Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack motor?
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Författare Meddelande
klockansju
Medlem
#1 Skrivet: 2 Mar 2007 21:53

Bara undrar vad en schack motor är? nån som vet? :P

KGB1
Medlem
#2 Skrivet: 2 Mar 2007 21:56

Dator + program + slipper tänka hehe.

maccomplete
Medlem
#3 Skrivet: 3 Mar 2007 07:20

Finns en mängd olika schackprogram på marknaden där man kan sätta upp samma position som man har på brädet och sedan låta dator räkna ut det bästa draget! Exempel på bra schackmotorer är Fritz 10 och Chessmaster 10000. Själv använder jag Chessmaster 10000 för att analyera vissa partier i efterhand!

/maccomplete

shieldfire
Medlem
#4 Skrivet: 3 Mar 2007 08:24

Citerar: maccomplete, #3:
Själv använder jag Chessmaster 10000 för att analyera vissa partier i efterhand!

Brukar använda Shredder eller Crafty (beroende på vilken burk jag har tillgänglig) för samma sak. Men man lär sig nog mer på att analysera partierna själv först, och sen kolla upp det hela med något kiselmonster.

asvo
Medlem
#5 Skrivet: 3 Mar 2007 13:26

Advanced chess är riktigt kul Tro inte man slipper tänka .

Broder_Tuck
Medlem
#6 Skrivet: 3 Mar 2007 21:48

Att använda schack motor är fusk!!! Förstör schacket helt!!

T0rtug4
Medlem
#7 Skrivet: 3 Mar 2007 21:59

Dem som använder schack motorer bordes tas bort helt, det är ju roligaste att tänka själv, annars är det ingen idé att spela schack.

konstighaha
Medlem
#8 Skrivet: 3 Mar 2007 23:01

alltså kan världsmästaren i korr-schack(vilka jag efter vad jag läst tror använder motorer i tävlingar) inte täna sjaälv, eller gör det inte i korr-schack. Faktum tror jag dom allra bästa korr-schack spelarna är riktigt duktiga närschack spelare om än inte lika bra. Dessutom, i omi människa vs maskin maskinen vinner så vinner väll med all matematisk säkerhet(om spelarna är lika bra) i människa+maskin vs maskin, människa+maskin.

shieldfire
Medlem
#9 Skrivet: 4 Mar 2007 08:49

Varför ska man ta bort dem som använder en "schackmotor"? Erik själv har ju skrivit att det är OK med schackmotor på den här sajten. Att vissa tycker det är fusk, orättvist, osportligt osv hör ju liksom inte hit.

Det bästa är naturligtvis att den som använder en schackmotor skriver det i sin presentation, så kan folk avgöra själva om man vill spela mot den personen eller inte.

Jag använder inte schackdator under partierna - däremot efteråt för att se vad jag gjorde för fel.

Röding
Medlem
#10 Skrivet: 4 Mar 2007 09:01

Håller med dej Shieldfire. Om vi bara kunde komma överens här på SO att tala om för varandra under vilka förutsättningar vi spelar. Tex i presentationen. Eller fråga varandra i ett meddelande vad som gäller. Som exempel på sportsligt uppträdande kan jag nämna att Asvo ( med motor ) frågade mej om det var ok att mötas, innan han utmanade mej på stegen. Det är justa tag.
Jag är av den gamla stammen som inte vill använda motor. Hellre diskuterar jag partierna med dem som vill, efteråt. Men det kan ju bara bra för efterhandsanalys kan jag tänka, så även jag kanske skaffar nåt program framledes.
mvh Börje

Horndals_SK
Medlem
#11 Skrivet: 4 Mar 2007 09:16

it was upon a time, an old story about chesscomputers

Martin_Lokander
Medlem
#12 Skrivet: 4 Mar 2007 10:01

Schackdatorer borde godkännas vid några villkor, spelaren man möter har schackmotor också och t.ex. en turnering med schackmotorer. Men annars håller jag med er helt

asvo
Medlem
#13 Skrivet: 4 Mar 2007 15:44

För att ha en uppfattning om motorspel bör man ha prövat på vilket oftast de som kritiserar inte har

Horndals_SK
Medlem
#14 Skrivet: 4 Mar 2007 15:46

det säger sej självt asvo att en icke motorspelare vill spela på samma villkor

kennynorr
Medlem
#15 Skrivet: 4 Mar 2007 15:54

vill jag spela mot en dator gör jag det... jag ser inget nöje att spela mot en människa som är datorns "händer"

Horndals_SK
Medlem
#16 Skrivet: 4 Mar 2007 15:58

men jag tycker vi är tillbaka till samma disskution som vi hade för nån månad sen. och vi kom ju ingenstans då, så vi lägger ner när vi är på topp

kennynorr
Medlem
#17 Skrivet: 4 Mar 2007 16:25

världen utvecklas - jag tycker det är facinerande att schackdatorer kan spela mot varandra och till med att den ena är bättre än den andra - inte på att tänka utan att den har mera partier och utgångar/lösningar lagrade. Sen att vissa spelare finner nöje att "spela" schack på samma sätt- ja nästan samma sätt - måste ju välja ett alternativ som schackdatorn ger.. svettigt värre.

men men vissa väljer att spela så och det är helt ok men låt "motorerna möta motorer"

JAg vill bara möta människor

Välj att spela mot en annan schackmotor spelare och låt det bästa programmet vinna

KGB1
Medlem
#18 Skrivet: 4 Mar 2007 17:07

Hehe, roligt, men jag håller med. Om du har alla dessa program lek med dom då. Inte med oss andra. Vi kan ju inte matsha dom ?? så anylisera era egna program så blir ni bättre??

Horndals_SK
Medlem
#19 Skrivet: 4 Mar 2007 17:09

Citerar: Horndals_SK, #16:
men jag tycker vi är tillbaka till samma disskution som vi hade för nån månad sen. och vi kom ju ingenstans då, så vi lägger ner när vi är på topp

asvo
Medlem
#20 Skrivet: 4 Mar 2007 17:11

För att ha en uppfattning om motorspel bör man ha prövat på vilket oftast de som kritiserar inte har .
Det är stor skillnad att spela mot en schackmotor än att spela mot en spelare som använder schackmotorn kreativt .
Självklart vill motorspelaren spela på samma villkor men, men, men .... flera bättre spelare som inte gillar motorspel för egen del tycker det är intressantare att spela utan eftersom de påverkas negativt av motorns förslag i sitt spel .
De som ständigt kritiserar motoranalys lever i en förgången tid när det gällr korrschack

KGB1
Medlem
#21 Skrivet: 4 Mar 2007 17:17

Vad jag inte förstår är att om man nu bara få föslag osv Varför inte spela med din dator då så får du alla svaren?? Jag vet att det är ok i korr att ha motorer men detta är inte SM eller VM så, använd dom för er själva , vad kan vi bi dra med?? Nää livet går inte ut på att vinna, utan att leva och ha kul.

tornado
Medlem
#22 Skrivet: 4 Mar 2007 17:18

Bra att motoranvändare går fram och erkänner att man kör med hjälpmotor, då vet man vilka som man inte ska spela mot.Har mött många här som spelat jämnt mot mej och så helt plötsligt vinner motspelarna alla partier!? Då finns tanken att man möter en MOTOR.Därmed inte sagt att dom är oskickliga schackspelare, det varierar.

KGB1
Medlem
#23 Skrivet: 4 Mar 2007 17:22

+ Det finns dom motor anv. tex asvo, som antagligen inte skulle förlora ett enda parti här om alla spelade utan motorer.

Martin-Devenney-1611
Medlem
#24 Skrivet: 4 Mar 2007 17:23

Jag vill be att påminna alla som funderar på att bilda lag att motorer är strängt förbjudna i serien. Jag vet att det inte är alla som orkar läsa reglerna men jag hoppas verkligen att alla vet om detta inför nästa säsong.

asvo
Medlem
#25 Skrivet: 4 Mar 2007 17:27

#21 Svar
Spelar jag mot min dator vinner jag alla partier i korr vilket är helt ointressant.
#22 Svar
För den som har tillgång till mororanalys är det svårt att inte glutta när det kniper

asvo
Medlem
#26 Skrivet: 4 Mar 2007 17:35

KGB1 Svar

Jag har förlorat fler partier mot dem som inte använder motoranalys än motorspelare så bra schackspelare har vi här på sO

kennynorr
Medlem
#27 Skrivet: 4 Mar 2007 17:41

#23 med fjäsk vinns inga partier iaf...

problemet/störningen är inte motorerna utan de som säger sig spela utan fusk/motorer men använder det ändå---

Horndals_SK
Medlem
#28 Skrivet: 4 Mar 2007 17:49

vi lägger ner det här nu gubbar och pojkar, vi kommer ingenstans ändå

Röding
Medlem
#29 Skrivet: 4 Mar 2007 18:25

Japp! Helt rätt mr Olsson. Hur ini glödheta, ska man veta, bara ana sig till kanske, att någon använder motor trots allt ??? Vi kommer inte någon vart i denna diskussion. Man får helt enkelt finna sig i att få däng ibland hur fan man än bär sig åt och grubblar så hjärnan håller på att gå isär.

asvo
Medlem
#30 Skrivet: 4 Mar 2007 18:25

Ingen mening att diskutera motoranalys för inom något år kommer tio i topp både på stegen o ratinglista till 90 % vara motorspelare

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 29 . 30 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!