Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Rockad?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Scarlett
Medlem
#61 Skrivet: 12 Nov 2017 21:58

Sammanfattning:
Motståndaren spelar bra = Rockera
Motståndaren ställer sin dam i slag = Ta damen

HSK_Andreas
Moderator
#62 Skrivet: 12 Nov 2017 22:02

För att återgå till ursprungsfrågan så är reglerna för när man får genomföra rockad följande:

* Vare sig kungen eller tornet som ska vara med i rockaden får ha flyttat innan
* Kungen får inte stå i schack när man ska rockera (den får ha varit schackat tidigare)
* Kungen får inte hamna i schack efter rockaden
* Kungen får inte passera en ruta som motståndaren hotar med någon pjäs (tornet får dock göra detta)
* Inga pjäser får stå mellan tornet och kungen

Rockad utförs genom att kungen flyttas två steg emot tornet och tornet placeras därefter bredvid kungen på andra sidan.

Ett litet tillägg: Kung och torn måste stå på rad 1 (8 för svart). Det kan tyckas vara ett meningslöst tillägg, men det finns ett vackert problem som baseras på att det inte stod så i tidigare regler. Ena spelaren promoverade en bonde på e-linjen till ett T rockerade draget efter genom att flytta kungen två steg mot tornet (till e3) och sen ställa tornet på andra sidan (e2). Tornet hade ju inte flyttat.

Gugubben
Medlem
#63 Skrivet: 12 Nov 2017 22:03

Jag menar INTE att rockaden är ett dåligt drag!
Jag menar INTE heller att man INTE ska rockera!

rodel
Medlem
#64 Skrivet: 12 Nov 2017 22:08

Tack Andreas. Klart och tydligt.

timmy
Medlem
#65 Skrivet: 12 Nov 2017 22:08

Har alla på so skrivit det?
Tycker att Andreas sammanfattat det mycket fint, som vanligt, med sina inlägg! Tack!

Gugubben
Medlem
#66 Skrivet: 12 Nov 2017 22:09

Kletigt lismande.

timmy
Medlem
#67 Skrivet: 12 Nov 2017 22:11

För att man håller med nån annan? Skärp dig!

Gugubben
Medlem
#68 Skrivet: 12 Nov 2017 22:13

Höj nivån på dina inlägg timmmy

rodel
Medlem
#69 Skrivet: 12 Nov 2017 22:15

Jag tror det är bra att rutinerade starka spelare rekommenderar just det som är vedertaget. De komplicerade undantagen kräver en hel del kunskap och förståelse för att inse. Och för att inse undantagen behöver man nog först vara införstådd med vad som rekommenderas i de flesta fallen.

timmy
Medlem
#70 Skrivet: 12 Nov 2017 22:19 - Redigerad av: timmy

För mig som amatörspelare tycker jag att jag haft stor nytta av rockaden och jag gör det oftast tidigt i ett parti. Jag har blivit en bättre schackspelare de senaste 5-10 åren och jag tror jag gör rockad lika ofta nu som för 10 år sen. Så för en så pass svag spelare som jag är fungerar tumregeln för mig iallafall och säkerligen många hobbyspelare med mig.

timmy
Medlem
#71 Skrivet: 12 Nov 2017 22:38 - Redigerad av: timmy

Med mitt inlägg om rockad gjorde jag det. Du provocerar bara folk i varenda tråd.

Gugubben
Medlem
#72 Skrivet: 12 Nov 2017 22:43

Vad är det hos mig som provocerar dig så timmy? Tål du inte oliktänkande? Förstår du inte mina tankar om rockaden och blir frustrerad? Eller hatar du vita, medelålders män?

timmy
Medlem
#73 Skrivet: 12 Nov 2017 22:45

Det hör inte trådämnet till.

TBchess
Medlem
#74 Skrivet: 12 Nov 2017 22:54 - Redigerad av: TBchess

Mitt nyligen avslutade parti mot timmy visar med all tydlighet att tidig rockad är att föredra över att lämna kungen i centrum.

HSK_Andreas
Moderator
#75 Skrivet: 12 Nov 2017 22:55

Gogubben:
Vi är flera som håller med om att det kan vara bra att avvakta med rockaden. I de allra flesta fall är det dock lämpligt att utföra rockad tidigt (obs! jag nämner inget om i vilket drag), särskilt om man inte är en så stark spelare.

Hänvisningar till att du har vunnit X partier utan rockad eller utan tidig rockad säger faktiskt ingenting om huruvida en tidig rockad är bra eller inte.
Jag har vunnit Y partier där jag har rockerat tidigt. Det bevisar likaledes inget om ifall tidig rockad är bra eller dåligt.
En spelare som följer "regeln" och rockerar tidigt och sen följer upp med försvagningar runt kungen har ju brutit mot andra regler, så det är inte heller det något bevis för att rockad där och då var tveksamt.

timmy
Medlem
#76 Skrivet: 12 Nov 2017 22:57

Haha! Tänkte precis länka till vårt parti TBChess. Ut med springare och löpare och sen rockad skulle jag gjort.

rodel
Medlem
#77 Skrivet: 12 Nov 2017 22:59

Ja nog är det oftare man fått lida för att man inte rockerat än tvärtom!

TBchess
Medlem
#78 Skrivet: 12 Nov 2017 23:21 - Redigerad av: TBchess

Citerar: rodel, #78:
Ja nog är det oftare man fått lida för att man inte rockerat än tvärtom!

Om jag inte minns fel så hade vi ett serieparti häromåret där jag fick lida rejält för att jag inte rockerat.

rodel
Medlem
#79 Skrivet: 12 Nov 2017 23:25

Hej
Tbchess
Det är med ett visst välbehag jag kommer ihåg partiet. Det är sällan jag får till det så.

TBchess
Medlem
#80 Skrivet: 12 Nov 2017 23:28 - Redigerad av: TBchess

Här är partiet. Var värre än jag mindes det; har sällan blivit så krossad.

rodel
Medlem
#81 Skrivet: 12 Nov 2017 23:35

Tack. Hade lite tur i ställningen att det funkade.

Gugubben
Medlem
#82 Skrivet: 12 Nov 2017 23:56

Det där är inte ovanligt för de som spelar moderna försvaret, att de nästan kväver sig själva.
Det snubblade ju lite fel för svart i öppningsdragen och jag vet inte om en kort rockad hade gjort så stor skillnad. Det hade ju inte blivit lika snyggt angrepp förståss..

Gugubben
Medlem
#83 Skrivet: 13 Nov 2017 00:03

Spelar nu ett nytt parti och jag rockerade i fjärde draget..

sture_lindberg
Medlem
#84 Skrivet: 13 Nov 2017 00:10 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Gugubben, #84:
Spelar nu ett nytt parti och jag rockerade i fjärde draget..

Känns väl inte fel.

Gugubben
Medlem
#85 Skrivet: 13 Nov 2017 01:37

Det råkade bara vara det bästa draget..

sture_lindberg
Medlem
#86 Skrivet: 13 Nov 2017 01:56

G_arvid
Medlem
#87 Skrivet: 13 Nov 2017 08:20

Förutom rockaden finns det ju en lång rad andra regler som man lär ut till nybörjare: snabb utveckling, utveckla de lätta pjäserna före springarna, tornen på öppna linjer, tornet bakom fribonden etc.

Givetvis finns det många undantag från alla dessa regler. Men det är dock så att antalet varianter och möjliga drag i ett schackparti når astronomiska proportioner och ingen mänsklig hjärna kan klara av att räkna på allting i ett schackparti. Jag läste om en undersökning som gjorts där man undersökte hur långt fram stormästare och nybörjare räknade i ett schackparti och kom fram till att det var ingen skillnad! Skillnaden låg i att stormästaren räknade på de "rätta" varianterna. Där ligger alltså mästerskapet: att räkna på rätt varianter och sortera bort de som ingenting ger.

Det är i den andan alla dessa regler lärs ut till nybörjare: som en hjälp att orientera sig. Följer man dessa regler går det sällan helt på tok även om det inte alltid blir helt optimalt. Juniorer som lär sig spela schack börjar gärna med 1.h4 och 2.Th3. Och då är ledaren där och säger: nej, nej det är bättre att utveckla de lätta pjäserna först och om du gör så där kan du inte rockera. Vilket ju inte betyder att dragen h4 och Th3 inte kan vara starka drag i andra sammanhang.

Men, precis som många andra skrivit, det är först när dessa regler sitter i ryggmärgen när man letar efter lämpliga drag som man utvidgar sin horisont och börjar tänka på om det kan finnas ännu bättre drag i just denna ställning.

Min egen syn på rockaden är att det ibland kan vara bra att skjuta upp den, men man får se upp så att man inte går miste om möjligheten. De gånger jag ofrivilligt blivit fast med kungen i centrum har sällan slutat lyckligt.

Och nyss har jag förlorat ett parti där jag hade dam mot torn+löpare, men var trots det helt hjälplös. Trots det tänker jag mig även i fortsättningen noga för innan jag ger damen för torn och löpare...

PeterTrsavec
Medlem
#88 Skrivet: 13 Nov 2017 13:47

Citerar: Gugubben, #73:
oliktänkande

Vad säger att Dina hypotes är rätt? Det är väl upp till var och en. Vill Du ha kungen i centrum och tjäna ett tempo som Du skriver är det upp till Dig. Jag tycker det är skönt att ha kungen i en falsk säkerhet som Du beskriver det.

MalmöLeif
Medlem
#89 Skrivet: 13 Nov 2017 14:50

Det lär i Sverige ha hänt att någon blev av med kung eller torn... tog ny pjäs genom att omvandla en bonde.. OCH sen gjorde rockad för pjäsen hade ju inte flyttats? Någon som kan klargöra?

tornado
Medlem
#90 Skrivet: 13 Nov 2017 16:36

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rockad

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!