Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Att klara av att förlora i schack
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#1 Skrivet: 13 Jan 2018 10:52

Ett ganska intressant ämne att diskutera. Att förlora är aldrig kul med tillhör schacket. Klart man är besviken över en förlust speciellt om det är i en lagmatch, där man vill bidra till laget. Jag brukar låta partiet sjunka 1-2 dagar innan jag tar tag i saken och börjar studera vad som gick snett i partiet. Hur gör NI?

LNO1
Medlem
#2 Skrivet: 13 Jan 2018 12:17 - Redigerad av: LNO1

Citerar: PeterTrsavec, #1:
Hur gör NI?

Nu får vi väl se hur länge den här tråden klarar sig eftersom det brännande ordet lagmatch förekommer i ditt inlägg. Jag kollar gärna igenom partiet direkt, men efter ett längre parti orkar man knappast. Är besvikelsen riktigt stor kan det vara svårt att överhuvudtaget titta på partiet, vem vill peta i öppna sår? Nu händer just detta dock väldigt sällan mig, de facto har jag endast ett parti liggande som jag underlåtit att analysera efter en förlust och det börjar bli 6 månader gammalt nu. Detta är det enda förlustparti överhuvudtaget som jag underlåtit att analysera. Dessvärre måste jag väl tillstå att många av dessa "analyser" varit ytterst flyktiga och knappast värda namnet. Ditt trådämne är mycket intressant.

LNO1
Medlem
#3 Skrivet: 13 Jan 2018 12:30

Borde inte denna tråd ligga under kategorin "schackdiskussion" ? Kanske moderatorerna kan fixa det, de har ju ändå inget att göra ;) Förlåt, jag bara skojade.

IvarBlå2
Medlem
#4 Skrivet: 13 Jan 2018 12:58

Jag tar inte en fjärt om jag inte stått på vinst och spelat som min farsa

Nicklas_46
Medlem
#5 Skrivet: 13 Jan 2018 13:09

Schack är ett spel som går ut på att lura varandra och kunna se 2-5 drag framför sig o analysera vad vinner och förlorarr jag...vinn en bonde sen är du i överläge det är allt som behövs enligt mig och alla gör vi misstag...men det är det som är charmen med schack

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 13 Jan 2018 13:18

Själv har jag förlorat så många partier genom åren så man börjar bli lite härdad

Men visst brukar jag titta på mina partier ,Men väntar som Peter några dagar med detta.

PeterTrsavec
Medlem
#7 Skrivet: 13 Jan 2018 13:21

Citerar: LNO1, #3:
schackdiskussion

Kan någon moderator flytta denna tråd till rätt forum? Jag tittade inte utan bara skrev. My bad Jag hoppas verkligen att tråden kommer hålla sig till ämnet, ett ganska intressant ämne att diskutera.

Citerar: sture_lindberg, #6:
härdad

Verkligen Sture! Det är lika bra att gå den hårda vägen för att lyckas

PeterTrsavec
Medlem
#8 Skrivet: 13 Jan 2018 14:30

Citerar: LNO1, #2:
lagmatch

Jag har den åsikten, är jag uttagen till en lagmatch så ska jag hjälpa laget i bästa mån. Känner själv att jag spelar annorlunda än i klubbmästerskap och turneringar. Min insats kan vara en bidragande orsak till exempelvis en vinst eller ett oavgjort resultat och självklart kan en remi eller förlust skada laget. Så är det i alla fall för mig. Klarat mig med klart godkänd i lagschack under ett par år.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 13 Jan 2018 14:43

Citerar: PeterTrsavec, #8:
Jag har den åsikten, är jag uttagen till en lagmatch så ska jag hjälpa laget i bästa mån.

Jo laget kommer i första hand.

gubbengrå
Medlem
#10 Skrivet: 13 Jan 2018 15:27 - Redigerad av: gubbengrå

I livets spel är vi alla dömda till att slutligen förlora, även om vi samlar på oss aldrig så många triumfer på vägen till det slutliga nederlaget.

Möjligen kan sport lära oss att hantera de oundvikliga svängningarna mellan triumf och nederlag, som är inbyggda i dessa fenomen.

Bland sporterna är schacket den skönaste, eftersom pjäserna rör sig efter skönhetens mönster när de vinner. Att sitta bakom segrande pjäser kan ge en behaglig och smickrande illusion av gudomlighet, som vore brädet en egen värld och att man styrde allt till rätta.

Att sitta bakom förlorande pjäser kan ge motsvarande kick i motsats riktning, en världs undergång, kaos och vanmakt.

Måhända är det möjligt att med trägen övning uppnå det jämviktstillstånd, där man är helt och fullt inbegripen i kampen på bildlig liv och död, men ändå hälsar seger och nederlag i samma jämna anda?

Carzo
Medlem
#11 Skrivet: 13 Jan 2018 17:20 - Redigerad av: Carzo

Citerar: gubbengrå, #10:
Att sitta bakom segrande pjäser kan ge en behaglig och smickrande illusion av gudomlighet, som vore brädet en egen värld och att man styrde allt till rätta.

Jo - jag vet att trådrubriken gäller konsten att förlora... Icke desto mindre finns ett fint förhållningssätt till konsten att vinna i schack då vi nu är inne på sådant - trots en vinst behåller man respekt för motståndaren och förhäver sig icke på dennes bekostnad. Det finns en urgammal latinskt uttryck (en gång känt och citerat bland våra högre lärosäten - en tid som nu är förbi), sagt av någon kejsare efter ett fältslag:
"Vincere scis Hannibal. victoria uti nescis!"
Fritt översatt från ädelt latin - "Att segra, förstår du Hannibal, men att icke begagna sig av segern..."
Visst kan det gälla oss schackspelare - även oss mediokra. Man ska icke förhäva sig...

lillpysen
Medlem
#12 Skrivet: 13 Jan 2018 18:13

Analysera mera ... nää, inte alls.
Jag förstår ändå inte.
(Kan bara en öppning och kör på inspiration)
(Men visst vill man gärna spela bra i en lagmatch - och det svider att förlora, Största svedan uppstår när man insett ett feldrag sekunden efter att det är gjort)

HSK_Andreas
Moderator
#13 Skrivet: 13 Jan 2018 18:52

Jag håller med Sture, jag har så många förluster så jag börjar bli härdad. Det är klart att vissa förluster svider lite mer, men jag vet inte alltid varför. Jag analyserar egentligen aldrig vare sig vinstpartier eller förlustpartier så det gör ingen skillnad ur den aspekten för mig.

LNO1
Medlem
#14 Skrivet: 13 Jan 2018 19:04 - Redigerad av: LNO1

Citerar: PeterTrsavec, #8:
Jag har den åsikten, är jag uttagen till en lagmatch så ska jag hjälpa laget i bästa mån. Känner själv att jag spelar annorlunda än i klubbmästerskap och turneringar.

Själv spelar jag , hoppas det i alla fall, på ungefär samma sätt i en lagmatch som i ett individuellt parti och jag försöker alltid hitta så bra drag jag förmår. För mig skulle det vara helt omöjligt att "trycka på en knapp" och helt plötsligt spela bättre än annars i en lagmatch. Det blir en omöjlig ekvation, för om jag kunde detta skulle jag ju naturligtvis trycka på den knappen (detta är alltså bildligt talat) inför varje individuellt parti, vilket naturligtvis skulle skapa ett behov av ytterligare en lagmatch-knapp osv. i all oändlighet. Nej för mig är det enklare att försöka göra så bra drag som möjligt i varje parti, allt annat skulle krångla till det i onödan för mig, och för mig är enkelheten något att sträva efter , inte komplexitet. Detta sagt om min inställning. När det gäller schackställningar så är komplexa ställningar kul tycker jag.

LNO1
Medlem
#15 Skrivet: 13 Jan 2018 19:08

Citerar: HSK_Andreas, #13:
Det är klart att vissa förluster svider lite mer, men jag vet inte alltid varför.

Samma här. Partiet jag nämnde som jag har haft liggande sved extra mycket, men där vet jag orsaken. Men jag har känt precis som du, vissa förluster har svidit extra mycket utan att jag kunnat peka på någon direkt orsak. Det är ett ganska intressant fenomen och nu vet jag att det har drabbat åtminstone en till.

lillpysen
Medlem
#16 Skrivet: 13 Jan 2018 19:18

LN 01: Bättre koncentration, mer eftertanke och noggrannare i lagmatcher kan betyda en viss skillnad (för mig).
Så jag spelar nog mindre dåligt i lagmatcher (även om jag aldrig spelat "riktig" schack).

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 13 Jan 2018 19:23

Citerar: LNO1, #14:
Själv spelar jag , hoppas det i alla fall, på ungefär samma sätt i en lagmatch som i ett individuellt parti och jag försöker alltid hitta så bra drag jag förmår

Jo så klart man spelar på samma sätt...- men med den stora skillnaden att man hela tiden beaktar den aktuella ställningen i matchen.

G_arvid
Medlem
#18 Skrivet: 13 Jan 2018 22:44

Efter ett förlustparti vill jag så snart som möjligt ha reda på varför det gick som det gick - om det inte är uppenbart, som t ex en ren bortsättning. Så vid första tillfälle låter jag datorn analysera partiet. De förslag man får är inte sällan oanvändbara, men jag kan i alla fall se om det finns uppenbara fel i de alternativa möjligheter jag funderat över. Mer än en gång har jag gått upp mitt i natten för att analysera, därför att jag vaknat till och kommit att tänka på en möjlighet.
Att klara av att förlora måste alla schackspelare kunna - annars får man lägga av att spela...

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 13 Jan 2018 23:01

Citerar: sture_lindberg, #17:
men med den stora skillnaden att man hela tiden beaktar den aktuella ställningen i matchen.

Jag avböjer vänligt men bestämt alla erbjudanden om coachning från dig hur jag ska tackla en lagmatch. Jag beskrev endast hur jag ser på det hela och jag begär inte av någon att göra som jag gör.

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 13 Jan 2018 23:11

Citerar: G_arvid, #18:
Att klara av att förlora måste alla schackspelare kunna - annars får man lägga av att spela...

Utan förlusterna och blundrarna vore spelet meningslöst som jag ser det.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 13 Jan 2018 23:13

Citerar: LNO1, #19:
Jag avböjer vänligt men bestämt alla erbjudanden om coachning från dig hur jag ska tackla en lagmatch. Jag beskrev endast hur jag ser på det hela och jag begär inte av någon att göra som jag gör.

Jag beskrev kanske mera hur JAG tänker.

gubbengrå
Medlem
#22 Skrivet: 13 Jan 2018 23:25

Citerar: G_arvid, #18:

De schackspelare jag känner, fortsätter att spela trots att förluster förr eller senare inställer sig. Man blir biten av spelet.

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 14 Jan 2018 00:04 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #21:
Jag beskrev kanske mera hur JAG tänker.

Citerar: sture_lindberg, #17:
Jo så klart man spelar på samma sätt...- men med den stora skillnaden att man hela tiden beaktar den aktuella ställningen i matchen.

Jaha, det är ju viss skillnad på att skriva "man beaktar" och att skriva "jag beaktar", att jag missuppfattade detta kan ju knappast läggas mig till last, men nu vet vi att du hela tiden beaktar ställningen i matchen. Jag är inte så bra på den sortens multitasking i alla fall, utan har fullt sjå att hålla min egen skuta flytande, allt med avsikten att slippa åtminstone temporärt frågeställningen i trådämnet. Jag tror mina lagkamrater uppskattar mer om jag undviker att förlora eller ännu bättre, att jag vinner, än att jag låter mig distraheras av matchställningen och förlorar min koncentration och därmed förlorar partiet.

LNO1
Medlem
#24 Skrivet: 14 Jan 2018 00:17

Citerar: gubbengrå, #22:
De schackspelare jag känner, fortsätter att spela trots att förluster förr eller senare inställer sig. Man blir biten av spelet.

Jag tror, utan att ha några som helst belägg för detta, att vi har en del spelare som lagt av med tävlingsschacket just av den orsaken att de tagit förlusterna för hårt. Det skulle dock inte förvåna om dessa spelare gärna tittar på partier på nätet eller i tidningar, för spelet har en förunderlig förmåga att engagera även fast man inte tävlar i det. Det finns t.ex en spelare på FICS som i sin presentation skriver att han spelar vanligtvis inte , men gillar att titta på när andra spelar, kanske detta är vanligare än man tror.

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 14 Jan 2018 01:31

Citerar: LNO1, #23:
Jag tror mina lagkamrater uppskattar mer om jag undviker att förlora eller ännu bättre, att jag vinner, än att jag låter mig distraheras av matchställningen och förlorar min koncentration och därmed förlorar partiet.

JAG blir inte distraherad av att veta hur lagställningen är. Alla fungerar olika. Men jag skriver om hur JAG tänker vad som är bäst för laget...Om du eller andra tycker annorlunda är så klart upp till er.

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 14 Jan 2018 03:34

Citerar: sture_lindberg, #25:
Alla fungerar olika

Precis!

gubbengrå
Medlem
#27 Skrivet: 14 Jan 2018 08:39

Citerar: LNO1, #24:

Jag tror, utan att ha några som helst belägg för detta, att vi har en del spelare som lagt av med tävlingsschacket just av den orsaken att de tagit förlusterna för hårt.

Detta är en intressant tanke. Det saknas undersökningar om saken, för så vitt jag vet.Men med lite eftertanke kan jag konstatera att det jag ser och hör kan tolkas på olika sätt. Jag hör missnöje med egen insats nån gång, och prat om att lägga av. Men vederbörande fortsätter efter lite uppmuntran. Det kan då lägga nära till hands att tänka: "Det var nog inte så farligt". Men den slutsatsen kan mycket väl vara en skönmålning av situationen. Det låg kanske närmare än vad man tror i efterhand.

PeterTrsavec
Medlem
#28 Skrivet: 14 Jan 2018 09:31

Citerar: LNO1, #19:
Jag avböjer

Citerar: sture_lindberg, #21:
JAG tänker

Nu tappar vi inte tråden och börjar med en massa personliga saker för då stänger jag ner den direkt. Tråden är tillför diskussioner hur man bearbetar en förlust och inget annat. Klarar inte LNO1 eller Sture av det så var vänligen sluta skriv i så fall.

Citerar: LNO1, #14:
lagmatch som i ett individuellt parti

Det kanske var j-ligt luddigt skrivet av mig men självklart så letar jag de bästa dragen både individuellt som i lagmatcher efter den skrala förmågan jag besitter, men jag känner att jag tänker en extra gång på drag som är självklara i vissa situationer mot när jag spelar individuellt, känner också, kanske är en svaghet i min schack att jag spelar mer på säkerhet i en lagmatch. Det kanske är helt upp och åt väggarna.

PeterTrsavec
Medlem
#29 Skrivet: 14 Jan 2018 09:38

Citerar: LNO1, #24:
nätet eller i tidningar

Nu kanske det inte är relaterat till detta med att lägga med schacket på grund av förluster , men jag hade ett uppehåll från schacket i 15år (vid eftertanke så förstår jag inte varför, schack är bland de roligaste som finns i mitt vardagliga liv, även med förlusterna Under dessa 15 år spelade jag inte tävlingsschack men jag följde varje turnering och höll mig uppdaterad hur allt såg ut i världstoppen.

Sen att lägga av vid förluster, säkert många som gjort det i schackvärlden, men jag gillar schacket för mycket för att sluta för några förluster, man härdas av förluster, bättre att ta tillvara på dem, lära sig från dem och försöka göra ett bättre drag i en liknande uppkommande ställning. Visst förluster svider. Minns Dala Open 2017. Mötte en betydligt högre rankad spelare i sista ronden, kom in i ett slutspel med kung+bonde mot kung. Säkert haft den ställning hundra ggr och den SKA vara remi, men plötsligt gick till fel ruta med kungen och han fick ner dam. En sån förlust svider eftersom vi satt nästa i tre timmar, partiet var riktigt rörigt och jag fick försvara mig från drag 10 och framåt, sen gör man ett sånt misstag, men jag lärde mig av det och det är jag glad över

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 14 Jan 2018 10:02

Själv lärde jag mej spela schack vid 8 års ålder ,Och har naturligtvis förlorat många partier under årens lopp.Men aldrig ens kommit på tanken att därför lägga av.
Schacket är för roligt och intressant för att sluta med det

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!