Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Leela Chess Zero
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 13 Apr 2018 18:13 - Redigerad av: LNO1

Bara någon månad efter det att Alpha Zero gjorde sin remarkabla insats mot Stockfish 8 och uppsatsen där algoritmen redovisades så har ett open source-projekt skapats där man tänker replikera Alpha Zeros algoritm. Då man inte har någon superdator tillgänglig så låter man istället frivilliga låna ut sina processorer (både de vanliga och processorerna för grafikkorten) för att på ett snabbt sätt få ihop den mängd data som krävs. Enligt min bedömning så är man på väg att lyckas bra, och som vanligt kan man med viss stolthet säga: schackspelarna är först ut på planen, även denna gång, när det gäller nyheter inom programmering. Självträningen har pågått ett tag nu och jag rekommenderar er att först spela på "easy"-nivån, då programmet inte utför en enda kalkyl utan endast bedömer vad som ser intressant ut enligt tidigare lärdomar, alltså mycket likt den approach vi människor har när vi spelar.

Här kommer länken: http://play.lczero.org/

Det ska bli intressant att höra era reaktioner på hur den spelar. Jag ser framtiden an med en blandning av genuin bävan och en smula tillförsikt.

Mikaelk
Medlem
#2 Skrivet: 13 Apr 2018 19:24

Hur står den sig mot andra motorer? Uppskattad elo?

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 13 Apr 2018 19:28

Jag har mött den nu,Jag vann 3 raka mot (easy )...

LNO1
Medlem
#4 Skrivet: 13 Apr 2018 19:44

Citerar: Mikaelk, #2:
Hur står den sig mot andra motorer? Uppskattad elo?

Jag tyckte att jag läste att f.n låg den på ca 1800 på högsta nivån, men den ökar tämligen snabbt i spelstyrka så vem vet vad den har om ytterligare en vecka? Förbättringstakten beror endast på hur mycket processorkraft projektet har, men intresset att låna ut processorkraft verkar vara mycket stort så den kommer nog att accelerera. Men det verkar som de traditionella schackprogrammen är på väg ut som herre på täppan.

Citerar: sture_lindberg, #3:
Jag har mött den nu,Jag vann 3 raka mot (easy )...

Något annat var inte att vänta. Hur tyckte du att den kändes att spela mot? Prova gärna några på hard mode också.

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 13 Apr 2018 19:48

Som en liten anmärkning och trevlig nyhet: Leela drar endast en bråkdel av den proccesorkraft som Stockfish, Komodo och de andra motorerna drar. Jag kollade det när jag installerade programmet på min dator.

LNO1
Medlem
#6 Skrivet: 23 Apr 2018 07:13 - Redigerad av: LNO1

Citerar: LNO1, #5:
Som en liten anmärkning och trevlig nyhet: Leela drar endast en bråkdel av den proccesorkraft som Stockfish, Komodo och de andra motorerna drar. Jag kollade det när jag installerade programmet på min dator.

När jag skrev detta hade jag inte kollat allt. Programmet använder sig av grafikkortets processor. I denna match mot GM Andrew Tang användes ett GTX 1060 . https://www.youtube.com/watch?v=pqYAy-l1c6g
Om man hejade på människan så blev man rejält besviken. Tang blev utklassad i såväl snabb och blixtpartierna och slutade där på 0 poäng. En aning bättre gick det i bullet där Tang fick några remier.

DrBeep
Medlem
#7 Skrivet: 23 Apr 2018 19:07

Tyvärr kraschade den vid dragupprepning så jag fick aldrig scora någon remi, men i princip var den där!

LNO1
Medlem
#8 Skrivet: 24 Apr 2018 11:23

Citerar: DrBeep, #7:
Tyvärr kraschade den vid dragupprepning så jag fick aldrig scora någon remi, men i princip var den där!

Det kan nog vara lite si och så med speciellt online versionen. Programmet är ju helt nytt så vi får nog räkna med en och annan bug.

Du måste logga in för att kunna posta!