Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubb?
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Larsa
Medlem
#1 Skrivet: 31 Jul 2004 11:43

Hur rangordnar man spelare i schacklubbarna nu för tiden?
Pratade med en ålderman om detta och han pratade om klass 1, 2, 3 spelare?
Klass 1 spelarna satt vid första bordet osv.
Fungerar det på samma sätt nu för tiden eller kallas det något annat?

capa2000
Medlem
#2 Skrivet: 31 Jul 2004 19:04

Samtliga klubbspelare har en rating. I allsvenskan sitter man i första hand efter sin rating.
Man brukar säga att man spelar i första, andra, osv laget (som regulär).

eeva
Medlem
#3 Skrivet: 31 Jul 2004 19:50

ok. fast där finns det vissa undantag :jag sitter t.ex.alltid på 1:a bord beroende på mina stora bröst....

erik
Moderator
#4 Skrivet: 31 Jul 2004 22:01

Klass 1, 2 och 3 används i Schack SM, där man börjar i Klass 3 och sedan kan gå upp i Klass 2 om man vinner sin grupp etc. Så i vilken Klass man spelar kan ge en fingervisning av hur bra en spelare är,, men, som capa2000 säger, det är ratingen som brukar gälla i Allsvenskan.

eeva: jaha?

Larsa
Medlem
#5 Skrivet: 31 Jul 2004 23:12

så klass 1 är den bästa nivån man kan komma till om vi ska prata på ren svenska?

erik
Moderator
#6 Skrivet: 1 Aug 2004 09:04

Nej då, det finns fler steg,, jag är väldigt osäker på vilka klasser som finns i SM, här kommer en gissning:
Klass 3, Klass 2, Klass 1, Mästarklassen, Mästar-Elit och SM-Gruppen. (Rätta mig ni som vet!)
Du börjar i Klass 3 och jobbar dig uppåt år för år.

I SM-Gruppen, som är de bästa i Sverige, så finns det dock spelare som har kvalat sig in på annat sätt, meriter m.m. Bl a vinnaren från Junior-SM-gruppen föregående år får en plats.

Jag kom på nu att jag hörde någonting om Klass 4 i årets SM, så jag antar att det är i den klassen man börjar nu för tiden(?).

Dr_Rock
Medlem
#7 Skrivet: 1 Aug 2004 10:38

Klass 4 är för spelare som ligger under 1400 i ranking.. men vinner man där går man upp till klass 3. Klass 3 kan man dock än så länge inte "trilla ur".
Sen finns det ju andra grupper.. t ex veteran allmän (+ 65 år), veteran elit (som man klättrar till via veteran allmän), kadettkval, juniorkval (bägge två kvalar till J-sm) och slutligen den tidigare nämnda Junior SM (som kvalar till SM-gruppen).

Larsa
Medlem
#8 Skrivet: 1 Aug 2004 13:32

Tack för svaren!

Larsa
Medlem
#9 Skrivet: 4 Aug 2004 23:16

Hur sätt ratingen i en klubb?

Bedöms det bara utifrån hur bra man är i klubben eller bedöms det på annat sätt?
Vad jag menar är att OM det är så att man får sin raring, förlåt rating bedömd i klubben, så betyder ju inte den något i fall klubben bara består av tomtar...

breschnew
Medlem
#10 Skrivet: 5 Aug 2004 05:37

En klubb består inte bara av tomtar utan även av små gulliga tomtenissar.

erik
Moderator
#11 Skrivet: 5 Aug 2004 08:38

alltså, [b]breschnew[/b]: håll dig till forumreglerna, annars blir du avstängd från forumet. (varning nr.2)

U_Ostman
Medlem
#12 Skrivet: 13 Aug 2004 17:48

vill bara ge cred till erik angående breschnew (om han bara hade haft humor...).

Du kan i princip sätta vilken rating som helst på en ny spelare. Detta bestämmer klubben självt. I min klubb - som ett kompisgäng startade - satte vi alla på 1500. Detta har verkat stämma rätt bra. Efter två säsonger (en i femman och en i fyran) har samtliga över 1500 i rating.

asvo
Medlem
#13 Skrivet: 13 Aug 2004 17:57

Varför satte ni inte 2900 så hade ni blivit världsbäst direkt ?

U_Ostman
Medlem
#14 Skrivet: 16 Aug 2004 12:32

Ja, jävlar. Vad ska man svara på något sådant? Kanske så här: Det där var inte roligt, asvo.

faria_alam
Medlem
#15 Skrivet: 16 Aug 2004 12:38

inlägg raderat av erik

zohar
Moderator
#16 Skrivet: 16 Aug 2004 12:53

Men hallå, "Faria". Lägg av.

kalkonen
Medlem
#17 Skrivet: 16 Aug 2004 12:55

Uteslut faria_alam

Johnny
Medlem
#18 Skrivet: 16 Aug 2004 12:58

faria-alam , håll dig till lunarstorm eller liknande sajter!

Larsa
Medlem
#19 Skrivet: 16 Aug 2004 23:00

Jag spelade ett parti närschack i helgen mot en fd klubbspelare. Det gick inget vidare...

Men det jag tänkte säga var att när jag schackade honom och sade schack så sade han att man ska inte säga "schack"!

Citat" Det är ofint att säga schack!"

Va???
Får man inte säga schack?

breschnew
Medlem
#20 Skrivet: 17 Aug 2004 00:10

Det finns naturligtvis inget förbud mot att säga schack.Svar på inlägg 13 av Herr Östman(Ostman kan väl ändå inte karln heta!?)Neej så ska man verkligen inte säga man skall nämligen inte använda svordommar sådant gör bara dom som har dåligt ordförråd och svårt att uttrycka sig.Dessutom var asvos inlägg roligt. Varning "Ostis"

erik
Moderator
#21 Skrivet: 17 Aug 2004 19:03

Larsa: Den nya normen är att man inte brukar säga "schack", när man ställer motståndaren i schack.. Men ofint?! Nej det är det väl inte. Det finns ju ingen regel om det.

welder
Medlem
#22 Skrivet: 17 Aug 2004 19:21

men lite ofint är det väl ändå, man antyder ju att motståndaren inte har bättre koll än att inte vet när hans kung är hotad

breschnew
Medlem
#23 Skrivet: 17 Aug 2004 21:19

jo,så är det väl.Jag har faktiskt varit med om ett parti där han som stod i schack inte uppfattade det ,inte heller han som schackade var medveten om att han schackat! Det blev väldigt kompliserat att reda ut det hela.Det var tidsnöd också.Den ene spelaren hade tagit sig en rejäl lutare i en ställning då hans motståndare stod i schack!!

Larsa
Medlem
#24 Skrivet: 18 Aug 2004 00:58

Ha ha ha...
Låter som en bra historia.
Kanske det är bäst att säga "schack" ändå för säkerhets skull.
Det är väl egentligen det ända man säger till varandra föresten. Snacka om ett tyst spel + att man enligt Erik ändrat normen så man inte ens behöver säga schack!
Hädanefter tänker jag betona med en väldigt kraftfull stämma när jag schackar, så det så!

tornet
Medlem
#25 Skrivet: 18 Aug 2004 05:11

I vänskapsspel kan man ju säga schack men i turneringsspel kan man vinna partiet om man är tyst-i blixt t.ex. , om motspelaren inte ser att han/hon är schack kan man ta kungen och.....

maxim
Medlem
#26 Skrivet: 18 Aug 2004 10:46

vinner man då enligt reglerna? är det inget feldrag om motståndaren inte flyttar kungen ur schack?

Larsa
Medlem
#27 Skrivet: 18 Aug 2004 10:51

Enligt tornet så är det ju bara att ta kungen och....

U_Ostman
Medlem
#28 Skrivet: 18 Aug 2004 12:20

forskning gör gällande att det inte finns något samband mellan användande svordomar och dåligt ordförråd.

Kurre
Medlem
#29 Skrivet: 18 Aug 2004 13:50

Jag brukar förlora damen (schackpjäsen alltså) på ett väldigt nesligt sätt så jag tycker man borde annonsera hot på denna pjäs också (typ "dam i slag!" med hög och tydlig stämma).

zohar
Moderator
#30 Skrivet: 18 Aug 2004 13:58

Blir det inte svårt här på So?

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!