Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack motor?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Författare Meddelande
Python
Medlem
#61 Skrivet: 13 Mar 2007 09:25

Citerar: kennynorr, #90:
hmm så motorn går att använda som "genväg" till inlärning?

Knappast som genväg. Men som ett ypperligt verktyg.

Själv har jag inte den tiden som krävs för att vara med i en klubb och få bra träning och feedback där. Så genom att använda Fritz i träning och analys av egna och andras spelade partier får jag betydligt bättre feedback än genom att bara analysera själv.

Fritz har t.ex. en analysfunktion som heter "Explain all moves" där alla möjliga drag vid en given ställning listas och förklaras med text. T.ex. "Increase pressure on e4." eller "Weakens black kings position."

Fritz har även andra träningsfunktioner som att t.ex. hitta alla hotade eller ogarderade pjäser på tid. Bra träning för att snabba upp den egna analysen av en ställning under en match.

Jag använder aldrig någon analysmotor under pågående match eftersom mitt mål med mitt spel (både mot Fritz och här) är att kunna göra bra ifrån mig de få gånger jag lyckas hitta en motståndare i när-schack.

Mayo
Medlem
#62 Skrivet: 13 Mar 2007 10:09

Citerar: kennynorr, #60:
hmm så motorn går att använda som "genväg" till inlärning?

Verktyg, som Python skriver, är ett bättre ord. Annars ja, i syfte att lära sig och träna.

kennynorr
Medlem
#63 Skrivet: 13 Mar 2007 10:27 - Redigerad av: kennynorr

men verktyg låter bättre än genväg? De som tar genvägar för att uppnå bra resultat inom idrott blir ofta avstängda... De som använder dator/program inom poker blir avstängda/anmälda.. inom schack spelar det ingen roll.. tycker motor användare iaf.. Och jag håller med så länge det handlar om TVÅ motorspelare, men använder EN motor blir det givetvis fördel motor=fusk

Och att påstå att man inte använder motor under spel utan BARA efteråt.. ja kanske vissa lockas att i ett svårt/hopplöst läge kika vad motorn ger för förslag.. och sen helt SJÄLV välja bland förslagen.. troligt?

Använd motor hur mycket ni vill men "mörka" inte med att den används...

Python
Medlem
#64 Skrivet: 13 Mar 2007 10:33

Så alla som använder motor för efteranalys och träning borde "erkänna" att de använder motor även under spel?

Mayo
Medlem
#65 Skrivet: 13 Mar 2007 11:06

Citerar: kennynorr, #63:
men verktyg låter bättre än genväg? De som tar genvägar för att uppnå bra resultat inom idrott blir ofta avstängda...

Jag tar ditt inlägg för vad det är, ett försök att skämta/ironisera (väl?)

Den enda genväg i schack som kan liknas vid "genvägar" inom idrott för att uppnå bra resultat är: kaffe!

Mauro_Mecano
Medlem
#66 Skrivet: 13 Mar 2007 11:11

Citerar: Python, #61:
Fritz har t.ex. en analysfunktion som heter "Explain all moves" där alla möjliga drag vid en given ställning listas och förklaras med text. T.ex. "Increase pressure on e4." eller "Weakens black kings position."

Oj den funktionen har jag inte sett. I vilken version av fritz finns den?

Python
Medlem
#67 Skrivet: 13 Mar 2007 11:14 - Redigerad av: Python

Citerar: Mayo, #65:
Den enda genväg i schack som kan liknas vid "genvägar" inom idrott för att uppnå bra resultat är: kaffe!

Åh...det finns faktiskt en "genväg" till! Den kallas "Barnvakt"

Det finns inget som är så bra för koncentrationen som att inte ha en treåring som leker bergsbestigare på Pappa och samtidigt skrikandes försöker komma åt tangentbordet eller pjäserna (vid närschack).

Jag höll på att förlora en match i helgen mot lillens kusin (11 år) bara för att jag med alla medel försökt hålla lilleman från brädet. Det gick så där...och ibland när vi försökte återskapa nedslagna pjäsers position blev det nog inte helt rätt *ler*

Python
Medlem
#68 Skrivet: 13 Mar 2007 11:16

Citerar: Mauro_Mecano, #66:
Oj den funktionen har jag inte sett. I vilken version av fritz finns den?

Vet inte hur det är i äldre versioner, men den finns i Fritz 10 i alla fall.

kennynorr
Medlem
#69 Skrivet: 13 Mar 2007 11:21

#64 ja det är väl lika bra och träda fram ur gömmorna

kennynorr
Medlem
#70 Skrivet: 13 Mar 2007 11:25

#65 kaffe och motor ger turbo effekt då? En nackdel med motor är att den inte har det geniala "spontandraget" och tjusningen efter ett totalfiasko drag som bara den mänskliga delen av pjäsförare klarar...

Python
Medlem
#71 Skrivet: 13 Mar 2007 11:30

Citerar: kennynorr, #69:
#64 ja det är väl lika bra och träda fram ur gömmorna

Muhahaha!

Jag ska villigt erkänna att det ibland suger i maggropen att bara få smygkika lite på en besvärlig ställning med motoranalys. Men då påminner jag mig om varför jag spelar; för att bli bättre på när-schack.

Förlorar jag en match har jag ett kul analysarbete framför mig (analyserar bara mina förlustmatcher). Vinner jag så är det ett rejält plus för självförtroendet.

Röding
Medlem
#72 Skrivet: 13 Mar 2007 11:30

Jag gillar Kennynorrs infallsvinkel i motordiskussionen. Det är ju tjusningen, att plötsligt hitta det geniala draget, likväl som det där riktiga kalkondraget och man lär sig av båda. Jag finner ingen tjusning däremot att alltid vara perfekt och har heller ingen som helst rädsla eller ångest inför att förlora mellan varven. Tvärtom, kan man skratta gott åt sina eländesdrag ibland.
Börje

Mauro_Mecano
Medlem
#73 Skrivet: 13 Mar 2007 11:31 - Redigerad av: Mauro_Mecano

Ja känslan att precis ha tryckt på OK-knappen samtidigt som man ser att man ställt bort damen. Finns det nåt som slår den härliga känslan...

asvo
Medlem
#74 Skrivet: 13 Mar 2007 12:23

Om man har intresse av att bli en bättre korrspelare krävs det otroligt stora kunskaper i öppningsspelets varianter .
För att uppnå detta fordras antingen en motståndare med samma intresse eller får man själv sitta med sitt program och analysera vilket är mycket svårare att motivera sej till eftersom spänningsmomentet helt saknas .
I en efterhandsanalys är partiet ur den synpunkten oinressant redan efter det första feldraget .
De flesta på sO är nöjesspelare på så sätt att de använder egna öppningar vilket aldrig funkar mot bättre spelare som anv. öppningshjälp vid korrspel .

Joggaren
Medlem
#75 Skrivet: 13 Mar 2007 12:35

Om man nu engagerar sig så mycket i frågan om att motor skulle vara någon form av fusk så får man väl göra följande:
1. Hitta på ett sätt att garantera att motorer inte används vid denna typ av schackspel (tekniskt omöjligt?)
2. Starta en egen sida där motorer är förbjudna

Annars kan man ju acceptera villkoren, lita på mänskligaheten, spela schack och ha roligt....(förresten: Är det fusk att fråga grannen till råds? Titta i böcker? Var går gränsen?) Själv använder jag bara huvudet - vilket märks ibland på mina drag

kennynorr
Medlem
#76 Skrivet: 13 Mar 2007 12:38

nä givetvis har en nöjes spelare inte så stor chans mot en spelare som har motor hjälp.. så klart inte. Egna öppningar är just EGNA ... inte framtagit av nån motoranalys

kennynorr
Medlem
#77 Skrivet: 13 Mar 2007 12:39

Både 1 och 2 är omöjligheter

Joggaren
Medlem
#78 Skrivet: 13 Mar 2007 12:46

#77 Då återstår bara att acceptera villkoren

kennynorr
Medlem
#79 Skrivet: 13 Mar 2007 12:50

yepp.. det spelas med olika förutsättningar...

asvo
Medlem
#80 Skrivet: 13 Mar 2007 13:11

Svar #76
Motorn hittar inga nya öppningar den är mycket begränsad i det fallet .
Du får själv välja öppning efter eget kunnande eller slå i öppningsböcker .
Däremot kan du kolla hur öppningen värderas men tyvärr är värderingen ofta felaktig eftersom djupet inte är tillräckligt ens efter ett dygn analys.
Att finna egna öppningar som är spelbara är näst intill omöjligt .

Mayo
Medlem
#81 Skrivet: 13 Mar 2007 13:11

Citerar: asvo, #74:
Om man har intresse av att bli en bättre korrspelare krävs det otroligt stora kunskaper i öppningsspelets varianter .

Sanning med modifikation! Jag fick några nummer av SSKK-bulletinen under slutet av 80-talet/början av 90-talet och i deras tematurneringar spelades bara massa skojeri-varianter, allsköns tvivelaktiga gambitar mm. Missförstå mig rätt nu...

asvo
Medlem
#82 Skrivet: 13 Mar 2007 13:15

Jo tema turneringar kan vara ganska kul men efter progammens tillkomst är det oftast bara spelbara varianter som testas .

asvo
Medlem
#83 Skrivet: 13 Mar 2007 13:19

Hjälpmedel i So seriespel

Ingen motor eller program är tillåtna, ingen hjälp från någon person. Schackbräde och So:s analysfunktion är tillåtna.

Hårda regler för en korrspelare

kennynorr
Medlem
#84 Skrivet: 13 Mar 2007 13:23

ja... beklämmande att människan inte kan tänka själv utan lägger det på en "maskin" att ta fram lösningar

egna spelbara öppningar skapar du själv och bygger upp ditt spel eftersom det utvecklas...

asvo
Medlem
#85 Skrivet: 13 Mar 2007 13:27

Svar #80
Motorn hittar inga nya öppningar den är mycket begränsad i det fallet .
Du får själv välja öppning efter eget kunnande eller slå i öppningsböcker .
Däremot kan du kolla hur öppningen värderas men tyvärr är värderingen ofta felaktig eftersom djupet inte är tillräckligt ens efter ett dygn analys.

kennynorr
Medlem
#86 Skrivet: 13 Mar 2007 13:47

ja... beklämmande att människan inte kan tänka själv utan lägger det på en "maskin" att ta fram lösningar

egna spelbara öppningar skapar du själv och bygger upp ditt spel eftersom det utvecklas...

Mayo
Medlem
#87 Skrivet: 13 Mar 2007 13:55

Citerar: asvo, #85:

Citerar: kennynorr, #86:

Här är det väl snarare varianter och idéer som utvecklas. De spelbara öppningarna är redan klara och testade sen mycket länge enligt principen "survival of the fittest". En rysk GM, minns inte namnet, satt och plockade med en återupplivad variant i Caro-Kann, 1.e4 c6 2.d4 d5 3.e5 Lf5 4.Le3!? för ca 5 år sen, och hittade en del nya idéer. Han kommenterade att det är mycket sällan man hittar nya idéer så tidigt i en öppning (redan i fjärde draget) och visst har han rätt i det!

asvo
Medlem
#88 Skrivet: 13 Mar 2007 14:05

Vi får kanske så småningom läsa om Kennynorrs nya spelbara öppningar , vilka i såfall blir en sensation i schackvärlden

Sicilianbastard
Medlem
#89 Skrivet: 13 Mar 2007 14:42

Måste yttra mig lite i motorfrågan trots att den är ruskigt utjatad.
På den här nivån i spelarstyrka så är motorhjälp utslagsgivande. Här på SO skulle man enbart kunna spela upp sig i toppen på rankinglistan genom att sätta Fritz på djupanalys flera dygn på varje drag. Meningslöst och tidskrävande visserligen men jag är övertygad om att ingen spelare utan motor då skulle ha den minsta chans här. Kramnik förlorade mot Fritz nyligen och visst kan vi väl enas om att ingen här är på Kramniks nivå?

johnlingvall
Medlem
#90 Skrivet: 13 Mar 2007 14:52 - Redigerad av: johnlingvall

håller med .....tycker dom som använder motor och säger att dom inte har hjälp av den..... , så gränsar det till det löjliga,såklart dom har hjälp av den...annars var det väl ingen ide att använda motor ???? mvh

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!