| Författare |
Meddelande |
Captain Nemo
Medlem
|
#1 Skrivet: 28 Sep 2004 13:28
Den lilla ångraknappen som kommer upp när man ska flytta har jag inte förstått mig på. Den dyker bara upp när man inte tar en pjäs. Om man ska ha en ångraknapp så borde den gälla alla drag. Och eftersom den inte anger det draget som man flyttar, kan man lika gärna skippa den. Däremot, skulle det hjälpa mig mycket om draget angavs, så att jag slapp göra sådana misstag som jag gjorde nyss när jag tydligen truckte på fel ruta, och blev av med damen.
|
lupus75
Medlem
|
#2 Skrivet: 28 Sep 2004 13:35
Jag tycker ångra-alert'en är bra som den är, men helt klart så vore det ännu bättre om man fick se draget man gör som text, "Re2-e4" el liknande. Och ja den bör komma upp oavsett typ av drag... Dock kan det nog inte till 100% förhindra att du gör misstag...
|
dempa
Medlem
|
#3 Skrivet: 28 Sep 2004 13:55
Jag tycker att det skulle vara bra med en ångra funtion där motspelaren godkänner eller ej när jag redan har gjort draget o upptäcker att det var fel
|
Kurre
Medlem
|
#4 Skrivet: 28 Sep 2004 14:28
Jag tycker det är för tidigt att ångra pågående drag. jag hade behövt en funktion "ångra tre drag tillbaka". Kan vi inte fixa det? (Eller "ångra parti" hade varit ännu bättre)
|
lupus75
Medlem
|
#5 Skrivet: 28 Sep 2004 15:15
Kan vi inte få en funktion som bara frågar om vi vill ångra om det uppenbart är ett misstag? Så vi slipper om det inte är det :D
|
Larsa
Medlem
|
#6 Skrivet: 28 Sep 2004 15:26
Jag ångrar att jag loggade in idag när jag läst allt svammel... :ee Skärp er gossar - visa att ni har mer i skallen!
|
dempa
Medlem
|
#7 Skrivet: 28 Sep 2004 15:31
Det finns en "ångraknapp" på schacksajten yahoo, där är det ingen vad jag vet som haft nåt emot den funktionen, Larsa
|
Larsa
Medlem
|
#8 Skrivet: 28 Sep 2004 15:36
Låter synnerligen amatörmässigt!
|
dempa
Medlem
|
#9 Skrivet: 28 Sep 2004 15:43
Nä, det är en seriös sajt, gå in där o kolla själv får du se!!
|
Captain Nemo
Medlem
|
#10 Skrivet: 28 Sep 2004 16:02
Jag håller i princip med att rörd pjäs är förd pjäs, men om funktionen skall ha en mening, bör det gälla alla drag och innebära en kontroll, dvs att man skall veta att det draget draget man tänkt göra som man också gör. På ItsYourTurn.com får du brädet efter gjort drag, sedan godkänner du det.
|
erik
Moderator
|
#11 Skrivet: 28 Sep 2004 16:13
Att det kommer upp en dialogruta som frågar om man "verkligen vill göra draget", är en funktion som jag lade till ganska sent eftersom många frågade efter det. Tyvärr så byggdes inte "brädet" för att innehålla funktionen, och jag har haft problem med att få rutan att komma upp även när man slår en pjäs. Visst är det ändå bättre att ha rutan där ibland än inte alls? Det bästa vore att det är som på IYT som Captain Nemo säger, men nu är det tyvärr inte byggt på det sättet. När jag däremot bygger om sO från grunden, (tekniken var inte riktigt menad att fungera för så här många användare ;)), så ska det självklart finnas!
|
Thomson1
Medlem
|
#12 Skrivet: 28 Sep 2004 16:14
Jag tycker knappen är bra,men tas den bort är det ok det också... Ang. misslyckade drag är det ju en del av spelet (en ganska stor del i mitt fall) och i vissa fall är ett felaktigt/misslyckat drag från motståndaren enda chansen man får...ska man vara petig är väl funktionen egentligen att klassa som datorhjälp (!) och det har ju många synpunkter på här...
|
Kurre
Medlem
|
#13 Skrivet: 28 Sep 2004 16:14
Eller ännu bättre: Vi borde införa en knapp: "motståndarens drag accepteras". Så man inte förlorar en massa värdefulla pjäser.
|
zohar
Moderator
|
#14 Skrivet: 28 Sep 2004 22:41
Men hallå, koncentrera er på spelet! Stora bilder på pjäser, knappar som blinkar, och plingljud när någon tar en pjäs? Förlåt om jag låter elak, men när man läser genom trådarna om våra "problem" med sajten börjar man undra vad vi håller på med. Jämför denna bekväma sajt med andra, så har vi det bra. Gå in på Kurnik och jämför. Liksaså ICC. Tack Erik, det är hur bra som helst!
|
Teds
Medlem
|
#15 Skrivet: 28 Sep 2004 22:57
Instämmer med föregående talare.
|
Kurre
Medlem
|
#16 Skrivet: 28 Sep 2004 23:00
ha ha ha! Det är verkligen kul med detta forum!:-)
|
breschnew
Medlem
|
#17 Skrivet: 29 Sep 2004 00:24
njae ,så vidare kul är det faktiskt inte,ett enda samelsurium av mer eller mindre vansinniga tyckanden,vissa verkar ju vilja ha möjligheten att ångra i princip i stort sätt alla drag som utförts.Nu kanske ni börjar förstå varför jag endast spelar mot emman!?
|
Thomson1
Medlem
|
#18 Skrivet: 29 Sep 2004 03:35
Nej...det förstår jag inte...om du nu inte är rädd om ratingen förstås...! Du är väl fel person att klanka ner på vad folk skriver på forumena,du är ju inte känd för dina klarsynta och briljanta inlägg alla gånger.Däremot är du normalt en glad och trevlig prick som kan brista ut i sång vid vilket tillfälle som helst. Varför verkar du vara så trött och dyster nu?
|
asvo
Medlem
|
#19 Skrivet: 29 Sep 2004 07:43
Enkelt är oftast bäst !
|
Kurre
Medlem
|
#20 Skrivet: 29 Sep 2004 09:00
Bäste herr Breschnew! Och hur är det då med den ryska humorn egentligen? Den brukar ju stå på topp annars.....
|
asvo
Medlem
|
#21 Skrivet: 29 Sep 2004 09:06
Instämmer med zohar svar 13 .
|
theddan
Medlem
|
#22 Skrivet: 29 Sep 2004 09:38
Vanudå??? Erik har ju själv sagt att vi ska komma med synpunkter om som vi "amatörer" tycker skulle vara bra för "oss" inte er "proffs". Jag förstår dom som vill ha lite hjälp som nybörjare. Jag tycker man ska respektera deras synpunkter, inte "se ner på amatörspelarna"/ Theddan
|
Captain Nemo
Medlem
|
#23 Skrivet: 29 Sep 2004 10:08
Vi kanske skulle ha en ångraknapp i detta forumet oxå. "Står du verkligen för det här?". Då kanske vi slapp mycket trams. Eric, det var bra att du vände uppochner på din nyhetsspalt. Kan du inte göra det för alla inlägg?
|
asvo
Medlem
|
#24 Skrivet: 29 Sep 2004 10:32
Jo du theddan kurres inlägg om knapp att acceptera motståndarens drag är ju verkligen ett avancerat tyckande för övrigt tror jag inte det finns några proffs här på Online men visst är det lite kul med humor ibland eller hur kurre ?
|
lupus75
Medlem
|
#25 Skrivet: 29 Sep 2004 10:53
Haha, otroligt vilka personer det finns ibland oss, tur att det finns en del som iallafall inte behöver hävda sig genom att leka poliser eller spela över med seriösitet, svammel eller inte, det är humor det är humor!
|
theddan
Medlem
|
#26 Skrivet: 29 Sep 2004 11:09
Du fortsätter din nedlåtande attityd Asvo, synd, synd
|
asvo
Medlem
|
#27 Skrivet: 29 Sep 2004 11:12
Jo mångfalden o olikheterna ger ett rikare liv påstås det ju så kanske har vi alla något att bidraga med :r
|
lupus75
Medlem
|
#28 Skrivet: 29 Sep 2004 11:13
Absolut :)
|
dempa
Medlem
|
#29 Skrivet: 29 Sep 2004 11:22
Om inte annat så lär man sig av sina egna misstag, tänk på det Asvo
|
asvo
Medlem
|
#30 Skrivet: 29 Sep 2004 11:25
Tråkigt att du tycker så theddan Kanske har du rätt men alla har vi våra fel du vet det där med grandet o bjälken .
|