Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Flera Användare.
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
SA_MARK
Medlem
#1 Skrivet: 12 Jan 2006 15:26

Är det tillåtet att ha flera olika användare? Har för mig att det är otillåtet..?Vet vissa som har det och sköter det, men vet många som inte sköter sig...

Razumichin
Medlem
#2 Skrivet: 12 Jan 2006 15:33

På vilket sätt sköter dom sig inte?

SA_MARK
Medlem
#3 Skrivet: 12 Jan 2006 15:46

det vill jag inte gå in på här, isåfall tar jag det med erik personligen.

Sandvikentös
Medlem
#4 Skrivet: 12 Jan 2006 16:25

Varför skulle man inte få ha flera användare?

tornet
Medlem
#5 Skrivet: 12 Jan 2006 16:54

Det undrar jag också!?

loffe_cooling
Medlem
#6 Skrivet: 12 Jan 2006 17:08

man blir ju inte bättre bara för man spelar mot sig själv.

machucado
Medlem
#7 Skrivet: 12 Jan 2006 17:10

Lite krångligt dessutom... bättre med ett schackbräde IRL då...

Razumichin
Medlem
#8 Skrivet: 12 Jan 2006 17:31

Man kan ju ha fler spel i gång samtidigt när man reggar fler användarnamn.
Det ser jag inget fel i, jag skulle inte spela mot mig själv och den som missköter sig borde bli avstängd och få sitt ip nummer spärrat. :ler:

Djlyckedal
Medlem
#9 Skrivet: 12 Jan 2006 17:31

varför skulle det vara fel att ha 2-3 användarnamn.om någon tror att man spelar mot sig själv så finns det registrerat å bort med den personen fördelen är att man har mer plats till utmanningar å turneringar så man kan spela mer hör av er till mej om ni tycker att ja har fel //Dennis

Mekis
Medlem
#10 Skrivet: 12 Jan 2006 18:08

Vad gör det om man spelar mot sig själv?
Egentligen.
Det vore bara ett bra sätt att testa saker på brädet tycker jag.
Mekis

pawnmate
Medlem
#11 Skrivet: 12 Jan 2006 18:13

att spela upp sin ranking vore fel tkr jag.... men går det att lira orankat så ??

tornado
Medlem
#12 Skrivet: 12 Jan 2006 20:14

att spela mot sej själv verkar töntigt! man lär sig spelet mycket bättre om någon annan gör motspelarens drag-den som spelar mot sig själv går miste om andra tänkesätt inom schackspelandet :skratt:ler::skratt:

Sandvikentös
Medlem
#13 Skrivet: 12 Jan 2006 20:15

tror ni på allvar att någon spelar mot sig själv här? skärpning på er =)

Hjuling
Medlem
#14 Skrivet: 12 Jan 2006 20:29

För ett bra tag sedan hade jag spelat ett parti. Ville gå in och kolla på dennes partier, hur min motståndare hade spelat tidigare. På slutet hade personen ifråga spelat 4-5 partier mot en annan motståndare. Samtliga partierna vann han.....på tid!! De 5 partierna spelades inte samtidigt utan hyfsat utspridda. Fråga: Vem spelar 5 partier mot [u]samme motståndare[/u] gång på gång och förlorar alltid på tid med mindre än 10 drag gjorda?? När samme motståndare bjöd remi i en helt förlorad ställningen och det var en mycket bra spelare blir jag i varje fall hyfsat misstänksam. Ofta eller sällan eller aldrig. Jag har inga bevis, men lurt är det.

tornet
Medlem
#15 Skrivet: 12 Jan 2006 20:33

Jag tror inte någon är så korkad att de spelar mot sig själv! Däremot har man flera partier sammanlagt. Du kan själv kolla om jag spelar mot mej själv! :ler: Jag har två nick , tornet och tornado . Jag kan förstå om någon testar sin egen förmåga genom att spela mot sej själv , (jag förutsätter att de gör det orankat) !!! F.Ö. tycker jag att alla som har flera nick talar om det själva .

Hjuling
Medlem
#16 Skrivet: 12 Jan 2006 20:34

Jag har kollat nu. Två av partierna vann han på tid efter mindre än 5 drag. I de 2 andra gav motståndaren upp efter 5 respektive 8 drag!!! Och så dålig var inte motståndaren. Det kan jag säga eftersom jag hade mött den andre också.

Gambitgubben
Medlem
#17 Skrivet: 12 Jan 2006 20:39

Jag försöker använda min andra användare, gambitgubben till mer ruffelspel, typ gambitar, spekulativa offer, med mera. ( Går det så går det -spel). Vet att andra använder sin andra användare för att testa öppningar, etc. Roligt. Då blir det en viss profil på vissa användare.

crazyhorse
Medlem
#18 Skrivet: 12 Jan 2006 21:10

det är bra med internet-poliser :skratt:

Captain Nemo
Medlem
#19 Skrivet: 12 Jan 2006 21:30

Jag har blev utmanad av en kille som efter 10 partier hade fått en ganska hög rating. Så jag var inne och kollade hans partier. 10 vinster efter 4-6 drag mot samme spelare. Hans första alias är avstängd, men han har två tydligen två kvar.

Overschie
Medlem
#20 Skrivet: 12 Jan 2006 21:52

Jag är en sådan som har två konton. På det ena spelar jag mina "vanliga"öppningar, medan jag testar lite annat som jag inte "vågar" spela när det är allvar i allsvenskan, DM och dyligt.
Det är ett jättebra tillfälle att träna upp sig, som exv Hjuling gör.

Myran
Medlem
#21 Skrivet: 12 Jan 2006 21:58

myran-myran1-djlyckedal är samma person men det står i myran1s inställningar har aldrig blivit ifrågasatt men fuskars det så bort med dem mvh Dennis

scythehorror
Medlem
#22 Skrivet: 12 Jan 2006 23:34

Jag vet minst ett fall av missbruk där en spelare använde sig av tre användarnamn (kan vara samma som i #19).
Han lät det första användarnamnet förlora en massa partier mot det andra(samma parti varje gång, matt eller uppgivet efter några drag). Han upprepade samma tillvägagångsett och vipps var det tredje kontot uppe i över 2600!

Någon måste dock ha rapporterat det till erik för ratingen blev senare återställd. Användaren har senare upprepat försöket i något mindre skala utan att bli "upptäckt".

Så fort någon som gör så hamnar på topplistan kommer den att upptäckas och bli avstängd så man tjänar inget på det.

Hans_Malm
Medlem
#23 Skrivet: 13 Jan 2006 00:46

SA_MARK : Förstod inte riktigt vad du menade så jag kollade, som exempel, din stat efter en förklaring.. blev bara mer förvirrad. Är det inte jobbigt att spela mot så många som inte gör några drag? Fattar fortfarande inget..

asvo
Medlem
#24 Skrivet: 13 Jan 2006 04:03

Innan man utmanar en person bör man gå in o kolla hans personliga sida och hans partier !
Det är ganska trist att spela ett parti mot en person som utnyttjat flera användarnamn för att nå högre rating om han blir nollad under partiets gång av Erik på grund av detta vilket skett vid flera tillfällen.
Han lurar ju också sin motståndare att han är en starkare spelare än vad han kanske är. :ledsen:

Pircarn
Medlem
#25 Skrivet: 13 Jan 2006 08:38

Håller med Asvo helt. Att möta någon som har ett ratingtal som inte avspeglar den egna spelstyrkan är inte kul. Samma problem som när den andre använder datorhjälp.

asvo
Medlem
#26 Skrivet: 13 Jan 2006 08:50

S var #25
Därför ska man uppge för sin motspelare om man använder datorhjälp !
För att ha vinstchans mot datoranvändare bör man ha en rating på 2200-2300 i närschack och själv helst använda samma hjälp annars måste man ha god tid att analysera .

erik
Moderator
#27 Skrivet: 13 Jan 2006 17:55

Visst går det bra att ha två konton (vilket bör räcka mer än väl), så länge man inte spelar mot sig själv. Jag har stängt av ganska många användare som missbrukat detta och försökt spela upp sin rating på egen hand (med både två och 15 konton...).
Skicka gärna ett mejl till mig om ni ser några som försöker! Jag nollställer dess rating och stänger av alla användare utom en om personen vill fortsätta spela enligt reglerna.

((erik

Djävulen
Medlem
#28 Skrivet: 13 Jan 2006 18:20

(Skämtvarning) :skratt: Jag spelar även som Johnny :retas:

Gurra602
Medlem
#29 Skrivet: 13 Jan 2006 18:31

Det var inget roligt, Djävulen. :ledsen: "G"

kulan
Medlem
#30 Skrivet: 13 Jan 2006 18:51

nej verkligen inte! ... Du är härmed utesluten! Välkommen åter då du lärt dig att vara rolig. Mvh:Kulan

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!