Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack motor?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Författare Meddelande
KGB1
Medlem
#31 Skrivet: 4 Mar 2007 18:30

Hehe, du menar att det finns dom som kan slå din dator?? Bra leve mänskligheten ett tag till.

kennynorr
Medlem
#32 Skrivet: 4 Mar 2007 18:34

ja om du tycker det är ok att bästa DATA programmet vinner så... men det är inte spelaren utan programmet som vinner..

Får nog bli en motorlista då

asvo
Medlem
#33 Skrivet: 4 Mar 2007 18:44

Det är inte bästa programmet som vinner det är föraren .
Motorlistan har Erik lagt ner för länge sen nu finns den på toppen av stegen

KGB1
Medlem
#34 Skrivet: 4 Mar 2007 18:47

Måste få skriva det här. Om man nu har en sådan där motor, som är bäst. Varför spela mot oss vanliga döda. Hur utväklar det ditt spel?? Då borde ju du bli bätre om du spelade mot datorn hela tiden. Eller är det för att synas som man väljer att spela mot oss andra?? Tänker inte skriva fler innläg om deta, men svvar önskas.

asvo
Medlem
#35 Skrivet: 4 Mar 2007 19:10

KGB1 Svar :
Fråga istället varför så många väljer att utmana och spela mot mej .
Själv utmanar jag inte ofta någon annan och när jag utmanar är det bara de bättre på ratinglistan eller någon intressant spelare på stegen .
Jag utvecklar mitt spel ( öppningen ) genom att analysera under spelets gång för vid efterhandsanalys är partiet ointressant redan efter första feldraget .
Hur bra jag är på att analysera utan hjälp vet jag sedan flera år tillbaka .
Att analysera lärde jag genom Alexanders Kotovs utmärkta bok ( Vägen till mästerskap i schack )
Alla vill vi kanske synas ibland men få vill erkänna det
Är det inte du som utmanat mej de 4 gånger vi spelat ??

trulpen
Medlem
#36 Skrivet: 4 Mar 2007 19:23

Citerar: maccomplete, #3:
och sedan låta dator räkna ut det bästa drage

Som en generell regel ar det en synnerligen grov overdrift. Forhallandevis ofta raknar inte datorn ut det mest optimala draget. Det beror forstas mycket pa vilka faktorer som ar viktiga i stallningen.

Martin-Devenney-1611
Medlem
#37 Skrivet: 4 Mar 2007 19:28

Alltså, jag är en halvtaskig närschackspelare som inte använder motor på SO. Ändå har jag ingen större svårighet att slå en schackdator utan hjärna bakom, det vill säga dessa (ofta juniorer) som bara sitter och låter datorn göra drag för att man ska få hög rating. Det är först när datorn kombineras med en hjärna som asvos som det blir riktigt otäckt, när det kommer till korr kan säkert datorn vara till stor hjälp, men det är fortfarande vi människor som regerar.

trulpen
Medlem
#38 Skrivet: 4 Mar 2007 19:31

Sa sant som det ar sagt!

Det finns en bra vetenskaplig uppsats om saken som ar tillganglig pa natet. Jag ska forsoka ta reda pa vad den heter och var den gar att fa tag pa. Kort sagt, den ger bade insikt och hopp.

cdelzanno
Medlem
#39 Skrivet: 4 Mar 2007 19:53

Om datorschack och en samordnad heuristik

Magisteruppsats av Peter Mozelius, januari 2006
Institutionen för Data- och systemvetenskap
Stockholms universitet/Kungliga Tekniska Högskolan

Är det den du menar?

KGB1
Medlem
#40 Skrivet: 4 Mar 2007 19:59

Det kan nog så vara asvo. #35 Men jag vet att du i bland INTE använder Datorn så...

Martin är än halvtaskig schackspelare?? Yaee raite. Det säger du bara för att du har blvit bjuden av Underdoogs till Gotland i sommar.

trulpen
Medlem
#41 Skrivet: 4 Mar 2007 20:01

Jepp, det ar precis den jag menar. Tipsade om den i en annan trad (formodligen den som refereras till ovan) for kanske ett halvar sedan.

Rekommenderas varmt att lasa for den som ar intresserad av amnet schack och motorer - pa bada sidor om abyssen.

Mauro_Mecano
Medlem
#42 Skrivet: 4 Mar 2007 20:37

maila mig om ni vill ha den i PDF-format...kul läsning men oxå tradig när dom jämför schackmotorer (en del lite äldre)...

thunderstorm
Medlem
#43 Skrivet: 5 Mar 2007 08:03

Ett förslag skulle kunna vara att man kan "Tagga" en utmaning med att man tänker köra motoranalys på den matchen? Då kan alla spela med öppna kort.

ifransson
Medlem
#44 Skrivet: 6 Mar 2007 08:30

Kanske detta hjälper:
http://www.howtofoolfritz.com/

thunderstorm
Medlem
#45 Skrivet: 6 Mar 2007 08:38

Mycket intressant Måste nästan köpas

asvo
Medlem
#46 Skrivet: 6 Mar 2007 10:12

Genom att själv ha rätt kunskap och tänka eller söka kan du ofta finna det bästa draget på djupet snabbare än programmet .
Risken är ganska stor att programmet rankar fel drag före det bästa med förlust som följd.
När det däremot inte krävs något större djup t.e.x vid 2-3-4 drag till matt är Fritz överlägsen .
Konsten är att värdera draget vilket inte Fritz klarar av i alla ställningar därför att han inte når det djup som krävs .
Människan har inte lyckats programmera så att värderingen blir korrekt.
Själv tror jag det är en omöjlighet .
Därför vid Advanced Chess på tid ( med lika motorstyrka ) vinner även då den bäste spelaren .
I korr är tiden så lång att den som tänker , analyserar mest tid har en stor fördel.

thunderstorm
Medlem
#47 Skrivet: 6 Mar 2007 12:17 - Redigerad av: thunderstorm

Intressant läsning om Advanced Chess på wikipedia

Från sidan:
"The first Advanced Chess event was held in June 1998 in León, Spain. It was played between Garry Kasparov, who was using Fritz 5, and Veselin Topalov, who was using ChessBase 7.0. "

asvo
Medlem
#48 Skrivet: 10 Mar 2007 15:29

Jag gillar advanced chess vid korrspel men inte vid närschack( självklart inte ) Tyvärr är tiden i dagens korr så lång ( 10 drag på 40-60 dagar ) till för att att ge även dem som inte gillar eller har tillgång motoranalys chanser .
Möjligeten att vinna en större turnering utan den hjälpen är ju nästan omöjlig ändå det är ju bara i mindre turneringar eller enskilda partier detta är möjligt.
Där kan dagens tid få vara kvar .
Jag är ganska säker på att om det vore möjligt att minska tiden vid korrspel till t.e.x 1-7 dagar partiet eller turnering och prissumman vore som i närschack så skulle korr bli ett mycket intressantare spel även för de bästa spelarna i Sverige som idag inte har något större intresse av att lägga ner tid på att vinna t.e.x. SM som ger 3000 kr efter flera månaders arbete.
På så vis är kanske sO en föregångare till framtidens korrspel !

Röding
Medlem
#49 Skrivet: 10 Mar 2007 18:39

Blev erbjuden remi i två partier av Zebiddy. ( det ena hade blivit remi och det andra hade jag förlorat )
Verkligen juste uppträdande tycker jag ...även om han hade kunnat tala om att han använde motor redan i starten. Men bättre sent än aldrig. Det borgar för att det ändå kan fungera ganska juste här på SO, bara vi kör med öppna kort. Ja, ja...jag hör redan invändningarna, att det ändå kommer att finnas motorspelare som inte talar om det. men som jag sagt tidigare, än sen då. Vi får leva med det och streta vidare, förlora ibland och världen snurrar vidare i alla fall.....Skål ta mej fan !!

sture_lindberg
Medlem
#50 Skrivet: 12 Mar 2007 15:46

Länge leve motorerna=)) Då slipper man ju tänka själv! Observera:Ironi!

Martin-Devenney-1611
Medlem
#51 Skrivet: 12 Mar 2007 17:59

Skål kosmonauter!

kennynorr
Medlem
#52 Skrivet: 12 Mar 2007 19:01

kasta stödhjulen och våga själv... ställ till det med härliga spontandrag.. och red upp soppan själv..

asvo
Medlem
#53 Skrivet: 12 Mar 2007 19:16

Utveckla ditt spel genom att tänka , söka , lära använd alla hjälpmedel för att kanske finna mystiken o djupet i detta fantastiska spel liksom
dagens världsspelare och i korr gör

Mauro_Mecano
Medlem
#54 Skrivet: 12 Mar 2007 19:22

Jobbigt att använda motor - då måste man vänta så länge med att dra. På min dator tar det typ minst 5 timmar att få nåt vettigt ur fritz...

asvo
Medlem
#55 Skrivet: 12 Mar 2007 19:24

Även världens bästa närschackspelare sitter och analyserar sina varianter i timmar
( med programhjälp ) för att finna vägen till eventullea vinster i nästa turnering .
Tyvärr når de sällan till målet eftersom tidsnöden ställer till problem .

asvo
Medlem
#56 Skrivet: 12 Mar 2007 19:28

Citerar: Mauro_Mecano, #54:
Jobbigt att använda motor - då måste man vänta så länge med att dra. På min dator tar det typ minst 5 timmar att få nåt vettigt ur fritz...

Genom att tänka och söka kreativt kan du korta tiden betydligt . Därför finner den bättre spelaren dragen snabbare .
Vinstdraget finns oftast utanför horisonten eller i öppningsvarianten .

Mauro_Mecano
Medlem
#57 Skrivet: 12 Mar 2007 19:30

Poängen är att om nån "fuskar" med motor så gör dom det i partier som är "långa"...Om man vill undvika "fusk" (om det nu spelar nån roll) så kan man spela partier med kortare betänketid.... Frågan är ju varför och för vem man spelar schack?

asvo
Medlem
#58 Skrivet: 12 Mar 2007 19:48

[quote=Mauro_Mecano, #57:]Frågan är ju varför och för vem man spelar schack?[/quot
Den frågan kan man undra över Motorn är överlägsen vid snabba spel .
I korr är det svårt att tala om snabba spel eftersom minsta tid här på sO är 14 dagar .
Den som vill vinna över dem som använder hjälpmedel ( behöver inte vara motoranalys ) måste själv använda hjälpmedel eller ha ett inlärda kunskaper i ungefär rating 2000-2300 i närschack .

Mayo
Medlem
#59 Skrivet: 13 Mar 2007 08:55

Citerar: asvo, #58:
Motorn är överlägsen vid snabba spel .

Amen, jag har en remi på typ 100 blixt-partier mot Fritz 8. Sen var det inte roligt längre.

Citerar: Mauro_Mecano, #57:
Frågan är ju varför och för vem man spelar schack?

Man spelar ju för att det är kul. Jag ser definitivt tjusningen i korr såsom asvo beskrivit det, men personligen har jag inte tålamod för korr . Själv spelar jag utan motorhjälpmedel men analyserar mina tävlingspartier efteråt mha motor. Varför? Därför att jag tror jag blir en bättre spelare, motorn kan lära mig mycket som det hade tagit mig mycket lång tid att lära annars. På samma sätt tror jag att man kan bli en bättre spelare även om man använder motor under ett pågående parti men då pratar vi ett annat spelsätt, dvs återigen korr och återigen längre betänketider.

kennynorr
Medlem
#60 Skrivet: 13 Mar 2007 09:10

hmm så motorn går att använda som "genväg" till inlärning?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!