Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / pasans rockad om man är chackad
Författare Meddelande
rog63
Medlem
#1 Skrivet: 20 Jan 2018 11:56

Vilka regler gäller vid pasans ock får man flyttakungen i en rockad. mvh Rog63

Malvan
Medlem
#2 Skrivet: 20 Jan 2018 12:12

Klicka här och läs om regler för en passant och rockad:

http://www.schackonline.com/skolan/nyborjare/pjase r/special.php

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 20 Jan 2018 12:57

En-passant (ett franskt ord som ordagrant betyder "i förbigående") är nog den mest krångliga manövern, både att göra och att förklara

Du kan bara göra en passant när motståndaren har flyttat en av sina bönder två steg framåt, alltså från sitt utgångsläge. Samtidigt måste du ha en egen bonde som är på samma rad precis intill det fält där motståndarens nyss flyttade bonde landade. Då är det tillåtet att ta motståndarens bonde genom att ställa sin bonde på det tomma fältet bakom den bonde som motståndaren just flyttat och ta den bonden av brädet. OBS! Det här draget, en-passant, får bara utföras omedelbart efter det att motståndaren har flyttat sin bonde två steg. Det är alltså inte tillåtet att vänta några drag för att sedan göra en-passant.

MrBarnes
Medlem
#4 Skrivet: 20 Jan 2018 14:02

Kort fråga. Bytte namn från Olaloke till MrBarnes (han som slog Paul Morphy på 1860-talet i England). Då fick jag börja om från 1400 poäng. Sen kom jag upp till min gamla poäng 2800-2900. Då slog jag en kille som hade 2300 poäng. Jag hade 2871 poäng. Efter partiet hade min motspelare 2299 poäng eller ranking, men min hade sjunkit till 2857. Det är andra gången som min ranking sjunker efter vinst! Kan någon förklara , hur ?

Gugubben
Medlem
#5 Skrivet: 20 Jan 2018 15:06

Det är först efter 20 spelade partier du får ett ratingtal.
Innan dess kan du som du gjorde få ditt tillfälliga ratingtal att sjunka om du spelar mot lågt rankade spelare.
Försök att möta högre rankade spelare, för du kan inte bygga upp ditt ratingtal genom att möta spelare som du förväntas vinna mot.

HSK_Andreas
Moderator
#6 Skrivet: 20 Jan 2018 15:07

Förklaringen är att innan man har hunnit spela 20.partier så har man en preliminär ranking som bygger på motståndarens snitt och resultat mot dessa. Om du möter en motståndare med ett så lågt rankingtal så att snittet för dina motståndare sjunker så kan en vinst ändå ge en nedgång. Motsvarande finns på andra sidan, om du möter en högrankad så kan du gå plus efter förlust. När ett etablerat rankingtal fåtts så blir det inte sådana effekter.

TBchess
Medlem
#7 Skrivet: 20 Jan 2018 21:52

Citerar: sture_lindberg, #3:
En-passant (ett franskt ord som ordagrant betyder "i förbigående") är nog den mest krångliga manövern, både att göra och att förklara

"Om en bonde går två steg så får den, i direkt följande drag, slås av en bonde av motsatt färg, på samma sätt som om den bara hade gått ett steg." (fritt översatt från engelska) är en av de enklare förklaringar jag sett av en passant. Därmed inte sagt att att den är lätt för en novis att förstå.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 20 Jan 2018 22:00

Citerar: TBchess, #7:
Därmed inte sagt att att den är lätt för en novis att förstå.

Jag tror denna förklaring är aningen svårare än vad min är..men det är vad JAG tror

Malvan
Medlem
#9 Skrivet: 20 Jan 2018 23:01

Stures förklaring i #3 är från början Eriks (se #2). Erik har även med förklarade diagram.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 21 Jan 2018 00:08

Citerar: Malvan, #9:
Erik har även med förklarade diagram.

Lite svårt att rita upp ett diagram här bara

Scarlett
Medlem
#11 Skrivet: 21 Jan 2018 01:42

Pasant = Har en bonde från baslinjen gått två steg framåt och hamnat brevdid en av motståndarens bönder så får motståndaren i sitt nuvarande drag slå den bonden som om den endast gått ett steg framåt med bonden som står bredvid.

Rockad = Får inte göras om står i schack eller hamnar i schack.

stridsspets
Medlem
#12 Skrivet: 21 Jan 2018 08:31

Varför finns en-passant regeln? Har den tillkommit senare?

MalmöLeif
Medlem
#13 Skrivet: 21 Jan 2018 09:12 - Redigerad av: MalmöLeif

Vill minnas att det draget tillkom på 1400-talet, i samband med att bönderna fick röra sig två steg i början.

LNO1
Medlem
#14 Skrivet: 21 Jan 2018 11:35 - Redigerad av: LNO1

Citerar: MalmöLeif, #13:
Vill minnas att det draget tillkom på 1400-talet, i samband med att bönderna fick röra sig två steg i början.

Jag har alltid trott att regeln skapades i samband med detta vilket verkar mycket logiskt speciellt eftersom draget får endast göras i direkt anslutning till att bonden passerat sin motparts "slagruta" *. Har du möjligtvis någon källhänvisning eller kan dra dig till minnes var du hört det? Jag tycker historik är väldigt intressant.

*Jag vet att en slagruta egentligen är något helt annat.

LNO1
Medlem
#15 Skrivet: 21 Jan 2018 11:43 - Redigerad av: LNO1

Jag måste bekänna självkritik och konstatera att trots att jag levt med google i ca 20 år så sitter det fortfarande inte i ryggmärgen att googla fram allting, vid direkta dispyter så är jag snabb minsann, men här ville jag att MalmöLeif skulle göra jobbet åt mig.

Detta fann jag i wikipedia: "Allowing the en passant capture, together with the introduction of the two-square first move for pawns, was one of the last major rule changes in European chess, and occurred between 1200 and 1600. Other relatively recent rule changes were castling, the unlimited range for queens and bishops[13]:14,16,57 (Spanish master Ruy López de Segura gives the rule in his 1561 book Libro de la invencion liberal y arte del juego del axedrez[4]:108) and a change to the rules on pawn promotion. In most places the en passant rule was adopted at the same time as allowing the pawn to move two squares on its first move, but it was not universally accepted until the Italian rules were changed in 1880.[5]:124–125

The motivation for en passant was to prevent the newly added two-square first move for pawns from allowing a pawn to evade capture by an enemy pawn.[13]:16 Asian chess variants, because of their separation from European chess prior to that period, do not feature any of these moves."

Malvan
Medlem
#16 Skrivet: 21 Jan 2018 12:24 - Redigerad av: Malvan

Inte en passant:

En passant:

Scarlett
Medlem
#17 Skrivet: 21 Jan 2018 14:07

När jag var liten hade Tv4 en spelsida med bla schack och där fick man göra passant med vilken bonde som helst som stod på samma rad som en motståndares bonde som just hade gått två steg. Fel men roligt.

a2-a4 a7-a6
a4-a5 h7-h5
axh6

Inte en riktig passant utan programmerings bugg.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 21 Jan 2018 14:10

Citerar: Scarlett, #17:
När jag var liten hade Tv4 en spelsida med bla schack

Det som sedemera blev Blip ?

peace
Medlem
#19 Skrivet: 24 Jan 2018 04:21

Citerar: Scarlett, #11:
Pasant = Har en bonde från baslinjen gått två steg framåt och hamnat brevdid en av motståndarens bönder så får motståndaren i sitt nuvarande drag slå den bonden som om den endast gått ett steg framåt med bonden som står bredvid.

Rockad = Får inte göras om står i schack eller hamnar i schack.

Kort och bra förklaring!

Du måste logga in för att kunna posta!