Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackprogram
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
breschnew
Medlem
#31 Skrivet: 15 Sep 2004 20:19

jag har funderat lite:nog borde man väl polisanmäla alla som använder motor!?

asvo
Medlem
#32 Skrivet: 15 Sep 2004 20:24

Jo , risken är ju de tagit några stora starka så de missar öppningen !

Larsa
Medlem
#33 Skrivet: 15 Sep 2004 23:22

Asvo skriver:

"Jag har förlorat trots att inte min motståndare anv. program , så kämpa på" !

Tror du verkligen att det är möjligt att en vanlig normalbegåvad schackentusiast kan slå dig, som inte bara är ruskigt duktig, utan som också använder program i spelet?
En sådan person som slår dig som använder Fritz med en spelstyrka på säkert 2800 måste vara i det närmaste en stormästare om man ska gå efter ratingtabellen. ELLER HUR?

Nej, min vän - jag har svårt att tro på det talet!

zohar
Moderator
#34 Skrivet: 16 Sep 2004 00:01

Spelar just nu mot asvo, och den som är intresserad av att studera "en vanlig normalbegåvad schackentusiast" (som Larsa uttrycker det) möta denna ruskigt duktiga asvo och hans Frits, så är det bara att glutta. Jag är väl inte direkt mosad ännu, och ställningen är intressant. Ska försöka mosa tillbaka lite...

erik
Moderator
#35 Skrivet: 16 Sep 2004 00:18

Tänka sig att det skulle bli sån debatt om motorer..
Eftersom det inte står någonting i reglerna som förbjuder hjälpmedel i korrschack (=schackOnline) så tycker jag inte att det är någonting att debattera. Vill man använda dator så gör man det, vill man spela utan så gör man det, men varför klaga på andra?

I korrschack är det fullt möjligt att slå en dator, det är i närschack (kortare partier) som datorerna är nästan oslagbara. Sen att vissa här spelar på schackOnline som om det vore närschack (alltså tänker 1 min och sen gör sitt drag) är en annan sak. När jag spelade korr så fick jag ett mejl med motståndarens drag, och gick och tänkte på det i minst ett par dagar innan jag skickar ett svarsdrag. Jag kan poängtera att Fritz rating är närschacksrating, inte korrating.

((erik

Larsa
Medlem
#36 Skrivet: 16 Sep 2004 00:22

Kan du förklara det där sista om närschacksrating och korrating är du snäll!

erik
Moderator
#37 Skrivet: 16 Sep 2004 00:36

Lite förtydligande: Närschacksrating och korrating är skilda från varandra. I närschack, när du spelar "över brädet" mot motståndaren, i de stora VM-turneringarna, i SM osv. så får du ett ratingtal, (det är olika ratingtal internationellt och i Sverige).
I korrschack, när man skickar dragen till varandra via email (förr i tiden och ibland nu också var det speciella schackvykort som skickades med posten), så får du ett helt annat ratingtal som bara bygger på de korrpartier du spelar.

En dator räknar som sagt jättesnabbt, många drag per sekund (vet inte exakt, 100 000 - 1 miljon?), och det gör den väldigt svår i kortare partier, eftersom människan inte är lika snabb i tanken. Ju längre betänketid man har på sig, desto större fördel för människan, eftersom hjärnan är betydligt mer avancerad.. (ni som vet mer/annat får säga till;)!)
Fritz rating på 2800 baseras på hans närschackspartier mot mänskliga spelare (Kasparov och de andra högrankade i världen ligger ju strax under 2800, och de spelar lika med datorn). Skulle Fritz ställa upp i korrschack skulle den få betydligt svårare, och därmed mycket lägre rating. Är det nån som vet om datorer har ställt upp i korrschack, så får ni ropa till!
Jag är ingen expert,, utan det är så här jag har förstått att det är!

Vi får fortsätta diskussionen i morrn,, läggdags för mig nu. God natt alla!
((erik

asvo
Medlem
#38 Skrivet: 16 Sep 2004 18:23

Man kan nog likna det vid ett arbete att anv. motor som även Johnny tycker .
Och visst kan man säga som zohar att schacket förlorar lite av sin själ.
Men för att bli en mästare i korr måste man idag följa en av de bästa varianterna i den öppning man hamnar i .
Detta är inte möjligt utan tillgång till en bra öppningsbok.
En bra öppningsbok är upplagd på så sätt att man kan följa varje variant till lika spel ,oklar ställning eller i sämsta fall till liten fördel för vit om man nu har svart.
Även ett bra program har en öppningsbok som du kan följa på skärmen .
Efter det att all teori är slut och man oftast fått en komplicerad ställning är det fördel för den som har program men ett bra program är inte tillräckligt det måste också finnas stor kunskap
Tiden har också storbetydelse. Tänk er en heltidsarbetande schackspelare med familj och jämför med en pensionär som kan sitta flera timmar på dagen och analysera sitt spel. Har man sen också flera partier på gång kan man knappast kalla det för lika villkor ?
För att jämna ut denna fördel att vara ledig finns det inget annat sätt än att ha en schackmotor som man sätter på analys när man går till arbetet.
Själv har jag spelat under båda dessa omständigheter så jag vet. Till sist jag tycker ändå det är nästan lika roligt att spela med motor om min motståndare spelar på samma villkor annars spelar jag mer för att bästa motståndet gör honom till en bättre schackspelare .Därför brukar jag ofta tillägga att riktig schack är när man sitter vid samma bord Den som inte tolererar korrschackets regler borde bara spela närschack.

kopparn
Medlem
#39 Skrivet: 17 Sep 2004 02:26

Erik! Är det nåt fel med att "vissa tänker 1 min o sen gör sitt drag", om vi tycker det är kul underhållning? Eller går det inte att skapa ett sådant spelsystem här på SO för oss som vill spela lite snabbare?

Dr_Rock
Medlem
#40 Skrivet: 17 Sep 2004 13:38

Är det någon annan som tröttnat lite på diskussionen..? vill ni undvika att möta nån med motor, sätt er då inte på en sida för korrspel. gå till ett fik, beställ in en kanna kaffe, ställ upp ett schackbräde och vänta på att nån vill spela. (fungerar minst lika bra på en krog..)
själv tar jag för givet att alla jag möter anv hjälpmedel, då spelar jag bättre själv. (bortsett från tillfälliga slarvfel.. ) det finns ingen som kan förhindra din motståndare att använda hjälpmedel. De jag litar mest på här inne är mig själv och de som talar om att de använder motor. Lita inte på någon. Spela så bra du kan.
de enda tips jag kan ge..
=)

breschnew
Medlem
#41 Skrivet: 17 Sep 2004 15:00

ja oj oj oj. Jag hade redan tröttnat på diskussionen på senhösten år 2003. Jag är dock fullständigt fachinerad av att ingenting verkar kunna engagera folk någonting så oerhört som schäbblet huruvida någon använder hjälpmedel

Kurre
Medlem
#42 Skrivet: 17 Sep 2004 16:09

kan vara tecken på bristande fantasi.

asvo
Medlem
#43 Skrivet: 17 Sep 2004 16:15

Bristande fantasi kan man söka något hjälpmedel för det ?

asvo
Medlem
#44 Skrivet: 17 Sep 2004 16:23

Det gäller att hålla lågan brinnande i det mesta om det ska ge resultat :ee

erik
Moderator
#45 Skrivet: 17 Sep 2004 21:11

Jag säger det igen, det jag har sagt förut: schackOnline är en schacksida som använder en spelform som mest liknar korrschack. Tekniken håller tyvärr inte för snabbare partier (hur gärna jag än skulle vilja att den gjorde det). Det går alldeles utmärkt att spela på FICS, ICC, blip.se eller liknande _och_ ha partier igång här på schackOnline samtidigt.

Kan vi inte se den här diskussionen avslutad?
((erik

zohar
Moderator
#46 Skrivet: 17 Sep 2004 21:23

Bra förslag erik. Men det verkar som om det är svårt att släppa för många här. Du kan ju stoppa trådarna med detta tråkiga ämne?

kielborglund
Medlem
#47 Skrivet: 17 Sep 2004 22:02

Jag både kan o vill släppa detta ämne för ett bra tag framöver

kopparn
Medlem
#48 Skrivet: 17 Sep 2004 22:11

Jag har förstått Erik, jag har börjat spela på yahoo nu, det kan jag verkligen rek till er som vill spela snabbare, sorry, Erik

dempa
Medlem
#49 Skrivet: 17 Sep 2004 22:20

Instämmer med svar 46

lancer
Medlem
#50 Skrivet: 17 Sep 2004 22:26

har också gott till spelsayter där det bara finns bra schackspelare här finns för många dåliga schackspelare som bara flyttar runt ingen logik alls i spelet.Gör ett drag väntar tre dagar tills nästa drag undrar om dom vet hur alla pjäser får flytta på brädet.Nej det borde finnas en sida för alla nybörjare.En som jag utmanade skrev spelar egentligen inte schack vill bara träffa en datanörd.
Så nu har jag trötnat.Synd Erik för du gör ett bra jobb inte ditt fel.

tegelviken
Medlem
#51 Skrivet: 17 Sep 2004 22:44

Håller nog med om att det är högst varierande kvalitet på motståndet. Och ratintalet ger ingen indikation på vem man egentligen möter. Går det att på frivillig väg göra en enkel klassindelning?

emman
Medlem
#52 Skrivet: 17 Sep 2004 22:54

Hej, apropå hjälpmedel skriver Doktorn i inl 39, att han tar för givet att spelarna anv hj-medel
det gör jag också nu när det gäller idrottsmän o doping, skillnaden är att där är det förbjudet. Mitt sista inlägg i den här frågan, jag lovar. / Emman

lancer
Medlem
#53 Skrivet: 17 Sep 2004 22:55

Håller med Tegelviken kan inte vara roligt för en låg rankad eller nybörjare att spela mot en högrankad spelare borde gå att få till en klassindelning det skulle gynna alla spelare.

breschnew
Medlem
#54 Skrivet: 17 Sep 2004 23:04

Love peace and understanding! Det finns bara en "emman " ung ,vacker ,begåvad ,verbal vad mer kan en gammal "hero" från det forna Sovjetunionen önska sig!?

Kurre
Medlem
#55 Skrivet: 17 Sep 2004 23:36

Finns det bara en massa PMS-kärringar här nu?
svar till 42: Fritz 8,0 kanske?

Svar till 44: JAAAA!!!!!!!!!

Svar till 45: Tyvärr alltförmånga trådar som är kontaminerade.

svar till 50: och du e så djävla bra.

svar till 39: Det bästa jag läst hittills i detta ämne. borde avsluta diskussionen för gott.

god natt gott folk!

stefan-bergström
Medlem
#56 Skrivet: 18 Sep 2004 00:27

eller så ¨r det önsketänkande, tyvär blir du nog ensam i kväll också, kram och god natt.
Jag hoppas att såna utfall inte skrämmer bort intelligenta kvinnor.

erik
Moderator
#57 Skrivet: 18 Sep 2004 10:21

Hur menar ni med klassindelning? Räcker det inte att se vilken rating motståndaren har och därigenom se hans spelstyrka? (eller hur många partier denne har avslutat tex.)

Jag har funderat på att dela upp Stegen i två avdelningar: "Top 100" och ""resten", sen blir man nerflyttad till den andra stegen om det går dåligt o tvärtom.

((erik

lancer
Medlem
#58 Skrivet: 18 Sep 2004 10:43

Det tycker jag låter bra Erik.Då har vi kommit dit som jag tror många av oss bra schackspelare vill .

zohar
Moderator
#59 Skrivet: 18 Sep 2004 10:51

Det räcker väl med ratingsystemet för "klassificering"? Vill man spela med s.k. duktiga spelare är det väl bara att sikta uppåt i listan. Mig spelar det ingen roll, jag spelar gärna med de som har låg rating. Det är väl det som är lite av charmen med So, att slippa prestigejakten som finns på ICC och andra stressande sajter?

Kurre
Medlem
#60 Skrivet: 18 Sep 2004 12:13

Svar till 54: Dumt tillmäle av mig, ber om ursäkt! Jag menar då första meningen i inlägget, övrigt står jag för.

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!