Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kan någon utveckla GABIÖ för mig?
Författare Meddelande
Grate
Medlem
#1 Skrivet: 12 Feb 2018 09:04

Hej! Jag vet inte vad Instängning och Överlastning är. Kan någon utveckla det för mig?

Vert
Moderator
#2 Skrivet: 12 Feb 2018 09:17 - Redigerad av: Vert

Hej,

GABIÖ står för gaffel, avdragare, bindning, instängning och överlastning. Nedan följer exempel på de olika taktiska finesserna.

Gaffel

Ovanstående exempel visar en gaffel där vits springare (häst) samtidigt hotar både den svarta damen och det svarta tornet, en så kallad gaffel.

Mer om gaffel hittas här.

Avdragare

Ovanstående exempel visar en avdragare. Vit spelar 5. Sc6+ som schackar kungen och samtidigt hotar den svarta damen; genom att "dra undan" springaren (hästen) hotar vit damen samtidigt som han/hon schackar, en typ av dubbelhot som vinner damen.

Mer om avdragare hittas här.

Bindning

I exemplet ovan hotar vit, efter 7. Db3, både på f7 och på b7 (en typ av gaffel) och efter 7...Dd7 8. Dxb7 Dc6, när svart hoppas på 9. Dxc6 Sxc6, vinner vit genom 9. Lb5, som binder damen mot kungen och gör att vit kommer dam över.

Mer om bindning hittas här.

Instängning

I exemplet ovan är vits löpare instängd. Den kan inte räddas utan kommer att gå förlorad.

Överlastning

I exemplet ovan är vits dam överlastad. Den kan inte gardera både d4-bonden och g3-bonden. (Ett "bättre" ord kunde vara överbelastad.)

Det andra exemplet visar också ett exempel på en avdragare. Om vit tar springaren, dvs. 11. Dxd4, så följer 11...Lxg3+ följt av 12. hxg3 Dxd4 med damvinst, dvs. genom att schack med löparen (avdragaren) så hotar man samtidigt damen.

Mer om överlastning kan hittas här.

Hasurami
Medlem
#3 Skrivet: 12 Feb 2018 09:47

Tack till Vert som tar sig tid till utförligt svar!

Malvan
Medlem
#4 Skrivet: 12 Feb 2018 12:25

Bent Larsen har skrivit en utmärkt bok med titeln Du kan kombinera!, där han går igenom olika teman. Han nämner där följande taktiska finesser:

avlägsnande av garderingen
mattbild
springargaffel
avdragsschack
linjeöppning och linjespärrning
avlänkning
tempovinst
dubbelangrepp
ogarderade pjäser
utrymning
pjäsfångst
utdragning och indragning
bindning och upphävd bindning
magnetoffer
röntgenverkan
mellanschack
desperado
sista raden
bondeförvandling
kvävmatt
dragföljd
överlastning

Scarlett
Medlem
#5 Skrivet: 13 Feb 2018 19:02

Bra svar men olyckliga ställningar för Instängning och Överlastning.

Instängning, vit spelar e3 och tack vare hotet Dh5# kommer svart inte ta vits löpare utan istället förlora en bonde på f4.

Överlastning, Dxd4 går in i en avdragare och det är den enda poängen, Lg2 försvarar h1-Tornet. Skulle man förvägra svart att utnyttja avdragaren och endast titta på vad Lxg3 kan ge i övrigt skulle det följa: Dxd4, Lxg3+, hxg3, Txh1+, Lxh1 Eller Dxd4, Txh2, Txh2, Lxg3+, Kf1, Lxh2 med både Dh8+ eller Dxd8+ beroende på hur rättvis man vill vara gentemot att svart förvägrades Dxd4...
Det grundläggande är att vit inte avstår från att ta springaren på d4 på grund av överlastning utan att man går in i en avdragare.

Grate
Medlem
#6 Skrivet: 15 Feb 2018 21:33

Tack för era svar!

Vert
Moderator
#7 Skrivet: 16 Feb 2018 20:36

Mitt syfte var främst att visa hur det kan se ut, och det var inte det lättaste att komma på lämpliga öppningsvarianter till alla exempel.

Vad gäller instängningen tycker jag inte exemplet är så dåligt; liksom i fallet med gaffeln är partiet inte slut (utan har knappt börjat) då vit kan rädda sig med det drag som Scarlett föreslår, men exemplet visar ändå (liksom gaffelexemplet) hur det kan se ut. Bättre hade kanske ändå varit att göra samma sak på damflygeln, enligt följande:

I ovanstående exempel är den vita löparen instängd och räddningslöst förlorad, och det kan inga finesser i världen ändra på.

Vad gäller överlastningen har Scarlett helt rätt i sin kritik. Jag kommer dock alltjämt inte på något bra exempel. Någon som har ett bättre?

Malvan
Medlem
#8 Skrivet: 17 Feb 2018 18:33

http://www.chesscorner.com/tutorial/tactics/overlo ading/overload.htm

Klicka ovan för två exempel på överlastning!

Scarlett
Medlem
#9 Skrivet: 17 Feb 2018 20:21

Citerar: Malvan, #8:
http://www.chesscorner.com/tutorial/tactics/overlo ading/overload.htm

Klicka ovan för två exempel på överlastning!

Först exemplet är olyckligt, ställningen är okej men det står fel drag som ska spelat.
Ska man vinna nått får man spela Txb7 och ta två lätta pjäser för sitt torn.
Tar man Lxd3 som sidan föreslår svarar svart med Lxf3 istället för Txd3, finns inga bra tricks för att få fördel efter det.

Scarlett
Medlem
#10 Skrivet: 17 Feb 2018 20:24

Önskar det hete GABIÖM... M - Mellandrag är värt ett eget kapitel.

Malvan
Medlem
#11 Skrivet: 17 Feb 2018 21:34

Citerar: Scarlett, #9:
Ska man vinna nått får man spela Txb7 och ta två lätta pjäser för sitt torn.

Det borde jag ha sett. Tack för påpekandet!

Du måste logga in för att kunna posta!