Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fritz 9 -diggare
Författare Meddelande
Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#1 Skrivet: 9 Sep 2006 01:20

Hej!

Tänkte att vi användare av motorn Fritz 9 kunde delge varann lite erfarenheter av smarta sätt att använda denna motor. När är det t.ex. inte bra, p.g.a. de luckor som programmet faktiskt har?

Mufflan10
Medlem
#2 Skrivet: 9 Sep 2006 01:54

Lär er att spela schack istället!!

erik
Moderator
#3 Skrivet: 9 Sep 2006 11:24

Mufflan10: Fritz är ett av världens populäraste schackprogramvararor. Självklart måste man få diskutera den. Vänligen håll dig till ämnet.

Mufflan10
Medlem
#4 Skrivet: 9 Sep 2006 11:35

Kan bara inte förstå vad ni har för behållning av att låta en maskin spela schack åt er.
Tänkte bara få er på bättre tankar.

cdelzanno
Medlem
#5 Skrivet: 9 Sep 2006 11:43

Man kan använda ett schackprogram till mycket...men en av dom saker man INTE använder det till är att låta programmet spela istället för dig. Tyvärr har du nog missuppfattat lite:retas:

Zolli
Medlem
#6 Skrivet: 9 Sep 2006 12:14

Jag har Chessmaster 10, är det någon som vet hur den står sig mot fritz9.

andlar7798
Medlem
#7 Skrivet: 9 Sep 2006 12:53

Fritz 9 slår Chessmaster 10!

Utmana mej, så får du se! Du kan t.o.m. få ha vit om du vill!

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#8 Skrivet: 9 Sep 2006 13:19

#2,3,4 Jag tycker nog, att det går att argumentera för, att Mufflan10 faktiskt håller sej till ämnet. Jag menar, han uttrycker, att schackmotorernaa inte är de bästa pedagogerna inom schacket. Jag håller med om, att om man bara låter motorn göra dragen använder man den på fel sätt. Det följer med ett program till, med massor av intressanta funktioner. Dock bör man ha spelat i klubb i några år och klättrat till ca 1500-1800 i LASK-rating, innan man börjar använda en motor. Dels för att det ger mer att först ha lärt sej spela ordentligt i en klubb, dels för att det kan vara förödande för spelet att använda motorn utan att ha kännedom om vissa typställningar. Igår såg vi t.ex. hur en spelare fortsatte och inte tog remi när han hade kung och kantbonde och löpare av fel färg mot ensam kung. Min intuition säger mej, att här är det någon som gått för snabbt fram, tagit hjälp av motoern utan att själv kunna spela och sedan förstår han, lika lite som motorn, att det är stenremi!

j_o_p_p_e
Medlem
#9 Skrivet: 9 Sep 2006 13:40

Helt beroende på hur man andvänder sig av schackmotorerna.
Du kan ju andvända dem på många sätt. Ett dåligt sätt är att blint lita på Fritz, då man må hända vinner partier men missar det viktigaste att lära sig schack.
Ett bra sätt kan vara att manandvänder Fritz till att se villka möjliga drag motståndaren kan tänkas spela och sedan göra en analys av de olika kandidatdragen (ofta med fritz som hjälp). Och det viktiga presis som Fritz_9_1.09GHz säger (#8) man bör vara en god spelare för att andvända sig och kunna spela med/mot en schackmotor.
Skulle vilja säga 1800- uppåt!
Sverige mästaren Stellan Brynell andvänder sig av det i sina korrenspondens parti.

ifransson
Medlem
#10 Skrivet: 9 Sep 2006 14:34

Här finns ett test av olika schack-motorer:
http://dsv.su.se/~mozelius/schack/datorschack/Om_datorschack.pdf

Se även "Anti-datorschack" :skratt::
http://www.schackforum.se/kronikor.asp#Antidatorschack

Saetmark
Medlem
#11 Skrivet: 9 Sep 2006 15:36

besegrar ni fritz, då?

andlar7798
Medlem
#12 Skrivet: 9 Sep 2006 18:12

# 9 Du kan inte låta Fritz göra alla dragen i partiet. Då vinner du inte utan att lära dej. Då förlorar du utan att lära dej, mot bra spelare. Öppningen måste du spela själv. Långa varianter måste du bedöma själv. I skarpa ställningar som inte är alltför komplicerade funkar Fritz bra. Förlitar du dej helt på Fritte kommer du att få stryk av positionella spelare.

pawn
Medlem
#13 Skrivet: 9 Sep 2006 22:57

Fritz är en ren mattematisk kalkylator.Han räknar bara på poäng och han gör det bra.MEN....Han är helt själlös.Om man som spelare ska kunna få det bästa ur ett parti så,måste det finnas en själ en mening som man som spelare kan förstå.Ett ex:Man kör ett par öppningar som man har kört kanske 5000 ggr förut.varför det?Jo för att man kommer till en ställning som säger....här har jag varit förut och jag trivs och vet vad jag ska göra.

j_o_p_p_e
Medlem
#14 Skrivet: 10 Sep 2006 08:15

#12 Håller med dig. Det framgick kanske utydligt från mitt inlägg #9

Fritz_9_1.09GHz
Medlem
#15 Skrivet: 11 Sep 2006 00:32

Spelar man helt utan datorhjälp har man full koll på vad man sysslar med.

Väljer man att ta motorn till hjälp är det viktigaste att man förstår idén med det drag den föreslår. Gör man inte det famlar man i blindo och då kan man råka illa ut t.ex. efter en lång kombination. Ju kortare variant, desto bättre är Fritz. Den kan se vilket drag som är bäst just nu, men problemet är att det inte alltid är bäst på lång sikt. Så ni ska inte tro att de som använder motor får allt serverat på silverfat. Långt därifrån.

GM-DarkSide
Medlem
#16 Skrivet: 12 Aug 2008 17:21

Antar denna tråd bör låsas...

Ser senaste inlägg var 11 Sep 2006, vilket år var den beströmda 11 Septemeber?

Malvan
Medlem
#17 Skrivet: 12 Aug 2008 18:07

Militärkuppen i Chile ägde rum 11 september 1973.

Malvan
Medlem
#18 Skrivet: 12 Aug 2008 18:07

Jag tror inte tråden är aktuell längre, för det har kommit nya versioner av Fritz. Jag stänger dock tråden tills vidare.

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.