Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Linares-Morelia Tournament
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Kraftwerk
Medlem
#1 Skrivet: 18 Feb 2007 22:04

Hej!
Vilken otroligt bra start fenomenet Magnus Carlsen har gjort i den just nu pågående "Linares-Morelia Tournament "! Han är nog min favoritkandidat till att ta hem turneringen! Vad jag vet måste han vara den yngsta någonsin som gör ett sånt här genombrott! Synd att turneringen får så lite uppmärksamhet i media..bedrövligt..kan man hylla Idol-vinnare m.m...så är det ju en självklarthet att hylla svenska/nordiska schackprfiler som lyckas i olika turneringar...eller!?

JokernTP
Medlem
#2 Skrivet: 18 Feb 2007 22:21

Citerar: Kraftwerk, #1:
så är det ju en självklarthet att hylla svenska/nordiska schackprfiler som lyckas i olika turneringar...eller!?

Tyvärr inte

Antagonist
Medlem
#3 Skrivet: 18 Feb 2007 22:29

Nej verkligen inte, det är ju som att hylla hästskokastare och sånt också...det är väl int een jävel som bryr sig om schack i Sverige om man jämför med tex Idol som du själv refererar till, dvs-musik. Följa ett gäng socialt missanpassade medelålders män när de sitter och flyttar halvtaskigt svarvade träbitar låter ju inte särskilt medialt upphetsande. Bra att schack inte får någon uppmärksamhet tycker jag.

JokernTP
Medlem
#4 Skrivet: 18 Feb 2007 22:42

Citerar: Antagonist, #3:
Följa ett gäng socialt missanpassade medelålders män när de sitter och flyttar halvtaskigt svarvade träbitar låter ju inte särskilt medialt upphetsande.

Nej det gör det kanske inte, men å andra sidan hur upphetsande låter det att titta på ett gäng 20-30 åringar som hoppar i sandlådor och skummgummimadrasser?

Kraftwerk
Medlem
#5 Skrivet: 18 Feb 2007 22:48

Citerar: JokernTP, #4:
å andra sidan hur upphetsande låter det att titta på ett gäng 20-30 åringar som hoppar i sandlådor och skummgummimadrasser?

Haha..rätt! Inför schack som obligatoriskt ämne i skolan! Hårdbevaka turneringen som just nu pågår i Mexiko med fokus på fenomenet Carlsen!

biggles
Medlem
#6 Skrivet: 18 Feb 2007 23:06

"Kraftverk" har verkligen fattat det här med schack,just det inför schack på skolschemat,det skulle förmodligen innebära möjligheter till en revolution,ett helt nytt sätt att komunicera människor emellan.B ra Kraftwerk

Kraftwerk
Medlem
#7 Skrivet: 18 Feb 2007 23:27

Citerar: biggles, #6:
"Kraftverk" har verkligen fattat det här med schack,just det inför schack på skolschemat,det skulle förmodligen innebära möjligheter till en revolution,ett helt nytt sätt att komunicera människor emellan.B ra Kraftwerk

Tack Biggles!

Kraftwerk
Medlem
#8 Skrivet: 18 Feb 2007 23:34

Frågan är bara hur vi skall få resten av samhället att förstå betydelsen av detta!?

Är det bara jag som följer turneringen "Linares-Morelia Tournament" som pågår just nu i Mexiko!?..vad jag vet så spelar ff Carlsen mot Aronian..Katalanskt!

Kraftwerk
Medlem
#9 Skrivet: 18 Feb 2007 23:40

Så här såg öppningen ut:

GM Aronian,Levon(ARM) (2744) - GM Carlsen,Magnus(NOR) (2690) Linares/Morelia Morelia (2), 18.02.2007

1.d4 Nf6 2.c4 e6 3.g3 d5 4.Nf3 dxc4 5.Bg2 a6 6.0-0 Nc6 7.e3 Bd7 8.Qe2 b5 9.Rd1 Be7 10.Nc3 0-0 11.Ne5 Qe8 12.b3 Nd5 13.Bxd5 exd5 14.Nxd5 Nxe5 15.dxe5

Antagonist
Medlem
#10 Skrivet: 19 Feb 2007 00:11

Citerar: JokernTP, #4:
Nej det gör det kanske inte, men å andra sidan hur upphetsande låter det att titta på ett gäng 20-30 åringar som hoppar i sandlådor och skummgummimadrasser?

I perspektiv till schack så dryper ju media av kåthet för dylika arrangemang. Det krävs inga regelkunskaper för att fatta att den som hoppar längst/högst vinner. Dessutom kan jag väl försäkra dig om att utövarna av dessa idrotter ser lite bättre ut än schackspelare generellt sett gör vilket lägger till ytterligare en dimension i dess attraktionskraft för "normalt" folk. Avskaffa schacket.

biggles
Medlem
#11 Skrivet: 19 Feb 2007 07:19

Vad menar du med "ser bättre ut".Kanske skall vi klä oss i tajta neonfärgade kroppsstrumpor med dito reklam samt addidas dojjor,guldhalsband,ring i örat och mörka solglasögon.Då ser vi iallafall ut som dom där "bättre"

Antagonist
Medlem
#12 Skrivet: 19 Feb 2007 10:29

Citerar: biggles, #11:
Vad menar du med "ser bättre ut"

Jag trodde det skulle förefalla tämligen uppenbart att friidrottsatleter ser bättre ut än schackspelare men för somliga var detta tydlgen extremt svårt att förstå. Endast ett spärrmongo skulle tolka det som att jag vill att schackspeare ska bära tajta neonfärgade kroppsstrumpor, det skulle vara groteskt. Ungefär som falukorv stoppad i rosa neon. Nu fyller ju inte den härliga kroppstrumpan någon funktion för en schackspelare heller vilket jag tror du förstår, det handlar naturligtvis inte om dräkterna utan om att schackspelare allt som oftast är rätt fula.

biggles
Medlem
#13 Skrivet: 19 Feb 2007 10:38

Det där var kul.På vilket ser s.k friidrottsatleter "bättre" ut än schackspelare.

rojo57
Medlem
#14 Skrivet: 19 Feb 2007 11:04

Tja, till att börja med så de inte fullt så gamla, feta och fysiskt otränade som de flesta schackspelare. (Har tyvärr en bra spegel) Därmed inte sagt att jag tycker om friidrott. Tycker det är bra att folk rör sig men anser att bara för att jag kan kasta långt, hårt, sparka en boll i målet eller något annat lika meningsfyllt som schackspelande är jag inte en landshjälte. "Mediakåtheten" kring dessa gudar är lindrigt sagt sanslös!
En person som räddar 15.000 människor i ett svep skrivs det om på sidan 26 i lokaltidningen men en (ganska ofta) socialt missanpassad halvgangster som sparkar in en boll i ett mål är gudaförklarad?

Panter
Medlem
#15 Skrivet: 19 Feb 2007 11:35

Den entusiastiske schackspelaren (alltså inte de som spelar på elitnivå) är oftast lite fula, det kan jag hålla med om! De är ofta också dåligt klädda och luktar ibland ganska illa, och mestandels är de i skriande behov av kontanter! Men, de är trevliga, sympatiska och nästan alltid utrustade med en IQ-kvot och allmänbildningsgrad som ligger skyhögt över vad medel-Svensson i allmänhet kan uppvisa! Så, fram för "fula" schackspelare iställer för fotbolls- och Let´s Dance fåntrattar!!

Kraftwerk
Medlem
#16 Skrivet: 19 Feb 2007 15:05

Citerar: Panter, #15:
Så, fram för "fula" schackspelare iställer för fotbolls- och Let´s Dance fåntrattar!!

Japp! Helt rätt! Kommer Ni ihåg när SVT visade schackpartier på TV!? Sen tror jag det var TV8 (?) som gjorde detsamnma för ett par år sedan!
Är det någon som känner till ngn satellitkanal som visar partier från Linares-Morelia Tournament???

MuppetWarrior
Medlem
#17 Skrivet: 19 Feb 2007 16:09

Kul diskussion om fint och fult... Myten att profesionella schackspelare skulle vara fula gamla gubbar är det nog bara att skrota, skulle gissa att snittåldern i den absoluta världstoppen knappast är mycket över trettio, och att påstå att dessa schackspelare skulle vara fulare än andra verkar orimligt, dom ser väl ut som alla andra, en del bra och andra mindre bra. Skillnaden mellan dessa storspelare och Idol-vinnare eller dylika media-magneter är väl snarare att dom kanske inte lägger ner lika mycket tid och pengar på sitt utseende, ett beslut som jag iallafall anser vara mycket klokt, och något som vi vanliga människor borde få se mer av, alltså ett omvärderande från att lägga all sin energi på yttre utseende till att utveckla sina inre intelektuella färdigheter. Sen förstår jag såklart att det inte lär bli så, för det säljer ju inga nya produkter åt tillverkarna som ligger bakom hela mediavärlden

Vad gäller Morelia-Linares och andra stora schackevenemang så kan jag rekomendera ICC (chessclub.com) Det är inte TV, men dom täcker det mesta med livebräden och oftast live-kommentering av andra stormästare via deras egen radiokanal chess.fm. Medlemsskap är tyvärr inte gratis men inte heller orimligt dyrt om man är intresserad.

Carlsen hade ju faktiskt goda möjligheter att gå till +2 igår kväll efter Aronians diskutabla pjäsoffer, men missade i tidspress och fick nöja sig med remi, kul att Topalov föll mot Ivanchuk, nu måste han jaga, det blir nog galna partier från honom framöver

zohar
Medlem
#18 Skrivet: 19 Feb 2007 16:48

Citerar: Antagonist, #10:
Avskaffa schacket.

Eeh? Vore väl trist Antagonist? Jag tycker att de gånger schack visats på TV har det varit skoj, och jag tror man kan göra det spännande. Det finns ett otal sporter på TV som är bra mycket tråkigare att se på.

JokernTP
Medlem
#19 Skrivet: 19 Feb 2007 17:27

Det är ju ur ett svenskt perspektiv nu också. Hur många vet cem Stellan Brynell är i Sverige? Inte så många icke schackspelande skulle jag tro. Tittar man sedan på t ex Bulgarien istället så har ju schacket och deras toppspelare än helt annan status. Topalov är väl lika stor i Bulgarien som t ex Fredrik Ljungberg är i Sverige.

Sen är det ju så att live schack inte passar sig speciellt bra i media och här i Sverige finns det helt enkelt inget underlag för enskilda schackproduktioner. Det enda riktigt bra i svensk schack-TV (så vitt jag vet) är väl "Snilledrag i schack" och för att det skulle bli till krävdes schackinbitna chefer och producenter samt en hel del lobbyarbete.

Ser man till ICC som nämnts ovan med live-bräden, radio sändningar och löpande expertkommentarer så kan man ju förstå att övriga media inte lägger ned så mycket energi på att konkurrera, det är helt enkelt omöjligt. För att kunna ha någon behållning av schack på elitnivå krävs att man är hyggligt insatt i schack, det finns helt enkelt ingen "stor massa" att tala till, iallafall inte i norra europa. För att skapa en publik/målgrupp krävs ett gränsöverskridande forum och det är givetvis ICC och Chessbase som går i fronten här.

Sen vore det ju givetvis kul om det skulle kunna vara lite "post mortem" bevakning, kanske framförallt i pressen och även lite notiser i radio och TV. Varför inte skicka ett mail till kvällstidningarna och föreslå att det inför 1-2 sidor schack 1-2 gånger veckan, skulle alla på sO göra det inom loppet av några dagar skulle det kanske ge resultat. Jag slår vad om att upplagan skulle bli lite större dessa dagar också.

Kraftwerk
Medlem
#20 Skrivet: 19 Feb 2007 18:28

Citerar: JokernTP, #19:
Varför inte skicka ett mail till kvällstidningarna och föreslå att det inför 1-2 sidor schack 1-2 gånger veckan, skulle alla på sO göra det inom loppet av några dagar skulle det kanske ge resultat. Jag slår vad om att upplagan skulle bli lite större dessa dagar också.
Japp! Dags för en schackrevolution!?
Citerar: MuppetWarrior, #17:
rekomendera ICC (chessclub.com) Det är inte TV, men dom täcker det mesta med livebräden och oftast live-kommentering av andra stormästare via deras egen radiokanal chess.fm. Medlemsskap är tyvärr inte gratis men inte heller orimligt dyrt om man är intresserad.

Tack för det! har varit inne på www.chessgames.com..en mycket bra schacksida!
Citerar: MuppetWarrior, #17:
Carlsen hade ju faktiskt goda möjligheter att gå till +2 igår kväll efter Aronians diskutabla pjäsoffer, men missade i tidspress och fick nöja sig med remi, kul att Topalov föll mot Ivanchuk, nu måste han jaga, det blir nog galna partier från honom framöver

Japp! Har själv just Carlsen som favorit! En person som går från klarhet till klarhet.och som kommer att "skrälla" när som helst..o varför inte i denna turnering!?
Citerar: zohar, #18:
Det finns ett otal sporter på TV som är bra mycket tråkigare att se på
Japp! Instämmer!

Johnny
Medlem
#21 Skrivet: 19 Feb 2007 19:01

Hur många vet cem Stellan Brynell är i Sverige? Inte så många icke schackspelande skulle jag tro. Tittar man sedan på t ex Bulgarien istället så har ju schacket och deras toppspelare än helt annan status. Topalov är väl lika stor i Bulgarien som t ex Fredrik Ljungberg är i Sverige.

Det är ju lite skillnad på spelstyrka också. Ta en titt på prislistan i Corus t.ex. Topalov i topp i A-gruppen. Brynell näst sist i C-gruppen. Schacket fick större uppmärksamhet i Sverige när Ulf tillhörde världseliten. TV visar ju rätt fula saker också. titta bara på Jesper Parneviks kläder Kan man visa golf i TV så kan man visa vad som helst

Martin-Devenney-1611
Medlem
#22 Skrivet: 19 Feb 2007 19:20

Framför allt visar man poker på TV, något som vore ungefär lika roligt som att se gräset gro om det inte vore för duktiga kommentatorer och den moderna tekniken. Samma sak borde kunna ordnas i schack, sänd snabbschack på TV med ROLIGA kommentatorer (typ Tiger) och löpande statistik och förklaringar för den okunniga publiken.
Det är ju inte konstigt att schack inte får sponsorer eller massmedial uppmärksamhet när Kzrymowska-produktionen "mitt i schack" är det bästa vårt arma land kan frambringa.

shieldfire
Medlem
#23 Skrivet: 19 Feb 2007 19:27

Jaja, klaga på dem som faktiskt producerar något... konstruktivt.
Alla som har en idé kan ju försöka på Tusenmanna i Stockholm om ungefär 1½ månad. Kör hört - strålande tillfälle...

Kraftwerk
Medlem
#24 Skrivet: 20 Feb 2007 09:05

Hoppla!

Här har ni en bra sida som rappoorterar dragen i turneringen "nästan live"!!

www.okantomi.com.mx

Carlsen förlorade/gav upp efter 40 drag mot Anand..

Mayo
Medlem
#25 Skrivet: 20 Feb 2007 10:09

Varför inte skicka ett mail till kvällstidningarna och föreslå att det inför 1-2 sidor schack 1-2 gånger veckan, skulle alla på sO göra det inom loppet av några dagar skulle det kanske ge resultat.

Synd att jag slutat läsa kvällstidningar av principskäl

Men Pia Cramling skrev för Expressen varje onsdag för en tid sen, slutade för några år sen kanske (?) i samband med att hon blev mamma. Bent Larsen skrev för Expressens söndagsbilaga för länge sen. Sen har vi ju Lasse Karlsson som skrev/skriver för Aftonbladet (eller är det SVD?). DN har ju schackspalter som Bernt Söderborg åtminstone höll i förut.

Men frågan är absolut intressant! Någon sa förut, i ett annat forum, varför lyckas pokern och inte schacket? Enbart pga pengarna? Eller är schack snarare att likna vid bridge och backgammon?

asvo
Medlem
#26 Skrivet: 20 Feb 2007 10:26

GM Emanuel Berg, Sollentuna SK (2586)
GM Parimarjan Negi, Indien (2538)

Aeroflot Open (6.41)
Moskva, 2007

1. e4 e5 Min motståndare valde att undvika Najdorf och inte utmana min favoritvariant 6.Lg5 en gång till. Ett gott tecken på sätt och vis, men samtidigt lite synd på alla timmars förberedelser. 2. Sf3 Sc6 3. Lb5 a6 4. La4 Sf6 5. O-O Le7 6. Te1 b5 7. Lb3 O-O 8. h3 Ingen Marschall idag! Att för en ynka bonde utsätta sig för ett livsfarligt anfall är inte min stil. 8... Lb7 9. d3 Te8 Vanligare är 9... d6 10. Sg5 Tf8 11. Sf3 Te8 Det är alltid bra att ha några extra drag spelade för att förebygga tidsnöden. 12. Sbd2 Lf8 13. Sg5!? Denna springare fick lov att jobba lite övertid idag! Idén är nu att bryta upp med f2-f4. 13... Te7 13... d5 14. exd5 Sd4 15. c4 ger vit en merbonde med en liten fördel. 14. f4! d6 15. Sf1 Sd4 16. Sg3 Sxb3 17. axb3 exf4 18. Lxf4 g6 19. Dd2 h6 20. Sf3 Kh7 21. Te2 Lg7 22. Tf1 c5 23. Tef2 Vit har fått upp ett rejält tryck på kungsflygeln och nu missade Negi helt och hållet min idé. 23... d5? 23... Sg8 kanske var nödvändigt, men det ser itne kul ut för svart. 24. Lxh6!? 24. e5 var objektivt starkare, men jag kunde inte motstå frestelsen! 24... dxe4?? Sista chansen var 24... Lxh6 25. Sg5+ Kg8 26. Txf6 dxe4 och svart är fortfarande med i matchen.Det kan följa 27. Sf5! gxf5 28. Txh6 och vit har ett fortsatt starkt anfall, men här har svart motspel till skillnad från partiet. 25. Lxg7!! Ett härligt damoffer som avgör partiet! 25. Sg5+ Kg8 26. S5xe4 ger endast vit en liten fördel. 25... e3 25... Kxg7 26. Sf5+! gxf5 27. Dg5+ är hopplöst för svart. 26. Lxf6 exd2 27. Sxd2 Kg8 28. Tf4! Te3 28... g5 var värt att prova, men vit vinner här också efter 29. Tg4 Dc7 30. Txg5+ Kf8 31. Th5 Ke8 32. Sde4 osv. 29. Sge4! Inga slutspel här inte, vit står för bra för det! 29... Lxe4 30. Lxd8 Lxg2 31. Kxg2 Svart gav upp. 1-0 [Emanuel Berg]

Kraftwerk
Medlem
#27 Skrivet: 20 Feb 2007 10:44

http://www.okantomi.com.mx/live/lr3/tfd.htm
..knappa in det här..så får ni upp rond 3..

Antagonist
Medlem
#28 Skrivet: 20 Feb 2007 15:03

[quote=zohar, #18:]Citerar: Antagonist, #10:
Avskaffa schacket.

Eeh? Vore väl trist Antagonist?

Nej det vore kul

Kraftwerk
Medlem
#29 Skrivet: 20 Feb 2007 17:00

Rond 4 startar 21 februari ca kl15.30 europeisk tid..
Finns på http://www.okantomi.com.mx/live/lr4/tfd.htm

ifransson
Medlem
#30 Skrivet: 21 Feb 2007 14:38

Citerar: Kraftwerk, #16:
Är det någon som känner till ngn satellitkanal som visar partier från Linares-Morelia Tournament???

Nja, men "hemspråks-kanalen" RTCG (Monte-negros satelit-TV) brukar visa bra/avancerad schack på tisdagar (för de som förstår serbo-kroatiska )...

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!