Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Psykningar
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Patt
Medlem
#1 Skrivet: 7 Nov 2006 14:28

Jahaa.. Då blev man rapporterad till webbmaster för att man psykat motståndaren.
Jag som trode detta tillhörde idrottens värld ?

Patt.

Djävulen
Medlem
#2 Skrivet: 7 Nov 2006 14:45

Hur lät psykningen?

Trew
Medlem
#3 Skrivet: 7 Nov 2006 16:24

Citerar: Patt, #1:
Jag som trode detta tillhörde idrottens värld ?

Nja, kanske inte schackspelet... Det finns väl något slags hederskodex eller vad man ska kalla det... Därremot är det rätt roligt med vänskapliga psykningar i andra sporter... Spelade boule under några år, råkade ut för många komiska "psykningar".

Trew

machucado
Medlem
#4 Skrivet: 7 Nov 2006 16:30

Själv spelade jag kula i unga år, blev faktiskt VM-trea ett år, och hedersomnämnande för bästa psykning; i kvartsfinalen gick jag till domaren och sa att hans kula var äggig. Det var det givetvis inte men de var tvungna att mäta i alla fall, det räckte för att min motståndare skulle missa. Det blev ett himla liv i pressen, ni kommer säkert ihåg.

Michla
Medlem
#5 Skrivet: 7 Nov 2006 16:35

Nej

Trew
Medlem
#6 Skrivet: 7 Nov 2006 16:37

machucado, vilket år var det?

Trew

machucado
Medlem
#7 Skrivet: 7 Nov 2006 16:50

Det stod i Kvällsposten den 18 maj, 1979. Kolla själv på nätet www.kvp.se/VMspecial/kula.1893839128

När det är tävlingar inom spanska (språket), är det rätt vanligt att spanjorerna hävdar att ett visst uttryck eller ord har sitt ursprung i substraten från ursprungsbefolkningen i sydamerika för att psyka motståndarna. Sydamerikanerna kontrar givetvis med att hävda att vissa uttryck är galiciska eller katalanska. Det brukar gå hett till, det kan jag lova.

erik
Moderator
#8 Skrivet: 7 Nov 2006 16:53

Patt.. Det var inte speciellt snälla psykningar du sysslar med..

Trew
Medlem
#9 Skrivet: 7 Nov 2006 16:58

Citerar: machucado, #7:
Kolla själv på nätet www.kvp.se/VMspecial/kula.1893839128

Länken funkade tyvärr inte. Men jag tror dig!

Trew

Patt
Medlem
#10 Skrivet: 7 Nov 2006 23:32

Erik.. psykningar bør inte vara snälla då har dom ingen verkan.

Trew
Medlem
#11 Skrivet: 7 Nov 2006 23:33

Citerar: Patt, #10:
Erik.. psykningar bør inte vara snälla då har dom ingen verkan.

Jo det kan de visst ha. En psykning är just en psykning, det är inte meningen att man skall skrämma eller trakasera motstånadaren till förlust.

Trew

Patt
Medlem
#12 Skrivet: 7 Nov 2006 23:48

Tror någon att Håkan loob hörde..snälla psykningar under hans tid ?

tornet
Medlem
#13 Skrivet: 8 Nov 2006 05:39

Patt, kan du offentliggöra din psykning?

shieldfire
Medlem
#14 Skrivet: 8 Nov 2006 06:24

Kör man med psykningar i andra partier än blixt IRL spelar man nog inte så bra... Psyka per mess, verkar inte direkt effektivt...

Patt
Medlem
#15 Skrivet: 8 Nov 2006 09:11

Mina psykningar: Du spelar som en kerring , er du blind eller, slutar du inte spela mot mej er din raiting snart ner på 1400 der den hør hemma, mm.

tornet
Medlem
#16 Skrivet: 8 Nov 2006 10:29

Varför använder du psykningar?

ruth.b
Medlem
#17 Skrivet: 8 Nov 2006 10:40

Psykningar är osportsligt. Det är inget annat än att störa motspelarens koncentration.
Den som psykar är gör det för att stärka sin position. Men hur koncenterard är då den som psykar. I schack så handlar det mycket om koncentration.
Det vet väl alla.

Patt
Medlem
#18 Skrivet: 8 Nov 2006 10:48

Man kan vara øverlegsen i ett parti.. som man ser att maan vunnit, och då psyka motståndaren in før kommande parti.

tornet
Medlem
#19 Skrivet: 8 Nov 2006 11:44

Psykning och mobbning är väl ungefär samma sak.Den som utför denna gärning anses ha mindrevärdeskomplex,eller vad tycker du själv.Är man duktig om man mobbar?

Antagonist
Medlem
#20 Skrivet: 8 Nov 2006 12:33

Citerar: tornet, #19:
Den som utför denna gärning anses ha mindrevärdeskomplex,eller vad tycker du själv.Är man duktig om man mobbar?

Jag tycker att mobbare är oerhört duktiga, har jag fel om jag påstår att du själv upplevt någon form av mobbning tornet?
Dessutom är det fel att säga att "Mobbare anses ha mindervärdeskomplex" vilket är en generalisering utöver det vanliga. Min ståndpunkt är den att psykningar måste bli vanligare, annars sitter vi snart i det blå skåpet och där vill man inte vara ty det är både mörkt och fuktigt.

shieldfire
Medlem
#21 Skrivet: 8 Nov 2006 12:43

Citerar: Patt, #15:
Du spelar som en kerring , er du blind eller, slutar du inte spela mot mej er din raiting snart ner på 1400 der den hør hemma, mm.

Vilken bottennivå - de var inte ens roliga.
Många som spelar blixt (5-minuterspartier) kan det här med att snacka bort sin motståndare (med glimten i ögat), men det där ...

Tror det är svårt att skriva sånt till någon man inte ser/känner. Det är väldigt lätt att ta det på fel sätt. Om det nu inte var meningen att såra någon.

tornet
Medlem
#22 Skrivet: 8 Nov 2006 13:45

Att någon anmälde Patt till för psykning tyder väl ändå på att det var ett övertramp.
Inte alla som kan ta det med en klackspark och vända mobbingen till något positivt eller hur Antagonist?
Den som mobbar kan mycket väl vara en skicklig spelare och sympatisk person.

spip
Medlem
#23 Skrivet: 8 Nov 2006 14:06

Jag håller med shieldfire till 100%

Ska man psyka någon måste det vara med glimten i ögat, och det är väldigt svårt att göra via internet. Titta bara på alla missförstånd på alla diskussionsforum som finns här på SO. Det är så lätt att trash-talket hamnar på fel nivå när man inte kan läsa av personens reaktioner

Själv tycker jag det är jätteroligt att både ge och få gliringar i alla spel / sporter - men jag skulle aldrig psyka någon jag inte känner eller göra det för att knäcka/störa min motsåndare mentalt. Det är bara osportsligt!

Mayo
Medlem
#24 Skrivet: 8 Nov 2006 15:31

Citerar: Patt, #15:
Mina psykningar: Du spelar som en kerring , er du blind eller, slutar du inte spela mot mej er din raiting snart ner på 1400 der den hør hemma, mm.

Jösses. Tänk på att det kan vara en 8-åring du spelar mot som inte tycker detta är så kul.

Trew
Medlem
#25 Skrivet: 8 Nov 2006 15:35

Eller om man är en kärring, eller om man är blind.

nikotinkick
Medlem
#26 Skrivet: 8 Nov 2006 15:42

jag tyckte bara patts psykning mot mig" ser ut som dukommer tappa en bonde i drag 25 inte dags å ge upp snart"? var så komisk, men sant en 8 årin eller liknande hade kanske tagit de orden seriöst

zohar
Medlem
#27 Skrivet: 8 Nov 2006 16:22

Det är väl mottagaren av meddelandet som bestämmer om det var roligt eller inte. Så är det väl med all form av kommunikation.

ifransson
Medlem
#28 Skrivet: 8 Nov 2006 18:38

Fritz "psykar" oxå, t ex:
-Jag kan 10 miljoner öppningsdrag, hur många kan du?

asvo
Medlem
#29 Skrivet: 8 Nov 2006 18:40

Jag har det bästa vad hjälper då 10 mill

KGB1
Medlem
#30 Skrivet: 8 Nov 2006 19:00

Man ska inte psyka. Möjligt vis mot en som jag, som skämtar och håller på, men jag kan ta det. Men vet man inte hur personen kommer att ta det, så skall man inte.
Och skulle jag bli förbannad, ja då vill jag ge stryk.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!