Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / En enkel fråga:
Författare Meddelande
korniz
Medlem
#1 Skrivet: 21 Nov 2005 23:11

Hur många tänker på avancerade öppningar och har en utarbetad plan i varje parti?
Och då omvänt, vilka spelar som jag på känsla?

theddan145
Medlem
#2 Skrivet: 21 Nov 2005 23:21

Jag spelar enbart på känsla o dessvärre går det då upp o ner som en bergodalbana

asvo
Medlem
#3 Skrivet: 22 Nov 2005 08:23

Visst kan man spela enbart på känsla det roar säkert många men vill man bli en bra schackspelare så finns det inga genvägar utan då fordras det
mycket arbete även för en begåvning för att nå några högre höjder inom sporten.
När man så småningom kanske lärt sej en hel del om öppningar m.m så kommer man ändå att få spela på känsla efter några drag .

kopparn
Medlem
#4 Skrivet: 22 Nov 2005 10:12

Vad innebär hårt arbete för dig Asvo? Hur avlönas schackspelare i Sverige idag? Ulf Andersson har väl s.k kulturlön tror jag, eller? Och hur mkt tjänar dom tro? F.ö tror jag dom flesta här spelar bara för att det "roar" dom. Jag tror inte SO-spelarna här, har /eller har resurser för att nå "höjdarna" iaf inte vad jag märkt, eller finns det nån här med dom ambitionerna?

Opeth
Medlem
#5 Skrivet: 22 Nov 2005 10:15

Bättre med en dålig plan än ingen plan alls. Spela utan någon som helst form av strategi är väl ändå inte samma sak som att spela "med känsla". Det ligger väl ändå en tanke bakom draget?

kopparn
Medlem
#6 Skrivet: 22 Nov 2005 10:23

Självklart ligger det planering bakom, "att spela med känsla", men jag undrar hur många drag framåt ni spelare här planerar, för mig som spelar "på känsla" kan det va mellan 3-5 drag ungefär. Hur många drag tänker du framåt Asvo, eller låter du datorn sköta jobbet, det hårda arbetet, så "sollar" du ut vad du tror är det bästa sen?

korniz
Medlem
#7 Skrivet: 22 Nov 2005 10:49

Jag spelar nog ganska kortsiktigt, ser på bräder och försöker avgöra vad som är det bästa draget nu. Det är sällan jag planerar mer än 2-3 drag framåt.

asvo
Medlem
#8 Skrivet: 22 Nov 2005 13:22

Att spela turneringskorr på elitnivå är minst ett halvtidsarbete för den som vill vinna och inte spelar enbart för att förkovra sej i närschack eller låter datorn sköta dragen .
1:pris i SM är 3000 kr vilket knappast ger ersättning för dator o program.
Därför ställer heller inte de bästa upp så SM i korr . Det är närmast en B-turnering vilket jag möjligtvis tillhör .
Den som tror det räcker med ett bra datorprogram har inte skaffat så stor kunskap om schack ännu.
Programens rating är satt i närschack .
Jag tror visst det finns flera begåvningar på sO men det fordras mycket att studier o rutin (arbete) innan man blir mästare.

emman
Medlem
#9 Skrivet: 22 Nov 2005 13:43

Hej Asvo, varför tjatar du så mkt om att bli mästare , datorprogram,, m.m? De flesta här är nog bara intr av att spela lite schack för skojs skull på den nivån dom är på, o förhoppningsvis utvecklas lite grann o höja ratingen med några 100. Det låter lite som predikan från ditt håll tycker jag. / Emman

asvo
Medlem
#10 Skrivet: 22 Nov 2005 13:59

Jo emman det kan nog upplevas som litet tjatigt och jag håller med dej om att det är säkert så som du skriver . Det tillkommer dock alltid nya spelare och jag vet att det är flera ungdomar här ( många har skrivit personligt till mej ) som efter de spelat här gått med i klubben därhemma och t.o.m ställt upp i SSKK:s turneringar . Svenskt korrschack är på nedgång men förhoppningsvis kan sO bidraga till förbättring .
Sen vill jag ju gärna svara när det frågas .

Toolio
Medlem
#11 Skrivet: 22 Nov 2005 14:32

Emman, har du något problem med att folk informerar om läget angående schack idag i Sverige? Jag är ganska nöjd med dina inlägg asvo. Det är bra info, även om jag själv är här för att ha kul.

emman
Medlem
#12 Skrivet: 22 Nov 2005 14:50

Svar#11 Se Asvos svar till mig

Larsa
Medlem
#13 Skrivet: 22 Nov 2005 15:59

Tur att alla inte är lika varandra här på schackonline! Tack gode gud för Asvo och Emman! :ler:

Opeth
Medlem
#14 Skrivet: 22 Nov 2005 16:27

Hehe, mångfald är fint :)

korniz
Medlem
#15 Skrivet: 22 Nov 2005 16:28

Kul att det blev diskussion på en sån enkel fråga..:retas:

Mekis
Medlem
#16 Skrivet: 22 Nov 2005 16:34

Jag jobbar verkligen å öppningar. Jag sitter hemma och pluggar öppningar för att lära mig dem utantill. Jag spelar en del med schackdatorn Fritz medan "Coach is watching" och öär mig på det viset. Sen använder jag mina nya kunskaper i spelen här, men utan dator då.

Mekis

korniz
Medlem
#17 Skrivet: 22 Nov 2005 16:37

Fritz, vad är det? Hur pass avancerat? Hur dyrt?

Mekis
Medlem
#18 Skrivet: 22 Nov 2005 16:44

Eftersom du frågar efter avancemang och pris antar jahg att du vet att det är ett schackdataprogram. Det står ju i inlägget jags krev! Jag köpte det för 490 kronor. Det är ganska så avancerat, går att analysera partier, öva öppningar och slutspel, spela i friend-mode, blitz, på dator med mera.

asvo
Medlem
#19 Skrivet: 22 Nov 2005 16:53

Kör hårt snart kanske vi kan utmana Ryssland där det efter vad jag läst ingår schack på skolchemat .
Är det någon som vet mer om det ?
De ska visst ha ett schackgymnasie i Norge , det svenska är nerlagt på grund av brist på elever men det var innan sO !!!

_E4_
Medlem
#20 Skrivet: 22 Nov 2005 17:02

Hehe... Asvo, jag tror att ryssland skulle vinna rätt överlägset. Även om alla från sO spelade med motor och de från ryssland utan.

MEN, kan vi inte spela mot danmark (eskak)?

asvo
Medlem
#21 Skrivet: 22 Nov 2005 17:12

Jo schack hinner man inte lära på en livstid :ledsen:kanske sitter det i generna hos ryssarna:skratt:

jhannie
Medlem
#22 Skrivet: 22 Nov 2005 17:38

vad menar du med det?...jag kan schack...jag har spelat i en schack tävling en gång så jag vet hur man gör.....vem e du då?

crazyhorse
Medlem
#23 Skrivet: 22 Nov 2005 17:41

det handlar om tradition. Det är därför ryssarna är bra på schack. Tradition och den lärdomen därav går inte att köpa för pengar och inga program hjälper där heller :blink:

jhannie
Medlem
#24 Skrivet: 22 Nov 2005 17:43

jaha okey....hur gammal e du ?....å hur vet du så mycket om ryssar om det där nu e sant..(inte för att jag vet om det e så ....jag bara undrar)

jhannie
Medlem
#25 Skrivet: 22 Nov 2005 17:44

:skratt:

jhannie
Medlem
#26 Skrivet: 22 Nov 2005 17:49

hello.............

jhannie
Medlem
#27 Skrivet: 22 Nov 2005 17:49

:ler:

zebulon
Medlem
#28 Skrivet: 22 Nov 2005 20:42

nu ligger du risigt till björnöra...

Systra
Medlem
#29 Skrivet: 22 Nov 2005 21:09

Så enkelt är det inte att besvara den frågan. En del spelare har en god intuativ förmåga hitta kombinationer och har känsla för de allra finaste nyanserna i ställningen men de räknar lite fel ibland. Andra är bra på att räkna långt och spela ut planerna ända från öppningarna, men de kan missa lite oväntade kombinationer ibland. Till den första kategorin spelare hör Capablanca, Tal, Petrosian och Karpov, till den andra Rubinstein, Botvinnik och Kasparov (även om han har spelat väldens mest intuitiva parti).

Köp boken School of chess excellence 2, Tactical play av Dvoretzky så får du lite träningstips på att både hitta kombinationer och lära dig att räkna rätt och långt.

vilhelm
Medlem
#30 Skrivet: 23 Nov 2005 23:01

i varje parti?nä fy vad tråkigt....känsla...rules..hehe...går ju inte o sitta o mölja som en mupp.....:ler:....ibland(ofta) får man fan för det men so what...trots allt bara ett spel

Du måste logga in för att kunna posta!