Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / schack program(dator)
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
vilhelm
Medlem
#1 Skrivet: 21 Dec 2005 19:49

asvo o jag har snackat en hel del om detta..han är för o jag emot.Vet att det är ett kanske uttjatat ämne..Men vad tycker ni??Talade med några gamlingar på klubben häromdan som tyckte:det här med korr är ju inte så roligt längre pga datorernas intrång på banan...Kan inte annat en hålla med!schackets doping!!Jag kan inte hur jag än försöker förstå att man kan sitta rakryggad o vinna parti efter parti med tex fritz..i höstturneringen fanns dom!ja typ överallt.Ett program gör aldrig fel?hur kul är det??Kommer lämna stegen pga av program nu...menar en rolig stege!!Varför ska man behöva "fuska" där??Dom som har program tar en genväg säger dom...dom skulle ändå komma på det o det draget på 3 dagar....fan trot!!märk väl nu att självaste världsmästeren har haft problem med dom vassaste programmen!Läste också på en amerikansk sida attvi kommer att "track" you down!dvs inget programm är tillåtet...det fanns alltså snubbar som kollade med program om nån fuskade...kommer inte ihåg vart jag läste det typiskt nog...Kort o gott...på våran nivå är program onödiga!fattar ni som använder det !inte det??Finns det inte en tillfredställelse att vinna själv??

lancer
Medlem
#2 Skrivet: 21 Dec 2005 19:52

På den danska schacksidan kollar dom om någon fuskar där får man inte ta hjälp med schackprogram hur dom kollar kan jag inte svara på.

Victor10
Medlem
#3 Skrivet: 21 Dec 2005 20:05

varför inte ???

vilhelm
Medlem
#4 Skrivet: 21 Dec 2005 20:10

Håller med om att det måste vara svårt om tex ulf andersson glider in här och vill spela!Men tjena!kommer inte att ske!säg att jag och nån snubbe sitter o kollar med fritz kusin...och förklarar för han att du är för bra så du kan dra!Vet att det är ursvårt att kolla..om ..hur ..och så!jag förstår det!men vi andra då??hur kul är det egentligen??Är vi inte här för att ha kul o spela schack på våran nivå?För trots allt så finns det nivåer i schack...menar det är inte meningen att dom bästa på denna sida ska få stryk av ett program!!Hur kul är det??jag skaffade ett för träning o sånt!! är just bara blaha..och hans moster..du som gjorse det slutade bara at´t tänka själv!!tro inget annat!:blink:

kjellsson
Medlem
#5 Skrivet: 23 Dec 2005 16:53

Kan inte riktigt hålla med dej Vilhelm.Man kan visst köra sej varm med en schackdator,för att undvika ett idiotdrag på grund av ringrostighet. :ler: Men lämnar bort den på SO om man en gång säger t.ex på sin hemsida att man inte använder den.

lubbeluring
Medlem
#6 Skrivet: 23 Dec 2005 16:55

Det är ju idiotdragen som är roliga.

usken
Medlem
#7 Skrivet: 23 Dec 2005 16:57

ja verkligen

kjellsson
Medlem
#8 Skrivet: 23 Dec 2005 16:59

Nja ,det tror jag nog du är rätt ensam om :ledsen: att tycka

usken
Medlem
#9 Skrivet: 23 Dec 2005 17:00

Som i fotboll. Det oväntade är finess. Genialt.

KEPA
Medlem
#10 Skrivet: 23 Dec 2005 17:08

Använda schackprogram i partiet får mig till att tänka på en blind som har en ledar hund!!

asvo
Medlem
#11 Skrivet: 23 Dec 2005 17:08

När ni spelat med hjälp av program mot bättre spelare som också använder program eller de som " endast " anv. avancerade öppningsböcker data baser mittspel o slutspelsböcker ett femtiotal partier så kan vi fortsätta diskussionen.:blink:

KEPA
Medlem
#12 Skrivet: 23 Dec 2005 17:12

ASVO vad tänker du på? Tala i klar språk!!

B01-Gute
Medlem
#13 Skrivet: 23 Dec 2005 17:15

hörru, ville. Kan du inte försöka att skriva lite mer samanhängande. Det g¨r verkligen inte att ta sig igenom dina långa brev om du inte skriver ordentligt!

kjellsson
Medlem
#14 Skrivet: 23 Dec 2005 17:17

Hej Asvo ! Har inget personligt emot hur du vill spela.Så länge jag spelat här,så har jag förstått att det skall finnas rum för oss alla. God jul o Gott nytt år på er alla !

asvo
Medlem
#15 Skrivet: 23 Dec 2005 17:20

För att bedöma o förstå bör du pröva på själv att spela med program det blir liksom lite sakligare disskusion då.
Det är med det som mycket annat i livet vi tycker olika men varje person måste själv få göra vad den gillar bäst .
Skälvklart ska de som anv. motor deklarera det för sin motspelare om han begär det .

KEPA
Medlem
#16 Skrivet: 23 Dec 2005 17:28

Nej det håller jag inte med dig. Du vid själva uttmaningen skall deklerera att du använder blind staven!!

asvo
Medlem
#17 Skrivet: 23 Dec 2005 17:29

Kanske borde man även deklarera vad man anv. för annan hjälp eftersom det finns mycket avancerad sådan .
Den som spelar utan är någon hjälp och inte studerat schack är också chanslös mot dem gör det.
Att lära en öppningsrepertoar uttantill vilket behövs i närschack om man vill bli duktig tar oftast flera år .

asvo
Medlem
#18 Skrivet: 23 Dec 2005 17:31

Det står på min personliga sida !

kjellsson
Medlem
#19 Skrivet: 23 Dec 2005 17:33

:skratt:Blindstaven.det var det roligaste jag hört på länge.Förlåt asvo.

KEPA
Medlem
#20 Skrivet: 23 Dec 2005 17:43

Den mest avancerade hjälpmedel du kan finna är din egen hjärna. Använd den!!
Adress ASVO

_E4_
Medlem
#21 Skrivet: 23 Dec 2005 17:48

20:
Har du inte använt schackmotor så tycker jag inte att du har något att jämföra med och bör därför hålla dina åsikter för dig själv!

Visst kan man ha synpunkter på det hela, men skriv inte: "Den mest avancerade hjälpmedel du kan finna är din egen hjärna. [b]Använd den[/b]" när du inte vet vad det går ut på.

crazyhorse
Medlem
#22 Skrivet: 23 Dec 2005 17:51

kan gå i god för att asvo använder sin hjärna :retas:

Värre med mig.

God Jul

_E4_
Medlem
#23 Skrivet: 23 Dec 2005 17:53

För att alla ska förstå vad jag menar vill jag att ni tittar på Asvo:s parti mot Leegot.
Asvo använder Fritz 8 som har ungefär 100 lägre i rating än vad nian har. Ändå vann han överlägset. Och det beror helt enkelt på att han är en bra schackspelare både med och utan motor.

KEPA
Medlem
#24 Skrivet: 23 Dec 2005 17:54

Jag skulle gärna vilja ha kunskap om och förklaring vad du _E4_ anseer är mest avancerad en schackdator eller mänsklig hjärna??
Tacksam om svar!!

_E4_
Medlem
#25 Skrivet: 23 Dec 2005 18:00

Självklart hjärnan, MEN läs detta (Topalov´s åsikter):
"I find it fun playing computers. The only problem is that the psychological duel does not exist. You cannot bluff. You cannot count on unforced errors," he told Reuters. "You have to find a special strategy completely different from what you would do against humans."

Computers dominate humans in stamina and "concentration" – they don't get tired or buckle under pressure – and are tactically far superior in measuring the power of a position or calculating whether an offence will succeed.

emman
Medlem
#26 Skrivet: 23 Dec 2005 18:05

Deep Blue och dess föregångare

Figuren föreställer andra matchen mellan Kasparov - Deep Blue

Feng-hsiung Hsu, Murray Campbell, Joe Hoane, Jerry Brody och Chung-Jen Tan. Alla dessa har en sak gemensamt. Det var de som konstruerade Deep Blue, superdatorn, som kom att bli den första schackdator att slå en schackvärldsmästare. Deep Blues föregångare, kallad chip-test, konstruerades 1985 vid Carnegi-Mellon universitetet, av bland andra Hsu och Campbell.
Efter ett par år startade IBM ett utvecklingsprojekt för parallell-datorer. Under namnet Deep Thought mötte datorn Garri Kasparov, den nuvarande världs-mästaren i schack sen tolv år tillbaka. Datorn hade då sex processorer och kunde analysera omkring 2 miljoner drag per sekund. Men den gången kunde Kasparov ganska enkelt ta hem segern utan några besvär. Deep Thought byggdes på ytterligare med fler processorer och minnen. Den nya versionen döptes om till Deep Blue.

Första mötet

I mitten av februari –96 spelades för första gången en match med full betänketid
mellan världens bäste schackspelare och en schackspelande maskin.
Efter en sensationell vinst för Deep Blue i den inledande matchen kunde sen Kasparov komma igen och vinna hela matchen med siffrorna 4 mot 2. Då bestämdes att det skulle bli en returmatch under våren 1997. Deep Blue fortsatte att byggas på och ytterliggare minne lades på. Nu var den ett tekniskt underverk.

Revanschen

Så kom då matchen som alla hade väntat på i över ett års tid mellan Kasparov och Deep Blue II (Den senare även känd under smeknamnet "Deeper"). Första matchen startade så som alla hade räknat med. Deep Blue spelade drag, som ett tränat öga skulle beteckna som "förvirrade", och gjorde därefter amatörmässiga drag. Det förbättrade programmet begick alla kända schack-datorfel. Kasparov kunde vinna enkelt genom att utnyttja datorns misstag.
Det andra partiet förbluffade alla. Kasparov försökte återigen ge kampen en ordnad och kontrollerad karaktär. Men den här gången spelade Deep Blue med elegans och vad som liknade förståelse. Datorn för-ödmjukade Kasparov, förpassade honom till passivitet, och drev honom till en förlust av partiet. Det var märkbart att han blev chockad över denna prestation av en dator. Duellen gick mot sitt slut. Segrande ur striden gick Deep Blue, den förste datorn att slå en världsmästare i schack. Efter den prestationen lades projektet Deep Blue ner till mångas besvikelse. Många hade trott att det skulle bli början till något nytt.

--------------------------------------------------------------------------------

Människan blir besegrad

Vad är det då som gör att en dator kan besegra människan. Vi låter datorn representeras av Deep Blue. Den förlitar sig på sin överlägsna förmåga att räkna framåt, att kunna testa alla dessa miljontals möjliga drag. För att komma fram till om ett drag är bra, värderar Deep Blue sina egna och motståndarens pjäser.
Den sätter t.ex. värdet 1 på bonden, 3 på löparen och 9 på drottningen. Kungens värde är i princip oändligt, eftersom vid förlust av kungen tar spelet slut. Den egna kungens säkerhet värderas då utanför det normala poängsystemet.
Ett bra drag för datorn är då att räkna ut vilket drag, som ger mest poäng. Men att bara värdera pjäser kommer ingen schack dator långt på. En bonde kan med sin framskjutna position göra den oerhört värdefull, eftersom den vid senare tillfälle kan ge stor utdelning. I praktiken måste en position då göras om till poäng. Men eftersom en position kan bli betydelsefull efter väldigt många drag framåt, så kan varken en människa eller maskin beräkna alla dessa positioner. Det finns alltså ingen entydig matematisk modell att beräkna pjäsers positioner.
Ännu en dimension som datorn måste räkna är spelets tempo. Hur många drag tar det att erövra vissa positioner ? Och hur många drag kan man göra utan att behöva erövra eller förlora några positioner ?
För att till viss klara dessa moment har man lagt in en hel del spelöppningar, som datorn kan följa. Men varför satsade då IBM på så mycket pengar på detta projekt. Deras motivering är bl.a. följande. Samtidigt som man försökt att få en maskin att spela schack, så har det även inneburit framsteg för andra forsknings-projekt, att med en kombination av hård- och mjukvara kunna lösa komplexa problem. Lärdomarna ska sedan användas på andra områden som tex. läkemedels-tillverkning, trafikkontroll, automatisk översättning av texter skrivna på olika språk, m.m.

Framtiden

Eftersom projektet med Deep Blue lades ned på begäran av IBM kommer vi aldrig få svar på hur bra Deep Blue egentligen var. Matchen mellan Kasparov och Deep Blue satte ändå en stor prägel inom datavärlden. Enligt schackdatorexperten Thoralf Karlsson, som har hand om SSDF (Svenska Schack Dator Föreningen) tror han att, utvecklingen av datorer och program för PC kommer att, inom en tioårsperiod att, vara så starka att de ska kunna slå världsmästaren i schack.
Människans förmåga att tänka rationellt, hennes på en gång intuitiva och logiska slutledningsförmåga, är egenskaper som vi gärna velat se som unikt mänskliga, kärnan i det som gör oss unika i skapelsen. Där har nu de senaste århundranden, schackspelet kommit att tjäna som en slitstark symbol för detta. Men när nu datorutvecklingen har kommit så långt i in i vår kreativa utveckling så att den kränker på vårt område för mänskligt tänkande känner vi oss hotade. Men man ska komma ihåg, att det är människan som har skapat datorn och människan styr fortfarande över datorn.

_E4_
Medlem
#27 Skrivet: 23 Dec 2005 18:09

Om två motorspelare möts vinner den med mest erfarenhet av schack, och inte den med starkast motor. Så de låter inte datorn göra hela jobbet.

KEPA
Medlem
#28 Skrivet: 23 Dec 2005 18:16

tack för det _E4_ jad har fått svar, mänsklig hjärna. Topalov får behålla sina åsikter för sig själv!!

asvo
Medlem
#29 Skrivet: 23 Dec 2005 18:53

När det skrivs om matcher mellan en schackspelare o datorn verkar det som att de flesta glömmer bort att det är närschack .
Vid spel mellan två korrspelare på elitnivå använder bägge datorhjälp på så vis blir det ju ändå den bäste schackspelaren som vinner .
Programens skillnader i spelstyrka har i det fallet knappast någon betydelse .
Om man sen inte gillar spel med datorhjälp eller inte är en helt annan sak men för att spela o vinna en stor turnering i dagen korr är det idag nödvändigt med motor på grund av att tiden räcker inte till för de som inte anv. program .

_E4_
Medlem
#30 Skrivet: 23 Dec 2005 18:59

Hjärnan är mer avancerad. men som sagt dominerar datorerna den mänskliga hjärnan vad gäller uthållighet och koncentration. De är även bättre på att bedöma en ställning och de ger inte vika under press :blink:

Ps. jag var också emot schackmotorer för ett-två år sen

(jag tycker att det är upp till var och en att avgöra om de vill spela med eller utan)

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!