Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stegen!!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
Gugubben
Medlem
#91 Skrivet: 28 Mar 2017 19:01

Hur svårt ska det vara att begripa att om alla skulle göra som HSK_MickevB, dvs ställa sig sist i stegen när man spelat upp sig till första plats skulle alla förr eller senare kommer högst upp utan att anstränga sig det minsta.
Jag tycker HSK_MickevB gjorde fel. Jag tycker att de som ligger i toppen men inte högst ska få möjligheten att spela sig dit. HSK_MickevB fråntog de andra den möjligheten genom att dra sig ur. Respektlöst tycker jag.
Vem vill hamna etta tack vare w.o?

tornado
Medlem
#92 Skrivet: 28 Mar 2017 19:13

Citerar: Gugubben, #91:
Jag tycker HSK_MickevB gjorde fel. Jag tycker att de som ligger i toppen men inte högst ska få möjligheten att spela sig dit. HSK_MickevB fråntog de andra den möjligheten genom att dra sig ur. Respektlöst tycker jag.

Han får väl göra som han vill,har också rätt att lämna stegen och då blir det ju samma sak. Och ställa sig sist har han också rätt till

nicholas
Medlem
#93 Skrivet: 28 Mar 2017 19:13

Det är väl hans problem, hur kan det bli ditt? oj ojj ojj
Vore trevlig om jag blev det.

Gugubben
Medlem
#94 Skrivet: 28 Mar 2017 19:15

Hur är det med mognads och begåvningsnivån på debatten nu?

nicholas
Medlem
#95 Skrivet: 28 Mar 2017 19:17

Vad tänkte du nu?

Vert
Moderator
#96 Skrivet: 28 Mar 2017 19:19

Hur svårt ska det vara att begripa att om alla skulle göra som HSK_MickevB, dvs ställa sig sist i stegen när man spelat upp sig till första plats skulle alla förr eller senare kommer högst upp utan att anstränga sig det minsta.

Då missförstod jag dig. Eftersom du först skrev om hur svårt det var att klättra hela vägen p.g.a. alla "sölkorvar" och sedan refererade till HSK_MickevBs val att lämna Stegen så tolkade jag det som om du tyckte att det var positivt. Den feltolkningen får väl lastas mig.

Jag tolkade emellertid nicholas första kommentar som riktad mot din första kommentar, dvs. den om sölkorvarna, men jag kan ju ha fel även här.

nicholas
Medlem
#97 Skrivet: 28 Mar 2017 19:25

Hi hi hiii bli inte arg ppå mig nu, Jag tycker vi bara pratar sk-it nu om stegen. Den är ju bra.... dom som är bäst gör ju som dom vill... Vad e problem??

HSK_MickevB
Medlem
#98 Skrivet: 28 Mar 2017 20:23

Vill förtydliga hur jag gjorde när jag lämnade stegen. Jag hamnade etta och hade då förstås 3 partier levande. Dessa spelade jag klart efter bästa förmåga och vann ett av dem samt förlorade två vilket gjorde att jag halkade ner till 3:e plats. Jag valde att inte utmana några fler motståndare men blev utmanad av två personer under tiden. Dessa gjorde jag inget drag mot utan lämnade stegen efter jag spelat klart mina pågående partier. De som utmanade mig vinner inga positioner när jag lämnar stegen utan de tappade endast några dagars tid och får sedan utmana någon annan igen.

Det var det bästa sättet jag kunde se att lämna stegen på det mest rättvisa sätt för mina medspelare här på sajten.

Spedicken
Medlem
#99 Skrivet: 28 Mar 2017 22:14

Finns inget respektlöst med att lämna stegen om man når första platsen, kan fingas många orsaker till det. Det finns ingen regel om att man inte får lämna stegen för att börja om igen. Har för mig att Ethelhem brukar lämna stegen när han når förstaplatsen och sen börjar om med nya utmaningar.

lisbetsallander
Medlem
#100 Skrivet: 28 Mar 2017 22:21

fast micke tappade första platsen, till mig, han började om efter det

Etelhem
Medlem
#101 Skrivet: 28 Mar 2017 22:34

Citerar: lisbetsallander, #100:
fast micke tappade första platsen, till mig, han började om efter det

Och han fick platsen när jag gick ur stegen efter att ha vart i topp i 5 månader

Gugubben
Medlem
#102 Skrivet: 28 Mar 2017 23:53 - Redigerad av: Gugubben

Ni verkar ju tycka att det är okej, och till och med bra att den som är högst upp på stegen ger bort sin plats och börjar om från bottenpositionen. Men varför då spela om toppositionen över huvud taget?
Jag fattar iallafall ingenting. Stegen verkar meningslös.
Och varför förstår inte fler att det är en stor fördel att spela så många partier som möjligt per tidsenhet?

HSK_Andreas
Moderator
#103 Skrivet: 29 Mar 2017 00:12

Citerar: Gugubben, #102:
Ni verkar ju tycka att det är okej, och till och med bra att den som är högst upp på stegen ger bort sin plats och börjar om från bottenpositionen.

Visst är det ok, men jag vet inte om jag tycker det är bra. Nu hoppade ju HSK_MickevB inte upp när han låg överst och om jag inte minns fel så låg Etelhem runt tredje plats när han lämnade.
Men varför då spela om toppositionen över huvud taget?

För utmaningen.
Jag fattar iallafall ingenting. Stegen verkar meningslös.
Absolut meningslös, men en smula kul?
Och varför förstår inte fler att det är en stor fördel att spela så många partier som möjligt per tidsenhet?
Det tror jag nog att alla förstår, men alla har rätt att spela i det tempo sm de önskar.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#104 Skrivet: 29 Mar 2017 00:21

Menar du i stegen eller var? Jag anser inte att det är någon fördel att spela så många partier som möjligt. Varför skulle det vara det?

Gugubben
Medlem
#105 Skrivet: 29 Mar 2017 00:23

Nej jag tror inte många förstått att speltempot är viktigast. Och att vinna något parti då och då, och vinna rätt partier.
Jag tog i konsekvensen av mitt missnöje och hoppade av stegen.
Ha så kul ni som klättrar, eller vad ni nu sysslar med.

Etelhem
Medlem
#106 Skrivet: 29 Mar 2017 10:15

Citerar: HSK_Andreas, #103:
Visst är det ok, men jag vet inte om jag tycker det är bra. Nu hoppade ju HSK_MickevB inte upp när han låg överst och om jag inte minns fel så låg Etelhem runt tredje plats när han lämnade

Då missade du alla månader jag låg som nr 1 då? Jaja hemligheten med stegen är att spela mycket och många partier och vinna det är så du kommer uppåt.

HSK_Andreas
Moderator
#107 Skrivet: 29 Mar 2017 11:28

Citerar: Etelhem, #106:
Då missade du alla månader jag låg som nr 1 då?

Nej. Du låg etta länge. Menade mer att Gogubben anser att det är fel att lämna när man ligger etta så att någon får ta över förstaplatsen utan spel, men här flyttades alla från plats 4 och ner upp ett steg, så ingen fick förstaplatsen gratis. Detta under förutsättning att du låg trea som sagt, vilket jag inte är säker på.

greogorypeck
Medlem
#108 Skrivet: 29 Mar 2017 13:04

Citerar: HSK_Andreas, #103:
Citerar: Gugubben, #102:Jag fattar iallafall ingenting. Stegen verkar meningslös. Absolut meningslös, men en smula kul?

Stegen är bara en ursäkt för att spela ännu mer schack. Schacket utplånar allt annat roligt och är till slut det enda roliga!

Spedicken
Medlem
#109 Skrivet: 29 Mar 2017 16:24

Grejen med stegen är att utmana dom som är aktiva och spelar fort, oerhört tråkigt när man möter någon som gör drag var tredje dag.

Gugubben
Medlem
#110 Skrivet: 29 Mar 2017 16:38

Just det, spedicken..!
Snabbt och mycket är nyckeln till framgång på stegen. Trevligt att någon mer än jag som fattat galoppen.

Etelhem
Medlem
#111 Skrivet: 29 Mar 2017 17:01

Citerar: Gugubben, #110:
Snabbt och mycket är nyckeln till framgång på stegen. Trevligt att någon mer än jag som fattat galoppen.

Precis som om jag inte fattat det?! Det är ju så jag alltid försökt spela Och det har jag visst om i flera år nu....

Gugubben
Medlem
#112 Skrivet: 29 Mar 2017 17:04

Vem har påstått att inte du fattat galoppen?

Vert
Moderator
#113 Skrivet: 12 Jun 2017 14:03 - Redigerad av: Vert

Svar på många frågor om Stegen hittas här: https://schackonline.com/spela/?page=stegen/faq

Ytterligare svar hittas i denna tråd.

Vidare diskussioner om Stegen förs med fördel också i denna tråd.

lubbeluring
Medlem
#114 Skrivet: 12 Jun 2017 17:40

Vägen till stegens topp
är brant och fylld med förluster.
Man faller med flaggan i topp
precis som General Custer.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!