Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack motor?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Författare Meddelande
asvo
Medlem
#91 Skrivet: 13 Mar 2007 15:13

Svar #119 #120
Ni har fel !
Här på sO finns flera som vinner över motorn utan motorhjälp .
Flera har vunnit över mej ändå jag använt den men inte motspelaren .
Kramnik spelade närschack vilket är något helt annat än korr .
Ratingpoängen på programmen är satta vid närschack.
Jag tror inte någon här som använder motor har skrivit att han ( hon ) inte har hjälp av den !
Du kommer säkert ganska högt med motorhjälp tycker absolut du ska prova så vet du (vi ) bättre efter det .
Skulle vara intressant att se hur lång tid det tog att komma på topp 20.

Sicilianbastard
Medlem
#92 Skrivet: 13 Mar 2007 15:28

Citerar: asvo, #91:
Ni har fel !

Du påstår alltså att flera här har högre förståelse och förmåga att analysera ställningar än vad Kramnik har!? För mig är det är världsnyhet och jag bockar och bugar för dessa stormästare här på schackonline!

Åter till verkligheten, utan motorhjälp så är 99,9% av alla schackspelare totalt chanslösa mot Fritz. Är det bara jag som tycker att det är helt självklart oavsett om det gäller korr utan motor, schackonline utan motor eller närschack utan motor? Har man inte en spelstyrka runt 2700 så kan man väl inte hävda sig mot Fritz??

Sicilianbastard
Medlem
#93 Skrivet: 13 Mar 2007 15:32

Hur vet du det? Att de säger det innebär inte att det är sant.

Flera har vunnit över mej ändå jag använt den men inte motspelaren .

Återigen, hur vet du om motståndaren använder motor eller inte?

Python
Medlem
#94 Skrivet: 13 Mar 2007 15:40

Okej, nu slutar vi.

Det finns inget tillförlitligt sätt att avgöra om en spelare använder dator eller inte.

Så kan vi inte bara bestämma oss för att lita på våra medspelare??

asvo mfl har aldrig stuckit under stolen med att de kör med datoranalys under spelets gång. Resten av gänget kommer vi aldrig kunna säga med bestämdhet om de spelar med eller utan dator. Undataget är kanske klubbspelare med dokumenterad närschacks-styrka. Men för alla andra glada amtörer gäller det att hoppas på att moralen vinner

Ett annat alternativ som diskuterats internationellt är att man alltid ska anta att ett spel över internet bedrivs med motor.

Välj själva!

sture_lindberg
Medlem
#95 Skrivet: 13 Mar 2007 15:46

Välj att INTE spela med robotar!Måste ju vara mera kreativt!Eller alternativt: Låta robotar möta varandra och slippa tänka själv..

asvo
Medlem
#96 Skrivet: 13 Mar 2007 15:46

Vid korrspel finns så mycket annan hjälp än motor som används .
Det finns ju en bok att köpa för varje öppning + alla databaser med mästarnas partierför att inte tala om alla slutspelsböcker mm.
Kramnik tid att analysera går ju inte att jämföra med korrspel där man bara behöver göra 10 drag på 40 - 60 dagar .
Självklart kan jag inte vara säker på att motståndaren inte använt motor där har vi ju det stora olösliga problemet som många har så svårt att acceptera .
Det tråkiga är att de som inte har erfarenhet av motoranalys verkar tro att de vet bäst .

Sicilianbastard
Medlem
#97 Skrivet: 13 Mar 2007 15:46

Citerar: Python, #94:
Det finns inget tillförlitligt sätt att avgöra om en spelare använder dator eller inte.

Om en spelare kan hävda sig mot Fritz 10 så finns det för mig två alternativ:
1. Spelaren har en förståelse och spelstyrka som ligger runt 2700. Jag köper inte att tidskillnaden mellan korrschack och närschack har så avgörande betydelse så att en spelare med tex ca 2000 i närschack får en förståelse i korrschack på 2700, det är bara rent skitsnack.
2. Spelaren använder ett eget datorprogram oavsett vad denne person själv säger.

Hur sannolikt är det att vi har personer med en spelstyrka runt 2700 här?

Sicilianbastard
Medlem
#98 Skrivet: 13 Mar 2007 15:50

Citerar: asvo, #96:
Kramnik tid att analysera går ju inte att jämföra med korrspel där man bara behöver göra 10 drag på 40 - 60 dagar .

Det du tidigare påstod var att det finns spelare här som kan hävda sig utan datorhjälp mot tex Fritz. Påstår du därmed att man kan stiga flera hundra poäng i förståelse och spelstyrka bara genom att ha mer tid till analys? Jag menar att amatörer kan aldrig matcha Fritz i spelstyrka oavsett hur mycket tid man har till sitt förfogande om man själv inte tar hjälp av en spelmotor.

sture_lindberg
Medlem
#99 Skrivet: 13 Mar 2007 15:52

Citerar: asvo, #96:
Det tråkiga är att de som inte har erfarenhet av motoranalys verkar tro att de vet bäst .

Jag skulle oxå om jag ville, kunna använda robothjälp.Och då ganska så lätt komma upp på 10topplistan i stegen.Men vill det INTE för jag tycker då inte att jag förtjänar att ligga där..En nog så viktig aspekt att tänka på. Jag vill att det ska vara JAG som tagit mej upp på listan,,inte någon robot!

Horndals_SK
Medlem
#100 Skrivet: 13 Mar 2007 15:52

Det här ämnet går att diskutera i flera hundra år med lika många förslag

Röding
Medlem
#101 Skrivet: 13 Mar 2007 15:54

Går det inta att utläsa på spelet om motorn gör alla dragen? Jag läste i ngt inlägg att motorerna siktar in sig på att vinna pjäser innan spelet hunnit bli positionellt uppbyggligt och och gör därför knepiga och skumma utflykter och drag därefter. Kan man dessutom kanske misstänka att spelare som har 100 % vinster och aldrig gör ett feldrag, använder hjälp? Eller har vi de facto stormästarklass hos vissa här på SO?
Dessuutom har jag märkt att spelare som förlorat mot jämbördigt motstånd och lägre, plötsligt börjat vinna mot mycket bra spelare, tex i stegematcherna. Hmmm...?
Ibland läser jag i inläggen här på SO, att det tar tid med motorer, som ska hålla på och djupanalysera i dagar, men i vissa inlägg står det att motorerna är överlägsna i snabba partier ?
Jag får inte ihop det där. Kan någon förklara hur det där fungerar? Finns det motorer som gör snabba drag men kanske inte de mest optimala dragen? Är dessa motorer av sämre standard eller hur är det?
mvh Börje
.....som gillar motorer, fast då i bilar och MC.

Python
Medlem
#102 Skrivet: 13 Mar 2007 15:57

#97 Vad dina punkter hade med mitt inlägg att göra förstog jag inte riktigt.

Men visst har tid en stor betydelse. Leta gärna efter lite intressanta artiklar på nätet om hur korrspelare analyserade innan datorns intåg.

sture_lindberg
Medlem
#103 Skrivet: 13 Mar 2007 16:00

Citerar: sture_lindberg, #99:

Jag skulle oxå om jag ville, kunna använda robothjälp.Och då ganska så lätt komma upp på 10topplistan i stegen.Men vill det INTE för jag tycker då inte att jag förtjänar att ligga där..En nog så viktig aspekt att tänka på. Jag vill att det ska vara JAG som tagit mej upp på listan,,inte någon robot!

Mayo
Medlem
#104 Skrivet: 13 Mar 2007 16:02

Citerar: Sicilianbastard, #98:
Det du tidigare påstod var att det finns spelare här som kan hävda sig utan datorhjälp mot tex Fritz. Påstår du därmed att man kan stiga flera hundra poäng i förståelse och spelstyrka bara genom att ha mer tid till analys?

Svaret lär bli ja på denna fråga.

Python
Medlem
#105 Skrivet: 13 Mar 2007 16:02

Citerar: Röding, #101:
Går det inta att utläsa på spelet om motorn gör alla dragen?

Många motorer, däribland Fritz10 har tyvärr blivit mer "mänskliga" i sitt sätt att spela. Vid spel mot andra motorer t.ex. Open Chess på min Palm-handator kan jag nästan alltid förutsäga datorns drag. Men tyvärr betyder inte det att jag vinner över den i alla fall *flin*

Röding
Medlem
#106 Skrivet: 13 Mar 2007 16:07

Jag är nog för gammalmodig och traditionell i mitt tänkande ( 55 år fyllda ) men jag har tagit intryck av asvo´s inlägg som jag funnit intressanta. Klart värt att fundera på och i så fall....vad finns det att välja på förutom den Fritz som ni skriver om? Vad är bra och vad är dåligt? Kan någon ge exempel på bra motorer. Hur skaffar man dessa? Är det program man måste köpa eller finns det att ladda ner på nätet? Var söker man i så fall?
Börje

sture_lindberg
Medlem
#107 Skrivet: 13 Mar 2007 16:10

Citerar: sture_lindberg, #103:

Något att tänka på innan man skaffar sej robotar

asvo
Medlem
#108 Skrivet: 13 Mar 2007 16:10

I blixt behöver inte motorn göra bästa draget för att vinna .
Människans tankeförmåga räcker inte till vid de kombinationer som uppstår .
En tredragare som kanske tar 15-60 minuter att lösa fixar motorn på några sekunder .
Däremot finner inte motorn alltid bästa draget i komplicerade ställningar vid ett dygns analys trots att dagens maskiner är så snabba .
Den skicklige spelaren kan däremot se att det finns något dolt i ställningen och kan därför genom att kreativt söka efter draget hitta det. Där är skillnaden mellan en bättre och sämre spelare .

vilhelm
Medlem
#109 Skrivet: 13 Mar 2007 16:10

Citerar: Sicilianbastard, #98:
Det du tidigare påstod var att det finns spelare här som kan hävda sig utan datorhjälp mot tex Fritz. Påstår du därmed att man kan stiga flera hundra poäng i förståelse och spelstyrka bara genom att ha mer tid till analys? Jag menar att amatörer kan aldrig matcha Fritz i spelstyrka oavsett hur mycket tid man har till sitt förfogande om man själv inte tar hjälp av en spelmotor.

Klockrent! allt annat är inbillning.

Röding
Medlem
#110 Skrivet: 13 Mar 2007 16:12

Tack asvo för kommentarer. Men kan Du ge exempel på hur man skaffar sig ett program och vilka i så fall som är bra.

Python
Medlem
#111 Skrivet: 13 Mar 2007 16:17

Motorer (som jag känner till):

Scidlet (Följer med programmet SCID)
GNU Chess (Gratis men inget GUI, kan användas med SCID och Fritz)
Crafty (Gratis men inget GUI, kan användas med SCID och Fritz)
FRITZ (Både motor och GUI)
Shredder (Har inte testat den, används i t.ex. Pocket Fritz och kan användas i Fritz)
GNU Chess finns även för PalmOS (heter då Open Chess)

Men det finns ungefär hur många som helst. Alla med sina små egenheter. Ofta är en motor dessutom uppdelad i tre olika helt separata program. Ett för öppning, ett för mittspel och ett för slutspel. Ofta finns dessa inbakade i en och samma motor men jag har även sett lösningar där man t.ex. har en helt separat motor som "kickar in" när det är slutspelsdags.

Att programmera en schackmotor är en hel vetenskap. Men hur kul som helst att grotta ner sig i om man är lagd åt det hållet.

asvo
Medlem
#112 Skrivet: 13 Mar 2007 16:18

Här finns flera spelare med ratingpoäng mellan 2000-2300 i närschack.
Med all annan hjälp som finns kan de säkert vinna över Fritz om de spelar 10 drag på 40 dagar . Spelstyrkan hos Fritz är satt i närschack den skulle säkert vara betydligt lägre vid korr.

Mayo
Medlem
#113 Skrivet: 13 Mar 2007 16:21

Citerar: vilhelm, #109:
Klockrent! allt annat är inbillning.

En person som normalt har runt 2000 i LASK-rating tror jag säkert kan öka det till 2300 eller däromkring genom mer tid till analys. Om detta räcker för att slå Fritz vette tusan, men större chans har man garanterat.

asvo
Medlem
#114 Skrivet: 13 Mar 2007 16:24

Tack asvo för kommentarer. Men kan Du ge exempel på hur man skaffar sig ett program och vilka i så fall som är bra.
http://www.schack-kompaniet.com/spelprogram.htm
Själv har jag bara använt Fritz men jag tror inte det har någon större betydelse vilket program du köper .
Skillnaden är säkert försumbar du måste själv ha den kunskap om schack som behövs för att ha någon glädje av det vilket jag förstått att du har .

Röding
Medlem
#115 Skrivet: 13 Mar 2007 16:32

Tack för upplysningarna. Om jag skaffar Fritz el ngt annat och använder det kommer jag, mina ärade vänner här på SO, att upplysa er om detta på presentationssidan. Det lovar jag. Och då! ...kommer jag att utmana dej asvo! Men inte förr.....
B

Mayo
Medlem
#116 Skrivet: 13 Mar 2007 16:33

Citerar: Röding, #115:
Och då! ...kommer jag att utmana dej asvo!

När det händer, vänligen meddela oss övriga så vi kan följa drabbningen!

asvo
Medlem
#117 Skrivet: 13 Mar 2007 16:36

Tänk först över om du klarar av att tillhöra oss impopulära spelare

sture_lindberg
Medlem
#118 Skrivet: 13 Mar 2007 16:37

Citerar: Röding, #115:
Tack för upplysningarna. Om jag skaffar Fritz el ngt annat och använder det kommer jag, mina ärade vänner här på SO, att upplysa er om detta på presentationssidan. Det lovar jag. Och då! ...kommer jag att utmana dej asvo! Men inte förr.....
B

Ser fram i mot en spännande robotkamp

vilhelm
Medlem
#119 Skrivet: 13 Mar 2007 16:38

Citerar: Mayo, #116:
När det händer, vänligen meddela oss övriga så vi kan följa drabbningen!

Ärligt talat!Ungefär lika intressant som att följa testbilden på tv!?

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 13 Mar 2007 16:39

Citerar: vilhelm, #119:
Ärligt talat!Ungefär lika intressant som att följa testbilden på tv!?

dagens kommentar=)

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!