Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / korr-skola
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
asvo
Medlem
#1 Skrivet: 11 Sep 2004 17:28

Svarar på alla frågor om korr om det lilla jag kan !

Asvo

erik
Moderator
#2 Skrivet: 11 Sep 2004 22:18

hehe,, det lilla du kan, du verkar rätt så välbevandrad inom ämnet:) Nåt som jag har vetat men glömt är: hur fungerar betänketiden? Hur många dagar per drag, etc?

Tack:D ((erik

DanielH
Medlem
#3 Skrivet: 11 Sep 2004 22:25

Hur fungerar det med kvalificering till SM..? hur många klasser finns det..? Spelar man med ranking..?

asvo
Medlem
#4 Skrivet: 12 Sep 2004 09:06

http://www.schack.se/SSKK/regler.html

Länk till SSKKs regler .

asvo
Medlem
#5 Skrivet: 12 Sep 2004 09:40

Uppflyttning från klass 3 2 1 till närmast högre klass sker för

a) gruppsegrare (efter eventuell särskiljning enligt NTB 47);

b) spelare som utan att vinna gruppen har uppnått 80 vinstprocent;

c) spelare som två gånger i samma klass och inom fem år uppnått delade förstaplaceringar (före särskiljning) eller odelade andraplaceringar.

http://www.schack.se/SSKK/rules/ntb.html

Ja man spelar med ranking .

klass 3,2,1 o mästarklass mer info se länk.

asvo
Medlem
#6 Skrivet: 12 Sep 2004 10:39

NTB 8

Direktkvalificerade för en start i korr-SM är

a) segrarna i mästarklassgrupper som startat högst fem år före aktuellt korr-SM;

b) segraren i senast avslutad cupfinal;

c) segraren på bord 1 i senast avslutat lag-SM div I;

Direkt kvalificerade är även segrarna i de tre senaste tävlingarna om korr-SM. Erkänt starka närschackspelare kan av SSKK få dispens att starta i korr-SM. Övriga deltagare tas ut enligt en speciell SM-lista som publiceras i SSKK-bulletinen.

asvo
Medlem
#7 Skrivet: 17 Sep 2004 11:12

Jag förstår er som spelar utan hjälpmedel . Jag gjorde det själv i tjugo år (öppninsbok mm motor fanns inte då ) TYVÄRR !!

asvo
Medlem
#8 Skrivet: 17 Sep 2004 13:09

Jag förstår er som spelar utan hjälpmedel ( som öppningsbok och annan lektyr) . Jag gjorde det själv i tjugo år TYVÄRR !!

Motor fanns ju inte då .

asvo
Medlem
#9 Skrivet: 17 Sep 2004 15:17

Kanske ändå korr är det rätta schacket ?
I alla andra former av schack blixt , närschack o snabbschack förlorar oftast den som gör första felet på grund av tid eller inte tillräcklig kunskap i varianten som spelas bland elitspelarna .I Korr skulle ju detta inte behöva ske när spelaren har tillgång till all hjälp och gott om tid ?
Ändå har det visat sej i korrschackeliten blir det inte flera remier än i närschack .Vad kan det vara som är avgörnde för att bli en vinnare i korr ?

Vad tror Du ?

Dinker
Medlem
#10 Skrivet: 17 Sep 2004 15:35

Det är väl så att en dator är överlägsen en människa på o göra analyser i en viss ställning o se vart det leder? Alltså räkna ut drag o kombinationer o dylikt

Men kan det vara så att en bra schackspelare kan vara överlägsen en dator i att se hurivida uppkomna ställningar är är att föredra? Alltså att människan är bättre på att göra upp planer o göra positionella bedömningar. Det är där vem den bästa korrspelaren är avgörs i kombination med den utrustning man har.

Aldrig använt en dator som hjälpmedel men jag tycker det låter rimligt, kan det vara så?

dempa
Medlem
#11 Skrivet: 17 Sep 2004 15:36

tror det avgörande är tiden o att du kan analysera partiet i lugn o ro hemma med Fritz.

asvo
Medlem
#12 Skrivet: 17 Sep 2004 15:46

Jo datorn föreslår ju ofta flera drag men i de ställningarna som kommer upp kan ju spelaren återigen ställa datorn på analys gång på gång till slut blir det så många ställningar att spelaren måste bestämma sej för vilket drag som är bäst och välja drag .
Men då blir det ju ändå spelaren som väljer drag till slut eller ?

asvo
Medlem
#13 Skrivet: 17 Sep 2004 15:58

Svar till dempa .
Jo att tiden har betydelse i all schack är det ingen tvekan om men har man ett program kan man ställa det på analys när man går till arbetet .
När man så kommer hem har datorn serverat men så ska du välja . Hur ska du välja rätt ? Är man hemma kan man ju inte avbryta analysen ej heller kan man analysera resultatet med en annan dator eftersom det ju inte är klart .

Dinker
Medlem
#14 Skrivet: 17 Sep 2004 16:04

Så det viktiga är o veta vilka drag som är viktiga o analysera? Det borde ju vara ett litet prov på bra positionsbedömning i så fall tycker jag.

Får nog lägga till att tålamod verkar vara oerhört viktigt

emman
Medlem
#15 Skrivet: 17 Sep 2004 18:03

Vissa storspelare är bra på olika saker har jag hört, en del är bra på position andra är bra på försvar osv

zohar
Moderator
#16 Skrivet: 17 Sep 2004 18:14

Det är som Erik sa i ett inlägg, att ju längre tid människan får mot datorn, så stiger chansen att vinna för människan. I närschack med kort speltid är det däremot riktigt svårt. Men datorer har trots allt mycket att lära av människan, som Kasparov sa när han piskade Fritz senast. Som påpekats tidigare så har samtliga program fortfarande problem med övervärdering av rockad och undervärdering av pjäsoffer. En dator kan också misstolka spelet om motspelaren gör en öppningsvariant som inte är förprogrammerad i programmet. Det hände när Shirov (en av världens bästa spelare) härom månaden slog senaste Fritz-versionen i TV. Det gjorde han på 30 drag.

asvo
Medlem
#17 Skrivet: 17 Sep 2004 18:14

Jo du emman alla är vi olika och Dinker tålamod och envishet på gränsen till dumhet !

kopparn
Medlem
#18 Skrivet: 17 Sep 2004 18:17

Det är kanske därför en del har problem med att möta mig, därför att jag har inte läst ett smack teori o gör de mest oväntade drag ibland, eller?

asvo
Medlem
#19 Skrivet: 17 Sep 2004 18:19

Jo zohar datorn är ju programmerad av människan så
den lär nog få svårt i framtiden också att slå människan i korr för hon har ju datorn till hjälp !

zohar
Moderator
#20 Skrivet: 17 Sep 2004 18:20

Så är det nog, kopparn. Eller vad säger asvo?

asvo
Medlem
#21 Skrivet: 17 Sep 2004 18:47

Jag skulle vilja säga till kopparn att dom sitter nog i samma båt annars skulle nog kopparn få problem.

kopparn
Medlem
#22 Skrivet: 17 Sep 2004 19:31

Jag tänkte på öppningsvarianten som Shirov hade gjort när jag skrev inlägget Asvo. Kanske en del toppspelare här på SO oxå blir konfunderade när de 10-12 första dragen inte blir som de är vana vid, enligt teorin, o då kanske man hänger med lite längre iaf.

asvo
Medlem
#23 Skrivet: 17 Sep 2004 19:41

Jo det förstod jag !
Jag följde faktiskt ett parti av en stormästare ugf. så långt utan att kolla för jag tyckte det såg intressant ut , sen var jag förlorad ! Så man kan aldrig lita på någon utan sej själv o knappt det .
Det är nog ont om toppspelare här men snart...

emman
Medlem
#24 Skrivet: 17 Sep 2004 19:45

Ja akta er bara, hi, hi

zohar
Moderator
#25 Skrivet: 17 Sep 2004 19:49

Men snart...? Ska du avslöja att du egentligen heter Pia Cramling?

asvo
Medlem
#26 Skrivet: 17 Sep 2004 20:11

Trevligt med tjejer som vill spela mot oss !
Maria gav mej faktiskt en rejäl fajt utan motor ( hade nog vunnit om jag inte"fuskat " ) undrar om hon redan gått över till proffs det var länge sen hon var inne ?

zohar
Moderator
#27 Skrivet: 17 Sep 2004 20:48

Vet inte, men hon gav upp ett parti mot mig i augusti, och sedan har hon inte varit inne. Hon spelade bara mot mig sista tiden, så hon kanske tröttnade på sajten?

asvo
Medlem
#28 Skrivet: 17 Sep 2004 20:57

Hade du skött dej där kunde du kanske blivit hennes sekond ( heter det inte så ? ) och få se dej om i världen !

zohar
Moderator
#29 Skrivet: 17 Sep 2004 21:00

Vet inte om jag misskötte mig? Lite brutal på brädet bara... hon gav upp. Vad är en sekond?

asvo
Medlem
#30 Skrivet: 17 Sep 2004 21:04

Är det inte det schackmästarna har som hjälpmedel ?

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!