Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Springare eller Lopare?
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
adesva
Medlem
#1 Skrivet: 19 Jan 2007 18:51

Ny pa forumet och pa schack och jag tankte fraga vilken ni foredrar.
Bade i alla olika stadier av matchen samt sammanlagt.
Utveckla er garna.

Extrafraga: Anser ni det vart att offra en lopare tidigt for att plocka springare+dubbelbonde?

Mauro_Mecano
Medlem
#2 Skrivet: 19 Jan 2007 21:20 - Redigerad av: Mauro_Mecano

Springaren är effektivare i låsta och slutna ställningar då löparna ofta är blockerade av bönder och tvärtom gäller i öppna ställningar då löparen kan röra sig långa sträckor jämfört med springaren.

I slutspel där ena spelaren har häst och den andra löpare och båda spelarna har bönder på både dam och kungsflygeln är det klar fördel att ha löpare.

Extrafrågan:
Nej! I dom flesta fall är löparparet starkare än löpare+springare. Speciellt i slutspelet. Dubbelbonden är inte heller så trevlig.
Detta är ett val man ofta gör i spansk öppning när svart spelar a7 och hotar löparen. Dvs slå eller backa.

eligolf
Medlem
#3 Skrivet: 20 Jan 2007 09:41

Jag tycker inte heller det är värt att slå springaren. Det är bättre att försöka behålla löparparet.

Martin_Lokander
Medlem
#4 Skrivet: 20 Jan 2007 11:00

Bästa teori i spanskt enligt mig :

shieldfire
Medlem
#5 Skrivet: 20 Jan 2007 13:04

Citerar: adesva, #1:
Anser ni det vart att offra en lopare tidigt for att plocka springare+dubbelbonde?

Jag är inte rädd att ge löparparet för att få en statisk svaghet hos motståndaren. T ex i MacCutcheon-franskt där man spelar Lf8-b4xc3, eller Chigorin (1.d4 d5 2.c4 Sc6) där man ofta spelar Lc8-g4xf3.

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 20 Jan 2007 14:54

Löparparet är lite starkare än löpare/springare ja..men att backa med löparen och förlora tempo för att undvika byte är knappast att rekomendera! Tempon alltså klart viktigare än att hålla kvar löparparet anser jag är helt klart!!

cdelzanno
Medlem
#7 Skrivet: 20 Jan 2007 14:59

Och ändå backar dom flesta (även stormästarna) när dom spelar spanskt

DonJuan
Medlem
#8 Skrivet: 20 Jan 2007 15:55

mähh alltså man kan inte säga allmäna regler för sånt här! Jag blir frustrerad! Man kan lätt byta löpare mot springare för ingenting det beror på bra/dålig löpare men det är klart att löparparet ofta är attraktivt men inte alltid! Det beror på ställningen... Fan va jag har tråkigt

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 20 Jan 2007 17:20

Jag snackar inte speciellt om spansk öppning.Jag menar generellt!!Var det inte det saken gällde?

Horndals_SK
Medlem
#10 Skrivet: 20 Jan 2007 17:22

jag spelar gärna med många avbyten

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 20 Jan 2007 20:20

Jo men frågan är ju om löparparet är så värdefullt. så man ska backa med löparn om den blir hotad.Vilket jag GENERELLT inte tycker att man ska!men ifs ingen regel utan undantag..speciellt i schack!!!!

Horndals_SK
Medlem
#12 Skrivet: 20 Jan 2007 20:27

att backa med en pjäs kan va lite passivt

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 20 Jan 2007 21:13

Ofta tempoförlust!! vilket aldrig eller sällan är bra..

Mayo
Medlem
#14 Skrivet: 20 Jan 2007 23:07

Som Dorfman sa (eller Dvoretsky, jag minns inte) halvt på skämt, halvt på allvar: "den sämsta löpare är alltid bättre än den bästa springare!".

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 21 Jan 2007 00:55

Jag tror nog han skämta rätt kraftigt när han fällde dom orden!!

trulpen
Medlem
#16 Skrivet: 21 Jan 2007 05:38 - Redigerad av: trulpen

Eller sa var hen helt enkelt redigt berusad.

Nagot konstigt maste det vara, eftersom det ar en toksanning.. eller helt enkelt inte sant.

Mayo
Medlem
#17 Skrivet: 21 Jan 2007 19:48

#15, #16 Som sagt, halvt på skämt, halvt på allvar. Men om det kommer till kritan är det nog mer på allvar och mindre på skämt.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 21 Jan 2007 21:11

håller aldrig med om att den sämsta löparn e bättre än den bästa springarn,,hehe rent trams ju..

cdelzanno
Medlem
#19 Skrivet: 21 Jan 2007 21:14

En häst ger bättre stöd åt en bondestorm än en löpare

Horndals_SK
Medlem
#20 Skrivet: 21 Jan 2007 21:19

inte alls säkert, beror på helt hur ställningen är

cdelzanno
Medlem
#21 Skrivet: 21 Jan 2007 21:29

Jag har egentligen inte några egna erfarenheter, men om jag tokar Yasseer Seirawan rätt så är det så. Kollade precis på en instruktionsvideo (prochess2) som han producerat, där han menade att det var så...För övrigt är det en av de bästa schackfilmer jag sett

JokernTP
Medlem
#22 Skrivet: 21 Jan 2007 21:34

a) I utgångsläget som måste man väl säga att springare och löpare är jämnbördiga.

b) När man har en konkret ställning/ställningstyp så varierar givetvis utvärderingen och ibland är det bättre med löpare, ibland med springare, MEN det är ju även så att både springare och löpare kan vara starkare än ett torn i många ställningar.

c) Vad det gäller dubbelbonde så är det också mycket beroende av ställningen. Anledningen att stormästarna inte spelar avbytes i spanskt är inte därför att det generellt är bättre att behålla löparparet än att ge svart en dubbelbonde utan därför att den specifika varianten inte bjuder vit några större chanser till en öppningsfördel.

JokernTP
Medlem
#23 Skrivet: 21 Jan 2007 21:35

Citerar: cdelzanno, #21:
Yasseer Seirawan

Han har ju en förkärlek för springarna även i positioner där det kanske är lite tveksamt om det är korrekt, men han är ju grym med dom så praktiskt är det kanske rätt för honom.

Mayo
Medlem
#24 Skrivet: 21 Jan 2007 22:19

Citerar: sture_lindberg, #18:
håller aldrig med om att den sämsta löparn e bättre än den bästa springarn,,hehe rent trams ju..

Detta berättades i samband med kommentarerna till ett (stormästar-)parti, och att de nästan automatiskt valde att behålla en löpare framför en springare på brädet om de fick välja. Men givetvis, som säkert har sagts några gånger i denna tråd, beror det på ställningen. Kanske är det så att löparen är bättre i 52% av fallen (hänvisar till en gammal poängfördelning för pjäserna, där löparen är värd 3,5p mot 3,25p för springaren, istället för det vanliga att båda är värda 3p).

adesva
Medlem
#25 Skrivet: 28 Jan 2007 16:02

Ok, tack för alla svar.

Var mest spansk öppning som fick mig att börja fundera på detta.
Att hota springare för att sedan backa och låta fi utveckla sin bondeställning verkar bara rent idiotiskt. Visste att löparparet var starkare men tänkte att dubbelbonden samt aggressionen kompenserade för detta. no?

shieldfire
Medlem
#26 Skrivet: 28 Jan 2007 16:49

Dubbelbonden är en hyfsad liten nackdel på ett bra tag. Och "aggresionen" i sig kan inte vara en faktor om det inte ger mer än som det är i avbytes. Initiativet får ju vit ofta ändå i Spanskt utan att göra sig av med löparparet. Men Fischer slog ju ofta på c6, så vad vet jag

Mayo
Medlem
#27 Skrivet: 28 Jan 2007 19:12

#25 Min tolkning är denna: spanskt är på många sätt en öppning som lyder öppningsspelets alla "tumregler". Med de två första dragen tar vit respektive svart kontroll över centrumfälten, vit e4 och d5 resp svart e5 och d4. Med 3.Lc4 skulle vit ta ytterligare kontroll över d5, men med 3.Lb5 tar vit indirekt upp kampen om e5 och d4 genom sitt hot mot springaren på c6.

Hotet kvarstår ju även fast vit backar med löparen till a4 efter 3.- a6. Om svart i ett senare läge följer upp med b7-b5 har vit lyckats åstadkomma en viss försvagning i svarts ställning (svarts b5-bonde brukar ofta angripas med a2-a4 i spanskt). Sen om b7-b5 är en försvagning eller inte kan ju diskuteras, men rent teoretiskt är ju alla avancemang med bönder försvagningar - till skillnad från pjäser kan de ju inte gå bakåt. Men som en gammal mästare sa en gång i tiden, "man kan inte vinna i schack utan att flytta bönderna".

ante95
Medlem
#28 Skrivet: 2 Feb 2007 22:33

Man Ska Ta Springarn! Se Här Se Han Får sedan dubbelbonde Bxc Eller Dxc

Jonathan_Westerberg
Medlem
#29 Skrivet: 2 Feb 2007 23:18

Vad är det här för snack egentligen? man kan väl inte bara avgöra hit co hdit bror ju helt på ställningen,

biggles
Medlem
#30 Skrivet: 2 Feb 2007 23:44

Detta är som tysk grammatik,ingen regel utan undantag.Oftast är springaren bättre i slutna ställningar,men det beror påvilken ställning du har!.Du måste kunna exakt värdera en ställning,ovavsett du har löpare eller springare,annars förlorar du.Som Alexander Kotov sade,det viktigaste i ett parti är att exakt kunna värdera en stälningannars förlorar du

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!