Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Aktuella schackturneringar
Författare Meddelande
Landroval
Medlem
#1 Skrivet: 25 Apr 2017 06:31

T'nkte skapa en tråd där man kan diskutera nu pågående eller nyligen avslutade turneringar utan att behöva starta ny tråd för varje turnering.

Är ju mycket schack nu, och många av de absoluta schackspelarna tappar poäng både här o där.

Men det jag tänkte på nu, och som jag vill rekommendera till er andra är att kika lite på Reykjavik Open. Grandelius är i delad ledning efter 7 av 10 ronder på 6 poäng. Spelat remi med Giri och Jones och slog nu igår kväll ANdreikin. Näst upp är möte med Baadur där Nils har vit. Kan bli ett rasande spännande parti

Vert
Moderator
#2 Skrivet: 25 Apr 2017 09:05 - Redigerad av: Vert

Resultaten från Reykjavik följs kanske lättast här, och livesändningen kan följas t.ex. här eller här. Grandelius inledde med fyra raka segrar mot två lågrankade och två IM, och har sedan - som Landroval nämner i inlägget ovan - spelat remi mot Jones och Giri samt slagit Andreikin. En insats med mersmak!

Vidare pågår i skrivande stund Shamkir Chess/Gashimov Memorial till minne av azeren Vugar Gashimov, som så tragiskt avled av en hjärntumör för drygt tre år sedan, endast 27 år gammal. Turneringen kan följas här, här och här.

Landroval
Medlem
#3 Skrivet: 25 Apr 2017 09:17

Åh, jag kände inte till bakgrunden till Shamkir Chess även om jag följer den med lite grann.

Kul att se att Grandelius har bäst prestationsranking av alla hittills - men inte så förvånande då han ju mött ettan o tvåan i rankinglistan inför. Och idag tar sig an trean!

Landroval
Medlem
#4 Skrivet: 26 Apr 2017 06:50

Remi för Nils igår och fortsatt delad ledning, näst upp är indiern Gupta med de svarta pjäserna . Bara en halva bakom jagar ett stort gäng, bland dem Erik BLomqvist faktiskt som fått bra utdelning på sin schweiziska gambit. Han möter nu i omgång 9 en kanadensisk IM och bör nog ha goda möjligheter att ta ännu en seger.

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 26 Apr 2017 08:00

Citerar: Landroval, #1:
utan att behöva starta ny tråd för varje turnering.

Bra idé!
Citerar: Landroval, #4:
schweiziska gambit

Jag är inget vidare på öppningar men hört talas om en hel del, men vad är schweizisk gambit?

LNO1
Medlem
#6 Skrivet: 26 Apr 2017 08:05

Kolla in Kramniks tornoffer från Shamkir, fantastiskt!
https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/sham kir-chess-gashimov-memorial-2017/4/1/5

Landroval
Medlem
#7 Skrivet: 26 Apr 2017 08:57

Citerar: LNO1, #5:
Jag är inget vidare på öppningar men hört talas om en hel del, men vad är schweizisk gambit?

Schweizisk gambit är när man förlorar tidiga ronder i en turnering med schweizerlottning och sen får lättare lottning resten av turneringen pga detta. Erik förlorade rond 2 och 3 och har som ett resultat av det hittills inte mött en enda GM eller IM.

Citerar: LNO1, #6:
Kolla in Kramniks tornoffer från Shamkir, fantastiskt!

Kramnik är som vanligt inspirerad och vill inte ha några enkla partier. Det där offret är ju underbart och det känns verkligen som att Kramnik är en av dem som tycker schack är roligast av alla för tillfället.

Spedicken
Medlem
#8 Skrivet: 26 Apr 2017 10:41 - Redigerad av: Spedicken

Snyggt parti av okände Kleinman från Kanada i Reykvavik open.

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/reyk javik-open-2017/5/1/18

HSK_Andreas
Moderator
#9 Skrivet: 27 Apr 2017 21:26

Angående Rejkavik Open, så tycker jag att särskiljningen är lite udda.
1. Inbördes möte (helt ok)
2. Antal vunna partier (gynnar iofs spelar som tar större risker, men tack vare detta kom Blomqvist före Grandelius. Grandelius gjorde i min värld en klart bättre turnering)
3. Antal svarta partier (ok, det är 10 ronder och det är märkligt i sig, men ändå)
4. Median Buchholz

Nu delas inte heller priserna helt utan en högre placering ger mer, så Blomqvist och några till skulle fått mer än Grandelius om det inte vore för att priset för en 7:e plats var detsamma som för en 9:e plats. Om man jämför så ser man att Grandelius prestationsranking ligger på 2757 mot Blomqvist 2443. Blomqvist tappade i ranking medan Nils gick plus...

I övrigt så gillade jag Giris spel. I kandidatturneringen hade han idel remier vilket fick många att anse att han var tråkig och feg, men han spelar väldigt aktivt och var även nära att ta några segrar i nämnda kandidatturnering.

Vert
Moderator
#10 Skrivet: 27 Apr 2017 22:26

Jag är inte så bra på det här med särskiljningsregler, men vad brukar man använda? Sonneborn-Berger (vilket jag knappt vet vad det är)? Skulle man inte kunna använda prestationsrating eller motståndarnas genomsnittsrating, rätt och slätt?

Angående Giri håller jag helt med: han har fått många gliringar för sina många remier men jag tycker att han alltsomoftast satsar ordentligt även mot de allra bästa.

HSK_Andreas
Moderator
#11 Skrivet: 27 Apr 2017 23:00

Det finns en hel del olika varianter man kan använda och prestationsrankingen är ett av dessa som också används, Buchholz är ett annat där man slår ihop motståndarnas poäng. Sonneborn-Berger används mer i Bergerturnerneringar. Systemet fungerar så här:
sammanlagda poängen för motståndare du besegrat + hälften av sammanlagda poängen för motståndare du spelat remi mot.

Visst kan det vara kul att gynna spelare med många vinster (och därmed förluster), men det blir lätt lite galet, åtminstone anser jag det.

Blomqvist spelade mot 1 IM och ingen IGM under 10 ronder. Motståndarnas genomsnittsranking: 2192, högst rankad: 2434

Motsvarande siffror för Gradelius: 2 IM och 6 IGM. Motståndarnas genomsnittsranking: 2546, högst rankad: 2771 (7 motståndare hade högre ranking än Blomqvist högst rankade motståndare)

Samma slutpoäng, Buchholz ger 55 för Grandelius (högst tillsammans med Giri) och 45 för Blomqvist.

Mikaelk
Medlem
#12 Skrivet: 28 Apr 2017 00:49

Hur funkar ratingförändringar där uppe bland toppspelarna? Jag tycker knappt det rör sig nåt.

Vert
Moderator
#13 Skrivet: 28 Apr 2017 09:14

Världselitens ratingförändringar kan följas, parti för parti, via Live Chess Ratings. Där kan man se bl.a. hur många Elo-poäng en viss spelare har gått upp eller ned sedan månadsskiftet samt, genom att klicka på förstoringsglaset, se hur många Elo-poäng en viss spelare har vunnit eller förlorat i enskilda partier. Tittar man t.ex. på So så kan man se att hans förlust mot marginellt lägre rankade Mamedyarov gjorde att han förlorade 5,7 Elo-poäng, och en vinst mot en helt jämnrankad spelare ger endast 5 Elo-poäng.

Vert
Moderator
#14 Skrivet: 28 Apr 2017 09:37

Citerar: HSK_Andreas, #11:
Det finns en hel del olika varianter man kan använda och prestationsrankingen är ett av dessa som också används, Buchholz är ett annat där man slår ihop motståndarnas poäng.

Just det, det känner jag igen. Känns ganska rimligt, ändå.

Citerar: HSK_Andreas, #11:
Sonneborn-Berger används mer i Bergerturnerneringar. Systemet fungerar så här:
sammanlagda poängen för motståndare du besegrat + hälften av sammanlagda poängen för motståndare du spelat remi mot.

Det låter ju exakt som den kvalitetspoäng som man använder i Monrad-grupper?! Vore inte även detta någorlunda acceptabelt i Schweizergrupper?

Som helhet håller jag med om att det blir lite märkligt om Blomqvist kommer före Grandeilus. Hur som helst, tack för svar!

HSK_Andreas
Moderator
#15 Skrivet: 28 Apr 2017 11:54

Citerar: Vert, #14:
Det låter ju exakt som den kvalitetspoäng som man använder i Monrad-grupper?! Vore inte även detta någorlunda acceptabelt i Schweizergrupper?

I monrad använder man oftast Buchholz eller progressiv. Jag har aldrig sett att man bara får hälften av motståndarnas poäng vid remi och inget för förlust.
Nackdelen med att man inte får något för förlust i en icke-Berger-turnering är att en förlust mot bästa spelaren gör extra ont, särskilt om konkurrenterna inte möter honom

Vert
Moderator
#16 Skrivet: 28 Apr 2017 12:30

Hm, det kanske är jag som har dålig koll på begreppen, men jag trodde att "kvalitetspoäng" (dvs. att man får hälften av motståndarens poäng när man remiserar och samtliga om man vinner) var ganska vanlig. Nåväl, jag har som sagt dålig koll, och detta är kanske inte riktigt mitt i prick när det gäller trådämnet.

Vad gäller den precis avslutade Reykjavik Open får Grandelius vara mycket nöjd med sin insats. Ser man till den totala prestationen för de deltagande svenskarna är det dock en hel del Elo-poäng som blivit kvar på Island, och de isländska deltagarna har i vanlig ordning nått en negativ "handelsbalans" (dvs. importerat mer än de exporterat, vilket dock är bra i detta fall).

HSK_Andreas
Moderator
#17 Skrivet: 29 Apr 2017 11:24

Jag träffade Blomqvist igår och särskiljningen brukar tydligen användas i den turneringen. Han tyckte väl också att det var lite märkligt.

Nästa framträdande för honom blir Sigemann-turneringen. Det blir intressant med tufft motstånd.

IvarBlå2
Medlem
#18 Skrivet: 29 Apr 2017 12:15

Är det Blomqvist som är med här och i vilket namn öm man får fråga om det inte bryter mot reglerna ?

Vert
Moderator
#19 Skrivet: 29 Apr 2017 12:55

Det känner jag inte till att han skulle vara, men eftersom det i vart fall inte tycks vara allmänt känt så tycker jag att vi låter bli att spekulera om saken.

chessexplorer
Medlem
#20 Skrivet: 29 Apr 2017 13:03

Citerar: Mikaelk, #12:
Hur funkar ratingförändringar där uppe bland toppspelarna? Jag tycker knappt det rör sig nåt.

Ratingförändringen styrs av en K-faktor. I början har man en K-faktor på 40. Då är ratinförändringen ganska stor. Efter 30 eloratinggrundade partier sjunker K-faktorn till 20. Om man har över 2400 i rating är K-faktorn 10, så ja, det stämmer att ratingen inte rör sig så mycket för toppspelarna.

HSK_Andreas
Moderator
#21 Skrivet: 29 Apr 2017 14:50

Citerar: IvarBlå2, #18:
Är det Blomqvist som är med här och i vilket namn öm man får fråga om det inte bryter mot reglerna ?

Jag tror inte han är medlem här. Jag träffade honom och en massa andra trevliga schackspelare på en middag igår n

IvarBlå2
Medlem
#22 Skrivet: 29 Apr 2017 15:01

Tack för svar!

Aqualung
Medlem
#23 Skrivet: 1 Maj 2017 15:12

Citerar: Vert, #16:
Hm, det kanske är jag som har dålig koll på begreppen, men jag trodde att "kvalitetspoäng" (dvs. att man får hälften av motståndarens poäng när man remiserar och samtliga om man vinner) var ganska vanlig. Nåväl, jag har som sagt dålig koll, och detta är kanske inte riktigt mitt i prick när det gäller trådämnet.

Buchholz och Kvalitetspoäng är väl samma sak-i princip. Som HSK anders skrev, man räknar samtliga poäng som motståndarna tagit minus det sämsta resultatet.
Jag roade(?) mig med att kolla Tikkanens kvalite från påskturneringen och den stämde.

Den metoden går ju inte att använda i en bergerturnering där man mött identiskt motstånd, därav Sonneborn-Berger beräkningen.

För en 7-8 år sen såg jag i inbjudan till turneringen i Badalona att man lottade särskiljningsmetod efter sista ronden.Om det eventuellt inte upprepades så tänker jag glatt gissa anledningen; toppspelarna struntade antagligen i det hela och spelade sina snabbremier ändå.

Vert
Moderator
#24 Skrivet: 12 Maj 2017 11:35

Nu pågår ju Sigemanturneringen i Malmö, vars hemsida hittas här. Spelas i vanlig ordning i Spegelhallen på Hipp i Malmö med endast sex deltagare.

Startlista (Elo)
1. Pavel Eljanov, UKR (2755)
2. Baadur Jobava, GEO (2713)
3. Nigel Short, ENG (2688)
4. Nils Grandelius, SWE (2665)
5. Erik Blomqvist, SWE (2546)
6. Harika Dronavalli, IND (2531)

I första ronden vann Short mot Blomqvist, och därtill blev det två remier (Jobava-Grandelius, Eljanov-Dronavalli). I den andra ronden spelade Grandelius remi mot Dronavalli i ett parti där det snarast var Dronavalli som hade vinstchanserna (och bl.a. missade en pjäsvinst med 35...Lb5) efter att Grandelius försökt sig på ett spelöppningsexperiment. Jobava slog Short i ett parti där han tidigt fick spela med springarpar mot löparpar och så småningom offrade kvalitet på ett för mig obegripligt sätt men så småningom fick vinstspel. Se där, Jobava har bättre schackförståelse än jag - vilken överraskning!

Höjdpunkten ur svensksynpunkt var emellertid att Blomqvist slog Eljanov, rankad bland de 15 bästa i världen när turneringen startade. Blomqvist gjorde ett riktigt fint parti även om det kändes som om Eljanov också misshandlade sin franska uppställning en aning. Kul!

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 12 Maj 2017 11:39 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #24:
Höjdpunkten ur svensksynpunkt var emellertid att Blomqvist slog Eljanov, rankad bland de 15 bästa i världen när turneringen startade. Blomqvist gjorde ett riktigt fint parti även om det kändes som om Eljanov också misshandlade sin franska uppställning en aning. Kul!

Det var ett fint parti av Blomqvist, att sedan inte Eljanov spelade optimalt är ju bara en indikation på att Eljanov minsann inte är någon fuskare, för att anknyta till en annan aktuell tråd. Nej jag anser nog att Blomqvist vinst berodde på att denne helt enkelt spelade bättre för dagen.

Vert
Moderator
#26 Skrivet: 12 Maj 2017 11:43

Citerar: LNO1, #25:
Det var ett fint parti av Blomqvist, att sedan inte Eljanov spelade optimalt är ju bara en indikation på att Eljanov minsann inte är någon fuskare, för att anknyta till en annan aktuell tråd. Nej jag anser nog att Blomqvist vinst berodde på att denne helt enkelt spelade bättre för dagen.

Jag vill absolut inte ta ifrån Blomqvist någonting! På samma sätt som Grandelius gjorde ett litet spelöppningsexperiment (Ld3) så gjorde Eljanov ett litet spelöppningsexperiment (...h5). Grandelius kom undan med sitt (kanske delvis därför att han hade lite tur) medan Eljanov inte kom undan med sitt.

Jobava leder på 1,5/2 medan Eljanov står på 0,5/2 och övriga har 1 poäng.

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 12 Maj 2017 11:50

Citerar: Vert, #26:
Jag vill absolut inte ta ifrån Blomqvist någonting!

Det vet jag

Vert
Moderator
#28 Skrivet: 3 Jun 2017 13:37

Är det någon som följer individuella EM? Grandelius och Blomqvist är de svenska representanterna, och efter fyra spelade ronder står båda på 2,5 poäng. I Blomqvists fall är det ett normalresultat såhär långt, medan det är sämre än förväntat för Grandelius (allt enligt professor Elos kalkyler). Med totalt elva ronder och således sju ronder kvar finns emellertid goda möjligheter att göra bra insatser framöver!

Du måste logga in för att kunna posta!