Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur sätts ratingen?
Författare Meddelande
tegelviken
Medlem
#1 Skrivet: 1 Aug 2004 16:49

Hej, jag har hittills förlorat två partier (det är allt) och har fått 1691 i rating?! Hur är detta möjligt? Börjar man inte på 1400?

"En som undrar"

asvo
Medlem
#2 Skrivet: 1 Aug 2004 16:56

Du hittar ditt ratingtal på din Personliga sida. Alla börjar med en rating på 1400.

Här ska jag försöka räta ut några frågetecken angående ratingberäkning.
(Ratingsystemet som används på schackOnline fungerar på samma sätt som ELO.)

Du hittar ditt eget ratingtal på din Personliga sida och när du har en utmaning under Nytt parti.

Innan man har spelat 20 partier så heter det att man har provisorisk rating. Den beräknas lite annorlunda mot när man har spelat 20 partier och får en etablerad rating.

Observera att det inte spelar någon roll om din motståndare har provisorisk rating när din rating beräknas.

Brevid ditt ratingtal står inom parentes hur många ratingbaserande partier du har spelat

Provisorisk rating
När man har provisorisk rating förändras ditt ratingtal ganska mycket efter varje parti, ändringen blir sedan mindre och mindre för varje parti du spelar. (Efter 10 partier så lugnare det ner sig.) Detta för att man snabbt ska kunna hitta sitt "rätta" ratingtal.

Ett exempel: Två spelare som aldrig har spelat ett rankat parti på schackOnline spelar mot varandra; vinnaren kommer att få +400 poäng och förloraren -400 poäng.
Ytterligare ett exempel: Två spelare med samma rating som har spelat 15 partier var, möter varandra; vinnaren får +25 poäng och förloraren -25.

För att förhindra inflation i ratingtalen (dvs. att de snabbt skjuter i höjden) när man har en provisorisk rating, så förlorar du poäng om du spelar ett parti mot en motståndare som har ett ratingtal som är 400 poäng lägre än dig själv, även om du vinner. Därför rekommenderar jag starkt att spela mot spelare som har lika rating som dig själv.

Etablerad rating
Efter 20 partier så har man etablerad rating, och ditt ratingtal kommer förändras efter ett bestämt tabellsystem. Du kan själv prova rating systemet på http://rating.pambu.com

erik
Moderator
#3 Skrivet: 1 Aug 2004 20:47

Ovanstående taget från den eminenta HJÄLPEN (som man hittar som länk i vänstermarginalen)! (tack asvo:))

Captain Nemo
Medlem
#4 Skrivet: 2 Aug 2004 11:57

Men om Tegelviken bara har spelat 2 partier och förlorat dem, låter det konstigt att han ska ha den ratingen som han uppger?!

asvo
Medlem
#5 Skrivet: 2 Aug 2004 12:11

Det beror på att tegelviken har vunnit fyra grå partier på tid där motståndaren inte gjort tillräckligt med drag för att de ska räknas in .
Efter en tid justeras de bort automatiskt och då blir ratingpoängen rätt igen just nu är den alltså fel !

Gurra602
Medlem
#6 Skrivet: 2 Aug 2004 18:05

Men tegelviken, du vann ju ett parti mot mig. Har du redan glömt det? Min rating då var väl ca:1600. Du måste ju räkna med det också. Hur kan man glömma en vinst, och komma ihåg förlusterna? ;-))

blattemaja
Medlem
#7 Skrivet: 2 Aug 2004 18:44

postaren varnad och inlägg raderat av erik

Daniel_Vikström
Medlem
#8 Skrivet: 2 Aug 2004 18:55

Jag gillar inte denna mobbing mot asvo.
bara för att han e trög och använder schackdata måste man inte reta han.
Hälsningar: Blattedanne

Daniel_Vikström
Medlem
#9 Skrivet: 2 Aug 2004 18:55

e nån här neger???

rexim
Medlem
#10 Skrivet: 2 Aug 2004 18:59

hur så?????

asvo
Medlem
#11 Skrivet: 2 Aug 2004 19:07

Man får väl tacka för de "trevliga" inläggen men som gammal "gube" försöker man ju hänga med i den nya tekniken !

erik
Moderator
#12 Skrivet: 2 Aug 2004 19:18

Daniel_Vikström: Jag (med flera) ogillar starkt rasistiska antydningar, och det är absolut förbjudet här på sO. Inga fler liknande uttryck i fortsättningen, tack.

((erik

erik
Moderator
#13 Skrivet: 2 Aug 2004 19:24

[b]blattemaja: du är varnad,[/b] inga personangrepp tillåts här. du kommer inte heller kunna logga in på schackOnline innan du har valt ett nytt användarnamn som är mer moget.

Svennis
Medlem
#14 Skrivet: 3 Aug 2004 10:35

jag är tillbaka nu, starkare än någonsin, och nu heter jag Svennis.
Många varma hälsningar från sven-göran Eriksson

Larsa
Medlem
#15 Skrivet: 3 Aug 2004 10:38

Vad hette du igår? Inte möjligen blattemaja?

Svennis
Medlem
#16 Skrivet: 3 Aug 2004 10:41

huvudet på spiken...

Binladen
Medlem
#17 Skrivet: 3 Aug 2004 10:49

what does "spiken" means?
I just understand englisch and arabisssssccccchhhh

Svennis
Medlem
#18 Skrivet: 3 Aug 2004 10:54

but I dont understand englisch, and are you not ded

Binladen
Medlem
#19 Skrivet: 3 Aug 2004 10:56

yes I am. mohahahaHAHAHAHAHAHAHAHhahahahaha

anders-panders
Medlem
#20 Skrivet: 3 Aug 2004 10:57

Nu får ni skärpa er gossar!
Om ni inte lägger av så måste Erik börja censurera inläggen innan dom läggs in i forumet!
Förstör inte mer nu!!!

Du måste logga in för att kunna posta!