Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fransköppning, vilken variant är schtekigast?
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#301 Skrivet: 3 Aug 2017 23:25

Ja tack ,visa den gärna.

Men jag fattar inte vad vit ska behöva "jobba på " i avbytesvarianten..man får ju ett riktigt bra slutspel redan efter 15-20 drag.

TBchess
Medlem
#302 Skrivet: 4 Aug 2017 00:00 - Redigerad av: TBchess

Citerar: sture_lindberg, #298:
Här kommer en bra variant för vit..Den ska man inte försöka få remi med utan den duger bra för ett försök på vinstspel.

1 e4--e6
2 d4--d5
3 exd5--exd5
4 Sc3--Ld6
5 c4 !--dxc4
6 Lxc4--Sf6
7 0-0 --0-0
8 Sc3

Misstänker att vits drag 4 skall vara Sf3, inte Sc3...

Gugubben
Medlem
#303 Skrivet: 4 Aug 2017 00:06

Du menar alltså att man får ett bra slutspel bara man spelar avbytesvarianten? Det är ingenting man måste göra själv då? Ifall det är det kan du väl visa hur det går till.

sture_lindberg
Medlem
#304 Skrivet: 4 Aug 2017 00:30

Citerar: TBchess, #302:
Misstänker att vits drag 4 skall vara Sf3, inte Sc3..

Jo skrivfel av mig. Självklart ska det vara 4 .Sf3

Citerar: Gugubben, #303:
Du menar alltså att man får ett bra slutspel bara man spelar avbytesvarianten? Det är ingenting man måste göra själv då? Ifall det är det kan du väl visa hur det går till.

Ja man får ett bra slutspel med att spela avbytesvarianten..Rätt uppfattat !

Jo man måste göra något själv så klart..men det är en bra början till ett bra slutspel..Ok ?

Jag har visat redan några fina exempel och fortsättning följer

Vert
Medlem
#305 Skrivet: 4 Aug 2017 00:47 - Redigerad av: Vert

1 e4--e6
2 d4--d5
3 exd5--exd5
4 Sc3--Ld6
5 c4 !--dxc4
6 Lxc4--Sf6
7 0-0 --0-0
8 Sc3

I ställningen efter 8...Sc6 har svart - enligt databasen 365Chess.com - bättre statistik än vit i form av en vinstprocent på 51,5 procent (vilket får anses bra för svart) baserat på 171 partier. (Jag inbillar mig såklart inte att sture_lindberg fäster något avseende vid sådan statistik, men kanske finns andra som tycker att det kan vara intressant att veta.)

sture_lindberg
Medlem
#306 Skrivet: 4 Aug 2017 01:03 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #305:
(Jag inbillar mig såklart inte att sture_lindberg fäster något avseende vid sådan statistik, men kanske finns andra som tycker att det kan vara intressant att veta.)

Och på vilken nivå av spelare gäller denna statistik ?

Och som du så riktigt skriver så anser jag statistik oftast är vilseledande.

Jag har nu många gånger framhålllet vikten att få de ställningar man TRIVS i..Detta är klart viktigare än all statistik för den enskilde spelaren..

Gugubben
Medlem
#307 Skrivet: 4 Aug 2017 05:47

Men hur ska jag spela för att få en fördelaktig slutspelsställning som vit,Sture?
Vilken typ av slutspel brukar det bli för dig?

G_arvid
Medlem
#308 Skrivet: 4 Aug 2017 07:32

Citerar: sture_lindberg, #306:
Jag har nu många gånger framhålllet vikten att få de ställningar man TRIVS i..Detta är klart viktigare än all statistik för den enskilde spelaren..

Ja, det kan jag köpa. Men det motsäger inte det faktum att ställningen är helt symmetrisk och att det kan finnas franskspelare som tycker om slutspel och trivs med ställningen. Om nu slutspel är din starka sida så borde du ha goda möjligheter också som svart i denna ställning. Statistik och statistik förresten...när jag fiskar, nog brukar jag dra mig till ställen där andra fått fisk och där det uppges nappa bra. Inbillar mig att de flesta gör likadant. Jag ser för övrigt att chess-db.com verkar ha plusstatistik för vit i din variant, men det är ju nu bara statistik och ingenting att bry sig om.

Bobotvinnik
Medlem
#309 Skrivet: 4 Aug 2017 10:49 - Redigerad av: Bobotvinnik

1 e4--e6
2 d4--d5
3 exd5--exd5
4 Sc3--Ld6
5 c4 !--dxc4
6 Lxc4--Sf6
7 0-0 --0-0
8 Sc3

Efter 4.Sf3 föredrar jag Sf6 (ställningen kan också uppkomma ur ryskt med ett drag mer spelat) för att bemöta 5.c4 med Lb4. Svart får snabb utveckling. http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=12205 54 http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=17083 56

PeterTrsavec
Medlem
#310 Skrivet: 4 Aug 2017 11:30

dxc4

Varför ska man slå direkt på c4? Bättre att utveckla pjäserna, ev spela c6 och senare i ställningen slå på c4 för att få ett tempo.

G_arvid
Medlem
#311 Skrivet: 4 Aug 2017 11:42

Jag förstår dock inte vad den aktuella varianten har med slutspel att göra. Två bönder är avbytta, övriga pjäser kvar på brädet. Det finns inga möjligheter att tvinga fram fler avbyten. För mig är det en typisk mittspelsställning med lika chanser.

Bobotvinnik
Medlem
#312 Skrivet: 4 Aug 2017 11:50

Citerar: PeterTrsavec, #310:
Varför ska man slå direkt på c4?

Det är inte obligatoriskt men det är inte dåligt heller. 5.-c6 är lite vanligare men 5.-dxc4 har också spelats av den absoluta eliten. Svart vill ha en springare på c6 istf en bonde för att trycka på d4. http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=17059 69
Citerar: G_arvid, #311:
För mig är det en typisk mittspelsställning med lika chanser.

Ja, inte är det någon slutspelsvariant precis..

PeterTrsavec
Medlem
#313 Skrivet: 4 Aug 2017 16:03

Citerar: Bobotvinnik, #312:
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=17059 69

Ett bra parti, visade styrkan kring slaget på c4, aktivt spel för svart. Kul, jag som varit lite "blyg" att slå på c4. Tack för partiexemplet.

sture_lindberg
Medlem
#314 Skrivet: 4 Aug 2017 18:18

Citerar: Bobotvinnik, #312:
Ja, inte är det någon slutspelsvariant precis..

Nej det dröjer ca 10 drag till .. SEDAN har man ett fördelaktigt slutspel.

sture_lindberg
Medlem
#315 Skrivet: 4 Aug 2017 18:21

Citerar: G_arvid, #308:
Jag ser för övrigt att chess-db.com verkar ha plusstatistik för vit i din variant,

Ni som använder er av statistik till allt ;Även statistiskt står alltså vit också bättre ..

Vad det nu kan vara värt

Vert
Medlem
#316 Skrivet: 4 Aug 2017 19:19 - Redigerad av: Vert

Även enligt Chess-DB är svarts statistik emellertid avsevärt bättre efter 8...Sc6 än efter övriga åttondedrag (och med en total vinstprocent 49,9 procent, vilket såklart är bättre än svart "borde" ha), så om svart spelar rätt drag i den aktuella ställningen är det inte säkert att han/hon behöver vara så värst orolig. (Annat än en generell oro för att somna under pågående parti, såklart...)

sture_lindberg
Medlem
#317 Skrivet: 4 Aug 2017 19:27

Citerar: Vert, #316:
(Annat än en generell oro för att somna under pågående parti, såklart...)

Eller också STOR oro för att bli utspelad i det slutspel som kommer att uppkomma efter ca 10 drag till...

Bobotvinnik
Medlem
#318 Skrivet: 4 Aug 2017 20:32

Svart kan som sagt spela 4.-Sf6 varefter 5.c4 Lb4 ger svart plusstatistik. Det är mycket lätt spel för svart och omedelbar utjämning.

sture_lindberg
Medlem
#319 Skrivet: 4 Aug 2017 21:42 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Bobotvinnik, #318:
5.c4 Lb4 ger svart plusstatistik. D

Knappast , dessutom var det inte den variant jag angav Och kan det verkligen vara bra att först dra löparen till d6 och sedan flytta den igen till b4..Tror inte det nej...

Vert
Medlem
#320 Skrivet: 4 Aug 2017 21:49 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #319:
Knappast

Vadå knappast? Nog för att du inte fäster något avseende vid statistiken, men du kan ju inte gärna påstå att den är felaktig?!

dessutom var det inte den variant jag angav

Nej, men om det finns mer optimala sätt att utveckla pjäserna så är det väl också intressant att diskutera? I detta fall verkar man ju veta att man ändå ska spela ...Sf6 förr eller senare, så därför gör man det direkt och behåller sedan möjligheten att spela ...Lb4(+).

Och kan det verkligen vara bra att först dra löparen till d6 och sedan flytta den igen till b4..Tror inte det nej...

Det var inte så Bobotvinnik menade, vilket framgår klart och tydligt av hans inlägg. Han pratar om 1. e4 e6 2. d4 d5 3. exd5 exd5 4. Sf3 Sf6 5. c4 Lb4+.

sture_lindberg
Medlem
#321 Skrivet: 4 Aug 2017 22:15

Citerar: Vert, #320:
Det var inte så Bobotvinnik menade, vilket framgår klart och tydligt av hans inlägg. Han pratar om 1. e4 e6 2. d4 d5 3. exd5 exd5 4. Sf3 Sf6 5. c4 Lb4+.

Ok.men då diskuterar han ju en helt annan variant än den jag angav...

Bobotvinnik
Medlem
#322 Skrivet: 4 Aug 2017 22:35 - Redigerad av: Bobotvinnik

Så om svart spelar Sf6 så funkar det inte? (Kan di va så jävvliga?) Vad gör du då?

sture_lindberg
Medlem
#323 Skrivet: 4 Aug 2017 22:56 - Redigerad av: sture_lindberg

Ld2. Mot lb4.

Vert
Medlem
#324 Skrivet: 5 Aug 2017 01:28

Ställningen efter 1. e4 e6 2. d4 d5 3. exd5 exd5 4. Sf3 Sf6 5. c4 Lb4+ 6. Ld2 har - enligt databasen 365Chess.com - uppkommit 85 gånger, med resultatet 23 vinster för vit, 26 remier och 36 vinster för svart, vilket motsvarar en vinstprocent på 57,6 för svart (!) och endast 42,4 för vit. Sådan statistik tackar man ju inte nej till som svart!

sture_lindberg
Medlem
#325 Skrivet: 5 Aug 2017 01:53 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo men man måste ju tänka lite vilka dessa170 personerna (2x85) är.

Och som jag skrivit några gånger nu redan: Det beror helt på hur man gillar ställningarna som är avgörande. Inte någon påkommen statistik...
Men jag tror att jag har nämnt detta förut.

Jag VILL absolut inte upprepa mig, men i detta fallet har jag ju knappast något annat val-..

Men nu går vi vidare; I morgon ska jag visa en variant som det är jättelätt att få REMI med.Även mot klart högre rankade spelare !

Gugubben
Medlem
#326 Skrivet: 5 Aug 2017 06:56

Du har fortfarande inte kommenterat mitt inlägg #307. Om du vill framstå som seriös bör du nog försöka besvara en ärlig fråga!
Istället för att upprepa mantrat "ställning man trivs med" så kan du väl ge exempel på hur man bör spela för att få slutspelsfördel som vit.

sture_lindberg
Medlem
#327 Skrivet: 5 Aug 2017 12:04

Citerar: Gugubben, #307:
Men hur ska jag spela för att få en fördelaktig slutspelsställning som vit,Sture?
Vilken typ av slutspel brukar det bli för dig?

Jag har för avsikt att visa ÖPPNINGSDRAGEN i specifika varianter i avbytesvarianten.
Alltså INTE långa dragserier för att visa hur man kommer till ett slutspel.
Men den sista frågan kan jag svara på ;Det brukar OFTAST bli tornslutspel,kanske med någon lätt pjäs också inblandad.

Men det går ju inte att svara närmare än så på denna fråga,då det kan variera oerhört från parti till parti.

Om du alltså vill att jag ska hålla på att visa dragserier på upp mot 70-80 drag så tar du miste.(ja det kan ta så många drag innan man vinner i denna öppning )
Hade jag gjort det så hade tråden blivit helt ointressant.

Hoppas att du är nöjd med mitt svar

Jag visar alltså INTE en massa drag hur man ska bete sig för att få slutspelsfördel.

Men om man spelar de varianter jag anger så har man STORA chanser att få bra spel-Och mer kan man inte begära av en öppningsvariant enligt min mening.

Vert
Medlem
#328 Skrivet: 5 Aug 2017 12:12

Citerar: sture_lindberg, #327:
Det brukar OFTAST bli tornslutspel,kanske med någon lätt pjäs också inblandad.

Med tanke på den öppna e-linjen - där det rimligen borde vara väldigt naturligt att tornen byts av - låter detta påstående ganska orimligt. Nåväl, jag har spelat avbytesvarianten en gång och jag kommer aldrig att göra om det, så jag behöver inte bry mig.

sture_lindberg
Medlem
#329 Skrivet: 5 Aug 2017 12:24

Citerar: Vert, #328:
låter detta påstående ganska orimligt.

Jag spelar ju 95 procent avbytesvarianten ,någon gång 4.Sd2 .

Så då är inte det rätta ordet o r i m l i g t.
Och då borde jag ju ha bättre kännedom om detta än du.(som bara har spelat den en endaste gång.)
Det var ju MIG Gogubben frågade.

Som sagt var..En fin remivariant visar jag senare i kväll

Etana64
Medlem
#330 Skrivet: 5 Aug 2017 12:29

Spela det mot Carlssen,så är du nog kaputt.lol

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!