? kan du inte öppna partiet själv så låt bli att spela...

Landroval
Medlem
#145 Skrivet: 13 Mar 2007 18:58

även reiner är ju med och hugger utan motor, så nog går det alltid

asvo
Medlem
#146 Skrivet: 13 Mar 2007 18:59

Citerar: Kraftwerk, #138:
Bara undrar vad en schack motor är? nån som vet? :P

Här står allt om schackmotor !
http://www.schack-kompaniet.com/spelprogram.htm

kennynorr
Medlem
#147 Skrivet: 13 Mar 2007 19:01

Den skicklige spelaren kan däremot se att det finns något dolt i ställningen och kan därför genom att kreativt söka efter draget hitta det... den "skicklige" spelaren söker igenom förslagen som datorn ger... och väljer ut ett drag.. ja det måste vara jättejobbigt att välja

Jag trodde att en skicklig spelare klarade sig utan hjälp.. dumt va?

sture_lindberg
Medlem
#148 Skrivet: 13 Mar 2007 19:03

Citerar: asvo, #134:
Snart är du ensam kvar och lever lycklig i den förgångna schackvärlden

Skulle vara av intresse vilka som förespråkar robothjälp eller vilka som vill spela helt utan robotar här.Tror nog det sistnämnda alternativet är helt dominerande.

asvo
Medlem
#149 Skrivet: 13 Mar 2007 19:04

Citerar: kennynorr, #147:
Jag trodde att en skicklig spelare klarade sig utan hjälp.. dumt va?

Mycket dumt

konstighaha
Medlem
#150 Skrivet: 13 Mar 2007 19:13

MEN ÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!! DET ÄR VÄRLDENS ENKLASTE MATTE ATT OM A ÄR STÖRRE EN B SÅ ÄR A +B STÖRRE EN A. OCH OM A=B GÅNGER 5 SÅ ÄR A+B FORTFARANDE 20% STÖRRE ÄN A. DET BORDE ALLA FATTA!!!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!