Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Aktuella schackturneringar
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#91 Skrivet: 18 Aug 2017 18:32

Citerar: LNO1, #117:
Förlust för Kasparov

Ja han kanske borde spelat avbytesvarianten

LNO1
Medlem
#92 Skrivet: 18 Aug 2017 19:09

Citerar: sture_lindberg, #91:
Ja han kanske borde spelat avbytesvarianten

Det tror jag skulle gå hans ära förnär. ;) Men var det inte fantastiskt att han spelade KG med Sc3 och Ke2, tala om att damma av gamla öppningar.

LNO1
Medlem
#93 Skrivet: 18 Aug 2017 19:18

Citerar: IvarBlå2, #90:
Känslan finns där men varför schteker han så länge?

Ingen aning, kanske han känner sig osäker och vill inte sätta bort sig.

LNO1
Medlem
#94 Skrivet: 18 Aug 2017 19:41

På tal om den KG varianten så hittade jag i mina efterforskningar ett parti av Rapport från 2014 som vit där han vann med varianten.

Bobotvinnik
Medlem
#95 Skrivet: 18 Aug 2017 20:21

Tragiskt att se Kasparov. det känns precis som när jag såg Björn Borgs comeback 91.

sture_lindberg
Medlem
#96 Skrivet: 18 Aug 2017 20:38 - Redigerad av: sture_lindberg

Hade varit ännu mera tragiskt om Kasparov hade haft ledningen i turneringen kan man tycka.

Då hade det inte varit mycket bevänt med de som är i världstoppen.

Jag anser att Kasparov har spelar bra efter sin förmåga.(nuvarande )...

Vert
Moderator
#97 Skrivet: 18 Aug 2017 20:55 - Redigerad av: Vert

Jag håller nog med sture_lindberg här. Jag har iofs. inte sett något av dagens partier än, men efter gårdagens nio blixtronder hade Kasparov 3,5 poäng av 9 och en prestationsrating på 2710 mot stora delar av världseliten i blixt. Det är ganska bra för en amatör...

sture_lindberg
Medlem
#98 Skrivet: 18 Aug 2017 21:49

Nu 2 vinster i rad för Kasparov

salemslot
Medlem
#99 Skrivet: 18 Aug 2017 22:00

Citerar: Vert, #97:

Jag håller nog med sture_lindberg här. Jag har iofs. inte sett något av dagens partier än, men efter gårdagens nio blixtronder hade Kasparov 3,5 poäng av 9 och en prestationsrating på 2710 mot stora delar av världseliten i blixt. Det är ganska bra för en amatör...

Absolut ingen dålig insats men med tanke på hans insatsermot Short 2015 och de tre amerikanerna förra året hade man hoppats på mer. Nu verkar han dock ha vaknat till ordentligt. Två riktigt övertygande vinster mot Caruana och Nakamura.

farbrorjo
Medlem
#100 Skrivet: 18 Aug 2017 22:59

Citerar: sture_lindberg, #96:

Instämmer helt med citerad skribent!

salemslot
Medlem
#101 Skrivet: 19 Aug 2017 00:05

Fantastiskt att få se Garry spela så bra nu i slutet av turnering. Man kan inte undvika att fundera på vad han hade kuunnat ställa till med om han spelat lika bra de första tre dagarna. En sak vet jag och det är att jag vill se Garry i fler turneringar =)

Bobotvinnik
Medlem
#102 Skrivet: 19 Aug 2017 11:06

Nja, i snabbschacket var det hårresande att se hur han använde betänketiden och blixten var klart sämre än förra året. http://en.chessbase.com/post/nakamura-is-the-ultim ate-blitz-champion

Den meningen förstår jag inte ens....

LNO1
Medlem
#103 Skrivet: 19 Aug 2017 11:31

Citerar: Bobotvinnik, #102:
Den meningen förstår jag inte ens

Inte jag heller om jag ska läsa den ordagrant. Eftersom språket idag enligt mitt förmenade behandlas styvmoderligt får vi väl acceptera läget (men vi behöver inte gilla det) och försöka göra någon slags uttolkning av vad meningen kan tänkas betyda om vi vill svara på den. Jag tänker inte ens försöka. Men akta dig noga Bobotvinnik, för så fort man försöker påpeka ett språkligt fel så blir man genast kallad för språkpolis och det är något mycket fult har jag förstått...

LNO1
Medlem
#104 Skrivet: 19 Aug 2017 11:38

Citerar: salemslot, #101:
En sak vet jag och det är att jag vill se Garry i fler turneringar =)

Det tror jag inte vi kommer att få se. Utvecklingen går obönhörligt framåt och Garry har nu fått känna på hur snålt det blåser i toppen. Jag håller med om att hans insats måste betecknas som acceptabel och kanske t.o.m bra om man betänker det faktum att han varit borta från tävlingsschack så länge, men hans spel präglades av taktiska misstag och mycket dålig hantering av klockan. Det senare var säkert ett resultat av de taktiska misstag han gjorde. Garry Kasparov kommer aldrig att ställa upp på att spela andrafiolen, det ligger helt enkelt inte för honom.

Bobotvinnik
Medlem
#105 Skrivet: 19 Aug 2017 11:56

Citerar: LNO1, #103:
Men akta dig noga Bobotvinnik, för så fort man försöker påpeka ett språkligt fel så blir man genast kallad för språkpolis och det är något mycket fult har jag förstått...

Haha! Ja, lite språkfel får man släppa, så länge begripligheten finns....
Citerar: LNO1, #104:
Det tror jag inte vi kommer att få se.

Nej, jag tror det här var lite väl plågsamt för Kasparov. Jag tror han ångrar att han var med.

IvarBlå2
Medlem
#106 Skrivet: 19 Aug 2017 12:23

Jag tror tvärtom. Nu när han har fått mäta sig med världseliten och han har gjort det fullt godkänt tror jag att han vet att han kan göra det ännu bättre

sture_lindberg
Medlem
#107 Skrivet: 19 Aug 2017 12:32

Citerar: Bobotvinnik, #102:
Den meningen förstår jag inte ens....

Citerar: LNO1, #103:
Inte jag heller om jag ska läsa den ordagrant.

Vad är det som är så svårt att förstå ?

Om jag anser att Kasparov just NU inte är i sin bästa form och att hans form har möjlighet att öka markant vad är det då ni inte fattar ?
Och att han efter sin NUVARANDE form trots allt har gjort det bra,ska jag behöva förtydliga detta ?

sture_lindberg
Medlem
#108 Skrivet: 19 Aug 2017 12:36

Citerar: Vert, #97:
Jag håller nog med sture_lindberg här. J

Citerar: farbrorjo, #100:
Instämmer helt med citerad skribent!

TVÅ som fattade vad jag menade i alla fall.

Fortfarande finns det hopp för mänskligheten

IvarBlå2
Medlem
#109 Skrivet: 19 Aug 2017 12:57 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag tror också att känslan kommer tillbaka ju fler turneringar han spelar och därmed undviker han den värsta tidsnöden. Kom ihåg LASK er, Botvinnik och Smyslov söm var äldre än Gary när de gjorde sina bedrifter. Ok, konkurrensen och nivån är högre idag mycket för att många är datorer som bara rabblar teorivarianter. Men. a.o det är mycket viktigare nu än innan. Jag tror att Gary kommer att visa dem vad ovanliga varianter kan få motståndaren ur fattningen

Vert
Moderator
#110 Skrivet: 19 Aug 2017 13:10 - Redigerad av: Vert

Jag tycker att det är onödigt hårt att säga att Kasparovs insats på något sätt var underkänd/dålig e.d. - insatsen måste sättas i relation till förväntningarna, och om man anser att insatsen är underkänd/dålig kan det vara fel på förväntningarna.

Efter 18 ronder blixt har Kasparov placerat sig som nummer 5 av 10 deltagare efter att ha tagit 9 poäng, dvs. 50 procent. De fyra som kom före honom ligger - enligt dagsaktuell blixtranking på http://2700chess.com/ - på plats 2, 4, 5 och 8 i världen i disciplinen. De som kom efter honom ligger på samma ranking på mellan plats 15 och plats 30. Detta skulle indikera att Kasparov - efter att ha gjort endast enstaka blixtframträdanden de senaste 10-12 åren - är bland världens 10-15 bästa blixtspelare. I den aktuella blixtturneringen nådde han också en prestationsrating på 2790, vilket (om det vore ett riktigt blixt-Elotal) skulle ge honom plats 11 på den dagsaktuella världsrankingen jag nämner ovan.

Kasparovs resultat må inte vara så bra som det hade varit för 10, 15 eller 20 år sedan och det må vara hänt att det inte är så bra som Kasparov själv eller hans mest inbitna fans skulle önska, men det är verkligen inte fy skam för en hobbyspelande politiker.

Bobotvinnik
Medlem
#111 Skrivet: 19 Aug 2017 13:18

Det är sant att blixten var OK, det är snabbschacket som nog är den verkliga besvikelsen för honom. Om vi ska bedöma hur HAN upplevde det hela så tror jag att han hade mycket högre förväntningar och mycket högre krav på sig själv. men framtiden får utvisa vem som hade rätt. Jag tror han gjort sitt, i alla fall i officiella turneringar. Någon skriver att Kasparov spelade bra.... ja, skiter björnen i skogen?

IvarBlå2
Medlem
#112 Skrivet: 19 Aug 2017 13:29

Ja, dqqet skulle jag tro. Människor gör det också

LNO1
Medlem
#113 Skrivet: 19 Aug 2017 13:33

För ovanlighetens skull ska jag för att undvika missförstånd citera mig själv:
Citerar: LNO1, #54:
Hjärtat säger att Garry vinner, men huvudet tvekar... 10 år är lång tid...

Så nog hade jag både förväntningar och förhoppningar men som sagt var 10 år och t.o.m 12 år som jag fick reda på senare är en lång tid att vara borta från elitschacket.

Citerar: LNO1, #104:
Jag håller med om att hans insats måste betecknas som acceptabel och kanske t.o.m bra om man betänker det faktum att han varit borta från tävlingsschack så länge, men hans spel präglades av taktiska misstag och mycket dålig hantering av klockan. Det senare var säkert ett resultat av de taktiska misstag han gjorde. Garry Kasparov kommer aldrig att ställa upp på att spela andrafiolen, det ligger helt enkelt inte för honom.

Men med detta sagt, tro inte för ett ögonblick att jag anser att Kasparov på något sätt är en dålig schackspelare, släng in honom i SM-gruppen och jag tror att de andra skulle vara totalt chanslösa trots Kasparovs ålder och frånvaro från tävlingsspelet, detta är hur bra jag anser honom vara.

Jag ser gärna en comeback från Kasparov men jag vill inte se honom reduceras till en i mängden om han själv inte är med på noterna. Om han inte hade lagt av i förtid tror jag att han utan vidare hade tillhört topp 3 i världen, men idag skulle han nog ha svårt att vara bland topp 20 och jag tror helt enkelt inte att detta är acceptabelt för Kasparov själv.

Citerar: Bobotvinnik, #111:
så tror jag att han hade mycket högre förväntningar och mycket högre krav på sig själv. men framtiden får utvisa vem som hade rätt. Jag tror han gjort sitt, i alla fall i officiella turneringar. Någon skriver att Kasparov spelade bra.... ja, skiter björnen i skogen?

Hyllningar är bra ja, men ingen står över kritik, ej heller Kasparov och precis som Bobotvinnik skriver kommer han själv nog vara sin hårdaste kritiker.

Vert
Moderator
#114 Skrivet: 19 Aug 2017 15:38

Nu släpper vi diskussioner kring självklarheter, verkliga eller ej. Och, mer allmänt, diskussioner som inte hör till ämnet.

Vert,
Moderator

Bobotvinnik
Medlem
#115 Skrivet: 21 Aug 2017 19:48

För att återknyta till ämnet Kasparovs insats så står det så här på The week in chess Garry Kasparov drew all his games on day one of the rapid and had a respectable final day of the blitz where he was joint 2nd highest scorer but in between it was a story of missed opportunities and lack of sharpness, his loss to Navara from a winning position in the rapid was particularly painful.https://twitter.com/kasparov63
Kasparov: "It was about having fun... but I'm not sure it was much fun!The Navara game killed the fun..."

LNO1
Medlem
#116 Skrivet: 21 Aug 2017 23:23

Citerar: Bobotvinnik, #115:
Kasparov: "It was about having fun... but I'm not sure it was much fun!The Navara game killed the fun..."

Något av en bekräftelse på det jag antog, han vill inte spela andrafiolen...

HSK_Andreas
Moderator
#117 Skrivet: 11 Sep 2017 16:33

I Tbilisi är Magnus nu utslagen, liksom Caruana, Kramnik, Nakamura och Anand.
Att tippa schack är inte helt lätt i korta matcher.

salemslot
Medlem
#118 Skrivet: 12 Sep 2017 23:19 - Redigerad av: salemslot

Vad tycker ni om idén att världmästaren ska utses genom en knockout-turnering likt den i world cup? Precis som Andreas skriver är det svårtippat i den typen av turneringar då slumpfaktorn blir allt större. Det kan ju absolut ses som ett minus då sannolikheten att världsettan vinner är relativt liten. Samtidigt är det ju likadant i fotboll. Även där vinner sällan världsettan.
Jag vet inte var jag står i frågan riktigt men jag tycker nuvarande format känns lite urvattnat faktiskt.

sture_lindberg
Medlem
#119 Skrivet: 13 Sep 2017 00:55

På lördag-söndag den 16-17 sept.spelas SM i snabbschack på Hasselbacken.

11 ronder med 15 minuterspartier +10 sek.per drag.

Jag blir med där och spelar . Någon annan här på SO ?

HSK_Andreas
Moderator
#120 Skrivet: 13 Sep 2017 08:16 - Redigerad av: HSK_Andreas

Citerar: salemslot, #118:

Vad tycker ni om idén att världmästaren ska utses genom en knockout-turnering likt den i world cup? Precis som Andreas skriver är det svårtippat i den typen av turneringar då slumpfaktorn blir allt större. Det kan ju absolut ses som ett minus då sannolikheten att världsettan vinner är relativt liten. Samtidigt är det ju likadant i fotboll. Även där vinner sällan världsettan.
Jag vet inte var jag står i frågan riktigt men jag tycker nuvarande format känns lite urvattnat faktiskt.

Jag håller med i att nuvarande format känns lite trist idag. Dock har utslagsturnering prövats tidigare. Det känns inte som att de världsmästarna accepterats helt som riktiga världsmästare

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!