Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Rockad?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Scarlett
Medlem
#31 Skrivet: 11 Nov 2017 14:09 - Redigerad av: Scarlett

Argumentera med argument och överväga andra perspektiv på saker, eller argumentera med vad man tycker och om andra tycker annorlunda så tycker de fel.

Gugubben
Medlem
#32 Skrivet: 11 Nov 2017 14:30

Utveckla Scarlett

lubbeluring
Medlem
#33 Skrivet: 11 Nov 2017 14:33 - Redigerad av: lubbeluring

Rockad or not rockad, that is the question.
Mån ädlare att stilla stå med Kungen
än flytta den till flygelns svaga murar.
Stå still, min Kung! Stå still! Var trygg i mitten!

Gugubben
Medlem
#34 Skrivet: 11 Nov 2017 14:43

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 11 Nov 2017 15:24

Rör inte Kungen ,förrän du blir tvungen..
Rör du den ändå ,så får du ditt kast stå....

Gugubben
Medlem
#36 Skrivet: 11 Nov 2017 16:29

... och förlåta gamla tider
med det käcka
Nu vänder vi blad!

tornado
Medlem
#37 Skrivet: 11 Nov 2017 16:57

Citerar: lubbeluring, #33:
Stå still, min Kung! Stå still! Var trygg i mitten!

Min kung får gärna vidga vyerna

Gugubben
Medlem
#38 Skrivet: 11 Nov 2017 17:42

Just nu spelar jag två partier och i det ena rockade jag i tolfte draget efter att ha tagit motståndarens dam sedan han rockerat istället för att flytta sin dam!
I det andra partiet har jag ännu inte rockat efter 24 drag..

Scarlett
Medlem
#39 Skrivet: 11 Nov 2017 17:57

Parti #1280384

Gav bort min dam för ingenting men vann sen på att min rockad var bättre

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 11 Nov 2017 18:00

Citerar: Gugubben, #38:
Just nu spelar jag två partier och i det ena rockade jag i tolfte draget efter att ha tagit motståndarens dam sedan han rockerat istället för att flytta sin dam!
I det andra partiet har jag ännu inte rockat efter 24 drag..

Ok,mot 2 lågrankade spelare.Där har det mindre betydelse kanske om man gör rockad eller ej.

Gugubben
Medlem
#41 Skrivet: 11 Nov 2017 18:03

Mot dig Sture vill jag nog rockera senast i sjunde draget.. Och inte byta ner till slutspel

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 11 Nov 2017 19:13

Nja " slutspel det är mitt liv de se"
Och rockerar du inte så får din kung vara beredd att få dansa på brädan

rodel
Medlem
#43 Skrivet: 11 Nov 2017 19:18

I de flesta fallen är rockad det bästa, men visst finns undantag. Det är nog lättare att först vänja sig vid det som oftast är rätt än tvärtom. För mig har det tex tagit 30 år innan jag insett att min förkärlek att spela f2-f4 eller f7-f5, I många av de fallen jag spelar det varit osunt.
Nu felar jag fortfarande där, men mindre ofta.

Gugubben
Medlem
#44 Skrivet: 12 Nov 2017 12:32

Tappa inte farten i ditt öppningsspel genom att rockera i tid och otid. Rockera när rockaden är det bästa draget du kan göra.

Rockera absolut inte för att din ungdomstränare sagt att man ska rockera så tidigt som möjligt.
Hur ska en ungdom lära sig att 'nu väntade jag för länge med rockaden' om han inte testar gränserna?

rodel
Medlem
#45 Skrivet: 12 Nov 2017 16:55

Ingen har sagt att man ska rockera när det finns bättre drag. Men sannolikheten att rockad är att föredra i de flesta varianterna är hög.
Vill man ha krydda i spelet är rockad åt olika håll en variant, tex sicilianskt och sämich i kungsindiskt.

Gugubben
Medlem
#46 Skrivet: 12 Nov 2017 18:35

Jodå rodel! Det finns de som lär ut att rockera före tionde draget, att rockera så fort som möjligt exempelvis.
Ska en ungdom följa de råden kommer de att rockera i stället för att göra ett bättre drag många gånger i sitt schackliv

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 12 Nov 2017 19:52

Citerar: Gugubben, #46:
Ska en ungdom följa de råden kommer de att rockera i stället för att göra ett bättre drag många gånger i sitt schackliv

Eller också kommer denna ungdom att förlora många partier på grund av utebliven rockad. Om han inte följer rådet.

Välj själv

PeterTrsavec
Medlem
#48 Skrivet: 12 Nov 2017 20:03

Citerar: sture_lindberg, #47:
rockad

En snabb rockad, sätter kungen i säkerhet och Du kan börja anfalla. Så tänker jag kring rockad, även om den uteblir i många av mina partier som svart i Franskt.

rodel
Medlem
#49 Skrivet: 12 Nov 2017 20:04

Gugubben, det tror jag säkert att många gett rådet som en regel, Jag menade snarast på den här tråden. Tycker Stures kommentar är bra. Som jag ser det - Man kan antingen lära sig genom att lyssna på visa ord studera tex Dvoretsky eller lära sig av egen erfarenhet. Det sistnämnda är en osäker väg och tidsödande och det är få förunnat att ha kompetensen att förstå mer än vetenskapen.
Jag hör i alla fall inte till den skaran.

Gugubben
Medlem
#50 Skrivet: 12 Nov 2017 21:37

Stures kommentar har den bristen att den inte tar hänsyn till att spelaren snabbt lär sig av misstagen.
Man måste först gå över gränsen innan man vet var den går!

Gugubben
Medlem
#51 Skrivet: 12 Nov 2017 21:40

Peter Trsavec, en snabb rockad, kungen i falsk säkerhet och du har missat ett tempo i kampen om centrum..

Gugubben
Medlem
#52 Skrivet: 12 Nov 2017 21:46

Som vanligt har jag hela gänget emot mig. Lite fånigt är det.
Fortsätt ni att rockera i sjätte draget så tar jag kommandot i centrum och ni har i bästa fall en halvpoäng att se fram emot.
Och ständigt försvar lär ni få spela..

rodel
Medlem
#53 Skrivet: 12 Nov 2017 21:46

Tycker att Sture och Peter kommit med bra råd. Det är ganska sällan som rockad är tempoförlust, däremot oftare tempovinst.

timmy
Medlem
#54 Skrivet: 12 Nov 2017 21:50

Om alla är emot dig kanske man skulle ta sig en funderare... Eller acceptera att andra helt enkelt tycker olika?

Gugubben
Medlem
#55 Skrivet: 12 Nov 2017 21:51

Du övertolkar det jag skriver rodel!
Jag gör rockad när det är bäst att rockera. Jag rockerar inte för att någon annan tycker att man SKA rockera, och det tidigt i partiet.

Gugubben
Medlem
#56 Skrivet: 12 Nov 2017 21:52

Timmy, jag suckar!

timmy
Medlem
#57 Skrivet: 12 Nov 2017 21:54

Ger inte rockaden att tornet centreras i jakten på kontrollen av centrum? Bara en simpel fråga från en amatör.

HSK_Andreas
Moderator
#58 Skrivet: 12 Nov 2017 21:54

Det finns en massa bra "regler" man ger som ungdomstränare.
Jag räknar upp några av de nedan. Det är ingen specifik ordning på dem och jag har säkert missat några

1. Utveckla pjäserna
2. Försök ta kontroll i centrum
3. Spring inte ut med damen för tidigt
4. Rockera snabbt
5. Undvik flera böndeöar
6. Undvik dubbelbönder
7. Undvik försvagningar runt kungen
8. När du tar tillbaks med en bonde och kan välja mellan två, slå mot centrum
9. Ta kontroll över de öppna linjerna
10. Placera bönderna på motsatt färg av din löpare

När man ger dessa regler förtydligar man med att det stämmer i de flesta fall, men det finns undantag.
Jag tycker ändå reglerna är bra. Alternativt bör man bara lära spelarna hur pjäserna går och sen inget mer för oavsett vad man tipsar om så finns det undantag.

För övrigt håller jag inte med om att en rockad är ett missat tempo i kampen om centrum, eftersom man tar med ett torn i den kampen. Ska man hårddra det lite så spelar det väl ingensom helst roll om man tappar tempo i kampen om centrum eftersom centrum inte alltid är viktigast.

rodel
Medlem
#59 Skrivet: 12 Nov 2017 21:56

Gugubben. Jag skulle inte heller rockera när jag tror något annat är bättre. Det är inte det jag skrivit eller menat. Men jag ger gärna rådet att det i de flesta fall är ett bra val. De öppningsvarianter där man avstår rockad är mer ovanliga än där rockad anses bäst.

lubbeluring
Medlem
#60 Skrivet: 12 Nov 2017 21:57

Bra råd där.

Eventuellt kan man säga:

4. Gör rockad när det är lämpligt.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!