Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schacknovell
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Johnny
Medlem
#1 Skrivet: 31 Okt 2005 16:29

Nedan följer en liten schacknovell. Hoppas ni har lika stort nöje av att läsa den som jag hade att skriva den

Sagan om Billy, Cege och Nisse

Billy och Cege spelade i samma klubb och en dag sa Billy:
“Det blir turnering på klubben, du är väl med?”
“Vad är det för betänketid?” undrade Cege.
“Vet inte, det löser sig !” svarade Billy
“OK, jag är med.”
Den första omgången avverkades med normala långpartier. Billy lyckades med knapp nöd kvalificera sig till A-final medan Cege mer eller mindre mosade sina motståndare.
“Vad händer nu? undrade Cege
“Det här blir kul! 15-dagars! Du spelar alla partierna samtidigt och kan gå till klubben när som helst och göra drag!”
“Jag åker ju ut till förorten på kvällen.”
“Ja, men du har ju hela dagarna på dig! Jag kan inte heller hålla på med schacket dygnet runt.” sa Billy som bodde intill spellokalen.
Första speldagen kom och folk kom och gick till lokalen hela dagen. Vid lunch var det packfullt. Alla hade förstås insett att man måste till lokalen flera gånger om dagen. Om man bara var där en gång per dag så skulle man inte hinna så många drag på de femton dagar man hade på sig.
När Cege stod och väntade på bussen på kvällen såg han att folk började samlas i lokalen. Bara naturligt tänkte Cege. Det är nu de flesta har tid.
Nästa morgon smet han in i lokalen vid första fikapausen. Han blev lite förskräckt när han såg hur mycket tid som gått på hans klockor. 12 timmar i vissa fall. Han var tvungen att göra dragen direkt för att inte halka efter ännu mer. Så fortsatte det några dagar.
En av Ceges motståndare hette Nisse. Nisse var en omfångsrik man som vunnit sin förgrupp komfortabelt men nu var det A-final.. Det var inga dunungar han mötte… Som alla andra smet han in till klubben ett par tre gånger om dagen minst. Den sista gången på eftermiddagen gjorde han inga drag utan sparade dem till sin analysstund på kvällen. Han hade utvecklat en ritual med kaffe och wienerbröd när han satte sig ner för analysera. När allt var klart gick han ner till klubben, utförde sina drag och tryckte på klockorna. Men den här morgonen var det annorlunda. Cege hade gjort ett starkt drag som han missat kvällen innan. Han visste inte vad han skulle spela men när han såg på klockan så visade det sig att han ledde med 20 timmar. Han kunde alltså ta det lugnt. Det var viktigt att han inte spelade fel nu så varför inte spara draget tills kvällen? De andra partierna var ju inte heller lätta och nu kunde han koncentrera sig på dem under dagen.
Dagen gick och Cege lade märke till att inget hänt i partiet mot Nisse. När han åkte hem på kvällen tyckte han sig se Nisses stora kroppshydda mödosamt pallra sig mot spellokalen. Detta upprepades följande dag. På morgonen hade han fått sitt drag men under dagen hände inget i partiet. Nisse såg ju att han hade tid att spara partiet till kvällen, det måste han ju ha rätt att göra, och det var en lättnad att inte behöva göra så många drag under dagen mot dessa svåra motståndare.
Den tredje dagen Nisse inte levererade drag började Cege bli orolig och når han såg sin vän Billy måste han lufta sin oro. “Jag kan bara göra ett drag om dagen i det här partiet. Det betyder 2 drag på 24 timmar och jag har 10 dygn kvar alltså högst 20 drag till. Om det här fortsätter kommer jag att ha förlorat på tid drag 35!” klagade han. Billy rynkade pannan “Bara ett drag, Jag kan göra 4-5 om det behövs.” replikerade han och fick en förvånad min och en ilsken blick till svar. Den där Cege var visst inte så bra ändå! Vadå, drag 35, fattar inte vad han pratar om, det är väl bra med lite nerv i partiet? Vad har matte med det här att göra, nån konstig uträkning? Visserligen har han högre rating än jag men det är nog tillfälligheter! tänkte Billy. Eller så larvar han sig bara!
Klockan hade passerat midnatt när Billy tog sin sista promenad till spellokalen. Det var bara 3-4 spelare i den stora lokalen och det enda som hördes var tickandet från de många klockorna. Han gjorde sina drag innan han ägnade Cege en förströdd tanke. Hade han inte rent av anklagat Nisse för någon sorts tidskonspiration? Han skakade på huvudet. Nisse var ju en ansedd kämpe som aldrig blivit anklagad för någon sorts osportslighet. Kunde inte folk bara spela på som han själv? Ok, han hade inte så bra ställningar som Cege men kampen låg ju framför dem. Så tänkte Billy medan han nöjt noterade att motståndarens tid tickade på i samtliga partier och skulle så förmodligen göra tills i morgon.

Sandvikentös
Medlem
#2 Skrivet: 31 Okt 2005 16:53

Tummen upp för denna novell. :skratt:

Mekis
Medlem
#3 Skrivet: 31 Okt 2005 16:56

Jaha..och poängen...? Vad går det ut på? Jag saknar ett ordenligt slut.

kjellsson
Medlem
#4 Skrivet: 31 Okt 2005 17:09

Det måste nog vara den pågående turneringen i novellform :skratt: deltagarnamnen är bara omkodade :blink:

kjellsson
Medlem
#5 Skrivet: 31 Okt 2005 17:13

Slutet blir att Vilhelm har lyckats få tag i fritz 9 :an och vinner hela turneringen :skratt:

keres
Medlem
#6 Skrivet: 31 Okt 2005 19:03

Öhh.Ring Horace Engdahli svenska akademien:ler: Nobelpris!:skratt::skratt:

Gurra602
Medlem
#7 Skrivet: 31 Okt 2005 19:16

Kan inte du hålla dig till Lunarstorm? :skratt: "G"

vilhelm
Medlem
#8 Skrivet: 1 Nov 2005 00:41

Rent av makalöst vilken sience fiction historia:skratt:....har lust att ställa min plats till förfogande i höstturneringen:blink:....OM...jag får möta johnny i en 2 partier match...förlorar jag...har jag därmed forums förbud....men !...vinner jag:ler:..så är författandet härmed slut på forumet från johnnys sida....:ler:.....(prisa gud)...men bara lust alltså:blink:......(även den bäste kan ha fel)...eller jag har försökt att få till en DEATH MATCH mot johnny i över 1 års tid...men han törs inte....eller ursäkta!han kanske inte har tid`??.....ÄH jag ämnar vinna a-gruppen oavsett dom siamesiska twinsen:J och K.....Våga vägra flera nicks:blink:

scythehorror
Medlem
#9 Skrivet: 1 Nov 2005 12:38

Vilken fin novell, och jag älskar lyckliga slut:blink:. Bra skrivet, det är inget fel med sience fiction!

Johnny
Medlem
#10 Skrivet: 1 Nov 2005 18:17

Kul att du gllade den vilhelm, :skratt:men det stavas science vet du:retas:Har sagt det förut vilhelm: visa din klass och kom upp bland de 20. Det klarar du väl?

matt_schack
Medlem
#11 Skrivet: 1 Nov 2005 18:41

Oj. Det pågår visst en schackdokus på detta forum.
Tydligen finns det mycket tid och energi mellan dragen.
Vilken dramatik. Hur skall detta sluta.... någon blir väl enligt mitt matt ... mätt med stora mått.
Alla har vi våra "subishi" - ditt-subishi och mitt-subishi.

vilhelm
Medlem
#12 Skrivet: 1 Nov 2005 21:15

#10 gillade o gillade:skratt:..."billy lyckades med knapp nöd ta sig till a-gruppen"...va??? finess var ordet.!..finess :blink:...alltså som sagts förr:inte som en plundrande viking,utan som en feodalsfurste:ler:

Johnny
Medlem
#13 Skrivet: 2 Nov 2005 15:17

Hoppas lite fler noveller kommer in här. Kanske jag också skriver en fortsättning nån gång....:blink:

Apocalypse
Medlem
#14 Skrivet: 3 Nov 2005 11:13

En bra novell :ler:

lupus75
Medlem
#15 Skrivet: 3 Nov 2005 11:41

SCHACK-DRAMATIK!!!! Det måste vara det första forumet i sverige med denna sortens darmatik, kanske ska ringa tv3 och be dem göra en såpa? :skratt:

Johnny
Medlem
#16 Skrivet: 3 Nov 2005 19:15

Skulle vara rätt intressant lupus:skratt: hur som helst noveller, romaner och filmer om schackspelare är inte så vanligt men några böcker finns: Nicklassons bok "Den tomma spelplatsen" en gammal bok som heter schackklubben vilja och tanke, vet inte författaren och en ny bok som heter "Offret" av en svensk författare. Så finns Zweigs "schacknovell" Jo den heter så. det finns också en film med Christoffer Lambert som stormästare, en mordhistoria. hoppas någon vet vad den heter

zohar
Medlem
#17 Skrivet: 7 Jul 2006 23:22

Jadu, Johnny... Läste ett tips på schackromaner och schackfilmer, och man behöver faktiskt inte söka upp antikvariska böcker som Jan Kochanowskis stora poem “Schack” (Szachy) från 1564, som handlar om hur Apollo och Merkurius spelar schack på toppen av Olympen. Och vad gäller film behöver man inte glo på Ingmar Bergmans ”Det Sjunde Inseglet” från 1957.

Vladimir Nabokov gav under pseudonymen V. Sirin ut boken Zasjtjita Luzjina år 1930. Sex år kom den ut i svensk översättning av Ellen Rydelius. 1966 kom den svenska pocketupplagan - för övrigt med en avvikande titel på bokryggen ("Mannen som spelade schack med livet"). Denna klassiker fick på engelska heta The Luzjin Defence, och filmatiserades senare i regi av holländskan Marleen Gorris. Den är mycket bra! På svenska heter den "Spelets Mästare". En passionerad film som handlar om den märklige schackmästaren Alexander Luzhin och hans tragiska uppväxt i början av förra seklet. Han reser till norra Italien för att spela titelmatch (VM) och möter den stora kärleken, den vackra ryskan Natalia. Men läs gärna boken också.

IM Joshua Waitzkin var en mycket framgångsrik schackspelare som barn i USA. Filmen "Searching for Bobby Fischer" bygger på en läsvärd bok av Waitzkin med samma namn. Filmen är gjord av Steven Zaillian 1993 och handlar om ett barn som är ett geni på schack, men som inte vill acklimatisera sig till de rutiner som en framtida mästare behöver, såsom Bobby Fischer.

En svensk roman är, som Johnny skriver, Christer Niklassons debutroman från 1989 som heter "Den tomma spelplatsen".

Arturo Pérez-Reverte tillhör en ny spännande generation spanska författare och fick sitt stora internationella genombrott med denna mångfasetterade roman Vem dödade riddaren? En stor del av handlingen är byggd kring ett schackparti. Den handlar om Julia, en erkänt skicklig konservator. Inför en konstauktion i Madrid får hon i uppdrag att restaurera en flamländsk tavla från slutet av 1400-talet. Tavlan föreställer två män som spelar schack medan en kvinna sitter och läser i bakgrunden. Under ett skikt i målningen upptäcker Julia en hemlig unskrift gjord av konstnären: ''Vem dödade riddaren?'' eller ''Vem slog springaren?'' Julia bestämmer sig för att ta reda på mer om de tre personerna på bilden. Det visar sig att ett passionsdrama döljer sig bakom den stillsamma scenen. Schackspelarna var rivaler om kvinnan och en av dem, riddaren, blev mördad. Ett annat drama utspelar sig i Julias omgivning, i Madrids mondäna konstkretsar. Det går en mördare lös - någon som måste vara en briljant schackspelare, eftersom han följer en strategi baserad på tavlans schackparti. Med mördaren i hälarna söker Julia efter svaret på tavlans dubbla fråga. Boken har filmatiserats 1994, och heter Uncovered med Kate Beckinsale i huvudrollen.

Har ni fler tips?

spip
Medlem
#18 Skrivet: 8 Jul 2006 09:52

Författaren till "Offret" heter Kristian Fredén - gavs ut i Augusti 2005. Har dock inte läst den ännu...

smarter
Medlem
#19 Skrivet: 16 Jul 2006 23:03

Suverän novell måste jag säga. Man borde verkligen göra något åt det nuvarnde x-dagar systemet.

smarter
Medlem
#20 Skrivet: 16 Jul 2006 23:07

*nuvarande..alltså för att slippa liknande problem som i novellen

Johnny
Medlem
#21 Skrivet: 17 Jul 2006 17:45

Man tackar... Har funderat på att skriva en fortsättning när andan faller på.

nikotinkick
Medlem
#22 Skrivet: 18 Jul 2006 08:05

Filmen som nämns ovan med christoffer Lambert heter Sista draget, den är väldigt bra. Och nu har jag fått lite tips på schackromaner. Måste ju tipsa folk inför min 25 års dag i Januari, de böckerna kanske kan vara kniviga att få tag på misstänker man ju.

Captain Nemo
Medlem
#23 Skrivet: 18 Jul 2006 10:22

Appropå schack i litteratur.
Är det någon som har hittat en lösning till Håkan Nessers problem i "och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla". På väggen vid mordoffret står det "e2-e4 matt".
Visst kan en sådan matt genomföras!?

Viktor_Nyman
Medlem
#24 Skrivet: 18 Jul 2006 10:43

klart det kan!:retas:

Skidrow
Medlem
#25 Skrivet: 18 Jul 2006 11:53

Vad?

nikotinkick
Medlem
#26 Skrivet: 18 Jul 2006 12:38

Svar på #23 klart visst borde det gå, men den ställningen som då uppkommer vill man ju gärna se. Borde vara sensationell nästan.

MalmöLeif
Medlem
#27 Skrivet: 18 Jul 2006 14:41

Antingen står kungen på d5 eller f5 så att bonden direkt ger matten, eller är det avdragsschack. Typ: vitt torn på a2 som efter e2-e4 schackar svart kung på g2...

Oskar_Pålsson
Medlem
#28 Skrivet: 18 Jul 2006 15:04

jag har läst en bok också... typ skönlitteratur... ungdomsbok/barnbok.. handlar om en liten kille som lirar dmfinal bland vuxna... men minns inte namnet... :P

zohar
Medlem
#29 Skrivet: 31 Jul 2007 07:17

Ingmar Bergman gick som bekant ur tiden igår, och värt att nämna är hans storslagna film "Det sjunde Inseglet" med världens kanske mest populära schackscen; om någon här inte känner till den, så utspelar sig filmen under 1300-talet och under digerdöden. Riddaren Antonius Block spelar i filmen schack med döden. Är ni i närheten av Täby Kyrka kan ni gå in och kolla på originalmålningen i innertaket där en filur spelar schack med döden. Det var här Bergman fann inspiration till filmen...

Leo_
Medlem
#30 Skrivet: 31 Jul 2007 10:30

Citerar: zohar, #29:
ngmar Bergman gick som bekant ur tiden igår, och värt att nämna är hans storslagna film "Det sjunde Inseglet" med världens kanske mest populära schackscen;

SVT 1 sänder detta mästerverk i dag kl 14.20. Missa inte!

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!