Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / En ny klass i Individuella Mästerskapet
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
CAQUELAQ
Medlem
#1 Skrivet: 21 Sep 2017 09:35 - Redigerad av: CAQUELAQ

Eftersom det är så många som varje år deltar i Individuella Mästerskapet med rating 3000 och över, så funderar vi på att införa en till klass nästa år.

Det är ju ett stort glapp i Klass A som det är nu, från 2700 och uppåt, så det kan nog kännas tröstlöst för en 27a att slåss mot 31- 32- 33- och 34-monster...

Den nya klassen skulle kallas Elit eller något sådant, och då flyttas alla med rating 3000 och mer från Klass A upp till Klass Elit. Klass A skulle då bli från 2700 till 2999, och Klass Elit bli från 3000 och uppåt.

Vad har ni för tankar om detta?

Malvan
Medlem
#2 Skrivet: 21 Sep 2017 10:26

Jag tycker det låter utmärkt. Gränserna har ju varit oförändrade sedan det första IM startade medan ratingen ökat. På den tiden var 2700 mycket men nu är det inte så längre.

Carzo
Medlem
#3 Skrivet: 21 Sep 2017 10:58 - Redigerad av: Carzo

Utmärkt bra förslag. Inte minst med tanke på de fördomar och förutfattade meningar som till och från framkastas här - att spelare på dessa toppnivåer nästan uteslutande är s.k. motorspelare som skulle må bra av en "egen division" där motorerna kunde tampas, utan mänsklig inblandning.
Hur det är med den saken vet man ju inte med bestämdhet (korrschackets dilemma) och därför är all diskussion i ämnet tämligen meningslös (dessutom förbjuden). Men förslaget i sig tycker jag är bra - låt de stora elefanterna dansa i en elitgrupp! För oss andra innebär det kanske att man möter mera jämbördiga motståndare. När man lagt alla dessa under sig kanske man rentav till sist hamnar i denna elitgrupp. En katt bland hermelinerna...
Ett mål måste alltid hägra. Precis som i verkliga livet. Tycker vardagsfilosofen, under elvakaffets inmundigande... Plus en havrekakas.

greogorypeck
Medlem
#4 Skrivet: 21 Sep 2017 13:56

Om en 2700-spelare till äventyrs skulle vinna i sin Klass A. Vad händer då? Sorry du blir inte uppflyttad till Elit, där gäller bara 3000 och uppåt!

Carzo
Medlem
#5 Skrivet: 21 Sep 2017 14:15

Citerar: greogorypeck, #4:

Om en 2700-spelare till äventyrs skulle vinna i sin Klass A. Vad händer då?

Han eller hon får väl nöja sig med ära, berömmelse och omnämnandet i forumet. Om det nu är så att elitgruppens sammansättning helt skulle bli avhängigt av ratingtalet, med 3000 som magisk gräns. Detta kan uppfattas som om IM blir två skilda mästerskap. Om jag har fattat förslaget rätt?

lubbeluring
Medlem
#6 Skrivet: 21 Sep 2017 15:05

Från reglerna:

"De som placerar sig på första och andra plats i respektive grupp kommer till nästa mästerskap att få avancera en klass uppåt, medan de två sista kommer att gå ner en klass."

CAQUELAQ
Medlem
#7 Skrivet: 21 Sep 2017 15:12 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: greogorypeck, #4:
Om en 2700-spelare till äventyrs skulle vinna i sin Klass A. Vad händer då? Sorry du blir inte uppflyttad till Elit, där gäller bara 3000 och uppåt!

Naturligtvis blir han uppflyttad. Ratinggränsen är absolut bara när det gäller nya spelare - de blir tilldelade klass efter sin aktuella rating. Därtill kommer alla som har rätt till uppflyttning genom att ha kommit 1a eller 2a i sin klass.

För att förtydliga:

1) Varje ny spelare, som inte tidigare deltagit i IM, eller gjort några års uppehåll från IM, blir tilldelad en klass efter sin aktuella rating.

2) Spelare som vunnit eller kommit tvåa i sin klass i föregående IM flyttas definitivt upp en klass detta IM. Deras ratingtal är betydelselöst - de blir uppflyttade hur hög eller låg rating de för tillfället har.

3) Spelare som kommer sist eller näst sist i ett IM blir definitivt nerflyttade till en lägre klass i nästa IM - även här betyder ratingen ingenting.

Införs den nya klassen Elit (eller vad den nu kan komma att heta), så kommer jag i det mästerskapet ta alla spelare i Klass A med rating 3000 och över och flytta dem till Elit. Detta blir en engångsföreteelse - i efter-följande IM gäller de vanliga reglerna som beskrivs i punkterna 1, 2 och 3 ovan.

Carzo
Medlem
#8 Skrivet: 21 Sep 2017 16:45

Citerar: CAQUELAQ, #7:
2) Spelare som vunnit eller kommit tvåa i sin klass i föregående IM flyttas definitivt upp en klass detta IM. Deras ratingtal är betydelselöst - de blir uppflyttade hur hög eller låg rating de för tillfället har.
3) Spelare som kommer sist eller näst sist i ett IM blir definitivt nerflyttade till en lägre klass i nästa IM - även här betyder ratingen ingenting.
Införs den nya klassen Elit (eller vad den nu kan komma att heta), så kommer jag i det mästerskapet ta alla spelare i Klass A med rating 3000 och över och flytta dem till Elit. Detta blir en engångsföreteelse - i efter-följande IM gäller de vanliga reglerna som beskrivs i punkterna 1, 2 och 3 ovan.

Jag kan vara helt fel ute i min konsekvensanalys (modernt ord), men betyder inte detta egentligen att trots denna "engångsföreteelse" så skulle vi över tid få samma beblandning av spelare med hög/låg rating som vi har nu? Det kan visserligen ta några IM - men resultatet blir "status qou". Tror jag.

CAQUELAQ
Medlem
#9 Skrivet: 21 Sep 2017 18:30

Citerar: Carzo, #8:
så skulle vi över tid få samma beblandning av spelare med hög/låg rating som vi har nu?

Kanske det... i en perfekt värld kommer alla spelare att med tiden hamna i en klass som är likvärdig med deras spelstyrka.

Syftet med att skapa en ny klass är att minska ratingskillnaderna i nuvarande klass A - 2700 till 3400 är på tok för mycket.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 21 Sep 2017 18:53

Citerar: CAQUELAQ, #9:
Syftet med att skapa en ny klass är att minska ratingskillnaderna i nuvarande klass A - 2700 till 3400 är på tok för mycket.

Tycker din ide är alldeles utmärkt CAQUELAQ !

Men att ALLA skulle vara nöjda med en förändring är en utopi..Kanske vi kan rösta om det ?

Luzidor
Medlem
#11 Skrivet: 21 Sep 2017 20:45

Strålande ide CAQUELAQ!

rodeby
Medlem
#12 Skrivet: 22 Sep 2017 11:36

Just nu är vi 166 spelare över 3000, det blir en väldigt stor elitklass. Man skulle även kunna tänka sig att utöka med en eller flera klasser i botten.

Malvan
Medlem
#13 Skrivet: 22 Sep 2017 12:48 - Redigerad av: Malvan

Det stämmer att 166 medlemmar på sO har 3000 eller mer, men av dem spelar inte alla i IM. I intervallet 2700-2999 finns 266 medlemmar.

greogorypeck
Medlem
#14 Skrivet: 22 Sep 2017 13:32

Vore det inte enklare att slussa över 2900-spelarna till Klass B istället?

lubbeluring
Medlem
#15 Skrivet: 22 Sep 2017 15:48

Visst ska väl Eliten ha en Elitklass.

greogorypeck
Medlem
#16 Skrivet: 22 Sep 2017 16:37

När det redan finns fem klasser A-E så borde det vara smidigare att föra över 2900-spelarna till Klass B och sedan fördela resten av deltagarna på C,D och E. Risken finns att en "Elitklass" flyttar fokuset från de andra klasserna.

CAQUELAQ
Medlem
#17 Skrivet: 22 Sep 2017 17:25 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: greogorypeck, #14:
Vore det inte enklare att slussa över 2900-spelarna till Klass B istället?

Visst går det att använda nuvarande klasser och bara flytta om spelare, men införandet av en ny klass (den behöver inte heta Elit, kom gärna med namnförslag) är smidigt, eftersom man inte behöver ändra på de befintliga klasserna.

Dessa är de nuvarande ratinggränserna:

Klass A .........rating 2700 och uppåt
Klass B..........rating 2400 - 2699
Klass C..........rating 2200 - 2399
Klass D..........rating 2000 - 2199
Klass E..........upp till 1999

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 22 Sep 2017 18:07

Jag har ett förslag :

Klass A rating 3000 och uppåt
Klass B rating 2700-2999
Klass C rating 2400-2699
Klass D rating 2000--2399
Klass E rating UPP till 1999.

Då behövs det ingen Elitklass. Bara andra ratinggränser.

nicholas
Medlem
#19 Skrivet: 22 Sep 2017 18:15

Sture

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 22 Sep 2017 18:19 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag tar ditt glada tecken som att du tycker det var en finfin ide Nicholas

nicholas
Medlem
#21 Skrivet: 22 Sep 2017 18:20 - Redigerad av: nicholas

Jepp, det tycker jag också.

CAQUELAQ
Medlem
#22 Skrivet: 22 Sep 2017 19:11 - Redigerad av: CAQUELAQ

Visst kan man använda nuvarande klasser, ge nya ratinggränser och flytta om spelare, men kommer spelare att acceptera att bli nedflyttade till en lägre klasstillhörighet?

Ska A-klassen bli 3000 och uppåt, måste 2700-2999 flyttas ned till B. Då måste 2400-2699 flyttas ned till C, och så vidare.

Om spelarna går med på att bli nedflyttade, så visst, det är en möjlighet.

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 22 Sep 2017 19:22

Citerar: CAQUELAQ, #22:

Ja då slipper man en Elit-Klass.

Citerar: greogorypeck, #16:
När det redan finns fem klasser A-E så borde det vara smidigare att föra över 2900-spelarna till Klass B och sedan fördela resten av deltagarna på C,D och E. Risken finns att en "Elitklass" flyttar fokuset från de andra klasserna.

Jag tycker att Gregorypeck har många poänger i sitt inlägg här ovan...

Eller också kan man helt enkelt ha en omröstning om det hela

A...Låta det vara som det är precis nu.
B..Införa en ny klass,Kanske med benämningen Elitklass
C.. Anamma det förslaget Gregorypeck och jag föreslog..Alltså nya uppdaterade ratinggränser.

greogorypeck
Medlem
#24 Skrivet: 22 Sep 2017 19:24 - Redigerad av: greogorypeck

För oss som spelat ett par år är nog inte Klass B eller Klass C så viktigt utan att försöka hävda sig i själva gruppen när spelet dragit igång. De som är nya (eller nygamla) torde heller inte bekymra sig.

(redigerat inlägg)

Klass D verkar dock en aning tuff enligt Stures förslag.

Gugubben
Medlem
#25 Skrivet: 22 Sep 2017 20:23

Stures förslag till ny klassindeling är bra, tycker jag.

nicholas
Medlem
#26 Skrivet: 22 Sep 2017 20:32

chessexplorer
Medlem
#27 Skrivet: 22 Sep 2017 20:54

Citerar: greogorypeck, #24:
Klass D verkar dock en aning tuff enligt Stures förslag.

Jag tycker klass A-C verkar ännu tuffare.

greogorypeck
Medlem
#28 Skrivet: 22 Sep 2017 20:58

Citerar: chessexplorer, #27:
Jag tycker klass A-C verkar ännu tuffare

A-C spelar dock inte inbördes

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 22 Sep 2017 20:58

Har man över 3000 i rating så borde inte klass A vara något stort problem.

chessexplorer
Medlem
#30 Skrivet: 22 Sep 2017 21:03

Gäller inte ratinggränserna för dem som är med för första gången?

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!