Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack motor?
<< 1 ... 27 . 28 . 29 . 30 . >>
Författare Meddelande
Röding
Medlem
#841 Skrivet: 1 Apr 2007 16:44

Hej Åke
Ni är ju flera som vet hur man spelar med datorer. Du är ju kunnig på området liksom flera andra. Vad har Du för kommentar till den kunskap Sture förmedlar om hur man spelar med dator. Dvs att datorerna gör bra drag redan efter 10 min.

asvo
Medlem
#842 Skrivet: 1 Apr 2007 16:56

Hej Röding !

Jo Sture har rätt i att datorn gör "ganska " bra drag efter 10 min , men för att vinna över en bra spelare räcker det i korrschack .
Det hjälper inte ens att den analyserar ett dygn ibland , det rätta draget kan ligga bortom horisonten ( så djupt in i partiet att analysen inte når ) även om rätt drag finns med kan det vara flera med samma värde och då måste man kanske välja rätt för att vinna .

Röding
Medlem
#843 Skrivet: 1 Apr 2007 17:01

Tack för svaret. Ni verkar kunna det här med att spela med motor båda två. Jag lär mej hela tiden av att följa diskussionen. tack
mvh Börje

asvo
Medlem
#844 Skrivet: 1 Apr 2007 17:05

Citerar: asvo, #842:
men för att vinna över en bra spelare räcker det i korrschack .

Rättning : För att vinna över en bra spelare räcker det INTE i korrschack .

asvo
Medlem
#845 Skrivet: 1 Apr 2007 17:15

Om två spelar advanced chess( använder program ) vinner oftast den bättre just för att han klarar öppningen bäst , hittar bästa draget , ibland utanför horisonten ( dit inte motoranalysen når ) kan bedöma fördel vid avbyte till slutspel mm. på grund av kunskap och rutin .

Röding
Medlem
#846 Skrivet: 1 Apr 2007 17:36

Ok jag förstår. En bra spelare kan alltså besegra datorn om den bara får 10 min på sig. Och under 10 minuner? Vid snabbt spel? Det var någon som antydde att motor var inblandad vid snabbt spel ( av den som tros vara motorspelare alltså )

asvo
Medlem
#847 Skrivet: 1 Apr 2007 17:38

Citerar: Filip1995, #838:
Ja vill inte möta nån som andvämdet schackmotor.

Har din motståndare motor måste även du ha det om ni för övrigt är jämnspelta , om du ska ha chans.
Däremot får du bättre träning om du möter motorspelare även om du själv inte anv. den hjälpen .
Du kan undvika dem om du läser deras personliga sida , det är inte många som fuskar

asvo
Medlem
#848 Skrivet: 1 Apr 2007 17:52

Vid blixtspel vinner datorn över klass 1: spelare men inte i korr .
Sture kanske har lite mer tilltro till datorn än jag .
Det blir annorlunda spel med motorhjälp vilket inte alla gillar .

sture_lindberg
Medlem
#849 Skrivet: 1 Apr 2007 18:07

Inte tilltro direktmen roboten skåpar ut människor ganska så lätt.och ofta räcker ca 10 minuters robothjälp..för att klå en medelbra spelare..Så robotar rekomenderas om man vill vinna,eller man inte vill tänka självAnnars,om man vill tänka själv som jag,så använder man INTE robothjälp

Röding
Medlem
#850 Skrivet: 1 Apr 2007 18:21

Hmmm..? Intressant läsning om hur man spelar med motor !!!!

asvo
Medlem
#851 Skrivet: 1 Apr 2007 18:24

Citerar: sture_lindberg, #849:
Så robotar rekomenderas om man vill vinna,

Särskilt om man vill vinna över motorspelare men då behöver man tänka till själv också

ruth.b
Medlem
#852 Skrivet: 1 Apr 2007 18:27

Det var värst vad det diskuteras om schackmotor.
Det är ju ändå människan som flyttar sin pjäs... och vad ska man med en motor
till. Den gör ju ändå inte som man vill.

Kraftwerk
Medlem
#853 Skrivet: 1 Apr 2007 18:40

ENLIGT NYA MEDICINSKA TEST (I USA) PÅ MÄNNISKOR SOM SITTER FRAMFÖR DATORN OCH SPELAR SCHACK MED HJÄLP AV SK MOTORER SÅ HAR DET VISAT SIG ATT DESSA OFAST VISAR SÅVÄL PSYKISKA SOM FYSISKA STÖRNINGAR. VISSA PERSONER HAR BLIVIT ASOCIALA OCH LÄTTIRRITERADE (SPECIELLT NÄR DE BLIR ANKLAGADE FÖR ATT ANV'ÄNDA MOTOR) SAMT FÅTT ELAKARTADE UTSLAG PÅ FRÄMST NÄSA OCH ÖRON!

konstighaha
Medlem
#854 Skrivet: 1 Apr 2007 19:16 - Redigerad av: konstighaha

April april

Putzfrau
Medlem
#855 Skrivet: 12 Apr 2007 13:33

lol

asvo
Medlem
#856 Skrivet: 18 Apr 2007 12:58

I närschack är man helt beroende av vad man lärt sej om schack och får inte ta hjälp av något eller någon under spelets gång .
I korrschack är det tillåtet att använda all hjälp som finns att få såvida inget annat är överrenskommet .
Tyvärr går det inte att kontrollera vid en eventuell överrenskommelse om det är någon som fuskar .
Därför blir oftast vinnaren i varje sådan turnering misstänkt för fusk .

Putzfrau
Medlem
#857 Skrivet: 18 Apr 2007 14:32

OMFAISFO

master4
Medlem
#858 Skrivet: 19 Apr 2007 02:06

Tycker att det e lite fuskigt med motorer jag..Varför inte tänka själv??

Kraftwerk
Medlem
#859 Skrivet: 19 Apr 2007 07:48

Är det lika fuskigt att hitta intressanta drag i en teoribok eller i ett parti på chessgames!?

Python
Medlem
#860 Skrivet: 19 Apr 2007 08:23

Japp..för att inte tala om att använda år av erfarenhet mot oss nybörjare

asvo
Medlem
#861 Skrivet: 19 Apr 2007 09:54

För att spela schack med framgång krävs flera års studier.
Bäst lär man genom att spela mot så starkt motstånd som möjligt det gäller bara att lära sej ta förlusterna när man får chansen att möta bra motstånd vilket oftast är svårt för lågrankade.
Stegen är bra på så vis eftersom ratingtalet kan skilja ganska mycket .
Med hjälp av motoranalys går det snabbare att nå högre rating i korrspel och på så vis få möta bättre spelare.
De flesta behöver dock spela utan den hjälpen något år för att bättre förstå sej på advanced chess .

sture_lindberg
Medlem
#862 Skrivet: 19 Apr 2007 12:53

Citerar: Python, #860:
Japp..för att inte tala om att använda år av erfarenhet mot oss nybörjare

Citerar: asvo, #861:
Med hjälp av motoranalys går det snabbare att nå högre rating

jaha är det högre rating det bara går ut på?räknas inte det kreativa,att man får tänka alldeles själv?Det är väll det som är meningen med schack? Att det ÄR ett s.k. tänkespel! och svar till pyton.:hur kan du jämföra egen erfarenhet i schack med hjälp av en maskin????vid egen erfarenhet tänker du ju själv..annars gör ju maskinen det åt dej,,,stor skillnad anser iaf jag.

Python
Medlem
#863 Skrivet: 19 Apr 2007 13:03

Sture: Jag skojade bara

Men resultatet när jag spelar mot t.ex. Fritz och mot en riktigt skicklig och erfaren spelare blir detsamma (och det är lärorikt i båda fallen). Men när jag spelar mot Fritz kan jag i alla fall ställa in den i "Drunk-mode" och ha en chans

Man kanske kunde ha ett liknande system när man spelar mot spelare som är mycket bättre än en själv? Om det skiljer mycket i rating måste den bästa alltid dricka sig full innan han/hon gör ett drag?

master4
Medlem
#864 Skrivet: 19 Apr 2007 13:26

Då kan man väll lika bra låta motorerna möta varandra,,och sen bara kolla på partierna.men ifs så blir det då inte så mycket eget tänkande...

Python
Medlem
#865 Skrivet: 19 Apr 2007 13:39

Advanced chess är faktiskt så mycket mer än bara att låta två program möta varandra. När människa och maskin hjälps åt kan det bli riktigt kul. Till och med Kasparov spelar det. Här kan du läsa lite mer om Advanced Chess:

Om Advanced chess på wikipedia

Sen finns det givetvis även rena motortävlingar (Mest kul om man gjort en egen motor):

World Computer Chess Champions (WCCC)

asvo
Medlem
#866 Skrivet: 19 Apr 2007 14:07

Citerar: sture_lindberg, #862:
räknas inte det kreativa,att man får tänka alldeles själv?

Motoranalys behöver inte utesluta att man tänker själv .
Man kan ju läsa läsa något avsnitt i någon bra schackbok samt
tänka till några timmar på varje drag om man så vill innan man kopplar in motoranalysen för att kolla hur kreativt man tänkt ut sin egen analys .

sture_lindberg
Medlem
#867 Skrivet: 19 Apr 2007 15:29

och så finns ju den varianten,att BARA tänka själv också

asvo
Medlem
#868 Skrivet: 19 Apr 2007 15:57

Citerar: sture_lindberg, #867:
och så finns ju den varianten,att BARA tänka själv också

Den varianten använder jag vid närschacksspel och blixtspel på nätet, vilket jag tycker skulle vara lämpligast att spela för dem som inte tolererar när motspelare använder motoranalys .

asvo
Medlem
#869 Skrivet: 19 Apr 2007 17:01

Ulf Andersson svensk schackspelare. Född 27 juni 1951 i Västerås. Uppvuxen i Arboga och fostrad i Arboga Schackklubb. Internationell mästare 1970. Stormästare 1972. Stormästare i korrespondensschack 1996. Sveriges genom tiderna bäste närschackspelare. 1984 var han rankad 5:a i världen. Uppbär konstnärslön (mars 2006).

Andersson är känd som en solid spelare som ofta spelar remi och sällan förlorar. Han var under 80- och 90-talet en av toppspelarna med högst andel remier. Han spelar helst positionellt, och hans vinster arbetas ofta fram i slutspelet efter många timmars tålmodigt spel.

Hans främsta påverkan på världsschacket skulle kunna vara hans positionella och försiktiga spelstil som huvudsakligen försöker undvika risktagande.

vilhelm
Medlem
#870 Skrivet: 19 Apr 2007 19:30

Citerar: asvo, #869:
huvudsakligen försöker undvika risktagande.

Tycker du det? uffe har hållt på sedan 60-talet mot hardcore players...kan man inte säga att han inte tar några risker förrens han får chansen?Många spelare som underskattat han genom åren.

<< 1 ... 27 . 28 . 29 . 30 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!