Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bra öppningar
Författare Meddelande
Pepperpum
Medlem
#1 Skrivet: 11 Mar 2006 08:35

Hej gott folk!

Jag har ett, känns det som, evigt problem: Min teorikunskap är alldeles för dålig, speciellt när det gäller öppningar. För mig ter det sig som en omöjlig djungel att tränga igenom, bara en massa namn och långa draglistor men sällan några egenrliga tips och råd om hur man ska tänka och varför en viss variant är att föredra framför någon annan...

Det jag frågar efter är:

Skulle ni kunna hjälpa mig med råd om öppningar för svart som svar på vits E4, D4 och C4?

Vore roligt, och tänk....kanske det är jag som kan hjälpa Er nån gång i framtiden?

jouko
Medlem
#2 Skrivet: 11 Mar 2006 09:14

hej...
om öppningar.om inte du vet teori skulle de va bra att studera lite. men att svara med svarta till 1 e4 är e5, 1 d4 d5, c4 c5....väldigt ennkelt......men till e4 är väldigt populär c5,sisilian för att vit kan inte försöka skolmatt, ex. 1 e4 e5 2. Lc4 Lc5 3. Df3 4.Rc6 5.Df7, matt................... men man måste försöka utveckla sina pjäser så snabbt som möjlgt..lätta officer första....
:)

B.Walther.
Medlem
#3 Skrivet: 11 Mar 2006 11:35

Du kan ju alltid köpa fritz 8 ev 9. Där finns det grymt mycket öppnings varianter. Igentlgen ska du börja med slutspelet och mittspelet. Där sitter kunskapen i schack.
Jag, och många av oss gick till öppningar direkt, men det är fel. Tänk dig att du har pluggat in slutspelet och mittspelet länge, och så möter du en som kan mycket öppningsteori, men han kan inte mitt och slutspel så bra. Hur tror du det går om du klarar dig till slutspelet? Men din fråga var ju om vi kunde hjälpa dig med dina öppnings problem. Lär dig två öppningar som vit, ev 1. e4 eller 2. d4. Det är dom vanligaste. Och som svart ska du ha ett svart ska du ha ett svar mot 1.e4 ev e5. 1. d4 ev d5.

// Buster.

usken
Medlem
#4 Skrivet: 11 Mar 2006 11:54

a4 till a6 är bäst.

Pepperpum
Medlem
#5 Skrivet: 11 Mar 2006 14:16

Tack för alla tips och hjälp.
Som du säger Buster så är ju mitt- och slutspel riktigt viktigt att behärska för att bli duktig och få en känsla för spelet. Mitt dilemma är just det att jag alltid kommer efeter i öppningarna och sen spelar det inegn roll hur bra eller dåligt jag spelar i mittspelet eftersom jag ligger för långt efter.

Det skulle vara intressant att ha t.ex tematurneringar eller rena träningspartier som är 'öppna' för alla att delta i och/eller diskutera. För även om Fritz mfl program så tycker jag nog att de inte kan mäta sig med diskussioner människor emellan.

crazyhorse
Medlem
#6 Skrivet: 11 Mar 2006 14:24

SO har ju bra regler för öppningarna. Sedan om du anser dig vara duktig på mittspel osv. Tänk då till i öppningen. Hur kan jag få öppningsdragen till min drömposition för mittspelet?

Det finns som tur är inget facit.:blink:

sommar
Medlem
#7 Skrivet: 11 Mar 2006 16:45

Jo det finns ett facit. Kan läsas i Stora Schackboken.

Du måste logga in för att kunna posta!