Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Konsten att ge upp ett parti
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
zydes
Medlem
#301 Skrivet: 19 Dec 2005 11:20

Det där med Gunde Svan kan förklaras på ett bättre sätt.
Han ger inte upp för han vet att han kan vinna och att han kämpat så hårt för det han satsar på.
Men spelar man schack och möter en värdig motståndare så borde man ge upp om man inte kan vända partiet.

asvo
Medlem
#302 Skrivet: 19 Dec 2005 11:52

Om man vill bli en bra schackspelare måste man lära sej öppningar , mittspel o slutspel .
Det går inte utan hjälp av böcker eller program .
Att analysera kan man lära lika bra i en förlorad ställning det handlar om att lära sej tänka korrekt det kan man se om om man först analyserar och skriver ner olika varianter i ställningen och kontrollerar med ett program om det stämmer .
Det är få schackspelare som behärskar en korrekt analysteknik det finns spelare i de högsta klasserna som inte lärt sej det.
De bästa öppningarna bör man lära först .
Vilka är då de bästa ?
Med stor sannolikhet är det de öppningar som som spelas av de bästa spelarna i världen .
Många tror att de själva kan hitta på öppningar men det är omöjligt förrän man själv tillhör de bästa .
Man får vara glad om det går att hitta en förstärkning av en viss variant efter öppningsfasen.
Många som spelar på sO gör det endast för nöjes skull och har inga större ambitioner att lära kanske de t.o.m. kan tycka att det kan vara intressant hur många drag det tar innan matt .
Flera kan tycka det är roligare att lära av att bli mattsatt av en bra motståndare med tex endast torn o kung mot kung än att studera det i en bok . Kanske har de heller inte någon bok.

Hasurami
Medlem
#303 Skrivet: 19 Dec 2005 11:58

Kära schackvänner!
Här kolliderar två sätt att se på vårt spel. I sammanhang där lite mer rutinerade spelare möts hör det till schackkulturen att ge upp om har ett klart underläge vad gäller material och position. Visst finns det en liten, liten chans att motståndaren gör ett klåpardrag och man kan komma tillbaka, men då har båda spelat dålig schack och för mig ligger njutningen i att ett parti växer fram i listig logik utan påtagliga fel. Att man som amatör ofta spelar ett sämre drag än det optimala är inte detsamma som att göra en blunder. Gör man en sån bör man ge upp, tycker jag.
Jag spelar inte schack för att samla poäng utan för att försöka bli bättre.
Schack är vackert när vi spelar bra!
Om man sen vill fortsätta för att lära sig hur man avslutar ett parti i en vunnen ställning, så har man naturligtvis rätt till det. God ton borde då vara att man säger att det är skälet till att man fortsätter spela.

Pircfan
Medlem
#304 Skrivet: 19 Dec 2005 12:19

Går nog inte att förutsätta att alla delar den synen så man får nog helt enkelt respektera den fria viljan och njuta av att spela klart ett vunnet parti. Ser inte problemet som ni ser. Lär gärna andra att spela genom att vinna. :retas:

Kingsbishop76
Medlem
#305 Skrivet: 19 Dec 2005 12:23

Hasurami>>> Bra skrivet.

Pircfan>>> Jag njuter mer av att spela ett nytt parti.
Sen är jag lite nyfiken på hur du menar att du lär andra genom att vinna redan vunna sällningar?

Kingsbishop76
Medlem
#306 Skrivet: 19 Dec 2005 12:24

Pircfan>>> Angående din pedagogik så menar du att man lär sig av sina misstag så efter ett x antal partier så inser även den mest dumme att det inte går att vinna när man ligger t ex torn under utan motspel och kommer då fortsättningsvis att lägga sig, är det så du menar? :skratt:

Kingsbishop76_
Medlem
#307 Skrivet: 19 Dec 2005 12:30

Ok, måste medge att det ligger något i det ni säger. Man kanske inte kan tvinga alla att lägga sig eftersom vissa är nybörjare. Man är väl inte sämre än att man kan ändra åsikt?:retas::retas::retas:

Victor10
Medlem
#308 Skrivet: 19 Dec 2005 12:32

:retas::retas::retas:det är sant faktiskt

Kingsbishop76
Medlem
#309 Skrivet: 19 Dec 2005 12:36

Kingsbishop76_>>> Eftersom något tycker att det är roligt att kopiera mitt namn så får det stå för dom.
Jag tror och hoppas verkligen att människorna på den här sidan kan skilja på vem som skriver vad trots snarlika namn.
Den eller dessa som gör detta visar upp en mycket hög grad av omognad.

Pircfan
Medlem
#310 Skrivet: 19 Dec 2005 12:38

Kingsbishop, alla är nog inte så bra som dig, det är bara det jag menar. Det som är självklart för dig kanske inte är så lätt för andra? Låt dom spela ut ställningarna om dom vill, när dom lärt sig att det verkligen är kört så lägger dom sig säkert. Gör dom det på djävulskap så inser säkert du att det måste ju vara jobbigare för dom att spela vidare i en förllustställning!?

Kingsbishop76_
Medlem
#311 Skrivet: 19 Dec 2005 12:40

:ler::blink::skratt::ledsen::retas:

Kingsbishop76
Medlem
#312 Skrivet: 19 Dec 2005 12:41

Kingsbishop76_ >>> Ditt handlande säger mer om dig än om mig.

Kingsbishop76
Medlem
#313 Skrivet: 19 Dec 2005 12:47

Pircfan>>> Som jag skrivit tidigare här på sidan så råder det lite speciella förutsättningar eftersom man har 3dagar/drag. Jag betvivlar på att det är jobbigare för förloraren att sitta och dra var tredje drag än vad det är för den med vinstställningen.
Och som du förmodligen redan vet så kan man bara ha ett visst antal partier igång samtidigt vilket gör att det känns ännu mer angeläget att få börja ett nytt parti istället för att spela en redan vunnen ställning.
Det borde också vara ett självklart val för förloraren att vilja börja ett nytt parti, men det är tydligen inte så verkar det som eftersom så många verkar vilja kämpa vidare i förlustställningar.

Victor10
Medlem
#314 Skrivet: 19 Dec 2005 12:49

[u]vad snackar ni om

Kingsbishop76
Medlem
#315 Skrivet: 19 Dec 2005 12:49

Många verkar blev det i förra inlägget. Nåväl jag kan väl ha verkar jag också, lite jämställdhet får det väl vara.

Kingsbishop76
Medlem
#316 Skrivet: 19 Dec 2005 12:50

Victor10>>> Läs 16 sidor så förstår du.

Pircfan
Medlem
#317 Skrivet: 19 Dec 2005 12:52

Förstår inte riktigt hur du menar. Kan du försöka förklara en gång till? :retas:

Skämt åsido, anledningen till att det är kul att spela klart partierna är ju för allt du skriver här. Varför inte bara avsluta partierna och sätta matt!? Njut av att du vinner istället.

Pircfan
Medlem
#318 Skrivet: 19 Dec 2005 12:53

Njut till 137%!!!

Kingsbishop76
Medlem
#319 Skrivet: 19 Dec 2005 12:55

Pircfan>>> Inget kan vara över 100%

Kingsbishop76
Medlem
#320 Skrivet: 19 Dec 2005 12:56

Pircfan>>> Jag ser ingen njutning i att sitta och spela i en redan vunnen ställning jag ser ett nöje i att spela ett nytt parti då istället.

Pircfan
Medlem
#321 Skrivet: 19 Dec 2005 12:57

Inte ens din humor tydligen. :retas:

Pircfan
Medlem
#322 Skrivet: 19 Dec 2005 12:59

En korrigering, summan av dina dumheter kan vara över 100%. :retas:

asvo
Medlem
#323 Skrivet: 19 Dec 2005 13:01

Jag vet inte vad du menar med dum ?
I uppslagsboken dum = stum målös . ( det verkar inte som någon är det på sO )
Om man säger eller skriver något dumt kan det däremot vara för man inte vet .

Har man inte läst att det går att matta med bara torn och kung mot kung kan det vara svårt att förstå hur eller om det går ifall man är nybörjare .
Det är faktiskt flera som inte lyckats att vinna innan tiden gått ut i närschack med den fördelen.
Det är tex mycket svårt att matta med dam mot torn .
Dam mot torn o bonde i vissa ställningar går inte att vinna.
Mattsättnig häst o löpare är också svårt gör man fel ett par gånger hinner man inte inom 50 drag o då blir det remi.
Det är heller inte alltid det går att sätta matt torn mot löpare av tio ställningar är det bara något fåtal som går att vinna.
Torn o löpare går inte heller att vinna om kungen når den rutan vars färg löparen inte har.

Kingsbishop76
Medlem
#324 Skrivet: 19 Dec 2005 13:03

Pircfan>>> Näe inte ens det min vän. :blink:
Däremot är jag mycket nära att flippa nu, mycket på grund av människor som egentligen tycker som jag ändå finner ett nöje i att motargumentera... :retas:

Kingsbishop76
Medlem
#325 Skrivet: 19 Dec 2005 13:06

avso>>> Jag håller med dig att vissa ställningar kan vara svåra som mattsättning med häst och löpare, men med torn mot dam där anser jag att man bör ge upp eftersom man har 3 dagars betänketid och då bör man nog klara av att räkna ut hur man gör.
I synnerhet om motståndaren har en hög ranking.
Jag skulle aldrig förutsätta att en spelare på 2400 här på So inte klarade av att matta med D mot torn.
Jag har alltid bara pratat om solklara fall, inte tveksamma.

Pircfan
Medlem
#326 Skrivet: 19 Dec 2005 13:09

Antyder du att jag egentligen motargumenterar för skojs skull? det vore ju som att spela i en totalt förlorad ställning.:skratt:

Kingsbishop76
Medlem
#327 Skrivet: 19 Dec 2005 13:10

Pircfan>>> Ja jag antyder att du säger emot mig för skojs skull, inte för att du egentligen tycker så.
Det är vad jag antyder.

Pircfan
Medlem
#328 Skrivet: 19 Dec 2005 13:10

Asvo:
har du läst 5 poäng på högskolan och lärt dig att man ska ifrågasätta innebörden i olika begrepp? Kan vara kul det med...

Pircfan
Medlem
#329 Skrivet: 19 Dec 2005 13:11

Kingsbishop:
Nu känns det som du säger det rakt ut? Är det korrekt?

Kingsbishop76
Medlem
#330 Skrivet: 19 Dec 2005 13:12

Pircfan>>> Nej inte alls, jag bara antyder. :skratt:
Jag vet ju faktiskt inte vart du står i frågan helt säkert.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!