Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack-SM 2017 i Stockholm
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#1 Skrivet: 31 Maj 2017 19:00

Hej !
Vilka ska vara med och spela i SM i år ?

Det skulle vara skoj att veta vilka som blir med och spelar.
Och i vilken klass .

Själv ska jag deltaga i Veteran-SM 65 +.

Kanske deltager också i Blixt-SM.

ess_storm
Medlem
#2 Skrivet: 31 Maj 2017 19:26

Jag är anmäld till veteran allmänn som en av de lägst rankade.

Det verkar som om hela vårt lag i sO-serien ställer upp (i olika klasser). Är det något annat sO-lag som klarar det?

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 1 Jun 2017 18:01

Fler än ess_storm och jag som ska vara med i SM ?

bubbenx3
Medlem
#4 Skrivet: 1 Jun 2017 20:57

Hej! Jag ska troligen också vara med och spela. Det blir första gången sedan Lund som jag spelar sm i sådana fall men det ska bli väldigt roligt.
Mvh Joakim

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 1 Jun 2017 22:31

Trevligt..Vilken klass blir det ?

bubbenx3
Medlem
#6 Skrivet: 2 Jun 2017 02:10

Klass 2

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 2 Jun 2017 03:05

ok !

prettybb
Medlem
#8 Skrivet: 2 Jun 2017 10:13

Blir nog blixt. Ska hejja på sonen i junior sm-gruppen

ess_storm
Medlem
#9 Skrivet: 2 Jun 2017 15:23

Citerar: prettybb, #8:
hejja på sonen i junior sm-gruppen

Det var som f:n! Då får man hålla koll på den gruppen oxå. Börjar bli mycket!

prettybb
Medlem
#10 Skrivet: 2 Jun 2017 18:42

Blir ju sm-gruppen ,junior-gruppen, kadett-gruppen, mästar elit o lite till.Ska bli skoj

Spedicken
Medlem
#11 Skrivet: 2 Jun 2017 20:59

Inte bestämt om jag ska spela än, nån som har koll på bra, hyfsat billigt hotell nära spellokalen?

PeterTrsavec
Medlem
#12 Skrivet: 2 Jun 2017 22:15

Citerar: Spedicken, #11:
billigt hotel

Jag kan hjälpa dig att fixa ett rum för 600kr natten med frukost, känner en nära vän som är chef på ett av hotellen alldeles bredvid spellokalen.

ess_storm
Medlem
#13 Skrivet: 3 Jun 2017 02:53

Inga lediga sängar där jag ska bo gratis i närheten av Sthlm. Har turen att ha en kompis och klubbmedlem som har släkt inom räckhåll. Äggröran och baconen får jag stå för själv men bädden den är gratis! Undersöker just buss och tunnelbaneförbindelserna. Roligt ska det bli!!

Spedicken
Medlem
#14 Skrivet: 3 Jun 2017 11:52

Citerar: PeterTrsavec, #12:
Jag kan hjälpa dig att fixa ett rum för 600kr natten med frukost, känner en nära vän som är chef på ett av hotellen alldeles bredvid spellokalen.

Det var billigt, funderar på weekend 1. Vilken klass spelar du?

PeterTrsavec
Medlem
#15 Skrivet: 3 Jun 2017 19:40

Citerar: Spedicken, #14:
Vilken klass spelar du

SPpelar weekend 1

Spedicken
Medlem
#16 Skrivet: 3 Jun 2017 23:16

Åker du bil eller tåg dit?

farbrorjo
Medlem
#17 Skrivet: 4 Jun 2017 05:59 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: Spedicken, #14:
Citerar: PeterTrsavec, #12:Jag kan hjälpa dig att fixa ett rum för 600kr natten med frukost, känner en nära vän som är chef på ett av hotellen alldeles bredvid spellokalen.

Det var billigt

Ja, det var ett fint erbjudande och eftersom jag ej känner till det faktiska läget på hotellet i förhållande till spellokalerna är det svårt att säga huruvida mitt erbjudande är ännu bättre: En två och en halva i Hägersten (på Hägerstensåsens motsvarighet till Broadway, d v s två minuters maklig promenad för en kortvuxen person eller snabbare om man är av normallängd och mer går i rusningstidstempo från närmsta tunnelbanestation, varefter det är c a en kvart till tjugo minuter till T-centralen (bra om du tar dig till Stockholm med tåg, för då är det ju inte bara T-banan till spellokalerna som spelar roll när du uppskattar total resetid för pengarna) för hälften, alltså 300 skr/natt. Lägenheten tillhör en X-flickvän och hon har gett mig fria händer att antingen disponera den själv eller hyra ut den för nämnda summa under de tre veckor hon själv befinner sig i Berlin (vilket överlappar den aktuella tidpunkten). Frukost får du greja själv i så fall, men närmsta ICA-butik ligger t o m ännu närmare i tidsavstånd än tunnelbanestationen i så fall och priserna där är hyfsade med Stockholmsmått mätt (och självklart snorbilliga mot om du skulle pynta för en hotellfrukost själv. Köksutensilier får användas fritt och badkar, dumburk och DVD-spelare finnes att tillgå på fritiden (inga besök dock, eftersom erbjudandet gäller endast den jag själv litar på och kan gå i god för...).

Så det var det hela i ett nötskal - är du intresserad så kontakta mig för frågor eller fler detaljer via meddelandefunktionen, så tar vi det därifrån. Obs! Eftersom jag till vardags bor i Västerås och tänkte bo i lägenheten själv de dygn jag ej hyr ut, behöver jag ha minst två dagars varsel från ax till limpa - alltså fr o m att du tackar ja, tills dess att lägenheten ska vara fri att disponera....

DrBeep
Medlem
#18 Skrivet: 4 Jun 2017 11:14 - Redigerad av: DrBeep

Citerar: farbrorjo, #17:
c a en kvart till tjugo minuter till T-centralen

Problemet är ju att SM spelas i Eriksdal, d.v.s. på fel tunnelbanelinje ur Hägerstens synvinkel, så man måste byta vid Slussen och åka tillbaka, vilket lägger ytterligare ca 10 minuter till resan, så från Hägerstensåsen får man nog räkna med minst 45 minuter till Eriksdal dörr till dörr

DrBeep
Medlem
#19 Skrivet: 4 Jun 2017 11:18

Citerar: sture_lindberg, #3:
Fler än ess_storm och jag som ska vara med i SM ?

Jag och en av sönerna spelar som vanligt. Funderade på Veteran 50+ men det är så många urstarka spelare med så det blir nog klass III som vanligt. Kul med SM på hemmaplan!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#20 Skrivet: 4 Jun 2017 11:26

Citerar: DrBeep, #18:
Problemet är ju att SM spelas i Eriksdal, d.v.s. på fel tunnelbanelinje ur Hägerstens synvinkel, så man måste byta vid Slussen och åka tillbaka, vilket lägger ytterligare ca 10 minuter till resan, så från Hägerstensåsen får man nog räkna med minst 45 minuter till Eriksdal dörr till dörr

Det är lite smidigare, tycker jag, att åka till Zinkens damm och där ta blåbuss 4. Stannar nästan utanför spellokalen och tar några minuter kortare tid. Blåbussarna går väldigt ofta.
Men det är bara frågan om minuter vad gäller total restid.

HSK_Andreas
Moderator
#21 Skrivet: 4 Jun 2017 18:35

Hägerstensåsen -> Eriksdalshallen bör inte ta mer än 30 minuter så det bör vara ett lysande erbjudande. Själv har jag marginellt längre oc, men vad hjälper det när man inte kan var med.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 4 Jun 2017 22:00

Flera som kommer bli med ?

Mikaelk
Medlem
#23 Skrivet: 4 Jun 2017 23:38

Är det någon simultan i år och går det isf att följa den online?

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 5 Jun 2017 00:11 - Redigerad av: sture_lindberg

Simultan brukar det nog inte vara på SM,vad jag känner till.

Här kan du läsa om vad som finns :http://www.schack.se/

farbrorjo
Medlem
#25 Skrivet: 5 Jun 2017 02:35

Citerar: DrBeep, #19:
Funderade på Veteran 50+ men det är så många urstarka spelare med så det blir nog klass III som vanligt. Kul med SM på hemmaplan!

Jag har aldrig spelat i klubb och som en direkt följd av det ej så insatt i alla tävlingskategorier, men så mycket har jag i alla fall förstått att detta är en annan veteranklass än den Sture tävlar i...Dock är jag mindre säker på om det är samma klass (eller om det finns ännu en - alltså en tredje veteranklass - som Åshöjdens egen Grand Old Man och unga flickors schackidol G_arvid var så förkrossande framgångsrik i förra året det begav sig...Det sistnämnda lär ju bara G_arvid kunna svara på, men mer av allmänt intresse - hur många veteranklasser finns det egentligen och är det bara ålder (och således ej därutöver faktorer som ratingbaserad spelstyrka, skägglängd, skostorlek, huruvida man hellre prenumererar på pappers-DN:s schackproblem än Svenskans dito i cyberversion m m; som avgör i vilken veterankategori man bör delta i (och mest mystiskt av allt säg att man indelningsmässigt uppfyller deltagarpremisserna i två av tre veteranklasser - kan man då deltaga i båda om tidsschemat så medger, eller måste man först klona sig för den händelse att man ej har tillgång till någon enäggstvillingbror? (eller om man är en hen, dito syster för jösse namn....

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 5 Jun 2017 02:57 - Redigerad av: sture_lindberg

SM-gruppen: Spelar om vem som blir svensk mästare.

Mästarklassen Elit, Vinnaren i denna klass får spela i SM-gruppen nästa år

Junior-SM ,Vinnaren i denna grupp får också spela i SM-gruppen nästa år.

Mästarklassen

Veteran allmän:för spelare födda 1967 eller tidigare ,ingen SM-status 7 ronder.

· Veteran-SM 50+, För spelare födda 1967 eller tidigare. SM-status,9 ronder

Veteran 65+ ,för spelare födda 1952 eller tidigare.SM-status ,9 ronder.

Så det finns således 3 olika veteranklasser.

· Klass 1 för spelare på ca 1900-2100 i rating
Klass 2 för spelare på ca 1600-1900 i rating
klass 3 för spelare på ca 1400-1700 i rating
klass 4 för spelare på ca 1200-1400 i rating

Vinnaren och de som tar 80 i vinstprocent åker upp en klass
Tar man INTE hälften minus en halva så åker man ut en klass.
På 7 ronder måste man alltså ta minst 3 poäng för att hålla sig kvar i klassen.

· Kadett-, Minior-, Knatte-SM

· Weekendturneringen 1 & 2

· Knatteweekend

· Blixt-SM
Chock-SM.

Dessa klasser finns att välja på beroende på ålder i veteranklasserna och de yngre klasserna.
Och på spelstyrka(ratingtal )i de övriga klasserna.

Plus att även upp och nedflyttning påverkar ens klasstillhörighet.

G_arvid
Medlem
#27 Skrivet: 5 Jun 2017 08:21

Citerar: farbrorjo, #25:
alltså en tredje veteranklass - som Åshöjdens egen Grand Old Man och unga flickors schackidol G_arvid var så förkrossande framgångsrik i förra året det begav sig..

Jag saknar resurser att matcha denna formuleringskonst och nöjer mig med att upplysa om att denna uppdelning i 50+ och 65+ är ny för i år. Den titel jagi fjol erövrade var 60+ och inför ett chockat schacksverige dit även jag räknar mig. Jag är alltså den siste avmitt slag...

greogorypeck
Medlem
#28 Skrivet: 5 Jun 2017 14:39

Grattis i efterskott G_arvid! Jag hade ingen aning om detta innan fabrorjo uppmärksammade det. Hoppas fler från sO utmärker sig i årets SM!

Spedicken
Medlem
#29 Skrivet: 5 Jun 2017 17:47

Citerar: farbrorjo, #17:

Ja, det var ett fint erbjudande och eftersom jag ej känner till det faktiska läget på hotellet i förhållande till spellokalerna är det svårt att säga huruvida mitt erbjudande är ännu bättre: En två och en halva i Hägersten (på Hägerstensåsens motsvarighet till Broadway, d v s två minuters maklig promenad för en kortvuxen person eller snabbare om man är av normallängd och mer går i rusningstidstempo från närmsta tunnelbanestation, varefter det är c a en kvart till tjugo minuter till T-centralen (bra om du tar dig till Stockholm med tåg, för då är det ju inte bara T-banan till spellokalerna som spelar roll när du uppskattar total resetid för pengarna) för hälften, alltså 300 skr/natt. Lägenheten tillhör en X-flickvän och hon har gett mig fria händer att antingen disponera den själv eller hyra ut den för nämnda summa under de tre veckor hon själv befinner sig i Berlin (vilket överlappar den aktuella tidpunkten). Frukost får du greja själv i så fall, men närmsta ICA-butik ligger t o m ännu närmare i tidsavstånd än tunnelbanestationen i så fall och priserna där är hyfsade med Stockholmsmått mätt (och självklart snorbilliga mot om du skulle pynta för en hotellfrukost själv. Köksutensilier får användas fritt och badkar, dumburk och DVD-spelare finnes att tillgå på fritiden (inga besök dock, eftersom erbjudandet gäller endast den jag själv litar på och kan gå i god för...).

Så det var det hela i ett nötskal - är du intresserad så kontakta mig för frågor eller fler detaljer via meddelandefunktionen, så tar vi det därifrån. Obs! Eftersom jag till vardags bor i Västerås och tänkte bo i lägenheten själv de dygn jag ej hyr ut, behöver jag ha minst två dagars varsel från ax till limpa - alltså fr o m att du tackar ja, tills dess att lägenheten ska vara fri att disponera....

Det var ju ett fantastiskt erbjudande minst sagt och väldigt lockande. Har ännu inte bestämt om jag ska vara med, och om jag i så fall är med, väljer ditt billiga boende, eller väljer bekvämligheten att bo nära spellokalen. Jag återkommer, skulle någon annan nappa på ditt erbjudande innan jag velat klart så får dom naturligtvis ta det för min del. Jag återkommer

farbrorjo
Medlem
#30 Skrivet: 5 Jun 2017 22:39

Citerar: Spedicken, #29:
Det var ju ett fantastiskt erbjudande minst sagt och väldigt lockande. Har ännu inte bestämt om jag ska vara med, och om jag i så fall är med, väljer ditt billiga boende, eller väljer bekvämligheten att bo nära spellokalen. Jag återkommer, skulle någon annan nappa på ditt erbjudande innan jag velat klart så får dom naturligtvis ta det för min del. Jag återkommer

Ja, hittills har två andra hört av sig - den ena går bort rakt av eftersom jag igenkänner vederbörande som ett sannolikt varandes comebackförsök av den jobbigaste medlem SO någonsin hade under mina dryga 7 år som moderator; den andra verkar seriös, men du har förstatjing bara du bestämmer dig med max två dagars varsel innan SM drar igång - i värsta fall får jag bo där själv vilket jag ändå hade räknat med så det är "win-win-läge hur det än blir....

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.