Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tekniska brister
Författare Meddelande
tegelviken
Medlem
#1 Skrivet: 30 Aug 2004 20:45

I två partier har det märkliga inträffat att motspelarna lyckas med vad de kallar "en passant". I båda fallen har jag flyttat min bonde ett steg i höjd med motspelarens bonde, vilken i sin tur lyckats slå min bonde (den som rörde sig ett steg). Hur kan detta vara tekniskt möjligt? Har aldrig prövat men man kanske skulle testa om det går att gå diagonalt med tornen? Dessa brister måste rättas till om man ska trivas fullt ut på denna schacksite. Hur ligger det till egentligen?

scythehorror
Medlem
#2 Skrivet: 30 Aug 2004 21:30

En-passant är ett giltigt drag och går till så här(detta har jag kopierat från eriks sida):

Du kan bara göra en passant när motståndaren har flyttat en av sina bönder två steg framåt, alltså från sitt utgångsläge. Samtidigt måste du ha en egen bonde som är på samma rad precis intill det fält där motståndarens nyss flyttade bonde landade. Då är det tillåtet att ta motståndarens bonde genom att ställa sin bonde på det tomma fältet bakom den bonde som motståndaren just flyttat och ta den bonden av brädet. OBS! Det här draget, en-passant, får bara utföras omedelbart efter det att motståndaren har flyttat sin bonde två steg. Det är alltså inte tillåtet att vänta några drag för att sedan göra en-passant.

tegelviken
Medlem
#3 Skrivet: 30 Aug 2004 21:38

Jo, just det. Två steg framåt först för bonden, men i mina partier har bonden bara gått ett steg och motståndaren har ändå lyckats me "en passant". Det är det som är problemet.

goranb
Medlem
#4 Skrivet: 31 Aug 2004 01:37

Upptäckte i ett av dina partier gör din motståndare, svart i drag 21. d4-e3 vilket är omöjligt. Det är ingen passant för han slår ej din bonde. Han går bara snett till en tom ruta. Anmäl detta genom att dubbelklicka på Felrapportering.
Vilka andra fel har du upptäckt? Skriv om du vill bara till mig.

erik
Moderator
#5 Skrivet: 31 Aug 2004 19:50

Det är bra att ni felrapporterar! Det ska inte vara möjligt att göra feldrag, även om det ibland är möjligt. Felet med en-passanten är känt sedan tidigare, jag ska se när jag kan lösa det!

((erik

jige
Medlem
#6 Skrivet: 31 Aug 2004 22:24

Jag tycker du gör ett bra jobb. Tack för en jättebra schacksida!!
Janne (jige)

chris
Medlem
#7 Skrivet: 1 Sep 2004 00:12

Varför inte få upp en "bild" med slagna pjäser någonstans i rutan man har uppe, det skulle vara mycket lättare att spela då, måhända.

HV71
Medlem
#8 Skrivet: 1 Sep 2004 10:20

De pjäser som INTE är med på brädet är UTSLAGNA!

Dr_Rock
Medlem
#9 Skrivet: 1 Sep 2004 11:06

...och de pjäser som är med på brädet, är ännu inte utslagna..!

HV71
Medlem
#10 Skrivet: 1 Sep 2004 11:10

ÄCKSAKKT!!!

FronT89
Medlem
#11 Skrivet: 1 Sep 2004 11:13

lira nån ?

lasseliten
Medlem
#12 Skrivet: 1 Sep 2004 15:17

ja. det e kul