Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Konsten att ge upp ett parti
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
Kingsbishop76
Medlem
#271 Skrivet: 16 Dec 2005 11:20

Malinka>>> Du kan tyvärr omöjligt ha läst alla mina inlägg för då skulle du inte skriva som du gjorde och skrev inte du, (och många andra med dig), samma motargument trots att jag har besvarat dom mer än en gång så skulle jag slippa skriva samma saker hela tiden.

Kingsbishop76
Medlem
#272 Skrivet: 16 Dec 2005 11:21

TGUD>>> Jag ska vinna blixt-km... :skratt:

Malinka
Medlem
#273 Skrivet: 16 Dec 2005 11:25

Men snälla kingsbishop, jag HAR läst alla dina inlägg (även fast det räcker med att läsa ungefär 2 för att få samma information), men jag HÅLLER INTE MED. Du kan ju omöjligt mena att bara för att du skriver hur du tycker att det är, så ska alla vi andra ta det för fakta och ändra åsikt!? Och du, angående motargument, så har det kommit många fler motargument mot det du säger, än vad du kan svara med. Du skriver ju alltid samma sak. Tro inte att dina åsikter är universell lag.

erik
Moderator
#274 Skrivet: 16 Dec 2005 13:37

Oj, nu går känslorna höga! Take it easy!

Så här tänker jag i ämnet: Visst är det vett och etikett i att man ger upp ett parti som är förlorat på brädet, speciellt mot en starkare spelare. [b]Men[/b] det finns ingen regel som säger si eller så, så i slutändan gör man precis som man känner för, och det ska man inte behöva klandras för (förutom att man i schack på lite högre nivå kanske inte får så jättebra anseende). Personligen tycker jag det är roligare att starta ett nytt parti där man har chans istället för att "dårga" vidare i ett redan förlorat parti.
Detta gäller förstås främst korrschack och långpartier, som spelas över längre tid!

Kingsbishop76
Medlem
#275 Skrivet: 16 Dec 2005 14:54

Malinka>>> Anledningen till att jag tvingas skriva samma saker om och om igen är att motargumenten är desamma.
Som t ex när någon skriver att det inte finns någon regel som säger si eller så, det är 3:e eller 4:e gången det kommer upp nu och jag besvarar det på samma sätt som tidigare och då är det ju det svaret jag ger på det argumentet jag tycker att skribenten bör svara på, inte upprepa samma argument ytterligare en gång, eller att någon ny skribent hoppar in i tråden och skriver "Du det finns ingen regel som säger så", för då står vi liksom att trampar vatten.

Som jag svarat på den frågan tidigare så är det samma sak i Kubb, det finns ingen regel där heller som säger hur lång tid du får ta på dig att kasta en kastpinne så om du får för dig, i en förlorad situation, att ta 6 timmar på dig för att kasta en enda pinne av de sex du har så är det ingen som kan hindra dig för det står inget om det i reglerna. Och vad jag ville få fram med detta är ju naturligtvis bara för att det inte finns någon regel så kan just ett strikt förhållande till reglerna fördärva hela spelet.

Då är det ju detta inlägg, Malinka, jag vill ha svar på inte att någon ytterligare skriver "Ja men det finns ju ingen regel som säger..."
Det vore t ex intressant att se hur den som menar på att man slaviskt ska hålla på reglerna menar att man skall ta sig förbi detta problem? Eller om skribenten kanske rent av håller med mig att det råder ett visst problem.

Jag har aldrig sagt att man inte får dra var tredje drag och spela ut en ställning jag har bara sagt att det är ett problem och att jag önskar att fler människor borde ge upp.

Erik>>> Tack Erik.
Håller med om att man inte ska klandra någon för att denne väljer att spela vidare, däremot anser jag att man har rätt att belysa meningslösheten i det till sin motspelare. Sen ser jag inget fel i att bedriva en sån här debatt heller för att få upp ögonen för att det kanske ger spelare ett bättre anseende om man ger upp när loppet är kört.

italo
Medlem
#276 Skrivet: 16 Dec 2005 15:00

Jag tycker att man skall spela till slutet även förlorade matcher men då skall det ske snabbt utan fördröning. KB frustration är motiverat, om man har en 100% vinst och motspelaren drar i flera veckor.

keres
Medlem
#277 Skrivet: 16 Dec 2005 15:34

Kingsbishop, stäng av reprismaskinen:skratt: Liknelsen med kubb var det mest korkade jag sett på länge:skratt:

Hjuling
Medlem
#278 Skrivet: 16 Dec 2005 16:12

[/b]Varär Julfriden?[/b] Börjar tycka bättre om ställningen i ett par partier för tillfället!:ler:

Schizan
Medlem
#279 Skrivet: 16 Dec 2005 21:06

KB: Citat --> "däremot anser jag att man har rätt att belysa meningslösheten i det till sin motspelare" Svar ja .. Belysa ja .. men inte köpa en hel j-vla teateruppsättningsljustekniker med saker och sätta den i nått rampljus. Sedan är det som så att : Folk FÅR tycka vad dom vill och jag har läst från sidan 9 och sett dej säga samma sak hela tiden! men som malinka och andra påpekar så har vi förstått , fattat , insett osv. osv. Men det betyder INTE att vi delar din åsikt.

Sedan om du nu klagar så förbenat på tiden man har på sig, Gå in på passagen och sedan spel .. då kan du ställa in max tid på 2 min för varje sida om du vill.

Schizan
Medlem
#280 Skrivet: 16 Dec 2005 21:09

Glömde förklara mig lite enklare

Vi vill inte ge upp. Vi känner inte för det. Vi kanske till och med spelar vidare på ren pintjiv när vi möter dej och kanske om vi har en dålig dag , spelar vidare OCH lever precis på tidsgränsen. Kanske är vi elaka.. Vilken anledning som helst är god nog för oss att spela vidare det parti vi spelar även om det är en 120% förlustchans.

TGUD
Medlem
#281 Skrivet: 16 Dec 2005 21:39

Jag tycker alla som läser detta borde på pin kiv dra ut tiden så mycket det går mot Kingsbishop!:retas:

Mvh
Tommy

Pircfan
Medlem
#282 Skrivet: 18 Dec 2005 00:14

Jag tycker att man måste få spela vidare om man vill. Det kan ju alltid hända att motståndaren sätter bort sig. Sen lär man ju sig alltid något oavsett hur mycket man ligger under. Slutligen vill jag även påpeka att material bara är en av Silmans 7 olika obalanser och att Kingsbishop inte riktigt verkat fått grepp om det. Men som sagt, övning ger färdighet.

Som en vis man under SM sade, Helge L var nog hans namn; "Jag ger aldrig upp förrän det är matt."

crazyhorse
Medlem
#283 Skrivet: 18 Dec 2005 10:01

Varför erkänna sig besegrad före man är det?:skratt:

Takano_Berg
Medlem
#284 Skrivet: 18 Dec 2005 10:14

:ler::blink::skratt::ledsen:

shvan90
Medlem
#285 Skrivet: 18 Dec 2005 13:03

ok

Kingsbishop77
Medlem
#286 Skrivet: 18 Dec 2005 18:43

Jag tycker Kungslöparn har rätt i allt han säger och om någon säger emot tänker jag upprepa allting en gång till.

OM NU INTE DETTA SKULLE FUNKA TRYCKER JAG IN CAPS LOCK OCH SÄGER SAMMA SAK FÖR TREDJE GÅNGEN! DÅ MÅSTE VÄL ALLA INSE ATT VI HAR RÄTT OCH HÅLLA MED OSS????
:retas::retas::retas::retas::retas::retas::retas::retas:

-T

Takano_Berg
Medlem
#287 Skrivet: 18 Dec 2005 19:34

Okej?:retas:

JoarO
Medlem
#288 Skrivet: 18 Dec 2005 20:39

I typiska underläge ställningar ska man ge upp

Kingsbishop76
Medlem
#289 Skrivet: 19 Dec 2005 08:27

Pircfan>>> Jag ska komma ihåg din inställning i vårt parti. Såvida du inte bekänner att ditt inlägg var till för att vattna kvarnen och inget annat... :skratt:

Kingsbishop76
Medlem
#290 Skrivet: 19 Dec 2005 08:31

Kingsbishop77>>> Eller ska jag säga TGUD, eftersom det är samma person!?
Den här sidan består redan av ett antal oseriösa människor vilket gör att såväl diskussionsforum som partier också blir oseriösa, jag vore tacksam om du inte bidrog till den utvecklingen.

diablo3
Medlem
#291 Skrivet: 19 Dec 2005 08:36

ska du svara snart jag har skikat en utmanam-

Kingsbishop76
Medlem
#292 Skrivet: 19 Dec 2005 08:52

Schizan>>> Det är sånna som dig, med den inställningen som gör den här sidan tvivelaktig. Sen vill jag att du förklarar för mig hur något kan vara 120% som du skriver i ditt inlägg?
Du inser väl att inget kan vara 120% detta är ett mycket vanligt sätt att betona något men det är helt och hållet fel.

Pircfan
Medlem
#293 Skrivet: 19 Dec 2005 09:20

Tycker att debatten hamnat på en låg nivå. Kan vi inte bara enas om att det finns en pedagogisk poäng med att aldrig ge upp. Att ha en vinnarskalle och aldrig acceptera ett nederlag är ju vad som kännertecknar alla våra stora idrottshjältar. Det måste väl även kingsbishop respektera? :skratt:

Kingsbishop76
Medlem
#294 Skrivet: 19 Dec 2005 09:23

Pircfan>>> Jovisst håller jag med dig om att vinnarskalle är vad som kännetecknar våra idrottshjältar, men i schack så ger de stora mästarna upp när de ligger under.
Det går inte att jämföra schack och annan idrott.
Jag ser inte riktigt din pedagogiska poäng, kan du förklara det något mer, vad är det som är pedagogisk poäng med att inte ge upp?

Bingegard
Medlem
#295 Skrivet: 19 Dec 2005 09:26

Schack är väl ändå ingen idrott?

matrix
Medlem
#296 Skrivet: 19 Dec 2005 09:36

Såklart man ska ge upp om det är kört!

zydes
Medlem
#297 Skrivet: 19 Dec 2005 09:48

Självklart att man ska ge upp när man ligger under stort.

tojo
Medlem
#298 Skrivet: 19 Dec 2005 10:01

Hade Gunde Svan spelat schack hade han aldrig i hela livet gett upp, inte ens med bruten musarm. Kanske jag är som han en obotlig optimist..... de andra kanske bryter båda armarna..

Pircfan
Medlem
#299 Skrivet: 19 Dec 2005 10:45

Det pedagogiska är ju att man alltid lär sig av sina misstag. varför inte alltid spela ut ställningen? :skratt::skratt::skratt::skratt:

zydes
Medlem
#300 Skrivet: 19 Dec 2005 11:15

tojo
Kanske därför Gunde Svan inte spelar schack
Pircfan
Ditt drag blir inte bättre för att du spelar vidare. Har du gjort en miss blir den inte ogjord bara för du spelar klart i onödan.

Jag brukar ge upp partier jag inte har nån chans i och börja nya så jag hinner spela flera och lär mig mera.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!