Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Avhållsamhet
Författare Meddelande
korniz
Medlem
#1 Skrivet: 9 Feb 2006 17:43

Att sexuell avhållsamhet är att rekomendera före stora idrottstävlingar är det många som anser, tänkte fråga er här: Tror ni det gäller för schack också?

_E4_
Medlem
#2 Skrivet: 9 Feb 2006 17:44

Är du seriös?

Julianna
Medlem
#3 Skrivet: 9 Feb 2006 17:54

Det lär vara en myt.
Men tron kan försätta berg så ......
Däremot är det vetenskapligt bevisat att testosteronhalten hos män höjs när dom tävlar i olika idrotter inklusive schack.

OldBeginner
Medlem
#4 Skrivet: 9 Feb 2006 17:55

Nej det kan väll åndå ingen tro, eller?
Ettt litet Ps i kristendomens namn, kyrkans inställning var kluven. Å ena sidan prisades jungfrulighet och sexuell avhållsamhet, å andra sidan var det Guds vilja att människorna skulle föröka sig. Kluvenhet var ordet. Ds

kjellsson
Medlem
#5 Skrivet: 9 Feb 2006 18:00

Svar till § 3 att tro kan försätta berg såg jag när du klev upp på första plats i stegen tidigare. Grattis :ler:

_E4_
Medlem
#6 Skrivet: 9 Feb 2006 18:02

Jag tror inte att det är en myt när det gäller fysiskt krävande sporter, men i schack är man så vitt jag vet inte fysiskt aktiv :skratt:

Varför i all dar skulle det ha något med schack att göra?

Hägglund
Medlem
#7 Skrivet: 9 Feb 2006 18:16

hur många feta landslagspelare har sverige haft ...

JackDaniels
Medlem
#8 Skrivet: 9 Feb 2006 18:23

Det måste vara en myt,varför skulle det påverka ens vid fysiskt krävande sporter, ja
möjligtvis om man har sex 5 minuter innan.

spip
Medlem
#9 Skrivet: 9 Feb 2006 18:24

Enligt Paolo Roberto är alla toppidrottsmän som inte har magrutor fetton - så det finns nog en hel del feta landslagsspelare i Sverige...

Johnny
Medlem
#10 Skrivet: 9 Feb 2006 18:50

Ok, det är nog som JackDaniels säger sex direkt innan ett schackparti är inte så bra däremot kvällen innan. Det påverkar bla genom de ämnen som släpps ut i blodet.

_E4_
Medlem
#11 Skrivet: 9 Feb 2006 19:00

Låt oss ponera att du (johnny) har rätt. Om det släpps ut ämnen som kan på ett eller annat sätt påverka personens spelstyrka. Varför skulle det i så fall inte vara bättre att spela schack precis efter?

FBNielsen
Medlem
#12 Skrivet: 9 Feb 2006 19:05

Under de olympiske lege i Barcelona offentliggjorde israelske forskere, at sexuel afholdenhed INGEN indvirkning har. Tværtimod er det en fordel generelt for kvinder og for mænd, der dyrker boksning eller fodbold!!
Den eneste fordel afholdenhed kan have, er at man får sovet.:skratt:

Gurra602
Medlem
#13 Skrivet: 9 Feb 2006 19:07

Låt oss ponera (_E4_ att du direkt efter sexakten kliver av och spelar ett parti schack, då törs jag nog påstå att även jag skulle slå dig. Det tar ett tag innan man landar igen. :ler: "G"

asvo
Medlem
#14 Skrivet: 9 Feb 2006 19:08

Är ni i rätt forum nu:skratt:

_E4_
Medlem
#15 Skrivet: 9 Feb 2006 19:09

Hehe... menade inte att man skulle hoppa ur sängen och springa direkt till brädet :retas:
Men varför ska man vänta till dagen efter om det finns "ämnen" som påverkar en positivt i kroppen.

Johnny
Medlem
#16 Skrivet: 9 Feb 2006 19:19

Ämnena (vad kallas de nu, hjälp mig någon) gör att man känner sig lite "lullig" och det är inte särskilt bra för schack. Dagen därpå däremot har verkan försvunnit och man har fått sig en god sömn

Johnny
Medlem
#17 Skrivet: 9 Feb 2006 19:22

Så jag håller alltså med gurra::ler:Om du menar positivt kvällen innan Nielsen så tror jag också det

_E4_
Medlem
#18 Skrivet: 9 Feb 2006 19:29

16: Då är det ju inte ämnena som gör så att man blir bättre? Alltså kan man göra något annat, bara det leder till att man får lättare att somna, och får en god natts sömn?

Larsa
Medlem
#19 Skrivet: 9 Feb 2006 19:43

Men om man är sugen på att... (ja ni vet vad jag menar) kan det ju vara svårt att koncentrera sig på spelet så då är det väl lika bra att...( ja ni vet vad jag menar) .. :skratt:

Johnny
Medlem
#20 Skrivet: 10 Feb 2006 11:00

Tja, det kan jag hålla med om E4, känslan av välbefinnande håller i sig ett tag och kan vara positiv men jag menar att sex samma dag som man ska prestera, t.ex schack eller pingis sätter ner koncentrationen. Å andra sidan tror jag att avhållsamhet under en längre period som t.ex ett vm-slutspel i fotboll är negativt. Nastase, den härlige tennisliraren, betonade att de viktigaste förberedelserna för honom var med hans fru kvällen innan en viktig match men det är nog individuellt.:ler:

Special_Observer
Medlem
#21 Skrivet: 11 Feb 2006 00:19

Är också lite inne på Larsas linje. Det är ju faktiskt så att orgasm har avspännande och avslappnande verkan, i den bemärkelsen att man efteråt oftast känner sig mer avslappnad och avspänd (och då inte bara jämfört med tiden sedan akten inledes en stund tidigare utan även dessförinnan...) Så jag kan mycket väl tänka mig en positiv effekt på ett spännande och nervöst schackparti om man smiter iväg för en snabbis. Eller varför *host* smita iväg *host*:skratt:

Du måste logga in för att kunna posta!