Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Rockad?
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
rog63
Medlem
#1 Skrivet: 10 Nov 2017 15:51

får man göra rockad om man varit schackad?

HSK_MickevB
Medlem
#2 Skrivet: 10 Nov 2017 15:56

Ja, absolut. Så länge inte kungen har flyttat sig går det bra.

Malvan
Medlem
#3 Skrivet: 10 Nov 2017 16:01

Inte heller tornet får vara flyttat tidigare.

Se här: http://www.schackonline.com/skolan/nyborjare/pjase r/special.php

uct2
Medlem
#4 Skrivet: 10 Nov 2017 19:59

Obs att du inte får göra rockad när du s t å r i schack.

vitdrar
Medlem
#5 Skrivet: 10 Nov 2017 20:33

..eller över hotad (schackad) ruta

Gugubben
Medlem
#6 Skrivet: 10 Nov 2017 20:58

Och ibland är det bra att avstå från rockad för att i stället få en aktiv kung. Men då har man bytt av en hel del pjäser tidigt i partiet.
Det finns i alla fall inget egenvärde i att rockera så fort som möjligt.

Bjälboätten
Medlem
#7 Skrivet: 10 Nov 2017 21:13

Citerar: Gugubben, #6:
Det finns i alla fall inget egenvärde i att rockera så fort som möjligt.

Har för mig att jag fick lära mig att göra rockad innan 10 drag och att de var sunt för de egna spelet!

Gugubben
Medlem
#8 Skrivet: 10 Nov 2017 21:23

Glöm såna stela förhållningsregler.
Ibland kommer du då att missa chansen att göra ett drag som ger dig en positionell fördel därför att du slentrianmässigt rockerade istället.

TBchess
Medlem
#9 Skrivet: 10 Nov 2017 22:58

Självklart finns det öppningar där man kan/bör avvakta med rockad eller t.o.m. undviker att rockera. Rent generellt är dock rockad ett nyttigt drag som bör utföras relativt tidigt i öppningsspelet. För en nybörjare skulle jag börja med att introducera tidig rockad som en "regel" och ta undantagen senare.

Gugubben
Medlem
#10 Skrivet: 10 Nov 2017 23:28

I mina tio senaste vinstpartier rockerade jag inte alls i fyra av dem. Så det går ju utmärkt att strunta i rockade, speciellt när man har fullt upp med att anfalla motståndarens självförvållat försvagade ställning.

Gugubben
Medlem
#11 Skrivet: 10 Nov 2017 23:34

Att rekommendera tidig rockad som regel?? Det skulle jag aldrig göra.
Man bör alltid göra en ställningsbedömning innan utfört drag och finns det bättre drag än rockad att göra, så gör det. Kanske gör ditt rockerade att du tappar fart, position eller möjlighet i ställningen.

Scarlett
Medlem
#12 Skrivet: 11 Nov 2017 00:12

Rockad är ett bra drag
Runt 10 drag låter väldigt rimligt.

rodel
Medlem
#13 Skrivet: 11 Nov 2017 00:38

Egentligen.har ni nog alla lite rätt. Vill man ha en grundregel så är oftast rockad att föredra, men visst finns undantag.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 11 Nov 2017 00:46

Citerar: TBchess, #9:
Självklart finns det öppningar där man kan/bör avvakta med rockad eller t.o.m. undviker att rockera. Rent generellt är dock rockad ett nyttigt drag som bör utföras relativt tidigt i öppningsspelet. För en nybörjare skulle jag börja med att introducera tidig rockad som en "regel" och ta undantagen senare.

Helt rätt.

Gugubben
Medlem
#15 Skrivet: 11 Nov 2017 08:05

Har någon av er verkligen läst mina inlägg om rockaden? Om ni har läst har ni då gjort en ansträngning att också förstå vad jag skrivit, förstår ni meningen med mina ord?

HSK_Andreas
Moderator
#16 Skrivet: 11 Nov 2017 08:29

Jag förstår vad du menar. Det är förvisso korrekt, men till nybörjare brukar man ge följande tips om starten av partier.
* Utveckla pjäserna
* Gå inte ut med damen för tidigt
* Försök få kontroll på centrum

Ju skickligare man blir desto bättre blir man på att bedöma när man kan bryta mot "reglerna" ovan.

chessexplorer
Medlem
#17 Skrivet: 11 Nov 2017 08:40

Personen som ställde frågan hade mellan 1300 och 1400 i rating.

När jag spelar mot någon nybörjare eller någon som inte spelar så mycket vinner jag ofta snabbt för att personen låter kungen vara kvar i centrum. Han gör onödiga drag i stället för att rockera.

Att slå en bonde, eller hota en bonde, kan kännas som ett bättre drag än att rockera, men det är sällan det.

Att låta bli att rockera när man har chansen är bara en god ide om man är en tillräckligt stark spelare för att kunna avgöra om det är riskfritt eller inte.

rodel
Medlem
#18 Skrivet: 11 Nov 2017 08:47

Bra inlägg. Tycker också man ska rekommendera rockaden som en allmänt bra regel. För att veta o förstå när man kan hoppa över rockaden blir det mer komplicerat. Att rekommendera på SO att man ofta kan hoppa över rockaden tror jag är fel forum.

Gugubben
Medlem
#19 Skrivet: 11 Nov 2017 09:22 - Redigerad av: Gugubben

Tråden heter "Rockad?"
Jag har försökt utveckla ämnet bort från rena nybörjarfrågor som man mycket bättre kan googla sig fram till.
Och vill ni behandla nybörjare som mindre vetande genom att lägga på dem 'regler' har ni redan där börjat hämma kreativiteten.

Man ser allt för ofta sämre spelare som gjort som 'regeln' säger och rockera så fort det går, för att omedelbart försvaga kungsställningen med drag som f6, h6, f3, h3 och så vidare..

rodel
Medlem
#20 Skrivet: 11 Nov 2017 09:30

Är ju inte riktigt vad som sagts. En allmänt bra regel är alltid bra att ha. När man själv nått en nivå där man är så pass bevandrad i spelet kan man vara tillräckligt kreativ så kan andra beslut tas. Dvoretsky strategiböcker, till viss del Aagards osv kan man studera djupt om olika svåra strategiska beslut Men detta är SO en sight för schackintresserade där många inte är klubbspelare.

tornado
Medlem
#21 Skrivet: 11 Nov 2017 10:06

Jag möter ganska ofta spelare som fort som attan slår f-bonden med löpare eller springare. Antagligen för att förstöra rockaden.

Gugubben
Medlem
#22 Skrivet: 11 Nov 2017 10:38

Och jag rockera mig nu bort från denna rockadtråd som kunde ha utvecklats till något intressant i stället för att stanna på 0-0 _ nivå.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#23 Skrivet: 11 Nov 2017 13:02

Jag förstår inte vad det finns att diskutera efter att man har konstaterat rekommendationen göra rockad tidigt, med motivet att slippa ha kungen i centrum och också få ett torn i mitten och kanske kontakt mellan tornen. I övrigt gäller ju regeln: Man gör bara drag som är bra, det gäller väl rockad också. När rockad är ett bra drag så göra man det. Det kan väl inte diskuteras?

lisbetsallander
Medlem
#24 Skrivet: 11 Nov 2017 13:21

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #23:
Man gör bara drag som är bra, det gäller väl rockad också. När rockad är ett bra drag så göra man det. Det kan väl inte diskuteras?

kloka ord från en klok man

Gugubben
Medlem
#25 Skrivet: 11 Nov 2017 13:29

Nähä..! Rockaden är alltså odiskutabel på SO, och ska ske tidigt i partiet.
Kanske ett nytt ämne att sätta censurstämpel på?
Världen har blitt galen..

tornado
Medlem
#26 Skrivet: 11 Nov 2017 13:32

Citerar: Gugubben, #25:
Världen har blitt galen..

Det kommer mera...

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#27 Skrivet: 11 Nov 2017 13:35

Citerar: Gugubben, #25:
Kanske ett nytt ämne att sätta censurstämpel på?

Det är väl ingen sm sagt att det är censur, bara att det troligen är ointressant.

Gugubben
Medlem
#28 Skrivet: 11 Nov 2017 13:45

Det knasigaste draget man kan göra, det vill säga rockaden, är verkligen inte ointressant.
Ämnet kan och bör diskuteras mycket mer än det görs. Schack är ett fantastiskt flexibelt spel och mår bäst av färre pekpinnar!

tana
Medlem
#29 Skrivet: 11 Nov 2017 13:53

Citerar: Gugubben, #28:
Schack är ett fantastiskt flexibelt spel och mår bäst av färre pekpinnar!

Från alla håll ska tilläggas.

lubbeluring
Medlem
#30 Skrivet: 11 Nov 2017 13:57

Rockad or not rockad, that is the question.

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!