| Författare |
Meddelande |
yvelton
Medlem
|
#1 Skrivet: 26 Sep 2004 23:58
..och skippa snacket om datorer/motorer. Med tanke på alla inlägg om ojämt motstånd och dator och motoranvändande föreslår jag följande: Dela den nuvarande stegen i två delar. Där kan de som ingår i den övre halvan vara med i Stege A, och de på den undre halvan Stege B och koppla det till ett uppflyttnings-/nedflyttningssystem. Det innebär säkert en del tekniskt jobb för erik, men kolla här: När en ny spelare anmäler sig för första gången är det valfritt att ställa sig i Stege A eller Stege B, och spelaren ställs då på sista steget i den valda stegen. Den som står längst ner på Stege A kan inte påbörja några nya partier (utmana eller utmanas) förrän alla den spelarens partier är färdigspelade, och ramlar då ner till Stege B. Den som står högst upp på Stege B kan inte påbörja några nya partier (utmana eller utmanas) förrän alla den spelarens partier är färdigspelade och flyttas då upp till Stege A. Tydliggörande: Skulle en spelares position i stegen förändras under tiden spelaren legat längst ner/längst upp (och inte kunnat utama eller utmanas) blir det ju då fritt fram för nya utmaningar när ställningen på stegen förändrats. Den här nyordningen skulle bl.a. innebära att de som vill spela mot svagare/starkare motstånd får möjlighet att göra så. För i mitt förslag ingår också att alla restriktioner om stöd genom användandet av datorer/motorer, o.s.v. ska skippas. Men det kanske jag får anledning att återkomma till...
|
erik
Moderator
|
#2 Skrivet: 27 Sep 2004 00:57
Låter intressant! En fråga: Hur flyttas spelaren i toppen på Stege B upp? Han flyttas upp när han inte har något parti på gång _och_ står överst i Stegen? Om man säg har 100 spelare i Stege A, så måste hela tiden spelare som flyttas ner ersättas av nya nerifrån. Utveckla gärna mer, eller har jag missat nåt? (det är sent och jag ser suddigt;)) Vad tycker ni andra? Sov gott alla ni 17 nattsuddare som sitter uppe med mig! ((erik
|
NN.NN
Medlem
|
#3 Skrivet: 27 Sep 2004 01:12
Kanske ser jag också suddigt men "spelaren i toppen på Stege B" flyttas upp automatiskt när den spelaren (hon/han!) fortfarande ligger överst, och inte har några fler partier kvar att försvara sin toppposition med. Glasklart, eller?!
|
Lelle
Medlem
|
#4 Skrivet: 2 Okt 2004 09:25
Skriv i stegen i en kolumn en markering att schackmotor använts. Jag möter en nu och det har jag ej lust att spela mot. Fast nu är partiet igång. Då är man tvingad att spela klart.
|
erik
Moderator
|
#5 Skrivet: 2 Okt 2004 13:30
Tyvärr så kan man inte få det att fungera så, eftersom det är så många som mörkar och använder motor utan att tala om det. Det här skadar ju de som är ärliga och använder motor. Jag har tänkt att ta bort frågan "Använder du schackmotor när du spelar?" helt, eftersom det ju faktiskt inte går att kontrollera. ((erik
|
theddan
Medlem
|
#6 Skrivet: 2 Okt 2004 13:36
Erik, är det inte lika bra att ta bort forum också eftersom det är så mkt oseriösa inlägg, man blir verkligt trött på dom inläggen, när nån frågar o vill ha ett rakt svar. I övrigt Erik, tack för att du har den här sidan o står ut med oss!
|
erik
Moderator
|
#7 Skrivet: 2 Okt 2004 13:53
Jag tycker det vore synd att ta bort forumen, som ju faktiskt är en stor del av schackOnline. Många inlägg är ju faktiskt vettiga och kul läsning!
|
asvo
Medlem
|
#8 Skrivet: 2 Okt 2004 14:09
Jag tycker också det vore tråkigt om du gjorde det . Alla gör vi väl ett o annat övertramp ibland här i livet Tråkigt också om de bättre spelarna försvinner , de behövs ju på sajten inte minst i schackforumet då här är många nybörjare som vill veta mera om detta ädla spel . Man kan ju faktiskt också ha personlig korrespondans vilket jag själv haft stor glädje av .
|
erik
Moderator
|
#9 Skrivet: 2 Okt 2004 14:11
Fast om man vid upprepade tillfällen bryter mot reglerna så måste någonting göras. Som det är nu ser schackforumet ut som övrigt-forumet till karaktären och det är ju inte meningen.
|
Johnny
Medlem
|
#10 Skrivet: 6 Okt 2004 17:45
Fastnade för påståendet att många mörkar om motoranvändning. Är det verkligen så vanligt? Har själv inte sett några klara tecken på det. Har bara hört från andra spelare ibland misstankar om att det förekommer.
|
Kurre
Medlem
|
#11 Skrivet: 6 Okt 2004 18:58
Att ta bort forumet vore en katastrof. för gösse namn gör inte det! Schackspelsajter finns det gott om men schacksajter med bra forum är definitivt en bristvara! Det är ju detta forum som gör denna sajt unik. Schack är väl dessutom ett sällskapsspel, eller?
|