Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Aktuella schackturneringar
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#31 Skrivet: 28 Jul 2017 23:48

Tiger spelar bättre än på mycket länge, vilken form han är i! Som Jesper Hall sa, Tiger spelar som bäst när han får offra material. Det behöver inte vara avgörande offer, utan långsiktiga, dynamiska offer så han får bra spel. Partiet Vert visade var ju helt fantastiskt, schack som man blir glad av, annat än avbytesvarianten i Franskt

Bobotvinnik
Medlem
#32 Skrivet: 29 Jul 2017 12:44

Ställningen efter 7 drag i Tigers parti hade kunnat uppkomma ur franskt 1.e4 e6 2.d3

uct2
Medlem
#33 Skrivet: 29 Jul 2017 14:19

Citerar: Bobotvinnik, #32:
Ställningen efter 7 drag i Tigers parti hade kunnat uppkomma ur franskt 1.e4 e6 2.d3

Javisst. Spelar man KIA (Kings Indian Attack; Kungsindisk attack) som vit är sällan de första dragen speciellt viktiga, man spelar ju på att få upp en typställning man trivs i.

Jag har aldrig spelat det själv med vit (utom i "kompisblixt" ibland) men nu har jag precis bytt bil till en KIA, så jag funderar på om jag inte borde spela KIA i schack också. Tigers parti är verkligen motiverande åt det hållet!

Vert
Moderator
#34 Skrivet: 3 Aug 2017 01:47 - Redigerad av: Vert

Med anledning av diskussionen ovan om Tiger Hillarp Persson och kungsindiskt i förhand (KIA): Neil McDonald har skrivit en bok om KIA. I Everymans "teaser" hittar man ett ganska trevligt KIA-parti signerat den gode Tiger.

För att anknyta till mer aktuella turneringar: det kanske bara är jag som - på grund av den sena timmen - är ovanligt okritisk, men nog är både Aronians vinst mot Nepomniachtchi och Karjakins vinst mot Svidler i den nyligen inledda Sinquefield Cup ganska sevärda?

Bobotvinnik
Medlem
#35 Skrivet: 3 Aug 2017 10:38 - Redigerad av: Bobotvinnik

Ganska lätt resa för Aronian men originell ställning efter Th4. Svidler gjorde ett dåligt drag i öppningen, liksom Ian, men märkligast var kanske MVLs vinst. So öppnar frivilligt för MVLs löparpar och förlorar.

Bobotvinnik
Medlem
#36 Skrivet: 6 Aug 2017 09:41

Carlsen spelar bort vinsten och förlorar! Vachier-Lagrave leder därmed turneringen med 3 av 4. http://grandchesstour.org/2017-grand-chess-tour/wa tch-live-1

Bobotvinnik
Medlem
#37 Skrivet: 6 Aug 2017 23:21

Wow! Otrolig kombination av Anand idag.

lubbeluring
Medlem
#38 Skrivet: 7 Aug 2017 10:10 - Redigerad av: lubbeluring

Anand - Caruana - Snyggt parti!

Vert
Moderator
#39 Skrivet: 7 Aug 2017 10:17

Citerar: Bobotvinnik, #37:
Wow! Otrolig kombination av Anand idag.

Tack för tipset - riktigt trevligt partislut! (Länk för den som inte vill/orkar leta.)

Man undrar ju hur långt Anand egentligen hade sett. Att spela 19. f4 och på så sätt öppna för svarts vitfältslöpare och dess tryck mot e2, samt i draget därefter också byta bort sin egen vitfältslöpare och på så sätt ytterligare försvaga kungsställningen kändes inte särskilt klokt, så frågan är om han hade sett hela kombinationen, inkl. det "stilla" damdraget 26. Dd4, redan när han spelade 19. f4. Att han hade sett 26. Dd4 när han spelade 22. exf6 bör väl i vart fall vara ställt "utom rimligt tvivel". Fantastisk kombination, på min ära!

Bobotvinnik
Medlem
#40 Skrivet: 7 Aug 2017 12:18 - Redigerad av: Bobotvinnik

Ja, han hade sett allt och bra mycket mer, i varje fall när an slog på c6! Han rabblade upp 25. ... Qe5 26. Rxe2! Qxc3 27. Re8 Qd4+ 28. Rf2 Qxb4 29. f8Q+ Qxf8 30. Rfxf8 Rxd3 31. Rg8+ Kf7 32. Ref8+ Ke7 33. Ra8 h5 34. Rxa7 i intervjun efteråt. Kvalitet över men knepigt ändå. Caruana hade också sett den varianten men trodde 25.-Te5 var bättre. Han hade helt missat 26.Dd4

Vert
Moderator
#41 Skrivet: 7 Aug 2017 12:40

Citerar: Bobotvinnik, #40:
Ja, han hade sett allt och bra mycket mer, i varje fall när an slog på c6!

Ja, det känns som om han nästan var tvungen att ha gjort det. Jag ska förstås inte låtsas som om min positionella känsla är någonting att ha, men nog känns 20. Lxc6 lite tveksamt, rent intuitivt.

Citerar: Bobotvinnik, #40:
Han rabblade upp 25. ... Qe5 26. Rxe2! Qxc3 27. Re8 Qd4+ 28. Rf2 Qxb4 29. f8Q+ Qxf8 30. Rfxf8 Rxd3 31. Rg8+ Kf7 32. Ref8+ Ke7 33. Ra8 h5 34. Rxa7 i intervjun efteråt. Kvalitet över men knepigt ändå. Caruana hade också sett den varianten men trodde 25.-Te5 var bättre. Han hade helt missat 26.Dd4

Intressant variant, och kul med damoffret - tack för att du delar med dig av varianten! Detta är också - vilket bara ytterligare visar vilket fint parti Anand gjorde - datorns huvudvariant, och om nu Caruana också hade sett den varianten (vilket jag inte betvivlar) så är det inte så konstigt att han försökte sig på 25...Te5. Det är väl vanligen lättare att missa "stilla" drag än "våldsamma" drag, så Caruana må väl vara förlåten och Anand bli desto mer hyllad.

Bobotvinnik
Medlem
#42 Skrivet: 7 Aug 2017 14:38 - Redigerad av: Bobotvinnik

Caruana och Anand anförde båda samma variant i efterintervjuerna men de hade lite olika bedömningar av varianten i fråga. Caruana tyckte det var förlust rätt och slätt, medan Anand inte var lika säker.
Citerar: Vert, #41:
men nog känns 20. Lxc6 lite tveksamt, rent intuitivt.

Många skulle nog rutinmässigt ha dragit sig för att slå på c6 men Anand bedömde ställningen konkret. Svart har inga större chanser att utnyttja hålen kring vits kung och vit får rejäl övervikt i centrum. Det var ungefär vad kommentatorerna konstaterade och de menade att Caruana inte skulle ha släppt bonden frivilligt om han inte räknat på f6. Anand förklarade också i intervjun varför han inte tidigare spelade det naturliga 15.Te1 istf 15.Tc2. Han var väldigt osäker på (efter Te1) 15.-Te6 med (förutom iden Th6) svart eventuellt kan spela Lxf2 och Dxh2 https://www.flickr.com/photos/grandchesstour/36244 526922/in/album-72157687273699725/

lubbeluring
Medlem
#43 Skrivet: 8 Aug 2017 12:45

Intressant öppning i deras match.
Kallas den för Italiensk?

uct2
Medlem
#44 Skrivet: 8 Aug 2017 16:35

Citerar: lubbeluring, #43:
Intressant öppning i deras match.
Kallas den för Italiensk?

Nej, det är en vanlig variant i Engelskt. Italienskt är 1.e4 e5; 2.Sf3 Sc6; 3.Lc4 Lc5, vanligen följt av 4.c3 eller 4.d3. (4.b4 = Evans gambit.)

lubbeluring
Medlem
#45 Skrivet: 8 Aug 2017 18:10

Okej.
Tack.

Bobotvinnik
Medlem
#46 Skrivet: 12 Aug 2017 17:05

Vachier-Lagrave vann turneringen en halva för Carlsen och Anand. http://grandchesstour.org/2017-grand-chess-tour/wa tch-live-1 Nästa vecka är det dags för Kasparovs återkomst i snabbschack och blixt!

LNO1
Medlem
#47 Skrivet: 13 Aug 2017 01:01

Jag måste få säga en sak angående denna tävling, sista partiet mellan Magnus och Levon... Vilket parti och vilken precision av Magnus. Jag vill se Levon få en chans mot Magnus i sin karriär och jag menar att det förtjänar han.

LNO1
Medlem
#48 Skrivet: 13 Aug 2017 01:10

Citerar: Bobotvinnik, #46:
Vachier-Lagrave

Där har vi ännu en värdig motståndare till Magnus, men han har tiden för sig. Jag minns att jag och min son analyserade ett parti mellan Morozevich och Lagrave och att jag tänkte att jag egentligen inte sett något liknande. Det var förstås bara ett personligt uppvaknade egentligen; insikten om vilken hög nivå dessa partier spelas på. Det är bara till att njuta och lära sig av mästarna, i rak motsats till att lära sig en tabya och sedan tro att man skulle kunna räkna ut allt själv och att man själv fattar alla ideér direkt... Ja ja , den intelligente läsaren har redan räknat ut vad jag egentligen syftar på...

Bobotvinnik
Medlem
#49 Skrivet: 13 Aug 2017 20:13

Citerar: LNO1, #47:
Jag vill se Levon få en chans mot Magnus i sin karriär och jag menar att det förtjänar han.

De möttes faktiskt i en match för 10 år sen. Magnus var väl 15 år då. "Han är redan så bra!" konstaterade Aronian som vann matchen med 7-5. http://www.chessgames.com/perl/chess.pl?tid=61997

LNO1
Medlem
#50 Skrivet: 14 Aug 2017 19:14 - Redigerad av: LNO1

Att kalla detta för årets schackhändelse är nog ingen överdrift. Kasparovs comeback kan ses här: URL

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 14 Aug 2017 19:23

Tack för länken!
På hur många dagar spelar dom dessa partier ?

LNO1
Medlem
#52 Skrivet: 14 Aug 2017 19:30 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #51:
På hur många dagar spelar dom dessa partier ?

Monday, August 14 1:00 PM Rapid | Rounds 1 - 3
Tuesday, August 15 1:00 PM Rapid | Rounds 4 - 6
Wednesday, August 16 1:00 PM Rapid | Rounds 7 - 9
Thursday, August 17 1:00 PM Blitz | Rounds 1 - 9
Friday, August 18 1:00 PM Blitz | Rounds 10 - 18
Saturday, August 19 11: 00 AM Playoff (if necessary)

Det börjar idag om ca 30 minuter! Jag gissar att PeterTrsavec sitter bänkad framför datorn och bara väntar... OBS ! Tiderna är lokal tid som ni ser inte svensk tid.

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 14 Aug 2017 19:33

Tack ! ! Ja detta måste man ju titta på

LNO1
Medlem
#54 Skrivet: 14 Aug 2017 19:52

Ja jag ser verkligen fram emot det. Hur kommer det gå? Kommer han att vinna, göra en anständig turnering eller blir det en korg med ägg?

Hjärtat säger att Garry vinner, men huvudet tvekar... 10 år är lång tid...

Vert
Moderator
#55 Skrivet: 14 Aug 2017 20:53

Kasparov gjorde ju någon turnering för ungefär ett år sedan (?) då han klarade sig skapligt - tog omkring 50 procent i en blixtturnering mot So, Nakamura och Caruana, om jag inte minns fel - så någon korg med ägg ska det nog inte behöva bli (även om det säkert blir några ägg).

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 14 Aug 2017 21:10

Ok jag tror att Kasparov kommer 3-5 någonstans..
Men jag hoppas ju naturligtvis att han kommer ännu bättre!

Bobotvinnik
Medlem
#57 Skrivet: 15 Aug 2017 15:07

Han var lite ringrostig igår. En 2007 års Kasparov hade förmodligen vunnit den där ställningen mot Nakamura, nu fick fick 2017 års Kasparov med nöd och näppe remi. Hursomhelst två inledande remier mot Karjakin och Nakamura är inte fy skam! Jag tror att efter den här starten kommer han nog igång lite bättre. jag förutspår några riktigt fina partier och en och annan groda...

PeterTrsavec
Medlem
#58 Skrivet: 15 Aug 2017 15:10

Citerar: Vert, #55:
Kasparov

Bara att se honom tillbaka på brädet är en fröjd för ögat, hans minsspel är så kul att följa, hans klocka och allt som alltid varit med honom. Han har gjort det helt okej. Tror han är mer än nöjd med dessa tre remier. Blir intressant och se idag, men vilket parti av Lev igår.

Bobotvinnik
Medlem
#59 Skrivet: 15 Aug 2017 15:21

Aronians partier svängde ordentligt. Han stod bra mot Nepo och förlorade, och han stod på förlust mot Anand och vann. Den fina form som Anand hade i långpartiturneringen är bortblåst...

Vert
Moderator
#60 Skrivet: 15 Aug 2017 15:41

För mig är det fullständigt solklart att Kasparov fortfarande kan spela mycket bra schack. (Detta hade iofs. varit solklart även utan denna turnering, men ändå.) Schackkunnandet och den intuitiva förmågan att veta var pjäserna ska stå finns kvar och har inte försämrats, men i enstaka partier kan det komma misstag (precis som Bobotvinnik skriver). Sedan är det kanske heller inte omöjligt att det kan komma trötthetsfel senare i veckan; Kasparov har trots allt hunnit bli 54 år.

Hur som helst blir det kul att följa fortsättningen!

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!