| Författare |
Meddelande |
daniel.marzban
Medlem
|
#1 Skrivet: 30 Jul 2004 18:13
"Hur försiktigt och väl man än lärt att taga stegen på teoriens botten, måste man snart nog ut på djupt vatten och då gäller det att själv kunna simma." (Stockholm, Mars 1921, Gustaf och Ludvig Collijn)
|
daniel.marzban
Medlem
|
#2 Skrivet: 5 Aug 2004 16:28
"I love chess even more for its versatility and manysidedness. It was the beauty and brilliance of tactical blows that captivated me in early childhood." Gary Kasparov
|
zohar
Moderator
|
#3 Skrivet: 6 Aug 2004 13:06
Measure Your Chess Aggressiveness (Kontrollera din aggresivitet i schack) by Robert Morrell 1990 We all know that chess is a war game. Just how aggressive are you? The following test is scientifically designed to rank your aggressive tendencies on the board. Total the numbers at the end of text; Question 1) Early in the game, your opponent collapses of an apparent heart attack. His wife and children gather round, and after exchanging tearful farewells with them, he looks up, and with life fading from his eyes, asks you for a draw. In response, you: A) Accept immediately. B) Analyze the position on the board first. C) Ask the TD to get a doctor to confirm that he isn't faking it. D) Tell him that you wouldn't give a draw to your dying mother, whom you love. E) Try to push him over the edge by announcing mate in three. Question 2) When psyching yourself up for a game, you visualize yourself: A) Crushing your opponent's pieces with a hammer. B) Rolling hand grenades into your opponent's kingside. C) Strangling your opponent with your bare hands. D) Ransacking his village and carrying off his women. Question 3) You view your opponent's pawns as: A) Potential Queens. B) The shape of his position. C) Juicy morsels to be gobbled up. D) Speed bumps. Question 4) You view your own pawns as: A) Potential Queens. B) An integral part of your strategy. C) Expendables in your kingside attacks. D) Howitzer shells. Qustion 5) You will consider a pawn rush only: A) When you have safely castled on the opposite wing. B) When playing a lower rated player. C) When you have more than a piece advantage. D) When it's your turn. Question 6) Endgames are: A) When the queens are off the board. B) Sometime unavoidable. C) When your opponent won't resign. D) For weenies who can't finish off their opponents in the middlegame. Question 7) You are playing an eight year old, who leaves his queen hanging in a complex position. He begins to cry. Your response is: A) Offer to stop the clock while he regains his composure. B) Capture the Queen without comment. C) Pick up the queen with a chuckle and remark "Won't be long now!" D) Call the child's mother and tell her to take her baby home, because he's not ready to be a chess player. Question 8) After leaving your own Queen hanging against an eight year old your would: A) Resign gracefully and offer congratulations for a great win. B) Smile knowingly to bluff him into not capturing her. C) Announce mate in nine. D) Tell him of an obscure rule about taking back moves that he's too young to know about. Question 9) You will sacrifice your Queen only: A) When you see a force mate. B) As a last attempt in a losing game. C) For an overwhelming positional advantage. D) When ever she hasn't been active enough (use it or lose it baby!) Question 10) For an open file on your opponent's kingside you would sacrifice: A) A pawn. B) A minor piece. C) A major piece. D) Your soul. Question 11) You might consider Alekhine's defense when: A) Playing against e4. B) Playing against someone you knew was unbooked. C) Playing a non-tournament game. D) You've had a mind-crippling stroke Question 12) When you fist spot a winning combination, you: A) Look for way's your opponent can get out of it. B) Look at your clock to see how much time you can spend checking it out. C) Giggle uncontrollably. D) Drool. RATINGS Scoring: 1: A=0,B=1,C=2,D=4,E=7 2: A=2,B=3,C=4,D=5,E=0 3: A=0,B=1,C=3,D=6 4: A=0,B=1,C=2,D=5 5: A=0,B=2,C=3,D=5 6: A=0,B=3,C=4,D=6 7: A=0,B=1,C=4,D=5 8: A=0,B=1,C=3,D=4 9: A=0,B=1,C=3,D=5 10: A=0,B=1,C=3,D=5 11: A=0,B=1,C=2,D=4 12: A=0,B=1,C=3,D=5 0 to 10 Conscientious objector. You are a pacifist in the war game of chess. Negotiating a draw is your biggest thrill. Should you accidentally win, you feel obligated to buy them lunch or give some other form of foreign aid. 11 to 30 Innocent bystander. You'll pick up wins if they fall in your lap (and happen to stick). You look for traps in a mate in one. 31 to 50 Reluctant aggressor. The George Bush (post thyroid treatment) of the Royal Game. You'll do the "aggression thing" when backed into a corner, or when your wife tells you its time to leave and can you finish up your stupid game. (Yes, dear) 51 to 62 Psycho. A danger to yourself and others. You don't play defenses, just offenses minus a tempo. You like lines with name like "the can opener", "the berserker" or "the long whip variation." At home you kill small animals or unrated players for fun.
|
Gurra602
Medlem
|
#4 Skrivet: 6 Aug 2004 18:19
Varför inte översätta texten först, det blir liksom lite mer trovärdigt då. Att kopiera text kan vem som helst göra. Inget illa menat men svenska blir nog mycket roligare. "G"
|
CurtCastle
Medlem
|
#5 Skrivet: 6 Aug 2004 18:25
Trevligt med lite engelsk språkövning. Testet är onekligen charmigt (tack till Zohar). Trovärdigare blir det knappast genom en översättning; däremot enklare att begripa för den som inte behärskar engelska språket. CC
|
erik
Moderator
|
#6 Skrivet: 6 Aug 2004 19:21
inte behöver man hymla med att man kopierat den.. på svenska förlorar den nog charm, med de engelska uttrycken som "Conscientious objector", "post thyroid treatment" etc. Kul! [i]4) You view your own pawns as: D) Howitzer shells.[/i] hehe
|
daniel.marzban
Medlem
|
#7 Skrivet: 6 Aug 2004 19:26
Gary Kasparovs (svar 1) text på svenska: Jag älskar schack för dess mångsidighet och variation. Det var skönheten och briljansen i de taktiska dragen som fascinerade mig i min barndom.
|
Gurra602
Medlem
|
#8 Skrivet: 6 Aug 2004 20:02
Conscientious objector. post thyroid treatment. Och vad faan betyder det. Bor vi inte i Sverige? Duger inte svenska språket längre? Kommunikationsproblem? "G"
|
zebb
Medlem
|
#9 Skrivet: 6 Aug 2004 21:32
he he, håller med "gamle" Gurra .Rena fikonspråket.Att stå stadigt med båda fötterna på jorden och att utrycka sig så att den breda massan förstår vad man vill ha sagt har alltid varit viktigt för oss. Love /de fria viddernas män//
|
zebb
Medlem
|
#10 Skrivet: 6 Aug 2004 22:02
Conscientious objector.Post thyroid treatment. To all of you!
|
zebb
Medlem
|
#11 Skrivet: 6 Aug 2004 22:25
oblat serpio serpes i se ournturnum.Som Ruben Trut mycket riktigt påpekade för mig alldeles nyss.
|
Svennis
Medlem
|
#12 Skrivet: 6 Aug 2004 22:52
jag kan ragga brudar på egen hand och dom är jävlit snygga
|
zebb
Medlem
|
#13 Skrivet: 6 Aug 2004 23:03
Ja ,din senaste var verkligen snygg!
|
zohar
Moderator
|
#14 Skrivet: 7 Aug 2004 14:05
Texten var kopierad, naturligtvis. Jag ska framföra kritiken till den amerikanske författaren om att vi inte accepterar utländska språk. Ni kommer nog inte få samma problem efter åk 3, då man börjar träna engelska.
|
Gurra602
Medlem
|
#15 Skrivet: 7 Aug 2004 14:20
Bra Zohar! Länge leve Sverige. Förövrigt erik, så lovar jag från och med nu att inte bry mig om detta forum längre. Det är nog bättre att hålla sig till "Övrigt" trots allt. Ni kan prata hur mycket schack ni vill utan att jag lägger mig i. Solong "G"
|
zebb
Medlem
|
#16 Skrivet: 7 Aug 2004 15:15
Njae, håller nog inte riktigt med "gamle" Gurra här:Ska en sympatisk o seriös människa som Gurra hånas och förlöjligas och inte känna sig välkommen på detta forum p.g.a att några få snobbar vill göra sig märkvärdiga och försöka att briljera/imponera genom att använda ett för gemene man fullständigt obegripligt språk !? /Zebb
|
RubenTrut
Medlem
|
#17 Skrivet: 7 Aug 2004 16:44
Jag håller fullständigt med Zebb ovan i hans riktiga anlys av märkvärdiga snubbar! Arbetar själv med engelska varje dag, då alla rapporter som jag skriver skall vara utfärdade på detta språk, pga att engelska är det internationella språket till sjöss, samt att att jag arbetar för en yankee bolag, detta betyder inte att jag behärskar hela det engelska språket inom olika fack, men mer än tillräckligt iallafall. Om man har något intressant att dela med sig av på en Svensk sajt, är det en fördel att man översätter (förutsatt att man kan). Att håna någon för brister i utlänska språk tillhör absolut inte god ton.
|
zohar
Moderator
|
#18 Skrivet: 7 Aug 2004 18:11
Jag råkade hitta en kul text på nätet, vilket var olyckligt, med tanke på facit. Det kallades "fikonspråk" och "kommunikationsproblem" och att jag genom detta brister i "trovärdighet". Jag hånar inte någon för dålig engelska (jag förstår inte själv flera ord i texten ovan), utan reagerar på att MAN I SVERIGE MÅSTE TALA SVENSKA, vilket kritiken mot mitt inlägg baseras på. Jag är heller ingen "märkvärdig snubbe" som zebb och rubentrut påstår. Jag bemöter bara ett krav på att jag skulle översatt en text, som om det är min sak att se till att alla förstår.
|
RubenTrut
Medlem
|
#19 Skrivet: 7 Aug 2004 21:27
Citerar inlägg 13 av Zohar "Ni kommer nog inte få samma problem efter åk 3, då man börjar träna engelska. " slut citat. Fö är det inte konstigt att tala och skriva svenska i Sverige, som den gamle kinesen sa: Din ungerska är väldigt god, synd att jag inte förstår vad du vill.
|
bengterik
Medlem
|
#20 Skrivet: 7 Aug 2004 22:18
HE...HE...
|
zebb
Medlem
|
#21 Skrivet: 7 Aug 2004 23:02
kan inte annat än att instämma med föregående talare:med andra ord:he,he.Ruben Trut framstår för mig alltmer som en fullständigt briljant talare/skribent!
|
psycho_mike
Medlem
|
#22 Skrivet: 8 Aug 2004 00:07
HE...HE...
|
erik
Moderator
|
#23 Skrivet: 8 Aug 2004 10:20
inte behöver man byta forum för att ett av inläggen är på engelska? det är bara att läsa andra inlägg. inte min mening om någon känner sig "påhoppad" av mig(?), jag har ganska lätt för engelska eftersom jag spenderade ett år där Conscientious objector = samvetsgrann betraktare post thyroid treatment = någon slags operation.
|
psycho_mike
Medlem
|
#24 Skrivet: 8 Aug 2004 12:25
sköldspotts körteln = glandulae thyroidea med school 5.0
|
smarter
Medlem
|
#25 Skrivet: 9 Aug 2004 23:40
Bra text zohar!!! Angående diskussionen om "märkvärdiga snubbar" är det inte zohar som har skrivit texten och således inte heller han man ska hoppa på (i det här fallet ska man inte hoppa på någon eftersom skribenten skrev på engelska i USA vilket han tydligen ska). Slutligen ber jag om ursäkt ifall jag "gjort mig märkvärdig" "hånat" eller "hoppat på någon".
|
RubenTrut
Medlem
|
#26 Skrivet: 10 Aug 2004 18:17
Eftersom du så beundransvärt redan har bett om ursäkt, så är du ursäktad för ev. klavertramp, här vill även jag be er alla om pardon, för mina gjorda samt kommande påhopp, samt mindre lyckade tyckanden,i sådant som jag inte har eller ska ha någon åsikt om. Fö har det varit en underbart solig dag.
|
zebb
Medlem
|
#27 Skrivet: 10 Aug 2004 19:52
Njae ,återigen håller jag inte helt med.En trapper har 3 viktiga saker att hålla i minnet 1.Bed aldrig om ursäkt 2.Ljug aldrig 3. Dö med stövlarna på! Ifall sedan solen råkar skina har ingenting med saken att göra. Mvh:Uncle Zebb
|
RubenTrut
Medlem
|
#28 Skrivet: 10 Aug 2004 20:22
Hade nog tänkt att texten skulle uppfattas så som ironisk, lite kul så där, men visst är trapperns föresatser goda, men var dom inte fyra? 4. Du bör lukta som en järv när du sätter fällor!
|
smarter
Medlem
|
#29 Skrivet: 10 Aug 2004 22:16
Först och främst ville försvara Zohar men visst var det lite ironi.
|